Konspirasjonen imot
Imam Ali
En sunni
bror nevnte at det var vanskelig for dem å akseptere den såkalte
’’konspirasjonsteorien’’ om Imam Ali. Tiltross for mange år i vennskap, hvordan
kunne bare noen få mennesker av alle følgesvennene holde på Muhammeds veiledning
om kalifatet og resten være ulydige?
Jeg vil akseptere
argumentet til denne broren hvis han kan overbevise meg om hvorfor nesten alle følgesvennene
til Moses dyrket gullkalven etter mange år i vennskap med Moses? Ifølge Sahih al-Bukhari har Allahs
sendebud fortalt Ali at historien til Moses og Aron (Haroon)
er lignende til hans og Alis historie. Beretningen er som følgende: ’’Din
posisjon i forhold til meg er lik posisjonen til Aron i forhold til Moses, med
ett unntak: Det kommer ingen profeter etter meg.’’
Sunni kilder:
1.
Sahih al-Bukhari, arabisk-engelsk
versjon, beretning 5:56 og 5:700
2.
Sahih Muslim, arabisk versjon, kapittelet om Alis
fortrinnelighet, del 4, side 1870-71
3.
Sunan ibn Majah,
side 12
4.
Musnad Ahmad ibn
Hanbal, del 1, side 174
5.
Al-Khasis, skrevet av al-Nisai,
sidene 15-16
6.
Mushkil al-Athar, skrevet av al-Tahawi, del 2, side 309
Posisjonen til Aron (Haroon) i forhold til Moses er gitt i disse versene i
Koranen:
(Moses sa ’’Allah)
utpek for meg en vizier fra min familie, min bror
Aron (Haroon)..’’ Allah sa: ’’Vi har akseptert
anmodningen din, Moses.’’ (Koranen: 20:29-36).’’
Allah sa:
’’Sannelig, vi ga Moses
boken og utpekte hans bror som hans vizier.’’
(Koranen: 25:35).
Allah sa:
’’Og Moses sa til sin
bror Aron: Ta min plass blant mitt folk.’’ (Koranen: 7:142).
Vær oppmerksomme på at
’’Uklufni’’ og ’’Khalifa’’
(kalif) er eksakt fra samme rot. For å forstå det som er fortalt i Sahih al-Bukhari, må vi erstatte
ordet Moses med Muhammed og Aron med Ali. Setningen vil bli: ’’Og Muhammed sa
til sin bror Ali: ’’ta min plass blant mitt folk.’’ Selvsagt, nekter
beretningen Ali profetskap, men den nekter ham ikke lederskapet.
Hvis vi setter disse
tre ovennevnte versene fra Koranen med det som er blitt fortalt av AL-Bukhari, Muslim, Ibn Majah og mange andre, kan vi løse mysteriet! Ali er broren
og hans medhjelper/etterfølger. Utifra den troverdige
beretningen, kan vi si at Profeten mente som Moses forlot Aron for å passe på
hans folk da han gikk til Miqaat (for å møte Allah),
på samme måte har Profeten forlatt Ali for å passe på Islam når han skal møte
Allah (det vil si dø).
Bekreftelsen på at
denne beretningen gir inntrykk av det vi nevnte er at vi finner mange
beretninger som forteller oss at Imam Ali fikk tittelen ’’Broren av Profeten’’
da Profeten gjorde broderskap mellom sine tilhengere (se Sahih
Al-Tirmidhi, del 5, side 363, Sirah
ibn Hisham, side 504, Tahdhib, skrevet av Ibn Sad, kapittel 3, del 1, side 123). Hvis Abu Bakr var virkelig den nærmeste til Profeten, ville han ha
utvalgt ham som sin bror istedenfor Imam Ali.
Faktumet er at hvis vi
ser dypere til situasjonen etter Profeten Muhammeds død og da Moses forlot sitt
folk for Miqaat (å møte Allah), vil vi forstå bedre
lignelsen Profeten sa til Ali. Koranen forteller at Moses på Allahs ordre,
utvalgte Haroon som sin etterfølger (kalif) og forlot
sitt folk, for å møte Allah. Han var borte i 40 dager. Etter Moses’ fravær,
mange av hans følgesvenner vendte seg imot Haroon, og
ble lurt av Sameri, og ble dyrkere av gullkalven
(Koranen: 7:142, 20:90-97, 20:83-88).
Lignelsen Profeten nevnte
i den ovennevnte beretningen synes å være en realitet etter hans bortgang.
Mange av hans følgesvenner (unntatt Abu Dhar, Miqdad, Salman al-Farsi, Ammar og en del andre)
var ulojale overfor Ali etter Profetens død, vendte seg imot ham, og foretrakk
andre folk fremfor ham. Majoriteten av folket var ulydige imot Ali, som deres
forfedre var ulydige imot Haroon. De lærte ikke en
lærepenge av Koranen og historien, og derfor gjentok historien seg igjen og
igjen. Gjentakelsen av historien av Israels barn for muslimer er bekreftet av
Profeten. Se på Sahih al-Bukhari,
hadith: 9:422, fortalt av Abu Said al-Khudri:
Profeten sa: ’’Dere vil
følge veiene til nasjonene som var før dere, spenn spenn,
alen alen (det vil si tommer tommer)
så mye at selv om de gikk inn i hullet til firfirslen, vil dere følge dem.’’ Vi
sa: ’’Allahs sendebud! Mener du (med nasjonene) jødene og kristne?’’ Han sa:
’’Hvem ellers?’’
Denne beretningen er
også fortalt av Muslim i hans Sahih, del 4, side 57.
Den er også fortalt i Musnad Ahmad
ibn Hanbal, del 4, sidene
84, 94.
Tenk en stund… Hvorfor
ville profeten sammenligne hans følgesvenner med jødene og kristne, selv om han
vet veldig godt at jødene og kristne har fordervet Allahs religion? Svaret er:
Fordi Allah har fortalt at hans følgesvenner skal vende om, unntatt noen få.
Imam Ali var fremdeles
guddommelig utvalgt Imam i løpet av tiden til de første tre herskerne, og det
disse herskerne tok fra ham var makten (som er en av rettighetene til imamen)
og ikke posisjonen til imamat. Da Imam Ali ga
troskaps ed til Abu Bakr, Umar
og Uthman, var han tvunget til å gjøre det siden han
ikke hadde et annet valg. Vi må ikke beskylde imamen for å være feiging. Imam
Ali gjorde sin plikt som Haron gjorde sin plikt.
Koranen forteller at da
Moses kom tilbake fra Miqaat, var han veldig sint
siden Allah hadde informerte ham at hans folk hadde vendt seg om i løpet av
hans fravær. Moses kom og begynte å spørre sin bror Haroon
om hvorfor han ikke hindret dem fra å gjøre denne store korrupsjonen. Koranen
forteller at Haroon (Aron) svarte: ’’Moses, folket
undertrykket meg og de ville nesten drepe meg.’’ Koranen: 7:150.
I det ovennevnte verset
kan vi finne et likhetstrekk mellom Ali og Haroon.
Siden alle muslimene tror at Haroon var en profet av
Allah, tillatter de seg selv ikke å kalle ham for en feiging. Faktumet er at Taqiyya (løgn i nødvendige sammenhenger) er nevnt i Koranen
i flere vers. Vi skal inshAllah skrive en artikkel om taqiya.
Ali gjorde sin plikt
etter døden til Allahs sendebud, som Haroon gjorde:
’’Før dette, hadde Aron
sagt til dem: ’’Mitt folk! Dere er i en test! Deres Herre er Den Nåderike
(Allah), så følg meg og adlyd mine befalinger.’’ Koranen: 20:90.
Sahih al-Bukhari bekrefter at
Imam Ali nektet å gi troskapsed til Abu Bakr for seks måneder. Han ga troskapsed
til Abu Bakr etter martyrdommen til hans hustru
Fatima al-Zahra, datteren av Profeten, seks måneder
etter Profetens bortgang. (se Sahih al-Bukhari, arabisk engelsk versjon, beretning 5:546).
Etter Profetens død, i
førti dager, kontaktet Imam Ali de kjente av folket om natten, minnet dem om
veiledningen til Profeten, om hans rett til kalifatet, spurte dem om å slutte
seg til ham for at han skal ta makten. Men ingen svarte, unntatt Abu Dhar, Miqdad, Salman
al-Farsi og noen andre. Profeten hadde bedt Ali at
hvis antallet av hans tilhengere var under 40 menn, skal han ikke gjøre noe
annet enn holde seg i stillhet siden de eneste gudfryktige folket som er igjen
kunne bli drept uten å være i stand til å hjelpe Islam. Ali var ikke redd for å
bli drept, og han holdt seg stille bare for å holde Islam i livet. Etter at han
var sikker på at det ikke vil være noe suksess av hans revolusjon, holdte han
seg stille. I løpet av hans stillhet, begynte han å samarbeide med de 2 første
kalifene som en rådgiver og gjorde hans beste til å minke ødeleggelse så mye
som mulig. Hvis han ikke hadde gjort det, ville Islam ha blitt ødelagt
fullstendig. Imam Ali sa: ’’Jeg tolererte disse periodene som om det var en nål
i mitt øye og et skarpt bein i min hals.’’ (Nahjul Balagha, en bok som er en samling av Imam Alis utsagn og
taler).
Islam var veldig ung på
denne tiden (bare 23 år gammel) og splittelse mellom muslimer kunne ha fjernet
Islam fullstendig fra jordens åsyn. Derfor holdte han seg stille, som Haroon (Aron) holdte seg stille for å forebygge splittelse:
’’(Moses) sa: ’’Aron!
Hvorfor holdt du deg unna da du så dem gjøre feil?’’ Aron svarte: ’’Jeg fryktet
at du skulle si: ’’Du forårsaket en splittelse mellom Israels barn og
respekterte ikke mine ord!’’ Koranen: 20:92-94.
Abu Sufyan
var en av disse som ønsket å ødelegge den unge Islam, oppmuntret Ali til å føre
en revolusjon, selv om han visste at Ali ville tape kampen, fordi antallet til
hans tilhengere var veldig lite. Alis revolusjon ville forårsake borgerkrig og
Islams ødeleggelse. Al-Tabari
fortalte:
’’Da folk samlet seg
for å gi deres troskaps ed til Abu Bakr, kom Abu Sufyan, mens han sa: ’’Jeg sverger ved Allah, jeg ser en
sky av røyk som ingenting annet enn blod vil kunne gjøre klar! Abd Manafs familie! Hvem er Abu Bakr for at han skal være mester over dere? Hvor er Ali og al-Abbas, de to undertrykte?’’ Så sa han til Ali: ’’Abul Hassan, strekk dine hender så jeg kan gi troskaps ed
til deg.’’ Ali bebreidet ham: ’’Jeg sverger ved Allah, du har ingenting til
hensikt annet enn å vekke opp Fitnah (oppvigleri og
fristelse). For lenge siden har du ønsket ondt for Islam. Vi trenger ikke dine
råd.’’
