Ashora
Imam Hussein var muslimenes
imam, som hver muslim var forpliktet til å adlyde, og var ikke som alle andre
mennesker.
Han reiste seg imot
undertrykkelse og urettferdighet på Ashora-dagen. Han
kjempet lik sin bestefar Allahs sendebud og sin far Imam Ali. De ga sine liv
for Islam.
Imam Hussein kriget imot
undertrykkeren og vollherskeren Yazid sønn av Muwayia og hæren hans til dødens øyeblikk med hånden sin og
munnen sin, for at Allahs religion skal bevares.
Uten Imam Husseins blod hadde
ikke Islam eksistert i dag. Den nye grunnleggeren av Islam etter Profeten er
Imam Hussein. Han ofret alt for å bevare religionen Islam.
Når sjiamuslimene sørger og
slår på brystene vil de understreke at de er imot undertrykkelse og
urettferdighet, slik som Imam Hussein.
Å gå i tog i Ashora-dagen betyr for sjiamuslimer å si et klart og
tydelig nei til urettferdigheten i hele verden. Blodet beseiret sverdet og
sannheten, som var skjult på grunn av Umayyadenes
undertrykkelse og tyranni, kom fram på Ashora-dagen.
Imam Husseins minne omtales
hvert år av sjiamuslimene. De uttrykker sin støtte til Imam Husseins revolusjon
imot undertrykkelse og urettferdighet igjennom å gå i tog i Ashora-dagen.