Snakker
Koranen nedsettende om vantroer?
En
person nevnte at Koranen nedverdiggjør vantroer, fordi den sier:
2:6: De
vantro, for dem er det likegyldig om du advarer dem eller ikke. De vil ikke
tro.
2:7: Allah
har forseglet deres hjerter og ører, og deres øyne er dekket. For dem er en
svær straff i vente.
2:8: Det
er slike som sier: ’’Vi tror på Allah og dommens dag,’’
men de er ikke troende.
2:9: De
vil lure Allah og de troende, men de lurer ingen, unntatt seg selv. Men de
fatter det ikke.
2:10: De
har en sykdom i sine hjerter, og Allah har latt sykdommen øke på. For dem er en
smertelig straff i vente, fordi de har løyet.
Mitt
svar:
Når
Allah sier at han har forseglet ørene og hjertet til vantroer, i tillegg dekket
øynene deres, er dette et metaforisk uttrykk. Vi tror at Koranen innholder
mange metaforiske uttrykk. Man sier f. eks på norsk: Ole er hodet bak denne
planen. Betyr det at planen har et hode og Ole er hodet til planen? Selvsagt er
svaret: Nei! Dette er bare et metaforisk uttrykk.
Når det
gjelder vantroerne Allah nevner i dette verset, er det fint å vite litt om
deres bakgrunn og historie:
Koranen
forteller oss at de er løgnere (2:8). De forteller løgner for å lure de troende
(2:9). De er urostifter og ufredsskapere (2:12). De nedverdiggjør de troende og
kaller dem for tosker (2:13). De driver ap med de troende (2:14). Mener du
virkelig at slike mennesker er gode mennesker? De er hyklere. Sier noe og gjør
noe annet. I tillegg lurer de troende og skaper ufred. Ikke nok med det, de
driver ap med de troende. Tror du slike mennesker er gode mennesker? Å skape
ufred, betyr å skape usikkerhet og terror. Med andre ord: Disse menneskene er
terrorister! Tror du at terrorister er gode mennesker? Les sammenhengen og
vurder selv! Kan disse menneskene anses som gode mennesker?
Det var
en som nevnte at Koranen nedverdiggjør vantroer, fordi den sier:
2:24:
Men greier dere det ikke, og dere vil aldri greie det, så pass dere for Ilden,
hvis brensel er mennesker og steiner, gjort klar for de
vantro!
Mitt
svar:
Hvem er
disse vantroerne nevnt i dette verset: 2:24? Allah har gitt dem et tegn på at
Koranen er åpenbart av Ham, men de nekter å tro etter alt det. Så Allah
beordret dem til å komme med en lignende sure (kapittel) som i Koranen (les
Koranen: 2:23), men om de ikke greide det, er dette et tegn på deres løgn og
bedrageri.
Hvis du
jobbet som en lærer. Lærte bort en elev i klassen din at en pluss en er to, men
tiltross for det benekter ham det. I tillegg snakker han stygt om deg, påstår
at du er en galing og en besatt person. Du vet også veldig godt at denne eleven
forstår veldig godt hva du sier, men tiltross for det vil han nekte å tro på
sannheten. Hva vil din reaksjon være? Skal du kanskje smile tilbake?
En annen
nevnte at koranen nedverdiggjør vantroerne og kaller dem for Ildens folk:
2:39:
Men de utakknemlige vantroerne, som holder Vårt ord for løgn, de skal bli
Ildens folk, og der skal de være og bli.
Jeg er
uenig med denne oversettelsen, fordi ordet ayah på
arabisk kan gi forskjellige betydninger. Ordet i dette verset: 2:39, som den
norske oversetteren har valgt å oversette til ordet Vårt ord, er på arabisk: ayatinah, direkte og godt oversatt blir det: Våre tegn, og
ikke vårt ord.