Sunni kilder: Historien til al-Tabari,
engelsk versjon, del 9, side 199
Som vi nevnt tidligere
i al-Bukhari beretningen, bekrefter Profeten at
historien til Israels barn vil være gjentatt for muslimene. Faktumet er at
Koranen har nevnt historien til Israels barn for å få oss til å forstå den
sanne versjonen av Islam. Det er mange andre lignende eksempler skrevet i
Koranen.
Kommentar fra den andre
siden:
En sunni
bror nevnte at Aron (Haroon) døde i løpet av
levetiden til Moses og derfor er ikke denne lignelsen, hvor Profeten sier til
Ali: ’’Din posisjon i forhold til meg er lik posisjonen til Aron i forhold til
Moses, med ett unntak: Det kommer ingen profeter etter meg,’’ en bekreftelse på
Alis rett til kalifatet.
Påstanden om at Aron
døde i løpet av levetiden til Profeten Moses, hvis den er riktig, vil den ikke
motbevise det tidligere nevnt argumentet i det hele tatt. Hvis vi leser
setningene nøye:
Som Moses hadde forlatt
Aron for å passe på hans folk da han gikk til Miqqat
(for å møte Allah), på samme måte, forlot Profeten Ali for å passe på Islam
etter hans møte med Allah (det vil si døden).
Denne påstanden blir
mer bevist når vi ser på den siste setningen av beretningen til al-Bukhari hvor Allahs sendebud, nevnte: ’’med ett unntak:
Det kommer ingen profeter etter meg.’’ Tenk om ordet ’’etter’’ i utsagnet til
Profeten. Tror du ikke at Profeten Muhammed snakker om etter hans død? Denne
posisjonen (lederskapet) som Profeten betrodd Ali var med ham til hans død.
Ingen, unntatt Profeten Muhammed, kan ta denne posisjonen fra ham.
Profeten Moses var borte
fra sitt folk i 40 dager og han kom tilbake og møtte dem med Aron. Likeledes,
Profeten gikk bort fra oss (til paradiset), men han vil før eller siden møtte
oss, hans følgesvenner og Imam Ali på dommensdag. Så
vil han spørre dem det samme Moses spurte sitt folk, spesielt de som forlot
hans religion og dyrket gullkalven. Se på den følgende beretningen fra Sahih al-Bukhari for å ha noen
ideer om samtalen mellom Profeten Muhammed og noen av hans følgesvenner.
Sahih al-Bukhar, hadith nr. 8:586
Abu Hazim
fortalte at Sahl bin Sad sa:
Profeten sa: ’’Jeg er
forløper ved sjø-kilden (paradisets fontene), og han
som vil passere forbi der, vil drikke fra den og alle som drikker fra den, vil
aldri bli tørste. Det vil komme noen mennesker som jeg vil kjenne igjen og de
vil kjenne meg, men en gjerd vil bli plassert mellom meg og dem.’’ Abu Hazim la til: Numan bin Abi Aiyash,
da han hørte meg si det, sa: ’’Hørte du dette fra Sahl?’’
Jeg sa: ’’Ja!’’ Han sa: ’’Jeg vitner at jeg hørte Abu Said al-Khudri
si det samme, men han la til at Profeten sa: ’’Jeg vil si: ’’De er mine følgesvenner.’’
Så vil det bli sagt til meg: ’’Du vet ikke hva slags nye ting de fant på i
religionen etter din bortgang.’’ Jeg vil si: ’’Gå vekk, gå vekk (fra min nåde),
disse som forandret ting etter meg.’’ Abu Huraira
fortalte at Profeten sa: ’’På dommens dag vil en gruppe av mine følgesvenner
komme til meg, men vil bli drevet vekk fra fontenen, og jeg vil si: ’’Herre,
dette er mine følgesvenner!’’ Det vil bli sagt til meg: ’’Du har ingen kunnskap
om hva de fant på etter din bortgang. De vendte seg frafallent som frafallene
(de vendte seg bort fra den sanne Islam).’’
En annen person påsto:
Ikke alle av Moses’ folk dyrket kalven og de som gjorde det ble drept av de som
ikke gjorde det på Allahs ordre.
Kanskje denne broren
har blitt fortalt en annen historie. Koranen forteller oss at alle tilhengerne
av Moses (unntatt få) ble lurt av Sameri. Moses’ følgesvenner
drepte ikke Sameri. Men de holdt på med å drepe Aron
som forsøkte å råde dem. Hvis antallet av disse som bevarte deres tro var
mange, ville Aron ikke hatt problemer. Her er noen vers fra Koranen angående
denne hendelsen:
7:148 Mose folk laget
seg i hans fravær kalv av sine smykker, en brekende skapning. Så de da ikke at
den verken kunne tale eller vise dem vei? Men de antok den og var
illgjerningsmenn.
7:150 Da Moses kom
tilbake, var han sint og bedrøvet, og sa: ’’Ille har dere varetatt min oppgave
mens jeg var borte! Vil dere påskynde Herrens inngripen?’’ Og han kastet
tavlene, grep sin bror i hodet og trakk ham til seg. Aron sa: ’’Sønn av min
mor, folket respekterte ikke meg, og hadde nesten drept meg! La ikke fiendene
glede seg over min skjebne! Plasser ikke meg sammen med illgjerningsmennene!’’
20:90: ’’Og Aron hadde
tidligere sagt til dem: ’’Mitt folk, dette er bare en prøve for dere. Deres
Herre er den Barmhjertige! Så følg meg, og vær lydige mot min ordre.’’
20:91: ’’Men de svarte:
’’Vi vil holde oss til den til Moses kommer tilbake til oss.’’
Så det siste verset
motbeviser påstanden om at de sanne tilhengerne drepte syndere før Moses kom
tilbake. Ja, etter at Profeten Moses kom tilbake straffet han de som ledet
folket vill. Men han drepte ikke dem:
20:97: ’’Da sa Moses:
’’Forsvinn! Det skal være din lodd i livet å rope ut: ’’Ikke rør meg,’’ til din
lovede tid som du ikke kan unndra deg. Se på din gud som du så ivrig holdt deg
til! Vi skal brenne den opp, og så strø dens aske på havet!’’
En annen bror nevnte at
hvis Ali ønsket kunne han like godt ha egget opp til en stor revolusjon siden
han er fra en veldig sterk klan Bani Hashim, og Abu Bakr og Umar er fra en svak klan Adiyy og
Taym? Så hvorfor var han stille og brukte ikke tvang
for å kreve sin rett etter valget holdt i Saqifah?
Hvis Bani Hashm var så sterke - med
respekt for de andre klanene, som den ovennevnte broren hevder, hvorfor flyktet
muslimene fra Mekka til Medina? Hvorfor ble de påtvunget økonomiske sanksjoner
i Sheb Abi Talib?
Imam Alis usedvanlige
modighet i forskjellige kriger og hans drap av arabernes modige krigsmenn, er
en kjent sak for sunniene. Imam Ali nevnte at han
hadde drept 40.000 vantroer med hans sverd (dette inkluderer også de som ble
drept av ham i borgerkrigene). Drapet av løvene til araberne utviklet en veldig
intensivt og stort hat i hjertene til araberne fra de forskjellige klanene. For
denne grunnen, flesteparten av araberne på grunn av stammebånd, var ikke
vennlige imot Imam Ali og Ahlulbayt, selv om de omfavnet Islam. Dette hatet ble
uttrykt i kalifat – saken, og senere i borgerkrigene på Imam Alis tid, fulgt av
forfølgelse av Ahlulbayt og deres tilhengere etter Alis martyrdom som
fortsettet med stor brutalitet for århundrer.
Hatet til Ummayah-klanen imot Bani Hashim (klanen til Profeten og Ali) er veldig kjent.
Krigene til Abu Sufyan og hans sønn Muwayia imot Profeten og Ali, det skrekkelige blodbadet i
Karbala og drapet av profetens barnbarn av barnbarnet til Abu Sufyan, er på toppen av den lange listen til kriminalitet
begått av Abu Sufyan og hans familie. For å forfriske
deres minne da Muwayia tok over makten, innførte han
en ny skikk i Islam om å forbanne Imam Ali. Sunni
historiebøker og sunni samlinger av beretninger
forteller klart at Muwayia beordret alle imamene til
moskene igjennom hele den muslimske verden om å forbanne Imam Ali i hver fredag
- bønn.
Nå la oss se på Saqifah hendelsen og ’’valget’’ av Abu Bakr.
I løpet av levetiden til Profeten, var Profetens moske sentret til alle
Islamske aktiviteter. Det var der avgjørelsen om krig og fred ble foretatt,
delegasjoner kom, taler ble gitt og bestemmelser ble vedtatt. Det er ikke overraskende
at da nyhetene om Profetens bortgang ble spredd, ville muslimene samle seg i
den veldige moskeen.
På en annen side, Saqifah til Bani Saidah var tre meter unna Medina og var et hemmelig sted
for onde aktiviteter av noen araberklaner (se Ghiyat al-Lughah, side 228).
Så hvorfor forlot Sad ibn Ubadah
og hans supportere, inkludert Abu Bakr og Umar, moskeen i all hemmelighet uten å informere andre
kjente venner av Profeten og gikk tre miler utenfor Medina for å diskutere
kalifat saken? Hvorfor diskuterte de ikke den viktige saken blant muslimer
innenfor moskeen? Var det fordi de ville berøve kalifatet uten at menneskene
visste det? Hvorfor forlot Abu Bakr og Umar med Abu Ubaydah moskeen i
all hemmelighet? Var det fordi Ali og Bani Hashim var tilstedeværende i moskeen og i huset til
Profeten, og de ikke ville at de skal vite deres plan?
Vi må også huske at det
var arabernes vane at da en person var erklært, selv om det var av en liten
gruppe, som høvdingen til stammen, hadde ingen rett til å stå imot ham. På
grunn av deres hat imot Imam Ali (som jeg tidligere diskuterte), respekterte de
ikke hans rett, heller ikke informerte de ham om møtet. De forkastet den siste
talen av Profeten i Ghadir Khum
hvor Allahs sendebud erklærte Ali som hans etterfølger bare for to og en halv
måned siden før hendelsen til al-Saqifah.
