Måtte Allah velsigne Muhammed og Muhammeds familie!
Måtte Allah forhaste Imam Mehdis tilsynekomst!
Nødvendigheten av Imam al-Mehdis (måtte fred være med ham) eksistens
Denne artikkelen er om
nødvendigheten til eksistensen av en representant av Allah på jorden ved enhver
tid. Motstanderne til sjia protesterer mot dette ved å hevde at selv om sjia
anser imamen nødvendig for å forklare, lede mennesker og svare på spørsmål angående
religionen, så er imamens skjul et hinder for dette, for en skjult imam kan
ikke ha kontakt med mennesker, kan ingen ta fordel av eller ha effekt.
Motstanderne argumenterer dette ved å hevde at hvis Allah vil kan han bringe en
imam for å reformere menneskeheten, han har greie til å skape ham ved det
nødvendige øyeblikket og trenger ikke å skape ham for tusen av år tidligere.
Først må det bli sagt at slike
mennesker ikke har virkelig forstått meningen av imam, for plikten til imamen
er ikke bare å besvare religiøse spørsmål og lede mennesker. På samme måte som
han har plikten til å lede alle mennesker, har også imamen ansvaret for Walayhah og å hele ledelsen av menneskeheten. Den
guddommelige utpekte imamen styrer menneskets åndelige liv. Det er klart at
hans fysiske tilstedeværelse eller fravær har ingen effekt i denne saken.
Imamen er representanten til Allah (Khalifatullah) på
jorden og er Hans middel. Han er forbindelsen mellom himmelen og jorden, og er
utvalgt av Allah som et middel mennesker skal oppsøke. Hans eksistens er alltid
nødvendig selv om tiden ennå ikke har kommet for hans synlige tilsynekomst
og for hans univeriselle gjenoppbygning.
La meg vise til et eksempel for å
klare denne saken. Et menneske trenger for å fortsette å leve blod, og eksistensen
til blodet er nødvendig i ethvert øyeblikket i livet.
Denne nøden er ikke, på noen som helst måte, uavhengig av Allah. Han er Allah
som har skapt denne nøden for mennesket, og Han er den ene som har fullført
den. Lignende er funskjonen til imamen over resten av
skapelsen. Den er ikke uavhengig av Gud. Han var Allah som skapte denne nøden
for verden og Han var Allah som har fullført den. Allah (swt)
ønsket at livet til hans skapelse skal være avhengig av eksistensen til Hans
representant på jorden, på samme måte som Allah ønsket at vår kropp ikke skal
overleve uten blod. Legg også merke til at alle de ovennevnte
eksemplene, både imamen og blodet ikke er mer enn Allahs skapelse.
En guddommelige utvalgt imam er et
menneske, men mennesket betyr ikke at han ikke kan ha en autoritet over
andre mennesker ved tillattelse fra Allah. Jo mer nær
Allah mennesket er, jo mer makt vil det ha. Nærheten til Allah er oppnådd
igjennom lydighet og gudfryktighet. Når en når det perfekte nivået, følger det
ikke noe annet enn Allahs ordre. Imamen er ikke guddommelig, men han er full
støttet av guddommelig makt. Han har blitt gitt autoriteten som Koraniske vers
under bekrefter. Denne autoriteten kommer fra Allah og er også kontrollert av
Allah.
Et annet eksempel kan være et følge
med en president og noen ledere eller arbeidsgivere. Den som er nærmest
presidenten (i hans posisjon eller på en eller annen måte) har mer autoritet
enn de andre. Denne autoriteten er gitt og er kontrollert av presidenten ved
enhver tid. Denne autoriteten er ikke parallell med presidentens autoritet, og
varer så lenge presidenten ønsker det. Den autoriserte personen føler ikke
uavhengighet og kan ikke gjøre noe imot befalingene til presidenten, ellers vil
posisjonen bli tatt fra ham. Presidenten har utvalgt denne personen til å gjøre
en oppgave.
På samme måte er en guddommelig
imam ikke ansett som en parallell makt ved siden av Allah, og hans auroitet er ikke uavhengig Allahs siden Allah tildeler ikke hans masjest og
selvstendighet noen. Hvis han gir Hans rettferdige tjener en viss styrke eller
autoritet, vil Han fremdeles ha kontroll over dette mennesket. Koranen
bekrefter at Allah har utvalgt noen imamer med autoritet til å lede
menneskeheten:
''Og Vi utpekt dem som imamer
som veileder ved vår autoritet og vi har inspirert dem til å gjøre gode
gjerninger.'' Koranen: 21:73.