Vår tro
er at det mennesket som Allah gir tegn på Hans eksistens, som noen av Israels
barn f. eks. Allah ga dem gang på gang tegn på Sin eksistens, men tiltross for
det benektet de Hans eksistens. Deres straff er større og verre enn straffen
til et menneske som ikke har sett Allahs tegn.
Mennesket
som har sett Allahs tegn og vet veldig godt at Allah eksisterer, men tiltross
for det benekter det, blir beregnet annerledes. ’’Kan de som vet og de som ikke
vet være like?’’ Koranen: 9:39. Dette er et spørsmål Allah stiller, men i dette
spørsmålet er et godt eksempel for alle mennesker.
Et
menneske som ikke vet noe, er ikke lik et menneske som har kunnskap. Det går
ikke an å straffe et menneske som er berøvet sin fornuft. Det er strengt
forbudt i Islam å straffe slike mennesker. Faktumet er at Allah skal straffe
mennesker i den graden de forstår.
Det var
en annen som nevnte at Koranen sier at mennesker som ikke tror skal bli aper og
derfor nedverdiggjør den vantroer:
2:65
Dere vet hvordan det gikk med dem som overtrådte sabbatsbudet?
Vi sa til dem: ’’Bli til frastøtende aper!
Det er
snakk om en gruppe av mennesker på Moses’ tid. Profeten Moses hadde vist dem
mange tegn, tiltross for det benektet de Allahs tegn. De overtrådte Sabbats
budet. I tillegg overholdte de ikke sin avtale og gjorde mange dumme ting. Er
slike mennesker gode mennesker?
2:88 De
svarer: ’’Våre hjerter er uomskårne.’’ Sannelig,
Allah forbanner dem for deres vantro. Hvor lite de tror!
2:89 Da
det så kom en bok fra Allah til dem, som stadfestet det de allerede har – og
før hadde de bedt om fremgang overfor de vantro, når det nå fra dette hold kom
til dem noe de kjenner, så ville de ikke tro på det. Allahs forbannelse hviler
over de vantro!
2:90
Hvilke ussel pris de har solgt seg for! Å fornekte Allahs åpenbaring uvilje og
nag over at Allah sender Sin nåde over hvem Han vil av sine tjenere. De har
pådratt seg vrede på vrede. De vantro venter en ydmykende straff.
Hvem er
disse vantroerne nevnt i dette verset og hva forteller Koranen om dem? De
dreper profetene. I tillegg beskylder de dem for å være løgnere. Ikke nok med
det, de er også hovmodige. De har fått klare tegn og bevis på Allahs eksistens.
Les Koranen: vers: 2:87.
Enda
mer! De tror ikke på Allahs åpenbaring som er i sine egne bøker, tiltross for
at det er sannheten som stadfester det de allerede har (Koranen: 2:91). Hva
slags mennesker er dette? Kan vi støtte dem eller si noe fint om dem?
En annen
kom med følgende påstand: Islam nedverdiggjør vantroer, fordi Koranen sier:
2:98 Om
noen er fiende for Allah og Hans engler, for Hans sendebud, for Gabriel og
Mikael, så er Allah de vantros fiende.
2:99 Vi
har åpenbart for deg klare tegn (eller ifølge noen andre oversettelse: ord),
bare de syndefulle fornekter dem.
Hvem er
disse menneskene versene snakker om? De kommer med falske beskyldninger om
Gabriel (2:97). Ikke nok med det, de fikk klare tegn fra Profeten Muhammed, men
tiltross for det var de vantro (2:99). De bryter sin avtale (2:100). De slenger
Allahs bok bak ryggen, tiltross for at de vet at den innholder Allahs sanne
budskap (2:101). De har kommet med falske beskyldninger om Profeten Salomo
(2:102). Er løgnere og avtalebrytere gode mennesker, ifølge ditt syn? Ikke nok
med det, de fikk klare tegn og bevis, men tiltross for det var de vantro. Er
slike mennesker gode mennesker?