En sunni
bror nevnte at hvis Imam Ali mislikte Uthman, hvorfor
utsatt han livet til sine kjære sønner, al-Hassan og al-Hussein, for fare bare for å spare livet til hans
motstander fra de blodtrøstige bråkmakerne i Medina?
Ifølge sjia kildene, er
slike nyheter omstridt. Det finnes ingen bevis på at Imam Ali sendte sine
sønner for å støtte Uthmans familie. Faktumet er at Tabari som er en av de viktige sunni
historikere sa at Imam Ali forlot Uthman siden Uthman insisterte på å holde Marwan i hans administrasjon.
Her er en del av
historien til al-Tabari:
Imam Ali sa til Uthman: ’’Sannelig, du har tilfredsstilt Marwan (igjen),
men han er tilfreds med deg bare hvis du viker fra din religion… Jeg sverger
ved Allah, Marwan er fri for følelser om hans religion og hans sjel. Jeg
sverger ved Allah, jeg tror han vil bringe deg til et sted og ikke kunne sende
deg ut av det igjen. Etter dette besøket, vil jeg ikke komme igjen for å
klandre på deg. Du har ødelagt din egen ære og du har blitt berøvet din
autoritet.’’
Da Ali forlot ham, sa
hans hustru til ham: ’’Jeg hørte at Ali sa til deg at han vil aldri vende
tilbake til deg og at du adlydte Marwan (igjen), som vil lede deg hvor enn han
ønsker.’’ Uthman sa: ’’Hva skal jeg gjøre?’’ Hun
svarte: ’’Du skal frykte Allah alene, som har ingen partner, og du skal henge
fast i praksisen til dine to forgjengere (Abu Bakr og
Umar). For hvis du adlyder Marwan, vil han drepe deg.
Marwan har ingen innflytelse på folket og inspirer ingen ærefrykt eller
kjærlighet. Mennesker har forlatt deg på grunn av Marwans posisjon (i din
forsamling). Be Ali om å komme og stol på hans ærlighet og rettskaffenhet. Han
er beslektet med deg og han er ikke en mann som mennesker ikke skal adlyde.’’
Så Uthman ba Ali om å komme, men han nektet å komme.
Han sa: ’’Jeg fortalte ham at jeg ikke ville komme tilbake.’’
Sunni kilder: Historien til al-Tabari,
engelsk versjon, del 15, sidene 176-179
Selv om vi antar at
Imam Ali beskyttet Uthman i hans siste dager, var
beskyttelsen, ikke fordi han elsket at Uthman skulle
sitte i makten. Han gjorde det siden han visste at dette er en konspirasjon og
han visste at disse venner som planla å drepe Uthman,
ville bli blodhevnerne i morgen, som det skjedde (Vennene til Uthman som Talha, Zubair, Muwayia osv).
En annen leser nevnte
at, hvis noen følgesvenner konspirerte imot Imam Ali og berøvet hans rett til
kalifatet, er det ikke en mulighet for at de konspirert for å forandre den
koranske teksten? Koranens samler var ikke feilfrie. De var syndere.
Når det gjelder
beskyttelsen av Koranen, er det Allahs vilje! Selv om alle verdens mennesker
samlet seg for å forandre den vil de ikke greie det. Muslimer husker sikkert
historien om at Allah ville bevare Moses i huset til hans fiende, Farao.
Også var det ingen
grunn for Umar eller Abu Bakr
for å forandre noe av Koranen, fordi navnet til Imam Ali var ikke synlig i
Koranen. (selv om det var vers åpenbart om ham, ble hans navn aldri nevnt i
Koranen). Men det finnes mange sunni bøker som er
enige i at mer enn 300 vers av Koranen er åpenbart om Imam Alis fortrinnelighet
(fortalt av ibn Asakir, al-Suyuti, Ibn Hajar, osv). I tillegg sier Ibn Abbas:
’’Det er ikke et vers i
Koranen i hvilket ordet ’’troende’’ er nevnt, uten at Ali er på toppen av dem
og lederne deres og den mest verdifulle av dem. Allah har bebreidet følgesvennene
til Muhammed i Koranen, unntatt Ali.’’
Sunni kilder:
-
Fadhail al-Sahaba, skrevet av Ahmad, del 2, side 654, beretning nr. # 1114
-
Al-Riyadh al-Nadhirah, skrevet av Muhibbudin al-Tabari, del 3, side
229
-
Tarikh al-Khulafaa, skrevet av al-Hafidh Jalaluddin al-Suyuti, side 171
-
Dhakair al-Uqba, skrevet av Muhibbudin al-Tabari, side 89
-
Al-Sawaiq al-Muhriqah, skrevet av ibn Hajar Haythami,
kapittel 9, del 3, side 196
-
Også
Tabarani og Abi Hatam har fortalt denne beretningen i sine bøker
Så alle var ikke
syndere. Sunni hadith
formidlere og historrikere forteller at Imam Ali var
den første som samlet Koranen. Det tok Imam Ali en uke etter Profetens død å
fullføre sin samling. Imam Ali presenterte denne Koranen til herskerne på denne
tiden og de hadde en sjanse til å rette den opp og lære om versene som ikke var
i deres egne samlinger. Som vi kan se var det en feilfri person som rettet på
dem, og derfor kan vi tro at Koranen vi har i dag er den samme som var på
Profetens tid, med ett unntak: ikke i riktig rekkefølge. Men ingenting er
forandret i den.
En bror nevnte at
ifølge det verset:
’’Om to grupper av de
troende kommer i strid, skal dere ordne opp mellom dem. Om en av dem så gjør
overgrep mot den andre, så bekjemp den som gjør overgrep til den føyer seg
etter Allahs bud. Om den føyer seg, så skal dere ordne forholdet mellom dem med
rettferd, og la rimelighet råde. Allah liker de rimelige.’’ Koranen: 49:9.
Koranen fjernet ingen
av egenskapene av tro fra noen av gruppene. To muslimer kjemper betyr ikke at
de er vantro.
Den ovennevnte
kommentaren er riktig. Men verset indikerer ikke at enhver krigsførings gruppe
er nødvendigvis muslimer, selv om de sier det ved deres tunger. Det er ingen
tvil om at en troende kan drepe en uskyldig person og det er også ingen tvil om
at en slik drapsmann vil gå til helvete for alltid som følgende vers forteller:
’’Men den som
forsettlig dreper en troende, hans lønn er helvete, og der skal han være og
bli. Allahs vrede og forbannelse er over ham, og Han har beredt ham en stor
straff.’’ Koranen: 4:93.
Det ovennevnte verset
(4:93) utelukker ikke troende fra denne straffen. Hvem som helst gjør det, skal
få samme straff, det være seg en troende eller en vantro.
Jeg tror også at du
glemmer å tenke om den siste delen av det verset du sitert som var: ’’ Om en av
dem så gjør overgrep mot den andre, så bekjemp den som gjør overgrep til den
føyer seg etter Allahs bud.’’ Talha og Zubair er av den siste delen. Imam Ali oppfordret dem
jevnlig til forsoning, men de drepte hans sendebud da han bar Koranen til dem
som et tegn på fred og forsoning. Denne
historien er skrevet i historieboken til Al-Tabari,
del 4, side 312. Så disse følgesvennene var ’’Baagee’’
– overgriperne, ifølge det verset du siterte, og skulle bli bekjempet slik Imam
Ali gjorde, og de vil være helvetes folk for alltid.
En bror nevnte at
ifølge Koranen, Moses, som var en Allahs profet, var forvirret av al-Kidhrs handlinger. Men da han tilslutt ble fortalt om
grunnene bak disse handlingene, beundret ham dem. Moses var en profet, men
fremdeles kunne han ikke se fullstendig bildet forbundet med disse hendelsene:
ingen av oss er i posisjonen til Moses. Ingen av oss har et klart bilde for å
kritisere handlingene til profetens følgesvenner.
Jeg vil påminne denne
broren at han har fått av Allah en veldig viktig investering, som heter Aql (fornuft). Hvis jeg skal kjenne Allah, må det foregå
igjennom denne investeringen. Hvis jeg fant at Islam er den beste religionen,
er det fordi jeg brukte min hjerne og kom fram til denne konklusjonen.
Hvis en avviser denne
dyrebare ting, vil han tape alle ting, inkludert hans religion, og han vil
akseptere hvilket som helst ubegrunnet fatwa som en religiøs befaling. Han vil
akseptere at drapsmennene til de uskyldige skal til paradiset uten å tenke om.
Moses avviste ikke
denne dyrebare ting og han spurte Profeten Khidr for
å få mer klarhet, og tilslutt fikk svaret og var overbevist etter hendelsene.
Nå, tilbake til vår
sak, kan noen rettferdiggjøre det Profetens følgesvenner gjorde etter profetens
bortgang? 14. århundre har passert forbi og vi vil ikke kunne rettferdiggjøre
deres handlinger. Så hvorfor skal vi fremdeles blindt følge deres beretninger og
deres utsagn som er i klar kontrast med Ahlulbayts utsagn?
Å stille et spørsmål er
ikke en synd. Å forbli ignorant er et stort tap. Å sammenligne en syndfri
profet med en syndig følgesvenn av Profeten Muhammed er lik å sammenligne
himmelen med jorden.
En Wahabi
påsto at sjia ikke fulgte Profetens sunnah (sedvane),
fordi den ble formidlet av hans følgesvenner.
Denne wahabien tenkte ikke et sekund engang om at Sjia fulgte
Imam Ali som var den beste av følgesvennene til Profeten og den mest
kunnskapsrik av dem, Allahs rep (3:103), Den rette veien (1:6). Ingen var
nærmere i slekt til Profeten enn ham (42:23) og ingen aksepterte religionen
Islam før ham (56:10-11). Vi holder oss til veiledningen av Ahlulbayt, som er
rene og feilfrie, ifølge Koranen og hadith. Vi
trenger ikke å følge disse følgesvennene som kriget imot Ahlulbayt.
Faktumet er at sjia
følger sunnah formidlet av Profetens beste følgesvenn.
Men wahabiene følger sunnah
formidlet av den verste av dem, Muwayia, og tror på
hans Sunnah som ikke er i likhet med Profetens sunnah.
En Wahabi
nevnte: Det er en del av vår Sunni dogme å respektere
og å elske alle følgesvennene til Profeten. Vår lærde minner oss at bakvaskelse
av følgesvennene til Profeten er kufr (vantro).