Og:
''Og Vi utvalgte blant dem imamer
som veileder ved vår makt siden de var tålmodige og trodde standhaftig på
våre tegn.'' Koranen: 32:24.
I en kommentar av et koranvers:
''Sannelig, jeg tilgir den som
angrer og tror og gjør gode gjerninger, og aksepterer ledelsen.'' (Koranen:
20:82).'' Ibn Hajar nevnte
at det er fortalt fra Imam Muhammed al-Bakir (fred være med ham) og Thabit al-Lubnani at enden av verset betyr: ''Han som er veiledet
av Ahlulbayts wilayah
(lederskap).'' (sunnikilder: Al-Sawaik
al-Mhrikah, skrevet av ibn Hajar al-Haythami, kapittel 11,
del 1, side 235).
Og Allah, Den Opphøyde, sa også:
''Dere som tror! Adlyd Allah, og
adlyd sendebudet og de iblant dere som er blitt gitt autoriteten (av Allah).''
Koranen: 4:59.
Hvem er disse imamene som Allah ga
autoritet og hvis lydighet er obligatorisk slik som Profetens?
De ovennevnte versene av Koranen
beviser uten tvil at en guddommelig utvalgt imam har autoritet og han leder. Den
autoriteten til imamen er ikke begrenset i en folkegruppe, men den gjelder hele
menneskeheten (se Koranen: 36:12).
Allah sa også i Koranen:
''(Muhammed)! Du er en advarer, og
for ethvert samfunn finnes det en veileder.'' Koranen: 13:7.
Profeten Muhammed var en advarer,
og imamene av Hans Ahlulbayt var veilederne for
menneskene i deres tid. Sunnimuslimenes tafsir-bøker
forteller at ordet ''veileder'' i det ovennevnte
verset var om Imam Ali (fred være med ham):
Her er en oversikt over sunnimuslimske
tafsir bøker som nevner dette:
* Tafsir al-Tabari, del 13, side 72
* Tafsir al-Kabir, skrevet av Fakhr al-Razi, se på kommentaren av verset 13:7
* Tafsir al-Durr al-Manthoor, skrevet av al-Suyuti, se kommentaren av verset: 13:7 i Koranen
* Kanz al-Ummal, skrevet av al-Muttaki al-hindi, del 6, side 157
*Noor al-Absar,
skrevet av al-Shahblanji, side 70
*Kunozz al-Hakaik, skrevet av al-Manawi,
side 42
Hvis det skal være en veileder for
enhver tid, som verset 13:7 bekrefter, så er mitt spørsmål: Hvem er denne
veilederen idag? Det skal være en levende imam i
enhver tid. Dette er et annet bevis for Imam Mehdis (måtte fred være med ham)
eksistens. Allah sa også:
''Allahs rest (på jorden) er bedre
for dere hvis dere tror.'' Koranen: 11:86.
Det ovennevnte verset er et annet
bevis for at det eksisterer et menneske ved enhver tid som er spart av Allah (Bakiyyatullah) på jorden for å beholde troen og han er
imamen ved enhver tid, og denne posisjonen vil aldri værre
tom så lenge det eksisterer et menneske på jorden.
Dette er doktronien
til sjiamuslimene om et ''bevis (Hujjah) for
Allah''. Alltid skal det eksistere på jorden et bevis for Allah for
at jordan kan fortsette sin funksjon som et
levende sted for menneskheten. Dette innbærer ikke at
denne Hujjah er gud eller gir liv, men det betyr at
Allah har skapt verden for de beste av hans tjenere. Den beste av Allahs
skapelse er den som er mest lydig mot ham i enhver tid. Andre skapninger er
ansett å være på andre plass i øynene til Allah. I tillegg er det hadither som nevner at hvis det skjedde at bare et menneske
levde igjen på jorden, skal det være ''Allahs bevis (Hujjah)''.
Dette innbærer at Allah forlater aldri mennesket på jorden uten Hans
representant. I Profetenes tid var Profetene Hujjah.
