Darwinisme
Er teorien til Darwin riktig? Godtar Islam denne teorien?
Den første som lanserte teorien om evolusjon var den franskmannen Lamark. Etter det så kom Darwin og forandret litt på den.
Han dro på lange reiser til Australia og Sør-Amerika, og mange andre områd. I
løpet av denne tiden så han mange dyr og planter. Igjennom å forske på dem ble
han mer overbevist om Lamarks teori.
Teorien til Darwin og troen på Allah:
Før vi blir kjent med denne teorien og diskuterer den, vil jeg si
at, til og med hvis den var riktig, er den aldri imot troen på Allahs eksistens
– som noen påstår -. Det er stikk motsatt. Denne teorien er et bevis som man
kan bruke til å begrunne Allahs eksistens. Darwin forteller at den første
eksisterende utviklet seg i forskjellige stadier og forandret seg til
forskjellige arter. Denne prosessen fortsettet i millioner av år etter en
spesiell ordning og uforanderlig lov. Uten tvil er den spesielle ordningen og
den uforanderlige forbausende loven et bevis på at det finnes en kilde til hele
skapelsen, som har ledet og ført til dette. Darwin tror at et menneske i dets
opprinnelig form var en ape, men det kom fram senere igjennom
utviklingsprosessen til den utviklede formen (mennesket) vi ser i dag, som
mennesker i livmoren går igjennom forskjellige stadier i løpet av ni måneder.
Derfor er ikke teorien et bevis imot troen på Allah og dette betyr
at vi ikke trenger å benekte Allahs eksistens. For troen på Allah betyr ikke å
benekte grunnene og de forskjellige prosessene til utvikling i naturen.
Denne teorien er ikke et
bevis imot troen på Allah, en kilde som har skapt alle ting, men den motsier de himmelske bøkene som forteller om skapelsen til
Adam. Koranen forteller at det første mennesket var Adam. Han ble skapt av leir.
Mennesket anses for å være en egen spesiell art. Adam har ikke utviklet seg fra
noen andre arter.
Darwins teori sier at mennesket var opprinnelig et dyr. Den anser
ikke mennesket for å være selvstendig egen art. Senere skal jeg forklare at den
moderne vitenskapen i tillegg til å ha forkastet Darwins teori, har også bevist
at synet til Koranen på skapelsen til Adam er riktig.
Grunnprinsippene i Darwins teori:
1.
Kampen
om å overleve: Darwin tror at artene er i strid og konflikt med hverandre for å
overleve. Denne konflikten har ingen ende. Artene er alltid i strid og konflikt
for dette målet.
2.
Den
sterke overlever: Darwin tror at den sterke overlever, mens den svake dør og
utryddes. Grunnen til det er kampen om å overleve.
3.
Å
tilpasse seg miljøet: Alle arter forsøker å tilpasse seg sitt miljø. Hvis arten
lever i et miljø hvor den trenger et spesielt organ, vil dette organet (kroppsdelen)
befinne seg i det etter tusenvis av år, gradvis. Hvis arten lever i et miljø
hvor den ikke trenger et av sine organer og ikke bruker dette organet, vil
dette organet etter hvert, gradvis, forsvinne og utryddes etter tusenvis av år.
Darwin begrunner dette med mange eksempler. F. eks giraffen. Den hadde ikke en
lang hals. Den var som hesten. Giraffen levde i skoger. For å fortsette å leve
i sitt miljø, måtte giraffen ha en lang hals. Den trengte å ta opp frukt fra
store trær, for å nære seg. Derfor måtte giraffen trekke ut sin hals og slik
fortsettet det, så ble halsen til giraffen gradvis, etter tusenvis av år, lang.
Så ga han et annet eksempel. Elefanten. Den hadde ikke en lang
snabel. Etter hvert fikk den en slik snabel. Så fremlegger han beviser for det.
Så ga Darwin andre eksempler for å bevise sin teori. F. eks
slangen. Den hadde fire sider, fordi den ikke brukte dem, mistet den dem
gradvis. Slangen måtte gå igjennom trange veier og derfor trengte den ikke
disse organene. Etter tusenvis av år forsvant dem.
4.
Genetikken
(arvelighet): Darwin tror at grunnen bak forandringene i dyrene var ønsket om å
tilpasse seg omgivelsene. Så ble disse forandringene arvet videre av de neste generasjonene
etter genetikken.
Sett i lys av disse fire punktene, trodde Darwin at alle dyrene var
i begynnelsen av en enkel dyreart. På grunn av kampen om å overleve, ble de
svake utryddet og de sterke overlevde. De sterke som forsøkte å tilpasse seg
omgivelsene forandret seg helt, gradvis, og disse forandringene ble arvet
videre av neste generasjoner.