Det er interessant å
nevne at følgesvennene til profeten som fortsatte å være lojale overfor Ali
mottok hard straff fra myndighetene på denne tiden og ble ikke respektert i det
hele tatt. Et eksempel er Abu Dhar som ble sendt til
eksil til det verste sted, hvor klima var dårlig, i regjeringen til Uthman, fordi de ikke kunne stoppe ham fra å fortelle
sannheten. De holdte ham der, inntil han døde (ble martyr). Abu Dhar var en av de Profeten sa om: ’’Jorden har ikke båret
og heller ikke har himmelen dekket en mann mer åpenhjertig og ærlig enn Abu Dhar.’’
Var ikke Abu Dhar en følgesvenn av Profeten? Så hvorfor respekterte de
ikke ham ifølge deres mening? Til og med Uthman har
ikke akseptert din lære, heller ikke Talha og Zubair, fordi de kriget imot kalifen Ali. Er alle kafir (vantroer) ifølge din mening? Når sjia tenker over
feilene til vennene av Profeten, gjør de det når de ser på historien. Det er
veldig interessant å se på noen av kommentarene til både Wahabi
og sunni lærde i denne sammenhengen. Ibn Taymiyyah, shaykhul Islam, ifølge Wahabier,
skriver: ’’Å såre andre enn Profeter betyr ikke nødvendigvis at den som sårer
er en kafir (vantro), fordi noen av de som var på
Profetens tid (det vil si følgesvennene til profeten) pleide å fornærme
hverandre og ingen av dem ble erklært kafir (vantro) på
grunn av denne praksisen og også fordi det ikke er Wajib
(obligatorisk) å tro spesielt på noen av følgesvennene til Profeten. Derfor er
ikke å si noe stygt om dem imot troen på Allah, hans sendebud og den siste
dagen.’’
Wahabi kilder: As Sarimu I masul, skrevet av Ibn Taymiyyah, side 579, publisert i 1402/1982 av Alam al-Kutub.
Mullah Ali Qari trenger ikke sunniene presentasjon for. Han skriver i hans verk Sharh Fiqh al-Akbar
at å si stygge ting om Abu Bakr og Umar ikke er kufr (vantro), som Abush Shakur as Salimi har hevdet i sin bok, At Tamhid.
Påstanden om at å si stygge ting om Shaykhan (Abu Bakr og Umar) er kufr (vantro), finnes det ingen beviser for eller
bekreftelse på.
Men å si stygge ting om
en muslim er fisq (ugudelighet, synd), ifølge en hadith og derfor vil Shaykhan
(Abu Bakr og Umar) være lik
de andre muslimer i denne reglen. Hvis en drepte Shaykhan
og svigersønnene til Profeten (Ali og Uthman), alle
sammen, tiltross for det, vil ikke denne personen gå ut av Islam (det vil si
bli kafir/vantro), ifølge Ahlussunnah
wa al-Jamah.
Sunnikilder:
Mullah Qari, Sharah al-Fiqh al-Akbar
Matba Uthmaniyah, Istanbul, 1303, side 130
Matba Mujtabai, Delhi, 1348, side 86
Matba Aftab e Hind, ingen dato
for publiseringstiden, India, side 86
Vær oppmerksom på at
den ovennevnte siteringen var tatt fra (3) eksemplarer, publisert i India og
Tyrkia. Nå har et nytt eksemplar blitt publisert av Darul
Lutubil Ilmiyah, Beirut i
1404/1984. I dette nye eksemplaret, som det hevdes å være lik det første, er
sidene hvor de ovennevnte sitatene står, fjernet. Denne delen som er blitt
fjernet innholder også erklæringen om at de som tror på at Allah har en kropp
er absolutt kafir (vantro), ifølge Al-Jama (flertallet av sunni
lærde) uten tvil.
En annen person nevnte:
Hvorfor vil du at sunniene skal akseptere et utvalg
av beretninger fra sunni kilder som benekter
rettskaffenheten til personer som Abu Bakr og Umar ibn al-Kattab?
Det er fullstendig
galt. Vi har ingenting imot Abu Bakr, Umar og Aishia som personer, men
vi ser på historien og vurderer deres handlinger. Dette er ingen synd. Uansett
var de mennesker som var i stand til å gjøre feil. Hvorfor skal vi ikke lære av
deres feil?
Vi nevnte noen
beretninger fra sunni bøker, handlinger og utsagn av følgesvennene
til profeten. Hvis det høres fornærmende ut, er det fint å nevne at det ikke er
sjia som har skrevet disse beretningene i bøkene deres. Jeg forsøkte bare å
bevise mitt argument uten å være respektløs overfor følgesvennene (spesielt
kalifene).
De har gjort seg opp en
mening i noen tilfeller, men vi er ikke enige med dem – vi følger heller læren
til andre, som f. eks Imam Ali og imamene av hans ætt – hva er galt med det? Vi
mener at det er mange ting som er blitt tilskrevet dem i form av hadither, som de nødvendigvis ikke har uttalt eller vært
enig med.
Om Saqifah
I den følgende
beretningen i Sahih al-Bukhari:
A) Umar sa at
En skal ikke lure seg
selv ved å si at troskaps eden gitt til Abu Bakr var
gitt plutselig og det var vellykket.
B) Umar sa at Ali og Zubar og de
som var med dem, og Ansar var uenige med dem:
Hevet over enhver tvil
etter at Profeten døde ble vi informert at Ansar var
uenige med oss og samlet seg i fellskap med Bani Sada. Ali og Zubair og de som var
med dem, var imot oss, mens utvandrerne samlet seg med Abu Bakr.
C) Umar ga sin hånd til Abu Bakr
uten å spørre råd fra andre muslimer. Han ga sin hånd først, og så gjorde de
andre det.
’’Så var det bråk og
ståk i samlingen og deres stemmer reiste seg så jeg ble redd at det ville oppstå
en uenighet. Derfor sa jeg: ’’Abu Bakr! Strekk dine
hender!’’ Han strakk sine hender og jeg sverget troskap for ham, og så sverget
utvandrerne troskapsed for Abu Bakr
og Ansar etterpå.’’
D) Det var nyheter om at Umar og hans tilhengere hadde drept Sad
bin Ubada.
En av Ansar sa: ’’Du har drept Sad bin Ubada,’’ men jeg svarte: ’’Allah har drept Sad bin Ubada.’’
E) Mens Umar
ga sin hånd til Abu Bakr uten å spørre de andre om
råd, beordret han at alle som ikke gjorde det, skulle bli drept.
Så hvis hvilken som
helst person sverger troskapsed for noen (for å bli
en kalif) uten å spørre råd fra andre muslimer, vil ikke herskeren han har valgt
kunne bevilges troskaps ed, men begge to, både den som sverger og den som blir
valgt, blir drept.
F) Idet han ikke aksepterte andres
avgjørelser, påtvang ham hans avgjørelse over alle andre:
’’Det var ikke et
større problem (sammenlignet med Profetens død) enn troskapseden
til Abu Bakr, fordi vi ble redde at hvis vi forlater
folket, skulle de sverge troskapsed til en av deres
menn, i så fall måtte vi godta noe som var imot vårt virkelige ønske, eller var
imot oss og forårsaket et stort problem.’’
Her er beretningen:
Sahih al-Bukhari, hadith: 8:817, fortalt av Ibn Abbas:
Jeg pleide å lære
Koranen til noen mennesker av Muhajirin (utvandrere),
blant annet Abdur Rahman bin Auf. Mens jeg var i hans hus
i Mina, og han var med Umar bin
al-khattab i Umars siste Hajj, kom Abdur Rahman til meg og sa: ’’Så du mannen som kom i dag til
lederne av de troende (Umar), og sa: ’’Lederne til de
troende! Hva synes du om en person som sa: ’’Hvis Umar
skulle dø, vil jeg sverge troskapsed til slik og slik
person. Jeg sverger ved Allah, troskaps eden som ble gitt til Abu Bakr var ingenting annet enn en rask reaksjon….’’ Umar ble sint og sa: ’’Med Allahs vilje, vil jeg stå foran folket
i natten og advare dem imot disse menneskene som ønsker å berøve andres
rettigheter (det vil si lederskapet).’’
I mellomtiden satt Umar på talestolen og da bønnroperne
ble ferdig med deres kall, sto Umar opp, glorifiserte
og priset Allah som Han fortjente, og sa:
’’Dere mennesker, jeg
har blitt informert at en taler blant dere har sagt: ’’Jeg sverger ved Allah,
hvis Umar dør, skal jeg gi troskapsed
til slik og slik person! En skal ikke lure seg selv ved å si at troskapseden ble gitt til Abu Bakr
plutselig og det var vellykket. Uten tvil, det var det, men Allah beskyttet
folket fra dets ondskap, og det er ingen blant dere som har egenskapene til Abu
Bakr. Husk at den som gir troskapsed
til noen blant dere uten å spørre muslimene om råd, både den som støtter, ga og
ble troskaps eden gitt til, skal bli drept. Ansar var
uenige med oss etter Profetens død og samlet seg i fellskap med Bani Sada. Ali og Zubair og de som var med dem, var imot oss, mens
utvandrerne var med Abu Bakr. Jeg sa til Abu Bakr: ’’La oss gå til disse Ansari
brødrene våre.’’ Så vi dro, og da vi nådde dem, to gudfryktige menn av dem
møtte oss og informerte oss om Ansars siste
avgjørelse, og sa: ’’Muhajirin-gruppen (utvandrere),
hvor har dere tenkt dere?’’ Vi svarte: ’’Vi skulle til disse Ansari brødrene våre.’’ De sa til oss: ’’Ikke kom nær dem.
Gjør det vi har avgjort.’’ Jeg sa: ’’Jeg sverger ved Allah, jeg vil gå til
dem.’’ Og så fortsettet vi, til vi nådde dem i Bani Sada fellskap. Men det var en mann som satt blant dem og
pakket inn noe. Jeg spurte: ’’Hvem er denne mannen?’’ De sa: ’’Han er Sad bin Ubada.’’ Jeg spurte:
’’Hva er i veien med ham?’’ De svarte: ’’Han er syk.’’ Etter reisen hvilte vi
en stund. En av al-Ansar sa: ’’Ingen har rett til å
bli tilbedt annet enn Allah,’’ og priset Allah som Han fortjente, la til: ’’Vi
er Allahs Ansar (hjelpere) og majoriteten til
muslimenes hær, mens dere, utvandrerne, er en liten gruppe og noen mennesker
blant dere kom med intensjon om å hindre oss og berøve oss denne saken
(kalifatet).’’