Ettersom det ikke kommer profeter etter Profeten Muhammed, vil Hujjah være hans levende Ahlulbayt
ved enhver tid til dommensdag. Uten eksistensen til
en hujjah vil verden gå under.
I tillegg til å ha sitert fra
Koranen, la oss sitere noen beretninger fra sunnikilder
for å støtte disse ovennevnte påstandene. Ahmad ibn Hanbal og mange andre fortalte:
''Allahs sendebud sa: ''Stjernene
er en nådebevisningen for himlenes beboere, og hvis
stjernene går vekk (det vil si slutter å eksistere) vil beboerne av himmelen
bli tilintetgjort. Og min Ahlulbayt er nådebevisning
for jordens beboere, og hvis min Ahlulbayt går bort
(det vil si dør) vil jordens beboere bli tilintetgjort.''
Sunnikilder:
* Fadhail
al-Sahaba, skrevet av Ahmad ibn
Hanbal, del 2, side 671, beretning # 1145
* Dhakair
ul-Kba, skrevet av Muhibbuddin
al-Tabari, side 14
* Manakib
Ahmad, og mange andre som al-Tabarani, osv.
* Al-Sawaik
al-Muhrikah, skrevet av ibn
Hajar al-haythami, kapittel
11, del 1, side 234
* Musnad
Abu Yala, på vegne av Salama
ibn Awka, men med en liten
forandring: ''Stjernene er en nådebevisning for himlenes beboere, og min Ahlulbayt er en nådebevisning for min Ummah.''
Også:
Allahs sendebud sa: ''Stjernene
hjelper og hindrer jordens beobere fra å drukne, og
min Ahlulbayt er beskytterne til mitt folk imot
splittelser (i religiøse saker). Derfor hvis en gruppe blant araberne går imot Ahlulbayt, skal det bli splittet av uenigheter og bli et
Satans parti.''
Sunnikilder:
* Al-Mustadrak,
skrevet av al-Hakim, del 3, side 149, som sa denne
beretningen er troverdig (Sahih)
* al-Tabarani,
siterte den fra ibn Abbas
* Også i al-Mankib
Ahmad, sitert fra Muhibbuddin al-Tabari
* Al-Sawik
al-Muhrikah, skrevet av ibn
Hajar al-Haythami, kapittel
11, del 1, side 234
Ibn Hajar nevnte de to beretningene og mange
andre lignende da han kommenterte følgende Koraniske vers:
''Hvordan skal Allah straffe dem,
mens du er blant dem.'' Koranen: 8:33.
Ibn Hajar kommenterer dette ved å si: ''Ahlulbayt er nådebevisningen for innbyggerne til jorden som
Allahs sendebud var nådebevisning for dem.'' I den neste siden, etter å ha
nevnt en beretning fra Sahih Muslim som forteller at
etter enden av regjeringen til rettferdighet i de siste dagene, bare en dag før
dommensdag sender Allah en vind som tar stjelene til alle troende og bare urettferdige vil være
igjen da verden vil gå under. Så kommenterer ibn Hajar det ved å si:
''Ifølge mitt syn, referer det sannsynligvis
til Ahlulbayt, siden Allah skapte denne verden for
Profetens skyld, og har gjort dens eksistens avhengig av eksistensen til hans Ahlulbayt for de har visse fortrinn i felleskap med
Profeten som Fakhr al-Razi
nevnte, og fordi Allahs sendebud sa til ære for dem: ''Allah! De er av meg og
jeg er av dem,'' siden de er en del av ham som deres
mor, Fatima, var en del av ham. Derfor er de (Ahlulbayt)
også nådebevisning for jorden.''
Sunnikilder: Al-Sawaiik al-Muhrikah,
skrevet av ibn Hajar,
kapittel 11, del 1, side 234
I en annen beretning, fortelles
det:
Profeten ble spurt: ''Hva vil
tilstanden til menneskene være etter Ahlulbayt?'' og
han svarte: ''Deres tilstand vil være lik tilstanden til et esel hvis ryggard
er brukket.''
