Eid ul-Fitr
Språklig
betyr eid en gjentatt hendelse.
Ramadan
måneden er en stor og velsignet måned, fordi den er Allahs måned. Allah har
gitt måneden Ramadan ære, fortrinn og storhet fremfor alle andre måneder, slik
som Allah har gitt fortrinn til fredagen fremfor alle andre dager. Allah har
også gjort Laytul Qadr til
en stor dag som er bedre enn tusen måneder. Slik er også den første dagen av Shawwal: Eid al-Futr.
På denne
dagen erklærer det troende mennesket at det har lyktes i sin motstand mot sine
lyster og begjær. Det er en nådebevisnings dag, fordi Allah benåder sine
tjenere på denne dagen. Allahs sendebud kalte denne dagen for Gavenes dag. Han
sa til Jabir Al-Ansari, sin
følgesvenn: ’’Når den første dagen av Shawwal
inntreffer, roper en av englene til Allah: ’’Dere troende, kom å ta gavene
Allah har gitt dere.’’
Så sa
han: ’’Jabir! Allahs gaver er ikke som gavene til
kongene!’’
Så
fortsettet ham: ’’Denne dagen er gavenes dag, derfor må et menneske på Eid ul-Futr være ydmyket og enkelt, ønske at Allah skal
akseptere hans fasting og bønn i Ramadan måneden, frykte at han skal bli
forbydd den store æren og velvilligheten Allah tildeler sine tjenere på denne
dagen.’’
Sakat ul-Futr
Det er
obligatorisk for enhver som er rik, moden og i stand økonomisk å gi et
velferdsbidrag, etter brytingen av fasten til Ramadan-måneden
(Sakat al-Futr). En dag før
brytingen av fasten skal vi gi velferdsbidrag til fattige mennesker. Vi skal gi
3 kilo mat eller vi skal gi penger like verdt som maten vi spiser til mennesker
i nød.
Dette
bidrar til å utvikle et godt forbund mellom menneskene i det islamske
samfunnet. Dette bidrar også til å bekjempe fattigdom og nød, og gir Ramadan og
Eid et særpreg fremfor alle andre måneder og dager. Dette særpreget betyr:
kjærlighet, medlidenhet og fylle hjertene til de fattige og de nødige med
glede.
Salautul Eid
Det er
obligatorisk for enhver å forrette Eid-bønnen (Salatul
Eid). Den tiden denne bønnen skal forrettes i, er mellom soloppgangen til eid-dagen og helt til zohr-bønnens
tid. Bønnen består av to rukaa som Salatul Subh. Denne bønnen er
ikke obligatorisk (wajib) nå for tiden, men anbefalt
(mustahab), fordi Imam Mehdi er i skjulet.