Hvorfor gjorde Imam Hussein, fred
være med ham, revolusjon?
Noen av grunnene bak Imam
Husseins revolusjon
Det er mange forskjellige grunner
til at denne store mannen sammen med sin familie og trofaste tilhengere
gjorde revolusjon og ofret deres liv.
* Hans plikt over for sin
religion
I den tid som Imamen (fred være med ham) levde i var det en plikt at han gjorde et
opprør imot det systemet som tyrannene ledet den Islamske staten på, hvor
Allahs lover og regler ble forandret til deres fordel.
* Hans plikt over for samfunnet
Den posisjonen Imamen hadde i samfunnet,
hvor det var ham som råd gav folket og rettledet dem og alltid prøvde å bevise
at Yazid og hans ambassadører fulgte deres egne
lyster og ikke Islam, gjorde at han så seg selv som ansvarlig for samfunnet. Og
ut fra det han så var det eneste riktige å ofre seg selv så Islam skulle bevare
dens suverenitet og verdi.
* Kufas befolkning og deres
invitasjon
Da Kufas befolkning så hvordan
Hussein var og husket hva hans far Imam Ali gjorde for dem og for Islam, ba de
ham om å komme til Irak, og de lovet ham å støtte ham fullt ut imot den
undertrykkelse de levde under, så han kunne føre dem til et bedre liv.
* Islams beskyttelse
En av de viktigste ting som var
årsaken til denne revolusjonen var å beskytte Islam imot Ummayiah
stammen, som gjorde alt for å tilintetgjøre Islam og dens betydning og
innflytelse på folkets liv og deres tankegang. Allahs lov ble utskiftet med
deres lov, ingen kunne motsi dem. De prøvde også å fjerne bort Profeten og hans
families navn fra folkets hjerter. Det var deres politikk, så den islamske
tankegang ikke var den styrende, men en tankegang oppfunnet av dem selv kunne
være utgangspunktet for hvordan folket tenkte og handlet. Sådanne handlinger
var upasselige i den Islamske verden og derfor hadde folk bruk for en
revolusjon ledet av en stor person, så de kunne føres fra tyrannenes mørke til
Islams lys.
* Beskyttelse av lederskapet
Yazid og hans menn var den type ledere som
ønsket å behage seg selv. De misbrukte sine posisjoner....
da Hussein så at disse posisjonene ble misbrukte, gjorde han en revolusjon imot
dem for å bevare folkets syn på lederskapet som noe godt og ikke noe
undertrykkende.
* Kampen for det frie vilje
Som sagt, så hadde folk ikke
meget å si under Yazids tid. Det var ham som bestemte
og enhver som var imot ham ble fengslet eller henrettet. En av de ting som han
hadde tatt fra sin far, Muwaiyah. Da det var imot
islams grunnprinsipper, gjorde Hussein sin revolusjon for å befri folk så alle
kunne leve etter deres vilje og ikke bundet av andres undertrykkelse.
* Kampen for folkets velferd
Muwaiyah og Yazid samt
deres folk benyttet folks penger til å oppfylle deres instinktive ønsker. Det
medførte at fattigdommen steg markant og folk som levde av den statelige
støtte, måtte finne andre måter å leve på. Da Hussein så folkets tilstand
reiste han seg og stod foran de makthaverne, så de fattige får deres
rettigheter på samme måte som de gjorde under Profetens tid og Imam Alis tid.
* Forfølgelse av sjiamuslimer
Umawyerne hadde tatt harde midler i bruk for å
nedkjempe og utrydde sjiamuslimene og deres tro, som var den riktige Islam som
Profeten Muhammed kom med. Imam Hussein ville med sin revolusjon befri
sjiamuslimene fra deres trelldom og gi dem et nytt håp.
* Bekjempelsen imot Ahlulbayt
For at Umawyerne
kunne fremlegge deres oppdiktete versjon av Islam, med undertrykkelse, rikdom
til dem selv og fattigdom til folket og alt hva en tyrannisk stat ellers skulle
bruke av midler og prinsipper, så var de nødt til å få folket revet vekk fra den
riktige Islam og dens bærere, som var Ahlulbayt.
Derfor brukte Umawyerne alle nødvendige midler for å
ødelegge Ahlulbayts gode ry og troverdighet blant
muslimene, og prøvd på en hver måte å frata dem, Ahlulbayt, den
lederskaps rolle som Profeten hadde satt dem i, for selv å kunne herske
over det Islamske imperium.
* De Islamske prinsipper
Umaweyerne gjorde hva som stod i deres makt for å
endre eller rettere sagt fjerne de Islamske prinsipper, hvilket førte til at
samfunnet glemte alt om Islam og dets prinsipper...
Men hva hvis Hussein ikke hadde
gjort en revolusjon imot Yazid?
Dette punktet vil vi se ut ifra
to perspektiver:
* Det samfunnsmessige perspektiv
Hvis Hussein ikke hadde gjort
en revolusjon og ikke hadde ofret seg selv, sin familie og sine trofaste
venner, så kunne samfunnet ikke vite hvordan man behandler en som Yazid. Og grunnen til det er at Yazid
og hans menn betalte mange penger for å lede folk bort fra Profetens riktige
uttalelser. Dette skjedde ved at de fant på noen ahadith
(beretninger) som var til deres fordel. På denne måten hadde de styr på folket,
og kunne gjøre alt det de ville uten at de møtte motstand, og her kommer
Husseins uttalelse: ''Islam blir til fortid hvis Yazid
fortsetter sin regjering..,'' for Yazid
var, som Hussein beskrev: ''En mann som ikke viker fra å drepe de respekterte
sjeler og kjent for å være ussel og respektløs.'' Det kan man også se ut fra
hans historie, hvor han gjorde tre ting som ingen før eller etter ham gjorde:
drepte Hussein, utførte en massakre i Profetens by Medina og hans angrep imot Kabbaen i Mekka.
* Å oppfordre til det gode og
bekjempe det onde
I den posisjonen som Imamen hadde
i Islam var det en plikt for ham å gjøre en revolusjon imot Yazid.
Hvis han ikke hadde gjort det, så ville det være som om han var med på det som
ble gjort og aksepterte alle de ting som Yazid
gjorde.
Det kommer så til å medføre at
folk også gjør det samme, for Hussein var deres riktige imam og en person hvis
ordre var dem påbudt å følge.
Islamsk så vil det si at Hussein
er tilfreds med det som Yazid gjorde, og her kommer
Profetens uttalelse inn: ''Han som ser en makthaver og undertrykkende mann, som
gjør det forbudte tillatt og det tillatte forbudt, går imot Profetens
handlemåter, behandler menneskene med urettferdighet og utsetter dem for vold,
og ikke går imot ham så vil Allah på dommedagen gi ham den samme straff.'' Hvis
Hussein ikke hadde gjort revolusjon så var han på samme nivå som Yazid, bekjemper det rette og forsvarer det urette.
Men her oppstår et spørsmål:
Hussein kunne vel la være med å støtte Yazid, men
være imot ham på en annen måte.
Svaret finner vi hos Hussein
selv. Han sa til sin bror: ''Om jeg går inn i et hull så vil de komme etter meg
for å drepe meg.''
Dvs. at her utnyttet Hussein
deres egen politikk til å gjøre en revolusjon imot dem og dø på en
måte som samfunnet vekkes på og urettens tid blir fortid og menneskene kan
leve et godt fritt liv.