Transport in Cambodja

 

Tot een aantal jaren geleden was het niet mogelijk lekker onbezorgd door Cambodja te reizen. De Rode Khmer zat nog in de jungle en was een continue dreiging voor elke vorm van transport. Regelmatig werden mensen overvallen of ontvoerd. Als het niet echt noodzakelijk was bleef je dus gewoon op je plek, en als je echt ergens heen moest ging je met een colone. Veel mensen kwamen toen nooit buiten hun woonplaats.

 

Godzijdank is die tijd nu voorbij. In 1998 heeft de Rode Khmer definitief de wapens neergelegd en de ploeg weer opgepakt en sindsdien is reizen steeds veiliger geworden. Op twee provincies na is het nu overal volkomen veilig om te reizen en overvallen komen eigenlijk nooit meer voor, zeker niet op de gangbare routes.

 

Dus de gemiddelde Cambodjaan kan nu eindelijk na 30 jaar er weer eens op uit, het land verkennen. Weekendjes naar het strand of naar Angkor Wat worden steeds populairder, en ook de wat meer afgelegen plekjes weten veel mensen nu wel te vinden. Zodra er ergens iets te zien of te doen is, wordt er een picknick georganiseerd. Dit houdt in dat er een zittafel staat, met daarbij vaak wat hangmatten, waar je wat kunt eten of waar je je zelf meegenomen eten kunt laten bereiden, na het bewonderen van een mooi uitzicht, meer of tempel. 

 

De grootste obstakels nu voor een reisje door Cambodja zijn de erbarmelijke staat van het openbaar vervoer en van de wegen. Bussen zijn er uitsluitend tussen Phnom Penh en drie andere plaatsen waar de wegen nog in redelijke staat zijn. Op de andere wegen mag je het zelf uitzoeken en ben je dus op taxi of eigen vervoer aangewezen. Als je mazzel hebt redt je gemiddeld 40-50 km per uur op deze wegen. De trein is een optie als je tijd te veel hebt, deze rijdt 20 km per uur. Dat wordt dus 15 uur heen en 15 uur terug voor een weekendje strand.. 

 

Gelukkig wordt er momenteel wel flink geinvesteerd in een wegennet, en is het de bedoeling dat eind volgend jaar zelfs alle hoofdwegen (opnieuw) geasfalteerd zijn, uiteraard met veel buitenlandse hulp. Dat zal wel wat veranderingen in Cambodja teweeg gaan brengen!

 

Ons allereerste vervoermiddel hier, toen we net aankwamen: de cyclo

 

 

 

 

In sommige steden hebben ze er hun eigen variant op, alhoewel die in het regenseizoen niet echt aan te raden is.

 

Brommertjes, die ook veel als taxi worden gebruikt ('motodoeps') in Phnom Penh.  

 

 

De auto van mijn werk, waar negen mensen (drie linksachter, drie rechtsachter en drie voorin) met bagage voor een week, EN vier dozen fruit in schijnen te passen. Gelukkig was het maar negen uur rijden...

 

 

 

 

 

 

De regionale taxi's. De goedkoopste plaatsen zijn bovenop en in de achterbak. Goed vasthouden, anders hobbel je eraf. De duurste plaatsen zijn op de (erg smalle) achterbank, dat is namelijk de enige plek waar je niemand op schoot krijgt (zelfs de bestuurder zit bij een passagier op schoot!). Dit is tussen de meeste plaatsen het enig beschikbare 'openbare' vervoer.

 

 

     

 

Maar gelukkig hebben wij onze motor! Onvoorstelbaar, wat een vrij gevoel dat geeft!

 

 

  

Lekker touren in het weekend!

 

 

 

 

Een ferry in de provincie Kompong Thom. Voor 100 riel per persoon (ongeveer f 0,07) word je overgeroeid.

 

 

In Kompong Cham is onlangs door de Japanners een hypermoderne brug gebouwd, ongekend voor Cambodja! Iedereen is er dan ook ondersteboven van. Een collega van me is met haar huwelijksreis naar 'De Brug' geweest, en hier maakt een bruidspaar hun trouwfoto's erop. Het concept van snelweg is echter nog niet helemaal doorgedrongen; het verkeer moet maar even wachten.

 

 

 

Ratanakiri is één van de meest afgelegen provincies in Cambodja. Je kunt er per vliegtuig komen (kijk niet op van wat rook in het vliegtuig) of via de Mekong rivier, gevolgd door een allerbelabberste weg. Met de laatste optie ben je twee hele dagen kwijt. Hier het vliegveld in Ratanakiri, met een landingsbaan van grint. Uitkijken voor overstekende fietsers en spelende kinderen.

 

 

Links de weg naar Ratanakiri, rechts de boot over de Mekong (met vanaf het dak een schitterend uitzicht!).

 

 

 

 

 

Een olifant is daarom in veel gevallen het aangewezen vervoermiddel hier. Ook wij kozen daarvoor op een tochtje door de jungle.

 

 

Hosted by www.Geocities.ws

1