Hvorfor gjorde Imam Hussein, fred være med ham, revolusjon?

Noen av grunnene bak Imam Husseins revolusjon

Det er mange forskjellige grunner til at denne store mannen sammen med sin familie og trofaste tilhengere gjorde revolusjon og ofret deres liv.

* Hans plikt over for sin religion

I den tid som Imamen (fred være med ham) levde i var det en plikt at han gjorde et opprør imot det systemet som tyrannene ledet den Islamske staten på, hvor Allahs lover og regler ble forandret til deres fordel.

* Hans plikt over for samfunnet

Den posisjonen Imamen hadde i samfunnet, hvor det var ham som råd gav folket og rettledet dem og alltid prøvde å bevise at Yazid og hans ambassadører fulgte deres egne lyster og ikke Islam, gjorde at han så seg selv som ansvarlig for samfunnet. Og ut fra det han så var det eneste riktige å ofre seg selv så Islam skulle bevare dens suverenitet og verdi.

* Kufas befolkning og deres invitasjon

Da Kufas befolkning så hvordan Hussein var og husket hva hans far Imam Ali gjorde for dem og for Islam, ba de ham om å komme til Irak, og de lovet ham å støtte ham fullt ut imot den undertrykkelse de levde under, så han kunne føre dem til et bedre liv.

 

* Islams beskyttelse

En av de viktigste ting som var årsaken til denne revolusjonen var å beskytte Islam imot Ummayiah stammen, som gjorde alt for å tilintetgjøre Islam og dens betydning og innflytelse på folkets liv og deres tankegang. Allahs lov ble utskiftet med deres lov, ingen kunne motsi dem. De prøvde også å fjerne bort Profeten og hans families navn fra folkets hjerter. Det var deres politikk, så den islamske tankegang ikke var den styrende, men en tankegang oppfunnet av dem selv kunne være utgangspunktet for hvordan folket tenkte og handlet. Sådanne handlinger var upasselige i den Islamske verden og derfor hadde folk bruk for en revolusjon ledet av en stor person, så de kunne føres fra tyrannenes mørke til Islams lys.

* Beskyttelse av lederskapet

Yazid og hans menn var den type ledere som ønsket å behage seg selv. De misbrukte sine posisjoner.... da Hussein så at disse posisjonene ble misbrukte, gjorde han en revolusjon imot dem for å bevare folkets syn på lederskapet som noe godt og ikke noe undertrykkende.

* Kampen for det frie vilje

Som sagt, så hadde folk ikke meget å si under Yazids tid. Det var ham som bestemte og enhver som var imot ham ble fengslet eller henrettet. En av de ting som han hadde tatt fra sin far, Muwaiyah. Da det var imot islams grunnprinsipper, gjorde Hussein sin revolusjon for å befri folk så alle kunne leve etter deres vilje og ikke bundet av andres undertrykkelse.

* Kampen for folkets velferd

Muwaiyah og Yazid samt deres folk benyttet folks penger til å oppfylle deres instinktive ønsker. Det medførte at fattigdommen steg markant og folk som levde av den statelige støtte, måtte finne andre måter å leve på. Da Hussein så folkets tilstand reiste han seg og stod foran de makthaverne, så de fattige får deres rettigheter på samme måte som de gjorde under Profetens tid og Imam Alis tid.

* Forfølgelse av sjiamuslimer

Umawyerne hadde tatt harde midler i bruk for å nedkjempe og utrydde sjiamuslimene og deres tro, som var den riktige Islam som Profeten Muhammed kom med. Imam Hussein ville med sin revolusjon befri sjiamuslimene fra deres trelldom og gi dem et nytt håp.

* Bekjempelsen imot Ahlulbayt

For at Umawyerne kunne fremlegge deres oppdiktete versjon av Islam, med undertrykkelse, rikdom til dem selv og fattigdom til folket og alt hva en tyrannisk stat ellers skulle bruke av midler og prinsipper, så var de nødt til å få folket revet vekk fra den riktige Islam og dens bærere, som var Ahlulbayt. Derfor brukte Umawyerne alle nødvendige midler for å ødelegge Ahlulbayts gode ry og troverdighet blant muslimene, og prøvd på en hver måte å frata dem, Ahlulbayt, den lederskaps rolle som Profeten hadde satt dem i, for selv å kunne herske over det Islamske imperium.

* De Islamske prinsipper

Umaweyerne gjorde hva som stod i deres makt for å endre eller rettere sagt fjerne de Islamske prinsipper, hvilket førte til at samfunnet glemte alt om Islam og dets prinsipper...

Men hva hvis Hussein ikke hadde gjort en revolusjon imot Yazid?

Dette punktet vil vi se ut ifra to perspektiver:

* Det samfunnsmessige perspektiv

Hvis Hussein ikke hadde gjort en revolusjon og ikke hadde ofret seg selv, sin familie og sine trofaste venner, så kunne samfunnet ikke vite hvordan man behandler en som Yazid. Og grunnen til det er at Yazid og hans menn betalte mange penger for å lede folk bort fra Profetens riktige uttalelser. Dette skjedde ved at de fant på noen ahadith (beretninger) som var til deres fordel. På denne måten hadde de styr på folket, og kunne gjøre alt det de ville uten at de møtte motstand, og her kommer Husseins uttalelse: ''Islam blir til fortid hvis Yazid fortsetter sin regjering..,'' for Yazid var, som Hussein beskrev: ''En mann som ikke viker fra å drepe de respekterte sjeler og kjent for å være ussel og respektløs.'' Det kan man også se ut fra hans historie, hvor han gjorde tre ting som ingen før eller etter ham gjorde: drepte Hussein, utførte en massakre i Profetens by Medina og hans angrep imot Kabbaen i Mekka.

* Å oppfordre til det gode og bekjempe det onde

I den posisjonen som Imamen hadde i Islam var det en plikt for ham å gjøre en revolusjon imot Yazid. Hvis han ikke hadde gjort det, så ville det være som om han var med på det som ble gjort og aksepterte alle de ting som Yazid gjorde.

Det kommer så til å medføre at folk også gjør det samme, for Hussein var deres riktige imam og en person hvis ordre var dem påbudt å følge.

Islamsk så vil det si at Hussein er tilfreds med det som Yazid gjorde, og her kommer Profetens uttalelse inn: ''Han som ser en makthaver og undertrykkende mann, som gjør det forbudte tillatt og det tillatte forbudt, går imot Profetens handlemåter, behandler menneskene med urettferdighet og utsetter dem for vold, og ikke går imot ham så vil Allah på dommedagen gi ham den samme straff.'' Hvis Hussein ikke hadde gjort revolusjon så var han på samme nivå som Yazid, bekjemper det rette og forsvarer det urette.

Men her oppstår et spørsmål: Hussein kunne vel la være med å støtte Yazid, men være imot ham på en annen måte.

Svaret finner vi hos Hussein selv. Han sa til sin bror: ''Om jeg går inn i et hull så vil de komme etter meg for å drepe meg.''

Dvs. at her utnyttet Hussein deres egen politikk til å gjøre en revolusjon imot dem og dø på en måte som samfunnet vekkes på og urettens tid blir fortid og menneskene kan leve et godt fritt liv.

 

Hosted by www.Geocities.ws

1