
Maanläheinen ja suhteellisen realistinen alku valaa
sarjalle tukevan kivijalan, jonka päälle voi huoletta
viritellä vähän hurjempiakin virityksiä ilman, että
pohja pettää alta. Nykyinen, ihmisläheinen alkuosa on
varmasti helpommin sulatettavissa kuin jos puissa
hyppeleviä ninjakoiria ja sotastrategioita hiovia
koirakenraaleja olisi ollut mukana jo ensimmäisestä
osasta lähtien.
Alkupään Gohein, Daisuken ja Hidetoshin toimivaa
kolmiodraamaa seuraa mielellään. Varsinkin Daisuken ja
Gohein välinen "sukupolvien taistelu" on
mielenkiintoinen, koska molemmat ovat omalla tavallaan
oikeassa ja molempien piirteet sulautuvat Giniin ja
heijastuvat hänessä sarjan myötä. Lisäksi Gohein
tapaisia vetreitä ja lannistumattomia vanhuksia ei
koskaan voi olla liikaa.
Akakabuton jatkuva läsnäolo tekee alkuosista
mielenkiintoisen painostavia, ja shounen-sarjoille
harvinaiset(?) kauhuelementit tuovat mieleen 80-luvun
slasher-elokuvat. Varsinkin animen puhumaton Akakabuto
on salaperäisyydessään ja eläimellisyydessään kuin Jason
Voorhees tai Michael Myers – tietysti sillä
poikkeuksella, että nuo kaksi ovat populaarikulttuurin
ikoneita, kun taas Akakabuto on... no, sanotaanko
vaikka, että jos joku valmistelisi kansainvälisen listan
maailman pelottavimmista karhuhahmoista, niin Nalle
Puhkin löytyisi siitä todennäköisemmin kuin
punaselkäinen ystävämme.
Näkökulmanvaihdos tarjoaa myös tulkintamahdollisuuden,
jonka mukaan GNG:n (Ginga: Nagareboshi Gin) alkuosan
jälkeiset tapahtumat (ja myöhemmät Ginga-sarjat)
sijoittuvat "koirien todellisuuteen", jossa asiat
näyttävät lennokkaammilta kuin ne "ihmisten
todellisuudessa" ovat. Battougat, Raikaken-iskut ym.
sekä monet tapahtumat (rotkokohtaus, Suuri taistelu
jne.) näyttävät "ihmisten todellisuudessa" paljon
vaatimattomammilta ja realistisemmilta.
Kuten alussa sanoin, koko näkökulmanvaihdos on
tietääkseni ainoa laatuaan. Jos jotain vertailukohtia
pitäisi hakea, niin mieleen tulee kaksi muuta
suosikkisarjaani: Neon Genesis Evangelion, jonka
alkupään uskonnollisella symboliikalla varustettu
mecha-rymistelu vaihtuu puolivälin jälkeen
tutkimusretkeksi psykologian maailmaan ja rikkoo
katsojien kaikki odotukset, sekä Babylon 5, jossa
päähenkilö vaihtuu ensimmäisen tuotantokauden jälkeen.
Näistä GNG ja Babylon 5 ovat lähimpänä toisiaan, koska
molemmissa sarjoissa koin ensimmäisellä katselukerralla
jonkinasteisen shokin kyseisissä muutoskohdissa, ja
kynnys jatkaa niiden katselua nousikin varsin korkealle.
Uskalsin kuitenkin jatkaa, ja molemmissa tapauksissa
olinkin sitten aivan koukussa viimeistä jaksoa myöten.
Evangelionissa tuo muutos tapahtuu niin salakavalan
hitaasti, että karmaiseva totuus paljastuu vasta
viimeisissä jaksoissa: tämä sarjahan ei tarjoa
vastauksia yhtään mihinkään! Siitä huolimatta, tai ehkä
sittenkin juuri tuosta syystä, Evangelion on jäänyt
kummittelemaan mieleeni, mikä ei välttämättä ole huono
merkki.
Tällaiset rohkeat kokeilut ovat aina mielipiteenjakajia ja siten suuria riskejä, varsinkin jos ne jättävät toisen puoliskon täysin kylmäksi, mutta toisaalta, sille toiselle puoliskolle ne voivat sitten tarjota ainutlaatuisen elämyksen, joka nostaa kyseisen sarjan/teoksen keskinkertaisuuden yläpuolelle ja parhaimmillaan jättää koko elämän läpi säilyvän jäljen, kuten minulle on näiden kolmen sarjan kanssa käynyt.