Imam Mehdi, ifølge Imam
Husseins ord
Imam Hussein sa: ’’Om det er
bare en dag igjen her i verden, skal Allah forlenge denne dagen til et av barna
mine fyller jorden med rettferdighet og jevnbyrdighet etter at den hadde vært
før fylt med vollherskeri og urettferdighet, slik hørte jeg denne beretningen
fra profeten.’’
Imam Hussein sa: ’’al-Qaim, imam Mehdi, av denne ummah,
det muslimske folket, er den niende av barna mine. Det er han som skjuler seg
og det er han hvis arv blir delt, mens han er levende.’’
Imam Hussein sa: ’’Om Mehdi
kommer syne, vil folk ikke tro på ham, fordi han kommer tilbake med ungdommelig
utseende, mens de, folk, tror at han er en gammel mann.’’
Imam Hussein sa: ’’Av oss er
tolv opplyste. Den første av dem er Amir al-Mominin (lederen til de troende) og den siste av dem er
den niende av barna mine. Han er imamen som reiser seg opp i sannhet. Allah gir
liv til jorden etter dens dvale og religionen kommer til syne fremfor alle,
selv om avgudsdyrkerne var imot ved hjelp av ham. Han kommer til å skjule seg.
Det er årsaken til at en del folk forlater religionen, mens andre fortsetter å
tro på den. De som tror på Mehdi blir plaget av andre: Det blir sagt til dem:
Når er dette løfte om dere virkelige er ærlige?’’
Han som viser tålmod – i Imam
Mehdis skjuletid – tiltross for at han blir plaget og
fornektet, kalt for løgner, er lik den som kriger ved siden av Allahs
sendebud.’’
Isa al-Kashab
stilte Imam Hussein følgende spørsmål:
’’Er du Sahaib
al-Amr (det vil si Imam Mehdi)?’’
Imamen svarte: ’’Nei, men Sahaib al-Amr er den forviste og
den utvandrende. Han er den som søker hevn for faren sin… Han skal krige i åtte
måneder.’’