Da taleren hadde blitt
ferdig, hadde jeg til hensikt å tale for jeg hadde forberedt en tale og jeg
ønsket å gi denne talen i Abu Bakrs tilstedeværelse,
men jeg unngikk å irritere ham. Da jeg ville tale, sa Abu Bakr:
’’Vent en stund.’’ Jeg mislikte å gjøre ham sint. Så ga Abu Bakr
en tale og han var mer visdomsfull og tålmodig enn meg. Jeg sverger ved Allah,
han mistet aldri en setning jeg likte å ha med i min tale, men han sa lik min
tale eller bedre enn den på en forståelsesfull måte. Etter en stund sa han: ’’Ansar! Dere fortjener alt (disse egenskapene dere tilskrev
dere, men kalifatet er bare for Quraish som er ansett
som den beste familien og huset blant araberne) og jeg er glad med å foreslå at
dere velger en av disse to mennene, så gi troskapsed
til en av dem som dere vil.’’ Så holdte Abu Bakr min
og Abu Ubada bin Abdullahs
hånd som satt blant oss. Jeg hatet ingenting av det han hadde sagt unntatt
dette foreslaget, for jeg sverger ved Allah, jeg ville heller ha hogget av mitt
hode som en soning for en synd enn å bli en hersker over en nasjon, som Abu Bakr er et medlem av…’’
Og så sa en av Ansar: ’’Jeg er pilaren på hvilke kamelen med et sykt skinn
gnir seg selv for å tilfredestille kløen (det vil si jeg er nobel) og jeg er
som et høyt palmetre! Quraish! Det skal være en
hersker fra oss og en fra dere.’’
Så var det bråk og ståk
blant samlingen og deres stemme reiste seg så jeg fryktet at det ville bli en
stor uenighet. Derfor sa jeg: ’’Abu Bakr! Strekk dine
hender!’’ Jeg holdte hans hånd og jeg sverget troskaps ed for ham, og så
sverget alle utvandrerne troskapsed og Ansar etterpå. Vi beseiret Sad bin Ubada (som Al-Ansar ønsket å
være en hersker). En av Ansar sa: ’’Dere har drept Sad bin Ubada.’’ Jeg svarte:
’’Allah har drept Sad bin
Ubada.’’ Umar la til: ’’Jeg sverger ved Allah,
sammenlignet med den store tragedien som skjedde med oss (det vil si Profetens
død) var det ingen større problem enn troskapseden
gitt til Abu Bakr, fordi vi var redde at hvis vi
forlot folket, vil de gi troskapsed etter oss til en
av deres menn, i så fall må vi godta noe som er imot vårt virkelige ønske,
eller ville ha vært imot dem og forårsaket stort problem. Så hvis en person ga troskapsed til noen (for å bli kalif) uten å spørre råd fra
andre muslimer, skal den han har utvalgt, ikke skal bli bevilget troskaps ed,
men begge to, både den som valgte og den som ble valgt skal bli drept.’’
Mer om følgesvennene
til Profeten
Jeg skal diskutere noen
hendelser om følgesvennene i denne sammenhengen. For å følge med denne
diskusjonen, se på boken ’’Så ble jeg ledet,’’ skrevet av Dr. Muhammed al-Tijani al-Samawi, publisert i
1989 av Fajr institusjonen i London, Storbritannia.
Forfatteren har utgitt fire bøker, måtte Allah belønne ham for å ha utsatt sitt
liv for fare i den arabiske verden for å tale på ærlig vis om Shia og sunni problemet, og hvorfor han ble en sjia.
De fire bøkene er:
1.
Thooma Ihtadiyat – Så ble jeg
ledet (1989)
2.
Mah al-Sadiqin – Med de
rettskafne (1989)
3.
Fasaloo Ahl Al-Zikr
– spør formaningens folk (1992)
4.
Al-Shia Hum Ahl Al-Sunnah
– Shia er de virkelige tilhengerne av Sunnah
(sedvanen til Profeten Muhammed)
Vær oppmerksomme på at
forfatteren Dr. Muhammed al-Tijani al-Samawi tilbrakte årevis med forskning før han skrev
disse bøkene og ble selv en sjia. Han er også nå anerkjent Sjia religiøs lærde,
med autoritet til å gi Fatwaer, som er ingen lett oppgave i Sjia skoler. Han
mottok hans doktorgrad fra Sorbone Universitetet,
fransk universitet som er beregnet for å være blant de beste universitetene i
verden. Hans artikkel var en diskusjon om al-Imam Ali
ibn Abi Talibs
kjente bok ’’Nahjul Balagha.’’
Denne boken er anerkjent både av Sunnier og sjiaer
som en modell for arabisk veltalenhet etter Koranen. Et bevis på dette utsagnet
er at selve sunniene har forklart bokens tekst og
lært den i forskjellige islamske universiteter. Blant disse sunnier
som skrev kommentarer om denne boken er Ibn Abil Hadid. Ikke for lenge siden
har Muhammed Abduh fra Al-Azhar
Universitet skrevet kommentarer om denne boken. Kommentarene til disse lærde om
boken til ’’Nahjul Balagha’’
kan bli funnet i mange moskeer og biblioteker i dag.
Å utøse de uskyldiges
blod
Al-Bukhari fortalte at Allahs sendebud sa følgende til sine følgesvenner
i hans siste tale:
Sahih al-Bukhari, hadith 5:688, og 7:458. Abu Bakra
fortalte at Profeten sa: ’’Sannelig, dere vil møte Herren, og han vil spørre
dere om deres gjerninger. Ikke vær mordere etter meg ved å hogge av halsene til
hverandre. Det er obligatorisk for de som har hørt dette budskapet mitt å
fortelle det videre til de som ikke er tilstede (og hørte mitt budskap).
Kanskje noen som vil motta det vil forstå det bedre enn de som har hørt det?’’
På en annen side,
bekrefter historien at noen følgesvenner (av de som har blitt lovet paradiset
ifølge noen fabrikkerte beretninger) utøste blodet til tusener av muslimer i
forskjellige borgerkriger. Et godt eksempel kan være Taliha
og Zubair som var først blant følgesvennene til å
egge opp krig imot Ali etter at folk ga ham troskaps ed og han hadde blitt
deres legitime kalif. De kunne ikke se ham i makten, og fant ham en stor hinder
for deres ran. Derfor utøste de blodet til ti tusener av muslimer i slaget Jamal for å avskaffe Alis makt. (se hvilken som helst sunni historiebok om du vil ha mer detaljer om denne
saken).
Deres plan feilet tilslutt
og begge Talha og Zubair
ble drept. Muwayia og Amr ibn Al-Ass er andre eksempler,
som egget opp krigen Siffin imot Ali og drepte
tusener av muslimer. Allah sier:
’’Den som med vilje
dreper en troende. Hans lønn er Helvete for alltid, og Allahs vrede er over
ham. Han vil bli forbannet av Ham og gitt en stor straff.’’ Koranen: 4:93.
Betyr det at vi skal
respektere alle følgesvennene og følge dem alle, selv de Allah har forbannet i
det ovennevnte verset i Koranen? Hvorfor skal vi elske en Allah har forbannet,
og hvorfor skal vi følge en Allah har lovet å brenne i ilden for alltid?
Å samle gull og sølv
Al-Bukhari forteller at Profeten sa følgende etter Slaget i Uhud:
Sahih al-Bukhari,
hadith 8:434, Uqba bin Amir
fortalte:
Profeten gikk ut og forrettet
begravelsesbønnen over martyrene i Uhud og så satt på
talestolen og sa: ’’Jeg er en forløper og et vitne overfor dere. Jeg sverger
ved Allah, jeg ser nå på min fontene (Al-Kauthar) og
jeg har blitt gitt nøklene til jordens skatter (eller nøklene til jorden). Jeg
sverger ved Allah! Jeg er ikke redd at dere blir polyteister etter meg, men jeg
er redd at dere vil begynne å konkurrere om verdens luksus.’’
Beretningen indikerer
klart at etter hans død, vil noen av hans følgesvenner vike fra religionen, og konkurrere
med hverandre om rikdommen i den midlertidige verden. Og de konkurrerte, inntil
sverdet ble dratt opp og krigene ble egget opp. Dette er oppfyllelsen av denne
profetien.
Noen av de kjente
følgesvennene var ivrig etter å samle gull og sølv. Store sunni
historikere som Masudi og Tabari
og andre fortalte at rikdommen til Zubair var 50.000
dinarer og 1000 hester med 1000 slaver og mange eiendommer i Basrah, Kufah, Egypt, og mange
andre steder. Denne store rikdommen ble samlet, mens mange muslimer sultet i
hjel (se sunnikilder: Muruj
al-Dahab, skrevet av al-Masudi,
del 2, side 341).
Jordsprodukter fra Irak
brakt for Talha 1000 Dinarer hver dag, og kanskje mer
enn det. (Sunnikilder: Muruj
al-Dahab, skrevet av Al-Masudi,
se på samme side).
Abdul Rahman ibn
Awf hadde 100 hester, 1000 kameler og 10 000
får. Etter hans død, ble halvdelen av hans rikdom 84,000 dinarer delt opp av
hans hustruer. (Sunnikilder: Muruj
al-Dahab skrevet av al-Masudi,
se på samme side).
Uthman ibn Affan
forlot etter sin død 150.000 dinarer, i tillegg til landstykker, kveger og
landsbyer (Sunnikilder: Muruj
Al-Dahab, skrevet av al-Masudi,
se på samme side).
Zayd ibn Thabit
forlot et beløp av gull og sølv som måtte bli knust med hammer! I tillegg hadde
han penger og jordeiendommer som var verdt 100.000 dinarer (Sunnikilder:
Muruj al-Dahab, skrevet av al-Masudi, se på samme side).
Dette er bare få
eksempler som viser til hvor interesserte følgesvennene var i det verdslige livet!
Sammenlignet med fattigdommen til folket på denne tiden, en kan tenke
mistenksomt på hvordan de greide å samle alle disse pengene, mens resten av
folket var fattige. Dette gir en god ide om hvorfor de egget opp krig imot Imam
Ali for å avskaffe hans makt. De fant ham en stor hinder for dem.
Spørsmålet er nå dette:
Hvis de såkalte gudfryktige følgesvennene var så opptatt i å samle penger og
konkurrer med hverandre om verdslige nytelse, mens resten av muslimene døde av
fattigdom, hvor var da denne såkalte gudfryktigheten og selvofringen sunniene tilskriver dem (følgesvennene)?
Følgesvennene forteller
om hverandre
I de forrige delene så
vi hvordan Allah beskrev følgesvennene i Koranen, hvordan Profeten, før sin
død, spådde deres oppførsel etter hans død, og nå vil vi se på hva
følgesvennene tenkte om hverandre.
