Sjiamuslimenes tro på Imam Mehdi

 

Troen på tolv imamer av Ahlulbayt, er av grunntroene i vår retning. Det er på grunn av dette vår retning ble kalt for tolver retningen, sjia-retningen, Ahlulbayts retning. Vi ble kalt derfor for imamiya (imamiya= de som tror på tolv imamer), og sjia (hjelpere, tilhengere), sjiat Ahlulbayt (dvs. hjelperne og tilhengerne av Ahlulbayt)

 

Den første imamen og etterfølgerne av de feilfrie er Amir al-Mominin, lederen til de troende, Ali sønn av Abu Talib, og den siste av dem er Imam Al-Mehdi al-Montazar Muhammed sønn av Hassan al-Askari.

 

Han ble født i år 255 etter hedsjra i Samira. Allah har forlengt hans alder og skjult ham, inntil han en dag vil komme og Allah vil oppfylle sitt løfte om ham, og igjennom ham vil religionen til Allah komme til syne fremfor alle religioner, og igjennom ham skal Allah fylle jorden med rettferdighet og jevnbyrdighet etter at den før hadde vært fylt med tyranni og urettferdighet.

 

Troen på at Mehdi, Den Lovede, er den tolvte imamen og at han er levende, men lever i skjul, er en del av vår tro. Uten denne troen vil ikke en bli kalt for en sjiamuslim, som følger tolver retningen, men han hadde heller blitt kalt for en sunni, en sjia zayidi eller en Ismaili.

 

Noen av våre muslimske brødre forundrer seg over at vi tror på imamene og tror at de er feilfrie, og at vi tror også på skjulehistorien til Imam Mehdi, våre liv være ofre for ham. Det riktige er ikke å like og hate, men å argumentere utifra Profetens ord. Det er også bevist utifra ordene til profeten at det finnes en imam og at han skal skjule seg. Så lenge det er bevis, må en muslim godta det, og de andre muslimer må også godta det.

 

Våre sunnibrødre er ikke enige om at Al-Mehdi, den lovede, er Imam Muhammed sønn av Hassan al-Askari, men de er enige med oss om alt som er blitt sagt om ham i profetens hadither. Om en ser på hadithene fra både sunni og sjia vil en finne at hadithene ikke har stor forskjell med hverandre.

 

Det finnes også sunnimuslimske lærde som aksepterer at Imam Mehdi er Imam Muhammed sønn av Hassan al-Askari, som f. eks al-Shirani og ibn al-Arab og andre, som har sagt navnet hans og stamtreet hans, og de aksepterer også at han er lever ennå, men lever i skjul, og det står mange navn til sunnimuslimske lærde som aksepterer det i boken: al-Mehdi, al-Mawod.

 

Mehdi troen deler alle muslimene. Denne troen kan muslimske lærde benytte seg av. De kan vekke det muslimske folket igjennom den. Den troen har en spesiell effekt blant muslimene. Den kan f. eks forsterke troen deres på det skjule og den kan også forsterke troen deres på Allahs løfte som sier at seieren vil være i muslimenes hender. Denne troen vil også hjelpe muslimene til å kjempe imot fiendene deres og hjelpe dem for å gjøre det lett for den Lovede å komme fram.

 

At alle muslimene ikke er enige om at Imam Mehdi er Imam Muhammed sønn av Hassan al-Aksari, vil ikke si at det vil være uriktig å tro på Imam Muhammed sønn av al-Hassan al-Askari som en imam og nærme seg til Allah igjennom ham.

Det er ikke ment å legge ut en forskning om Imam Mehdi-troen, men å vise en forestilling av sjiamuslimenes tro på Mehdi, som er bygd opp i sjiamuslimens samvittighet igjennom generasjoner og igjennom fedrene og mødrenes oppdragelse. Det er en stor lager av kjærlighet og hellighet som bæres til Imamens ankomst av en sjiamuslim.

 

Imam Mehdi er Allahs rest på jorden og han er av Ahlulbayt. Han er også den siste av etterfølgerne og imamene, den betrodde av Allah over Koranen og åpenbaringen, lampen til Allahs lys på jorden. Igjennom hans personlighet blir alle Islamske verdier og eksempler representert. Flammen til profetien og lyset av flammen vil strekke seg ut igjennom ham.

 

Bak hans skjul er store betydninger. Det ligger bak det visdom og Guds hemmeligheter, det minner oss om den undertrykkelsen profetene møtte av undertrykkende herskere og tyranniske herskere.

 

Profetens profeti om hans ankomst blomstrer de troendes håp og vekker opp glede i hjertene deres som er sørgende.

 

Troen om Profeten er en rik tro, men troen på personligheten til Imam Mehdi og hans lovede oppgave, fyller sjiamuslimens ånd med håp og kjærlighet.

 

Når det gjelder sjiamuslimenes tro på imamer, blir vi beskyldt noen ganger for å være ’’løgnere’’, og noen ganger overdriver noen i beskyldningene sine. Det er veldig kjent påstand som sier: ’’Sjiamuslimene forguder og dyrker profeten og imamene.’’ Det er langt ifra!

 

Allah har sagt til Profeten at han skulle si: ’’Jeg er som dere mennesker,’’ koranen: fusulet, vers 6, men han skulle si at han er som oss og ikke som oss! Personligheten hans er bygd av to menneskelige sider, en side bruker han for å handle med mennesker og den andre skjulte siden bruker han for å ta imot åpenbaring og kunnskap fra All verdens Herre!

 

Vi kan ikke forstå hans skjulte side uten å vende oss til ordene av den feilfrie, som har kunnskap om det skjulte!

 

Meningen med: ’’Jeg er et menneske som dere,’’ at han er en av oss. Han kjenner våre tanker og sanser og vet om våre problemer, men det betyr ikke at han er på samme nivå som oss og tenker på samme ting som oss og har samme sanser som oss. Hans store tanker, sanser og opphøyde verden kan vi ikke nå og han kan ikke gå ned til vår verden!

 

På grunn av profeten har store tanker og sanser og på grunn av hans personlighet har kunnskap om det skjulte, er han ikke som oss! Slik er også personligheten til den feilfrie av hans familie.

Hosted by www.Geocities.ws

1