het Waterfestival (Bonn Omtuk)

 

Het Waterfestival is het meest grootschalige festival in Cambodja, en werd dit jaar gevierd van 30 oktober t/m 1 november. Het festival is waarschijnlijk (niemand weet het zeker) om dankbaarheid te tonen aan 'Preah Kung Kea' (water) en aan "Preah Thoranee' (aarde) voor de wederopbouw van de planeet aarde na haar vernietiging.

Het Waterfestival wordt altijd drie dagen aaneengesloten gevierd op de 14e en 15e dag van de volle maan en de eerste dag van de zwarte maan. Dit jaar dus eind oktober. Tijdens deze dagen zijn er bootraces op de Mekong rivier en is het rondom de rivier één groot feest van muziek, eten en gezelligheid.....

Hun Sen park

fontein in het park

een straatverkopertje

echte Cambodjaanse levensliederen

 de bootraces op de Mekong-rivier

op weg naar de start

het beste uitzicht heb je vanaf de (steile) oevers

de meidenboot

even afkoelen

gewonnen!

alle boten komen nog een keer voorbij

 

Drijvende Lantaarns (Bandet Prateep)

Tijdens de nachten van de volle maan vieren en offeren mensen aan de Draken Wereld door lantaarns over de rivier te laten drijven. Wij dachten aan kleine bolletjes met lichtjes erin, maar het bleek iets groter! Mensen geloven dat dit vreugde en voorspoed zal geven voor henzelf en voor het land.

 

drijvende lantaarns

na afloop vuurwerk (let op het jochie in het blauw)

haar voorraad is voorlopig nog niet op

 

Maanaanbidding en Gestampte Rijst Ceremonie

Toen Boedha de gestalte aannam van een wijs konijn en daarmee de Indra te slim afwas, verscheen er een wit konijn in de maan. Tijdens de volle maannachten brengen mensen daarom offers naar de maan en bidden ter ere van de maan. Daarna komt de familie bij elkaar om de Ceremonie te vieren door gestampte rijst te eten met rijpe bananen.  Wij hebben dit samen gevierd met de familie waar we boven wonen.

 

 

 

Hosted by www.Geocities.ws

1