Sunnikilder: al-Sawaik al-Muhrikah,
skrevet av ibn Hajar, side
143
Disse beretningene forlater ingen
rom for tvil angående eksistensen til Ahlulbayt i enhver
tid, og at tidens imam, imam al-Mehdi (måtte Allah
forhaste hans tilsynekomst) er levende. Nå la oss se på den følgende
beretningen:
''Allahs sendebud sa: ''Posisjonen
til min Ahlulbayt blant dere, er lik posisjonen til
hodet i forhold til kroppen, eller øynene i forhold til ansiktet, for ansiktet
er bare ledet av øynene.''
Sunnikilder:
* Isaf al-Raghibeen, skrevet av al-Saban
* Al-Sharaf
al-Muaabaad,, skrevet av Shaikh Yusuf al-Nabahani, side
31, den er fortalt på vegne av mange
Allahs sendebud sa også:
''I enhver generasjon av mine
tilhengere vil det være rettferdighet og de rettferdige blant min Ahlulbayt vil motarbeide endringene og korrupsjonen som de villedet menneskene vil forsøke å skape i min religion, å
fjerne de falske påstandene om sannheten og motsi feiltolkningene til de
uvitende. Vær på vakt! Deres imam skal være deres representant foran Allah, så
vær forsiktige med å velge en som deres representant.''
Sunnikilder:
* al-Sirah,
skrevet av al-Mala
* al-Sawik
al-Muhrikah, skrevet av ibn
Hajar, kapittel 11, del 1, side 231, les kommentaren
av verset: ''Og stopp dem, for de skal bli spurt.'' (Koranen: 37:24)
Nå la oss refere
til et utsagn av lederen til de troende, Imam Ali (fred være med ham):
''Jeg og mine rene etterkommerne og min dydige familie er de mest edruelige i
barndommen og når vi vokser opp er vi de visdomsfulle, vi er middelene som
Allah igjennom skal tilintetgjøre falskeheten og
brekke tennene til de blodtrøstige og gjennopprette
frihet for dere ved å fjerne lenkene som omgir deres nakker. Allah ønsket å
gjøre (alle tingene) igjennom oss, og å fullføre (alle ting) igjennom oss.''
Sunnikilder:
* Kanz al-Ummal, skrevet av al-Muttaki al-Hindi, del 6, side 36
* Aydah al-Ishkal, skrevet av Abd al-Ghani
Ordet Ahlulbayt
betyr ikke hele familien til Profeten (måtte Allahs velsignelse og fred være
over han og hans familie). Denne tittelen gjelder bare de som har posisjonen
til imamat (lederskap) ved en guddommelig avgjørelse.
Sunnimuslimske lærde innrømmer også dette. For eksempel Ibn
Hajar skriver i hans al-Sawaik
al-Muhrikah:
''Ahlulbayt,
som Den hellige Profeten har utpekt som beskyttere er lærde mennesker blant
hans familie, siden ledelsen kan bare bli oppnådd
igjennom dem. De er lik stjernene som vi igjennom er ledet til den rette
veien, og hvis stjernene forsvinner, vil det bli dommensdag.
Dette vil skje når Imam Mehdi vil komme, som nevnt i hadither,
og Profeten Jesus vil be bak ham, Dajjal
(antikrist) vil bli slått ihjel og så vil tegnene til
den allmektige kom en etter den andre.''
Sunnikilder: Al-Sawik al-Muhrikah,
skrevet av ibn Hajar,
kapittel 11, del 1, side 234
Hvorfor vil bortgangen til de tolv
imamene bringe enden til verden? Dette er en av grunnene til at Imam Mehdi er i
livet. I et annet sted, skriver ibn Hajar:
''Beretningene som beskriver
nødvendigheten til eksistensen av Ahlulbayt til dommensdag, betyr også at eksistensen til de rettferdige
medlemmene av familien til Profeten vil ikke avslutte til dommensdag
på samme måte som Allahs bok vil fortsette å eksistere.''