Det er fortalt i Sahih al-Bukhari, del 1, side
122, kapittelet ’’Al-Eidiyan- De to Eider-’’ at
Profeten pleide å be først, og så gi en tale. Denne skikken fortsatt til Marwans
tid, som var guvernøren til Medina i Muwayias
regjeringstid. Han begynte å gi talen før bønnen.
Vær oppmerksomme på at sunniene gjør akkurat samme ting i dag. Dette var ikke sunnah (sedvanen) til Profeten. Husk at sunniene
hevder at handlingene til følgesvennene er nok til å forandre på sedvanen til
Profeten! Spørsmålet til sunniene er: Hvis
følgesvennenes handlinger var nok til å forandre på Profetens sedvane, hvorfor
trengte vi Profetens sedvane i første omgang? Er det bare for å følge
innovasjonene til følgesvennene?
Dere lurer sikkert på
hvorfor følgesvennene ga talen før bønnen? Dr. al-Samawi
forteller at mange mennesker ikke ville være igjen etter bønnen for å høre på
talen. På grunn av dette, ble tiden på bønn og tale forandret. Det er kanskje
sant, men ikke den virkelige grunnen, fortsatte han. I løpet av Muwayias regjeringstid, var det utstedt en befaling, som
jeg nevnte tidligere, at når Imam Alis navn blir nevnt, skulle alle forbanne
Ali! Mange troende på denne tiden elsket Ali og ville ikke tolerere noe slikt,
som følge av det, drepte de dem en etter en, for å tvinge alle troende til å
høre på at Ali ble forbannet og holde seg stille for sverdets trussel. En måte
å unnslippe på var å flykte før talen. Muwayia og
hans menn likte ikke det. Derfor ble talen før bønnen for å tvinge folket til å
høre på talen og å høre at Ali ble forbannet i Allahs navn! Ser dere ennå ikke
konspirasjonen imot Profetens familie? Er det på denne måten Imam Ali skal bli
behandlet? Profeten sa:
’’Å elske Ali er et
tegn på tro og å hate ham er et tegn på hykleri!’’
Denne beretningen er
fortalt i Sahih Muslim, del 1, side 61. I Sahih al-Bukhari, del 2, side 76
og Sahih al-Tirmidh, del 5,
side 300, fortelles det at Profeten sa til Ali:
’’Du er en del av meg
og jeg er en del av deg.’’
Også i Sahih al-Tirmidhi, del 5, side
201, fortelles det at Profeten sa:
’’Jeg er byen til
kunnskap og Ali er dens port.’’ Husk at dere kan bare komme innom byen igjennom
dens port, meningen er at all kunnskap fra Profeten kan vi ikke få, unntatt
igjennom porten, imam Ali. Enda mer. I Musnad al-imam ibn Hanbal,
del 5, side 25, fortelles det at Profeten sa:
’’Ali er mesteren til
alle troende etter meg.’’
Et statsoverhode, i
denne tiden eller fortiden, hadde alltid en trofast utskiftning/assistent for å
ta hans plass og lede videre hans sak i hans fravær, vil du ikke tro da at
Profeten, som var sendt som det siste sendebudet fra Han som skapte universet,
hadde en assistent for å lede videre hans sak etter hans død? En assistent som
Allah betror og elsker? Tror du at Allah forlot affærene ’’til den beste av
nasjoner sendt til menneskeheten.’’ (les Koranen: 3:110) til tilfeldig valg og
hersker? Ifølge vår tro var det en assistent og en utskiftning utvalgt av Allah
og hans sendebud, og det var Al-Imam Ali ibn Abi Talib.
Vi kan lese i Sahih Tirmidhi, del 2, side 298,
at Profeten sa: ’’Den jeg er mester for, skal Ali også være hans mester! Allah,
støtt de som støtter ham og forlat de som forlater ham!’’
Dette er Ali, den
fryktløse krigeren og den som beseiret forfekterne til Quraish.
Måtte Allahs velsignelse og fred være over Profeten og hans familie. Amen.
Nå, spør deg selv: Hvis
det var på denne måten Profeten roset Ali, hvem er følgesvennene, spesielt Muwayia, da? Til å forbanne ham! Vet du at Profeten sa, som
nevnt i Musnad Ahmad ibn Hanbal, del 6, side 33:
’’Den som forbanner
(eller på et verbalt språk fornærmer) Ali, har forbannet meg, og den som har
forbannet meg, er forbannet av Allah, og den som er forbannet av Allah, vil
Allah kaste i helvetes ild.’’
At følgesvennene
forbannet Ali, betyr at de har forbannet Profeten, og de som forbanner
profeten, skal Allah kaste i helvetes ild, hvor de hører hjemme! Dette er et
løfte fra Allah, som Han aldri vil bryte!
Dr. Al-Tijani
påstår at i løpet av hans forskning for å finne sannheten, forsøkte han
helhjertet bare å identifisere disse onde anklagene imot hyklerne og de
ondskapsfulle følgesvennene, men senere fant han ut at det er ingen måte å
avvise disse anklagene imot de såkalte ’’rettskafne’’ følgesvennene, ifølge Sunnier. For vi ser at den første følgesvennen som truet
med å brenne ned Imam Alis hus var ingen andre enn Umar
ibn Al-Khatab – mannen som sunniene påstår å være så troende og modig at han
forskrekket Satan! De første som egget opp krig imot Imam Ali var Talha, al-Zubayr og Aisha, profetens hustru, som Profeten elsket mest av alle
sine hustruer, ifølge sunniene. Vær oppmerksomme på
at Aisha også er Abu Bakrs
datter! Andre overgripere er det også, men de mest kjente av dem er Amr ibn al-Aas,
Muwayia og mange andre som undertrykket familien til
Profeten. Er ikke disse de rettferdige følgesvennene ifølge sunniene?
Trenger vi å si noe mer?
Dr. Al-Samawi
forteller: ’’Hvis vi ønsker å skrive om alle disse hendelsene, hvor Profeten
roser Ali, vil dette fylle en hel bok!’’
Følgesvennene forandret
også på bønn-reglene og den første som gjorde det var
Uthman ibn Afan, den tredje kalifen. Sahih Bukhari forteller i del 2, side 154, at Profeten alltid ba
to (istedenfor fire) rakat i løpet av en reise, som
Allah har beordret i Koranen. Abu Bakr og Umar gjorde det samme, så kom Uthman
og ba fire rakat i løpet av reisen istedenfor to!
Denne beretningen er også fortalt i Sahih Muslim, del
1, side 260. Hvem er Uthman til å bryte befalingene
til Allah og hans profet når det gjelder Salat (bønnen)? Måtte Allah lede oss
alle til sannheten!
La oss se hva Umar gjorde: Sahih Bukhari forteller i del 1, side 54:
’’Shaqiq
ibn Salamah sa: Jeg var med
Abdullah og Abu Musa, så fortalte Abu Musa Abdullah: Hva skal en mann gjøre hvis han var Mujnib (biologisk sæd ejakulasjon (uttømming) etter en drøm
eller når en mann har seksuell samleie med sin hustru) og han hadde ikke vann
for å rense seg?’’ Abdullah sa: ’’Han skal ikke be,
inntil han finner vann.’’ Abu Musa sa: ’’Men har du ikke hørt Profeten fortelle
Amar ibn Yasir at alt han måtte gjøre var Tayamum?’’
Abdullah svarte: ’’Vet du ikke at Umar
(ibn al-Khatab) ikke godtok
det?’’ Men Abu Musa svarte: ’’Allah sa i Koranen: ’’Dere som tror… om noen av
dere er syke eller på reise, eller kommer fra avtredet, eller hatt samkvem med
kvinner, og ikke kan finne vann, så ta fin sand, og gni dere i ansiktet og på
hendene. Allah forlater og tilgir.’’ Koranen: 4:43. Abdullah
visste ikke hva han skulle si, unntatt dette: ’’Hvis vi tillatter dem dette (Tayamum), vil de bruke det som et dårlig eksempel lik når
vannet er så kaldt (for å gjøre bønnvask eller ta et bad).’’ Abu Musa spurte Shaqiq: ’’Er det derfor Abdullah
ikke vil godkjenne dette?’’ Shaqiq sa: ’’Ja!’’
Tayamum er å sette hendene på sanden eller steinen, og så
tørke ansiktet og hendene: Dette er ansett som full renselse (Wudu, å vaske seg til bønnen) i vannets fravær. Vær
oppmerksomme på at det er mer detaljer om Tayamum
prosessen som ikke er nevnt her.
Som dere kan se, brøt Umar Koranens bud og Allahs bud, og Profetens sedvane,
fordi han misliker Tayamum! Hvem er Umar til å ikke godkjenne hva Allah har beordret?
Følgesvennene har
innrømmet at de forandret sedvanen til Profeten flere ganger: I Sahih al-Bukhari, del 3, side 32,
i kapittelet om slaget i Hudaiybiyah, fortelles det
at Ala ibn al-Masib sa: ’’Jeg
møtte al-Bara ibn Azib. Jeg sa til ham: ’’Måtte du alltid være glad, for du
har vært i følget til Profeten og dere har gjort en pakt med ham under treet.’’
Al-Bari sa: ’’Sønnen til min bror, du vet ikke hva vi
forandret etter hans død!’’
Dette er en direkte
bekjennelse fra en veldig nær følgesvenn at de har forandret Allahs religion og
ikke adlydt Allahs ordre. Igjen reiser vi opp dette spørsmålet: Hvem er
følgesvennene til å forandre på Allahs religion? Dette er den samme grunnen til
at Den Islamske Ummah (nasjonen) lever fremdeles i
beklagelige tilstander hvor flesteparten av menneskerettigheter ikke er garanterte!
Det er også fortalt i Sahih al-Bukhari, del 2, side
201, i en beretning at:
’’Umar,
da han var knivstukket… sa: ’’Jeg sverger ved Allah, hvis jeg hadde nok gull
til å fylle hele jorden, vil jeg gjøre det for å redde meg selv fra Allahs
straff før jeg ser Ham!’’
Hvis Umar var en veldig troende følgesvenn, hvorfor ville han da
redde seg selv fra Allah? Kunne det være fordi han hadde begått en stor
urettferdighet og han vil på dommensdag være holdt
ansvarlig for det?
Abu Bakr
var ikke en forskjellig person: Det er fortalt i ’’historien til al-Tabari (Tarikh al-Tabari)’’, side 41, at
Abu Bakr
sa, da han så en fugl på et tre: ’’Så lykkelig du er, din fugl! Du spiser
frukten og du ligger på et tre, og det er ingen straff eller belønning for deg!
