Imam Mehdi, ifølge Imam Husseins ord

 

Imam Hussein sa: ’’Om det er bare en dag igjen her i verden, skal Allah forlenge denne dagen til et av barna mine fyller jorden med rettferdighet og jevnbyrdighet etter at den hadde vært før fylt med vollherskeri og urettferdighet, slik hørte jeg denne beretningen fra profeten.’’

 

Imam Hussein sa: ’’al-Qaim, imam Mehdi, av denne ummah, det muslimske folket, er den niende av barna mine. Det er han som skjuler seg og det er han hvis arv blir delt, mens han er levende.’’

 

Imam Hussein sa: ’’Om Mehdi kommer syne, vil folk ikke tro på ham, fordi han kommer tilbake med ungdommelig utseende, mens de, folk, tror at han er en gammel mann.’’

 

Imam Hussein sa: ’’Av oss er tolv opplyste. Den første av dem er Amir al-Mominin (lederen til de troende) og den siste av dem er den niende av barna mine. Han er imamen som reiser seg opp i sannhet. Allah gir liv til jorden etter dens dvale og religionen kommer til syne fremfor alle, selv om avgudsdyrkerne var imot ved hjelp av ham. Han kommer til å skjule seg. Det er årsaken til at en del folk forlater religionen, mens andre fortsetter å tro på den. De som tror på Mehdi blir plaget av andre: Det blir sagt til dem: Når er dette løfte om dere virkelige er ærlige?’’

 

Han som viser tålmod – i Imam Mehdis skjuletid – tiltross for at han blir plaget og fornektet, kalt for løgner, er lik den som kriger ved siden av Allahs sendebud.’’

 

Isa al-Kashab stilte Imam Hussein følgende spørsmål:

’’Er du Sahaib al-Amr (det vil si Imam Mehdi)?’’

 

Imamen svarte: ’’Nei, men Sahaib al-Amr er den forviste og den utvandrende. Han er den som søker hevn for faren sin… Han skal krige i åtte måneder.’’

 

Hosted by www.Geocities.ws

1