Sunnikilder: Al-Saik al-Muhrikah,
skrevet av ibn Hajar,
kapittel 11, del 1, side 232
Skjulet til den tolvte imamen er
delt inn i to deler: den første, det lille skjulet (Ghaybah
al-Sughra) som begynte i 259/873 og endte i 329/939,
varte ca. 7 år. I denne perioden, var mennesker i kontakt med ham igjennom de
fire spesielle asistentene. Disse fire asistentene kjente stedet til imamen og var i stand til å
ha direkte kontakt med ham. Denne perioden var som forbredelse
for hans tilhengere til det store skjulet. Det andre skjulet, var det store
skjulet, som fant sted i 329/939, og det vil fortsette så lenge Allah vil
det. Det er ingen spesiell representant eller assistent i direkte kontakt med
ham i denne perioden, og muslimske lærde er hans generelle representanter ved
denne tiden uten å være i stand til å møtte ham. Det
kan hende at imamen (måtte fred være med ham) har vist seg for noen av dem
i løpet av det store skjulet, men det vil aldri være en regelmessig forekomst,
og ingen kan hevde å møtte ham i enhver tid han
ønsker. Selv om imamen (fred være med ham) viser seg for en
person og veileder ham, er det bare personlig, og ikke ment for alle
mennesker. Sjia doktrinen siterer klart utsagnene som sier at imamen
ikke vil utnevne en representant for seg selv i løpet av denne perioden.
Påstanden om å motta en allmenn befaling fra imamen er i seg selv et
bevis i løpet av det store skjulet på falskheten til en slik påstand. Det er
intet spesifikt kjent bosted for imam al-Mehdi
(måtte fred være med ham) og ingen vet hvor han er annet enn Allah, og han har
blitt sett av mange forskjellige mennesker i løpet av hans liv i
forskjellige deler i verden.
Imam al-Mehdi
(måtte fred være med ham) skrev til en av hans spesielle representanter i løpet
av det lille skjulet:
''Ingen er i slekt med Allah. Den
som benekter meg er ikke av mitt folk. Tilsynekomsten (al-Faraj)
er opp til Allah å bestemme utelukkende. Derfor er de som bestemmer
en spesiell tid for tilsynekomsten løgnere. Nytten dere får av min
eksistens i skjulet, er lik nytten dere får av solen da den er omgitt av skyer
og øynene ikke kan se den. Min eksistens er en nådebevisning for innbyggerne
til jorden. Be Allah mye om å forhaste min tilsynekomst, for dette vil
bety befrielse fra deres lidelser.''
Ledelsen kan ha forskjellige
former. Trenger vi å se Gud for å bli ledet? Hva med Profeten som har allerede
død? Den ovennevnte beretningen til Imam al-Mehdi
(måtte fred være med ham) gir en veldig interessant tolkning, og samme tolkning
er gitt av Profeten om Imam al-Mehdi. Hvis dere
ønsker å se veien og å gå i sikkerhet, trenger dere lys. Solen skaffer dette
lyset for oss selv om det er skjult bak skyene hvor øynene kan ikke se det
direkte. Lignende, vi nyter fra ledelsen til Imam al-Mehdi
(måtte fred være med ham) selv om vi ikke kan se ham i løpet av hans skjul.
Som jeg nevnte tidligere, er Imam al-Mehdi og alle andre imamer og profeter ingenting annet
enn de beste skapningene til Allah. De var ikke guddommelige i noen form. Men
jeg har sett få engelske oversatte sjia bøker hvor begreper som ''guddommelig
imam'' eller ''guddommelig profet' har blitt brukt. Ved å se på disse bøkene i
det originale språket, ble det klart for meg at oversetteren mente med ''en
guddommelig leder'' ''en gudommelig utvalgt leder,'' det er en leder som har blitt utpeket
av Allah (og ikke av folket). Slike begreper betyr ikke at disse lederne er
guddommelige selv. Vi må forstå begrepene. Selv om det er mange oversatte
islamske bøker som har veldig dårlig oversettelse, men heldigvis er forekomsten
av slike begreper sjelden å finne.
Det er viktig å nevne at Imam al-Mehdi (fred være med ham) ikke er en profet, og han vil
ikke komme med en ny religion eller en ny religiøs lov. Han vil ikke stå imot
tolkningene til Profeten Muhammed, men han vil fremme Profetens sanne sunnah. Imam Mehdis budskap er å forkaste alle innovasjoner
og å gjenopplive sunnah til profeten som var blitt
forandret av neon mennesker igjennom historien. Fordi noen mennesker har lite
forståelse om den sanne sunnah til Profeten, tror de
at Imamen vil bringe en ny religion. Noen beretninger forteller også at Imam al-Mehdi vil skaffe en unik tafsir/tolkning
av Koranen.