Så Darwin tror at mennesket i begynnelsen av, før det ble et
menneske var en ape, men etter å ha gjennomgått den lange utviklingsprosessen, forandret
den seg til mennesket som vi ser i dag. Det er også viktig å nevne at Darwin
mente ikke med ape, den apen vi ser i dag, men denne arten (apen), som vi skal
ha nedstammet fra, er ikke funnet til denne dagen i dag (The Missing Link).
Diskusjon om Darwins teori
Etter fremgangen til vitenskapen innenfor biologi og natur, er
denne teorien til Darwin blant de teoriene som er glemt og forkastet. Det er
bare en fantasi noen tror på. De viktigste punktene ved Darwins teori, er punkt
3 og 4. Vi skal diskutere i begynnelsen av disse to grunnprinsippene i denne
teorien, så diskuterer vi de andre grunnprinsippene.
Diskusjon om det tredje grunnprinsippet:
Darwin tror at dyrene forsøker å tilpasse omgivelsene de oppholder
seg i. Hvis dyret trenger et organ vil det skape det gradvis etter tusenvis av
år, og hvis organet var unødvendig, vil den etter hvert igjennom å være
ubrukelig, forsvinne gradvis.
Dette prinsippet er ikke riktig. Selv om det var riktig at dyrene
og noen planter forandrer seg, betyr ikke det at forandringen er fullstendig,
til den grad at et dyr forandrer seg til en annen art. Vitenskapelige eksperimenter
har vist at noen dyr har død da de forandret omgivelsene sine. De greide ikke å
tilpasse seg den nye omgivelsen. Det finnes også andre dyr som greide å
overleve. De ble forandret delvis. Det vil si de mistet noe av vekten og som
følge av det forandret kroppen seg eller den synlige siden ved dyret, men selve
arten forandret seg ikke. Dyret var fremdeles et dyr.
Det har også foregått forskninger på planter. Noen planter som
levde på den saltige jorden, ble tatt med til et sted som var fylt med vann og våt.
Som følge av det døde planten. Den tilpasset seg ikke omgivelsene.
En del forskninger er gjort på fluer. En hel rekke fluer og deres
etterkommere ble satt i et veldig mørkt sted. Deres øyner så ingenting.
Tilslutt kom den siste generasjonen av dem ut. Men man fant ut at øynene ikke
forandret seg i det hele tatt. De var helt normale, selv om Darwin tror at et
ubrukelig organ vil forsvinne etter en stund eller vil gradvis forsvinne. Vi
kan også finne i mørke steder noen dyr som har skikkelig godt syn, tiltross for
at de lever i et sted hvor de sjelden bruker øynene sine.
Med dette raser ned det tredje prinsippet til Darwins teori. Prinsippet
om tilpassing med omgivelsene stemmer ikke. Jo, det kan stemme delvis, men ikke
helt, men igjen må jeg si at alt dette som nevnes er ikke nok for at en art
skal forandre seg til en annen art.
Diskusjon om det fjerde punktet
Det er om arvelige egenskaper. Darwin tror at de egenskapene man
tilegner seg igjennom å tilpasse seg omgivelsene vil videreføres til neste generasjoner
igjennom genetikken. Han tror at ervervet egenskaper arves videre av neste
generasjoner.
Genetikken har bevist at dette ikke stemmer. Teorien til Darwin ble
lansert i en tid da vitenskapen innenfor biologi og natur ikke hadde hatt en
stor fremgang som i dag. Spesielt når det gjelder genetikk. Deres kunnskap om
genetikk var veldig lite. Men i dag, på grunn av den store fremgangen i
genetikk, gjelder ikke det fjerde punktet lenger. Genetikken sier ikke at
ervervet egenskaper kan arves videre, hvis forandringene ikke påvirker genene.
Biologiforskere tror at ervervet egenskaper i et menneske kan
oppstå på grunn av seks ting
1.
Å
hogge av et organ eller flere.
2.
Å
bli rammet av noen sykdommer.
3.
Å
være immun overfor noen sykdommer.
4.
Omgivelsene
og situasjonene i livet.
5.
Å
bruke organene eller ikke bruke dem.
6.
Utdanning
og oppdragelse.
Men de vitenskapelige forskningene viser at de ervervet egenskapene
ikke arves videre av neste generasjoner som Darwin hevder.
1.
Når
det gjelder å hogge av organene, har forskningene vist det stikke mot satte.
Halene til 22 mus ble hogget av. Så paret musene seg og deres etterkommere
hadde haler, tiltross for at foreldrenes haler ble hogd av. Til og med formen
på halen ble ikke forandret. Den var lik den tidligere formen til deres
foreldre.
Generasjoner etter generasjoner har muslimene omskjært sine barn.
Når de har omskjært dem. Disse barna har vokst opp og født barn, så blir ikke
disse barna født omskåret. Vi ser ennå at deres barn blir født ikke omskåret og
derfor omskjærer de dem. Derfor kan ikke denne teorien stemme.
