Imam
Muhammed sønn av Ali, al-Bakir
Imam Bakir ble født i Medina i året 57 etter hedsjra. Han var
sønn av den fjerde imamen og en etterkommer av Ali. Han var fire år gammel da
Karbala hendelsen fant sted. Etter hans far, igjennom guddommelig veiledning,
ble han imam.
Engang
besøkte Imam Bakir Jabir ibn Abd Allah al-Ansari,
en av Profetens følgesvenner. Han spurte ham: ’’Hvem er du?’’ Fordi han hadde
mistet sitt syn.
Muhammed
ibn Ali ibn Al-Husayn, svarte ham.
Ditt ungebarn,
kom nær meg, sa han. Han gikk nærmere og han kysset hendene hans. Så vil han
kysse hans føtter, men imamen gikk bort fra ham.
Så sa
han: ’’Allahs sendebud, sender sin hilsen til deg.’’
Fred
og Allahs nåde og hans velsignelser være med Allahs
sendebud, sa han. ’’Hvordan går det med deg, Jabir?’’
spurte imamen.
Han
fortalte: ’’En dag var jeg med Allahs sendebud. Han sa til meg: ’’Jabir, du vil møte en av mine etterkommere ved navnet Muhammed
ibn Ali ibn Al-Husayn, som Allah har gitt lys og visdom. Når du ser ham
send ham en hilsen fra meg.’’
I
året 114/732 døde han. Ifølge noen shia beretninger ble han forgiftet av
Ibrahim ibn Walid ibn Abdallah, nevøen til Hisham, Ummayda Kalifen. Han ble
gravlagt i Jannut al-Baki.