Jeg ønsker at jeg var et tre på siden av veien, så kamelen kunne spise meg og
dele meg i stykker, og jeg aldri ble født som et menneske!’’
Vil dere tro, at hvis
en mann hadde en slik åndelig renhet, som sunniene
påstår Abu Bakr har, ville ønsket at han aldri ble
født som et menneske? Faktumet er at Abu Bakr innså
at hans tid hadde kommet og alle hans handlinger vil være skrevet foran ham i
en åpen bok, og at dette ville skje da han døde! Derfor ønsket han at han aldri
ble født som et menneske! Allah sier i Hans bok, Koranen:
’’Sannelig, Allahs
venner, over dem skal ingen frykt hvile, ei heller sorg. De som tror og viser
gudsfrykt, de får et godt budskap i jordelivet og det hinsidige. For Allahs ord
finnes ingen forandring. Dette er den store seieren.’’ Koranen: 10:62-64.
Allah sier også: ’’Men
til dem som sier: ’’Vår Herre er Allah,’’ og så holder rett kurs, stiger
englene ned: ’’Frykt ikke, og vær ikke bedrøvet! Fryd dere ved paradiset, som
er lovet dere. Vi tar oss av dere i denne verden og den hinsidige. Der vil dere
få alt deres hjerter begjærer, og alt dere ber om, som gjestfrihet fra en som
er tilgivende, nåderik.’’ Koranen: 41:30-32.
Spørsmålet er at hvis
paradiset er lovet de troende fra Allah og de skal ikke frykte eller sørge,
hvorfor var Abu Bakr og Umar
redde da? Om de var virkelig troende, skulle de være de minste redde av oss,
for de er følgesvennene til den siste profeten! Men Allah er ærlig når han
sier: ’’Om en urettferdig sjel eide alt på jorden, ville han prøve å løskjøpe
seg med det. De skjuler i seg angeren når de ser straffen. Og det vil bli dømt
blant dem med rettferd. De vil ikke lide urett.’’ Koranen: 10:54.
Allah sier også:
’’Om de urettferdige
eide alt som på jorden er, og like meget til, så ville de tilby det som
løsepenger fra straffens onde på oppstandelsens dag! De vil få se fra Allah det
de aldri regnet med! De vil få se det onde de har pådratt seg, og det de drev
ap med ringer dem inn!’’ Koranen: 39:47-48.
Dette er de såkalte
følgesvennene som sunniene bruker som et eksempel på
åndelig renhet og ledelse! Sannelig, de skal svare på deres bedrageri imot
muslimene, og deres skjuling av sannheten.
Dere lurer sikkert på
hvis følgesvennene var av slik høy ære og åndelig høyhet, hvorfor drepte de Uthman ibn Afan,
den tredje kalifen som ødela Islam? Husk at Aisha,
Profetens kone, har kommet med oppfordringen om å drepe Uthman
– se Historien til al-Tabari (Tarikh
al-Tabari), del 4, side 407. Se også på historien til
Ibn Athir (Tarihk ibn Athir),
del 3, side 206. Visste du også at muslimene var så rasende på Uthman i en så stor grad at da han døde begravde de ikke
ham på samme sted som de andre følgesvennene? Han ble heller ikke vasket da han
døde som er et Islamsk forberedelse ritual for begravelse! Hvis dette er den
rettledet kalifen, så vet Gud bedre hva en villedet kalif er?
Vi kan lese at
profetens hustruer, inkludert Aisha, ble beordret av
Allah til å holde seg hjemme, det vil si ikke krige eller gjøre opprør:
’’Hold dere hjemme.
Pynt dere ikke opp som i fordums hedensk tid! Forrett bønnen, gi det rituelle
bidrag og adlyd Allah og hans sendebud!’’ Koranen: 33:33.
Hvorfor, hvis Aisha ble beordret til å være hjemme etter Profetens død,
gikk hun ut og ridde en kamel og egget opp til krig imot al-imam
Ali ibn Abi Talib? Les om Kamel slaget.
Sunni kommentar: Svar på sunni
brødrene
Noen sunni brødre, i respons på mitt bidrag, da det først ble
postet, kom med to kommentarer:
Den første, de
begrunnet Abu Bakrs og Umars
utsagn i de beretningene nevnt ovenfor, hvor Umar sa:
’’Jeg sverger ved Allah, hvis jeg hadde nok gull til å fylle hele jorden, ville
jeg brukte det for å løskjøpe meg fra Allahs straff før jeg ser Ham!’’ Og
utsagnet til Abu Bakr: ’’Så lykkelig du er, din fugl!
Du spiser av frukten og du ligger på treet, og det er ingen straff eller
belønning for deg! Jeg ønsker at jeg var et tre på siden av veien, så en kamel
kunne spise meg og dele meg i stykker, og jeg aldri ble født som et menneske.’’
Sunniene begrunnet det med at den åndelige renheten til en
troende er å ønske at han aldri ble født, som Abu Bakr
gjorde og den lille synden til den ærlige troende person er grunnen til at han
ønsker å løskjøpe seg med jordens skatter fra flammene til helvetesild, som Umar gjorde, for å bevise hans ærlighet og tro. Sunniene påsto også at Profeten spurte tilgivelse for seg
selv. Den andre begrunnelsen var at de versene jeg nevnte fra Allahs bok ikke
er om Abu Bakr og Umar, og
at disse følgesvennene det er snakk om i versene ikke er på lik linje med Abu Bakr og Umar.
Mitt første svar på den
første kommentaren er som følgende:
Når det gjelder
Profetens spørsmål om tilgivelse, betyr ikke det at han aldri ønsket å bli født
som et menneske eller en grunn til å anse hans feilfrihet som ugyldig! Hans
spørsmål om tilgivelse er et tegn på gudfryktighet og en innrømmelse om svakhet
overfor Allah. Det betyr ikke at han har begått en grov synd, og derfor spør om
tilgivelse, for hvis Profeten var en synder, hvem i det islamske samfunnet
skulle straffe ham? Eller hvem er i stand til å straffe ham? Som vi vet var
alle syndere. En synder kan ikke straffe en synder. Hvis han var en synder,
hvilken idiot ville da følge ham og tro på ham som et rettledet sendebud sendt
av Ham, som skapte universet? Dessuten hvis han var en synder, vil dette si at
Allah sendte et syndig sendebud og dette betyr at Allah (masAllah)
gjorde en feil! Vi vet at Allahs rettferdighet og hans avsky av syndighet og
ondskap er en av de første artiklene i vår tro! Derfor kan Allah aldri ha sendt
et syndig sendebud. Renset være alle Allahs profeter og sendebud fra slike
påstander som nedverdiggjør deres karakter. Eller skal vi kanskje bli som jøder
og kristne si at Profeten Lot drakk og sov naken med sine barn?
Når det gjelder Abu Bakr og Umar, vil jeg oppklare
noe: Å spørre om tilgivelse er en ting, og ønske om å aldri bli født som et
menneske, eller å ønske å løskjøpe seg selv med alt gull på jorden, er en annen
ting. Å ønske at du aldri ble født er en fornærmelse av Allah, fordi du påstår
at Allahs rettferdighet og nåde ikke er nok for deg. Det er også en
fornærmelse, fordi dette betyr at din adgang til helvetesild ikke virkelig er
din feil, men at dette er en urettferdighet begått av Allah (MasAllah). Hvis en virkelig tror, må han innse at Allah
ikke gjør ham urett i det hele tatt, og han vil ikke gå til helvetesild,
unntatt hvis han virkelig fortjener det. Dette er Allahs rettferdighet. Ønsket
til noen mennesker om å aldri bli født som mennesker er for å skjule feilene og
syndene deres. En ærlig troende underkaster seg Allah fullstendig og innrømmer
at han er svak og syndig, så ber han om tilgivelse. Han fornærmer ikke Allah
ved å ønske at han aldri ble født som et menneske.
Begrepet synd og anger
har alltid forvirret meg, inntil Allah ledet meg. Hør på hva Sjia sier om
botferdighet (tawbah). ’’Al-Tawabah
(botferdighet) er mekanismen brukt av Allah for å regulere ondskap i samfunnet.
Ved å gi enhver person en sjanse til å angre, er synderen forsikret at han ikke
er tvunget til å begå synder. Denne mekanismen sikrer at skyld følelsene som
følger en etter å ha begått en synd, ikke kommer tilbake i form av depresjon og
håpløshet, som fører til at mennesket begår mer synder og ødelegger samfunnet.
Det (tawbah – botferdighet) er en stor nåde fra
Allah, et tegn på hans grenseløse Visdom.’’ Jeg legger til, at synd i seg selv
er en del av vår egen skapelse. Ikke fordi Allah har tvunget oss til å begå en
synd, og så straffer oss for det, men Allah har skapt dere syndige, for å teste
om dere vil innrømme deres feil (synd) eller hevde at dere begikk ingen synd og
det var ikke deres feil, noe Allah avskyr. Å synde og å innrømme sine feil så
lenge det virkelig er det og be om tilgivelse fra Allah er bedre enn å fornærme
Allah ved å ønske at du aldri ble født som et menneske. Jeg vil også legge til
at feil er en del av læringsprosessen, som er en medfødt egenskap i vår
skapelse og vårt liv. Hvis vi ikke gjør feil, vil vi aldri lære, og hvis vi
aldri lærer, vil vi aldri utvikle oss og vokse opp. Det er arroganse å feile og
å synde, men ikke innrømme sine feil deretter!
Tilstrekkelig er Imam Zayn al-Abidins, Imam Husseins
sønn, utsagn da han påkalte Allah, for å forklare hva vi vil komme til:
’’Allah, selv om jeg måtte være i helvetesild, vil jeg fortelle folk der om min
kjærlighet overfor deg!’’ Hva betyr dette veltalende og fine utsagnet for noe?
Jeg synes personlig at dette er en av de vakreste og mest rørende bønner jeg
har hørt i mitt liv! Her er det vi vil komme til:
Al-Imam Zain al-Abidin
forsøker å si: ’’Allah, min tro på deg er så mye at jeg ikke tviler på din
rettferdighet, selv om du kaster meg i helvetesild. Det er fordi jeg fortjener
det og det er på grunn av hva jeg har gjort på denne jorden. Selv om jeg måtte
til helvetesild, vil jeg fortelle mennesker der om min kjærlighet overfor (og
tro på) Deg, så mye at Du ikke har gjort urett imot meg, og jeg elsker Deg for
din rettferdighet, Nåde og veldighet.’’ Dette er hva en virkelig troende sier,
selv om han måtte til helvetesild! Han ønsker ikke at han aldri ble født som et
menneske! Mitt svar på deres andre kommentar er som følgende:
Å påstå at disse
versene ikke snakker om Abu Bakr og Umar, og Allah vet bedre hvem Han snakker om, men de hinter
til et viktig punkt: Ikke alle følgesvennene er ansett like i Allahs øyne.