Samme kan bli sagt om jomfruhinnen til kvinnen. Når kvinnen har
seksuelt samleie med mannen vil hennes jomfruhinne forsvinne. Videre hvis hun
blir gravid med et jentebarn, så vil ikke jentebarn som blir født, være uten en
jomfruhinne. Denne egenskapen vil ikke bli arvet videre av datteren. Derfor kan
vi forstå at denne teorien ikke stemmer.
2.
Sykdommer
er ikke alltid arvet av videre generasjoner. Vi finner mange foreldre som har
sykdommer som neste generasjoner av deres etterkommere ikke har arvet.
3.
En
kropp kan være immun overfor noen sykdommer etter å ha blitt rammet av en rekke
sykdommer og mikrober, men denne egenskapen vil ikke arves av etterkommerne og
de neste generasjonene.
4.
Vi
benekter ikke at omgivelsene har en påvirkning, men vi tror ikke at den kan
forandre en form fullstendig til en annen form og art. Selv om denne
forandringen er fullstendig, vil ikke denne forandringen kunne arves videre av
neste generasjoner.
5.
Når
det gjelder bruk av organer, så er det gjort en del forskninger som viser at
til og med hvis en bruker organer vil det ikke forandre arten til dyr og hvis
det skjer en forandring, vil den ikke arves videre av neste generasjoner.
6.
Når
det gjelder utdanning og oppdragelse: Vi tror at oppdragelse påvirker, men
denne påvirkningen vil ikke videreføres til neste generasjoner. Mange dyr er
blitt behandlet på en spesiell måte og fått en spesiell oppdragelse. Dette
påvirket dem. Men tiltross for det greide ikke dyrene å videreføre denne
påvirkningen til sine etterkommere igjennom arv.
Darwins teori: Begjær og lyster
Darwins teori har ikke funnet en klar forklaring på begjær hos dyr.
Alle dyr har en spesiell måte å leve på. Alle dyrearter vet det de trenger og
kan tilfredsstille sine lyster på en spesiell måte.
Darwinistene sier at disse lystene hos dyr, som vi ser i dag,
fantes ikke dem, men de ble ervervet gradvis og dette ble videreført til deres
etterkommere.
Denne påstanden stemmer ikke. Hvis det var riktig at kunnskap,
kjennskap og ervervet egenskaper arves videre av neste generasjoner, så hvorfor
er da ikke sønnen til legen en lege ved fødselen?
Darwins teori: Jordens alder
Darwin tror at forandringene til artene skjedde veldig langsomt og
dette betyr at utviklingsprosessen blant dyr tok en veldig lang tid. Det tok
lengre tid enn det vitenskapsmenn tror om jordens alder. Darwinistene tror at
jorden er tusenvis av millioner år gammel. Dette godtar ikke den moderne
vitenskapen, for det finnes bare omtrent tall og ikke noe bestemt fasit for
denne saken.
Vitenskapsmenn har igjennom radiumstråler funnet ut at jordens alder
er ca. en tusen million år, men ifølge Darwins teori må jorden være mer enn fem
tusen million år gammel.
I tillegg til alt så har arkeologer funnet ut at planter og dyr
hadde samme form som i dag med veldig små forandringer. Enhver art hadde sin
egen form. Ingen tok en annen form. Jorden har utviklet seg på forskjellige
måter. Dyr eksisterte før mennesker. Mennesket ble til i det siste stadiet, men
det hadde ingen tilknytning til noen dyr.
Darwins teori: Fossilene
Et annet bevis på at mennesket er egen art, uten tilknytning til
dyr, er at arkeologer har funnet fossiler som beviser det.
Forskere har funnet ut at
hodeskallene til mennesker før var ikke så forskjellige fra våre. Vi kan til og
med finne ut at vi har mer mangler enn dem.
I Jawa ble det funnet hodeskaller,
hender, bein, tenner, rester etter mennesker som levde for millioner av år
siden. Funnene ble satt i et museum i New York og mange forskere studerte dem.
De kom fram til at mennesket er en selvstendig art, og at den har samme form
som i dag. Skjellettene som ble funnet var enda eldre enn skjellettene til
apene.
Darwin mener at det må være mer likhet mellom aper og mennesker som
levde for to millioner år siden, men vi ser det stikk motsatte.
Diskusjon om det andre punktet
Kampen om å overleve ansett Darwin som en vanlig regel i livet. Han
trodde at den sterkeste parten overlevde. Hvis vi anser dette for å være
normalt, må vi gi avkall på våre moralske grunnprinsipper og våre følelser.
Vi må bortforklare alle grusomme kriger som de sterke og de
ondskapsfulle fører imot de svake, for å undertrykke dem, og anse dem for å
være normale. Vi må også godta at den sterke parten skal utnytte den svake
parten.
Dette betyr at den sterke parten alltid skal ha rett. Det betyr
også at man kan begå grusomme og kriminelle forbrytelser imot menneskeheten for
å overleve.