Imam Mehdi, ifølge Imam
Hassans ord
Imam Hassan sa: ’’Er dere
klar over at alle oss, Ahlulbayt, har avgitt en
troskaps ed til en vollhersker som levde i vår tid, unntatt al-Qaim,
som Jesus sønn av Maria, Allahs ånd, skal be bak. Allah skal skjule hans fødsel
og hans personlighet, for at han ikke skal bli bundet av en troskapsed
når han kommer til syne.
Han er den niende av barna
til min bror Hussein og han er sønnen av mesterinnen til slavinnene. Allah skal
forlenge hans alder i hans skjuletid. Så vil Allah med sin vilje la han komme
til syne i form av en ungdom som er 40 år gammel. Dette skal skje, for at det
skal bli helt klart at Allah har evne til å gjøre alle ting.’’