Derfor er mitt spørsmål: Hvorfor påstår sunniene at
alle følgesvennene var rettskafne? Hvorfor, da Allah har bekreftet at noen
følgesvenner ikke er rettskafne, fortsetter sunniene
å protestere imot sjiamuslimenes syn på følgesvennene? Det er ironisk at Allah,
vår skaper, som vet bedre vårt beste, sier noe om Hans skapelse, men sunniene benekter det og hevder at de vet bedre enn Ham!
For å putte maten med
teskjeen i munnen deres, skal jeg gjenta meg. Jeg tar opp igjen mitt utsagn:
Hvis Allah har gjort et klart skille mellom følgesvennene, hvorfor vil ikke sunniene innrømme det?
Dessuten, mine sunni brødre, har forsvart og forsterket sjiamuslimenes
påstand, da de hevdet at versene snakker om andre følgesvenner enn Abu Bakr og Umar: Ikke alle
følgesvennene var rettferdige og rettskafne, og derfor betyr det at
følgesvennenes tro var avhengig av Allahs nåde. Noen mottok ledelsen, mens
andre nektet å gjøre det. Sjiamuslimene tror også på det samme!
Er det en annen og
bedre grunn til at vi gjør forskjell mellom følgesvennene? Har ikke disiplene
til Jesus forrådet ham? Har ikke jødene forrådet Moses? Og så videre. Er
følgesvennene til Profeten Muhammed forskjellige? Er de ikke mennesker som gjør
feil og synder? Ser dere ingen form for forskjell blant Allahs skapninger? Er
alle troende, i dag eller i fortiden, like? Ser dere ikke at noen er mer
troende enn andre? Hvorfor nekter sunniene å
akseptere dette faktumet? Selv om Sjia tror at Abu Bakr
og Umar var rettskafne og rettferdige, vil sunniene fremdeles nekte å innrømme at noen av Profetens
følgesvenner var urettferdige, ondskapsfull mennesker. Er det ikke et helt vers
i Koranen om hyklere? Har ikke Allah sagt: ’’De står på forskjellige stadier overfor
Allah. Allah har øye med hva de gjør!’’ Koranen: 3:163.
En annen viktig ting å
være oppmerksom på, som mine sunni brødrene har
oversett da de forsvarte deres argumenter, kan være at menneskene det er snakk
om i det ovennevnte verset eller hykleri kapittelet er ikke ansett som
følgesvenner ifølge sunnier. Hvis mine sunni brødre vil ta opp denne saken, så vil mitt svar være:
Definisjonen av ordet
følgesvenn ifølge sunnier er: hvilken som helst
person som har sett Profeten er ansett som en følgesvenn. Generasjonen som kom
etter Profetens død ble kalt Tabiuoon – tilhengere.
Derfor er deres påstand betydningsløs.
Nå, hvis mine sunni brødre foreslår at ordet følgesvenner brukes bare om
ærlige troende mennesker som var nær Profeten, kunne Koranen og hadith uten at, og stadig ba, har de sagt eksakt hva sjia
har alltid prøvd å si: Ikke alle følgesvennene var rettferdige. Derfor
tillatter sjiamuslimene seg å benekte at Abu Bakr og Umar, blant annet, skal bli inkludert med de rettferdige
følgesvennene, ikke etter det de gjorde imot familien til Profeten etter
Profeten Muhammeds bortgang.
I avslutning vil jeg
nevne al-Zamakhsharis, den store sunni
lærde og poeten, utsagn:
’’Tvil og konflikter er
tallrike, enhver påstår at han er på den riktige veien. Jeg har valgt å holde
fast på troen om at ’’det er ingen guddom, unntatt Allah’’ og min kjærlighet
for Ahmad (Muhammed) og Ali. En hund vant en stor
belønning ved å elske grottens folk (Ahl al-Kahf), hvordan kan jeg da miste alt om jeg elsker
familien til Profeten?’’
Tilslutt ber jeg sunniene studere argumentene til sjiamuslimene på en
objektiv måte. Etter alt det vil vi stille følgende spørsmål: Tror dere
fremdeles at vi er kuffar (vantroer)? Ber vi dere om
å akseptere blindt våre argumenter eller støtter vi vår tro med uslåelige
beviser? Bruker vi ikke deres bøker som et bevis? Måtte Allah tilgi oss våre
synder og lede oss til det Han er tilfreds med.
Fiendene til Islam
skildret i Nahjul Balagha
Her er en beskrivelse
av fiendene til Islam og Islams sanne tilhengere, og hva vil skje med dem:
’’Styret til tyrannene
var lenge, så mye at deres tyranni og undertrykkelse kunne avdekkes fullt ut og
deres dårlige rykte og skam kunne avsløres. De fortjente revolusjonen som
gjorde ende på dem. De ble ødelagt og ruinert, og folket ble reddet fra
katastrofer og ødeleggelse, ble befridd av krig og blodutgytelse, som var brakt
til dem igjennom tyrannene.’’
’’Det gudfryktige
folket, som modig gjennomgikk disse dagene, tolererte å bære lidelsen og ga
deres liv for rettferdighet og Islam… Så bestemte Allah at tiden til lidelser
og prøvelser ville ende opp. De ble gitt lov til å forsvare deres tro ved hjelp
av deres sverd og adlød Allahs ordre etter læren til Profeten!’’
’’Tingene fortsatt
slik, inntil Allah kalte tilbake på sin Profet. Så ble mange frafalne eller
vendte seg til hedenskap. De ble fordømt på grunn av fordervelsen til deres
sinn og humør. De satt deres lit på deres slektninger, som var villedet, eller
satt deres lit på de som egget opp til kriger, som var hedninger. De sviktet
middelet (Profetens familie), som de ble beordret til å elske, å respektere og
å følge, og som ville ha holdt dem innenfor grensene til den sanne religionen.
Derfor undergravde de fundamentet av den sanne religionen og forsøkte å presentere
vranglære i Islam. De adopterte skikken til Farao og hans folk, var avhengige
av verdslig makt og glede, og snudde sin rygg til den sanne religionen.’’
Khutba 153
’’Mennesker! Husk at
denne tiden er tiden da noe som har blitt lovet skal skje, og hendelser som
dere ikke vet eller kan forutsi vil finne sted. I løpet av disse dagene til
lidelse og fristelse, vil de som anerkjenner Ahlulbayts viktighet og verdi,
være lik en person som går i mørket med en lampe i hans hånd, ikke bare gå i
sikkerhet igjennom tidene, men vil kunne hjelpe andre og vil handle som de
gudfryktige. De vil befri folket fra undertrykkelse og tyranni, vil utdanne uvitende
og ignoranter, vil gjøre forandringer i samfunnet, og vil fylle hullet som
ondskap og ugudelighet kan ha skapt i Islams sanne lære. For han (Imam Mehdi)
vil være skjult fra øynene til menneskene så mye at den største oppdageren på
sin tid ikke vil greie å finne et spor etter ham, uansett hvor mye han forsøkte
og prøvde.
Men når han vil komme
til syne, vil han oppdra menneskeheten på en sådan måte at menneskers syn vil
utvide seg igjennom læren til Koranen, mennesker vil være i stand til å skaffe
seg den sanne visdommen, og deres sinn vil være i stand til å reise seg opp til
høyere stadier innenfor vitenskap og filosofi.’’
Jeg ber muslimene
innstendig om å forkaste alle falske myter om vår Islamske arv. Mange av dere
vet allerede om sunnimuslimenes syn på historien. Jeg ber innstendig at dere
leser sunni historiebøker som historien til Al-Tabari, og Syed Amir Ali, for å forstå kraften som formet den muslimske
verden i det første århundret etter hedsjra. Den er fortsatt i livet og
eksisterer fremdeles idag.
Diskusjon
En sunni
nevnte at hvis Imam Ali var akkurat som Profeten, hvorfor fremstiller sjia ham
som en så svak som bare blir lurt gang på gang?
Vi fremstiller ham ikke
som en svak og han ble heller ikke lurt gang på gang. Hvor har denne broren
dette ifra? Ummah sviktet ham og forlot ham. Det er
fakta. Men vi sier ikke at noen lurte ham. Til og med i beretningen vi har om
hans død, sier vi at han sa: ’’Jeg ble ikke løyet for, lurt av noen, og heller
ikke har jeg løyet.’’ Noe som tyder på at vi ikke sier noe av det denne broren
hevder at vi sier om Imam Ali.
En annen bror spurte om
hvordan profeten greide midt iblant en forsamling av vantroer å komme med
islam, mens Ali ikke kunne engang forstå konspirasjonene imot ham etter at
Islam kom?
Når erklærte Muhammed
sin profeti? Svaret er: Da han var 40 ÅR. Lenge etter at han hadde blitt en
profet erklærte han sin profeti for hele menneskeheten.
Mitt spørsmål er:
Hvorfor tok det så lang tid? Hvorfor kunne han ikke med engang erklære sin
profeti? Hvorfor ventet han så lenge med å erklære profetien? Er det ikke fordi
hans tilhengere var få? Samme med Imam Ali? Da antallet av hans tilhengere
forøkte seg kunne han kjempe imot Muwayia, Aisha og de andre sahaba som
ønsket å berøve ham makten. Slik Profeten ventet, ventet Imam Ali!
Faktumet er at Imam Ali
forsto konspirasjonene imot ham, men han holdt seg stille for å bevare Islam i
sin sanne og riktige versjon. En annen grunn og bedre grunn for dette var at
hans tilhengere var få. Om han skulle kjempe imot sine motstandere ville alle
de troende bli drept uten å være i stand til å forsvare den sanne Islam!
En annen sunni bror nevnte at Imam Ali gjorde nesten alt med
Profeten, men hvordan kunne han være så svak etter Profetens bortgang?
Hva med Profeten Aron/Haroon? Hvorfor lot han Israels barn dyrke gullkalven? Var
han også veldig svak? Han var stille, hvorfor?
Svaret kan vi finne i
Koranen:
Moses spurte ham: ’’Da
sa Moses: ’’Hør Aron, hva hindret deg, da du så dem slå inn på gale veier, i å
følge meg? Har du vært ulydig mot min ordre?’’ Han svarte: ’’Kjære bror, slipp
skjegget og hodet mitt! Jeg var redd du ville si: ’’Du har splittet Israels
barn, og ikke passet på det jeg sa.’’ Koranen: 20:92-94.