En annen
person hevdet at Koranen snakker nedsettende om vantroer og lover å straffe
dem:
2:104
Dere som tror, bruk ikke uttrykket ’’pass på oss,’’
men si: ’’se hen til oss’’, og legge dere dette på minnet. De vantro venter en
smertelig straff.
Hvem er
vantroerne nevnt i dette verset? De ønsker ondt for de troende (2:105). Er noen
som ønsker andre ondt et godt menneske, ifølge ditt syn?
En annen
person nevnte at Koranen kaller vantroer for tapere:
2:121 De
som Vi har gitt skriften, og som leser den som den skal leses, disse tror på
den. Men de som ikke tror på den, de er taperne.
Ja,
selvsagt er de tapere. De vet sannheten, men tiltross for det benekter de den.
Er ikke dette et stort tap?
En
person nevnte et annet vers som han mente er et forsøk fra Koranen på å
nedverdiggjøre de som ikke tror på Islam:
2:159 De
som skjuler det Vi har åpenbart av klar beskjed og ledelse etter at vi har
gjort det klart for folk i skriften, over dem hviler Allahs og menneskers
forbannelse.
Synes du
det er riktig å skjule sannheten og ledelsen for andre mennesker? La oss anta
at det skjedde et jordskjelv i et nært områd hos deg. Din mor døde. Noen gode
venner av deg visste på forhånd at det jordskjelvet skulle skje i et nært områd
hos deg, men tiltross for det skjulte de det for deg. Er dette godt gjort av
dem?
En ting
er klart: Alltid åpner Allah portene til tilgivelse foran vantroerne. Allah
fortsetter videre: ’’med mindre de angrer og forbedrer seg og viser det. Dem
vil Jeg vende Meg mot. Jeg, den tilgivende, den
nåderike.’’ Koranen: 2:160.
Derfor
betyr det ikke at Allah har utelukket tilgivelse for slike mennesker, men
alltid har Allah gitt et menneske anledning til å angre og forbedre seg. Derfor
stemmer ikke din påstand om at Allah ikke liker vantroer. Hvis Allah ikke liker
vantroer og ønsker å brenne dem i hjel i ilden, hadde Han ikke gitt dem
anledning til å be om tilgivelse!
En annen
person nevnte et annet vers som en begrunnelse på at Koranen nedverdiggjør
vantroerne:
2:161
Men over dem som viser vantro og dør i sin vantro, over dem hviler Allahs,
englers og menneskers forbannelse.
Hvem er
vantroerne nevnt i dette verset? Vantroerne nevnt i dette verset er mennesker som
skjuler sannheten for andre mennesker (2:159), tiltross for at de vet veldig
godt sannheten. I tillegg lar de mennesker leve i fortvilelse, forvirring og
villfarelse. Mener du virkelig at slike mennesker ikke fortjener å bli
straffet?
2:171 De
vantro er som skapninger som når de tilropes, bare registrer lyden uten å
forstå, døve, stumme, blinde.
Hvem er
disse vantroerne nevnt i dette verset? Det er et folk som ikke gidder å forske
eller å finne en vei for seg selv. Vår fedre var slik og slik, og på samme måte
skal vi være. De vil bare følge fotsporet til sine forfedre. Derfor bebreidet
Koranen dem. Les verset: 2:170: ’’Sier man til dem:
’’Følg det som Allah har åpenbart,’’ så svarer de: ’’Nei, vi holder oss til
våre fedres tradisjoner.’’ Og dette selv om deres fedre intet forstod, og ikke
var på rett vei?’’
Med
andre ord: De sa: ’’Muhammed, vi tror ikke på deg uansett, selv om du greide å
bevise for oss at du taler på ærlig vis. Vi holder oss, uansett hvor mye du
forsøker og prøver, til våre fedres tradisjoner.’’
Er ikke
dette feil? Skal man ikke forske? Skal man følge bare fotsporet til sine
forfedre uten å tenke seg om?