Dyslectisch lezen
Hier volgt een stukje tekst, waarin woorden zijn weggevallen. Zo kunnen niet-dyslectici eens ervaren hoe het voor dyslectici is om te lezen en zullen ze begrijpen waarom we soms wel 3x een stukje moeten overlezen voor we weten wat er precies staat!


1e keer lezen:

We moeten         , zei een              uit Singapore tegen mij. We hebben geen          meer. Singapore is maar een                    met een                                  . We            met            dat we niet           kunnen.             ik             een         met een         aan                  het          er        . Voor de               mensen is dit nog           de           van              , maar dat is een niet meer te             geworden.

2e keer lezen:

We moeten gaan, zei een               uit Singaport tegen mij. We hebben geen         meer. Singapore is maar een klein         met een sterk groeiende bevolking. We          met           dat we niet anders kunnen.            ik iedereen een         met een          aan beide       het lieftst er         . Voor de meeste mensen is dit nog steeds de wijze van wonen, maar dat is een niet meer te           geworden.

3e keer lezen:

We moeten gaan, zei een architect uit Singapore tegen me. We hebben geen keuze meer. Singapore is maar een klein eiland met een sterk groeiende bevolking. We kampen met zo'n ruimtegebrek dat we niet anders kunnen. Natuurlijk gun ik iedereen een huis met een tuin aan beide zijden het liefst er omheen. Voor de meeste mensen is dit nog steeds de ideale wijze van wonen, maar dat is een niet meer te verwezenlijken droom geworden.
Ik hoop dat niet-dyslectici nadat ze bovenstaande gelezen hebben, zich een beetje kunnen voorstellen wat het is om een tekst 3x te moeten lezen en hoe vervelend dat is. Hopelijk hebben docenten nu een beetje meer / heleboel begrip waarom dyslectici er langer over doen om een tekst te lezen of een vraag te begrijpen!
Hosted by www.Geocities.ws

1