Eid ul-Fitr

 

Språklig betyr eid en gjentatt hendelse.

 

Ramadan måneden er en stor og velsignet måned, fordi den er Allahs måned. Allah har gitt måneden Ramadan ære, fortrinn og storhet fremfor alle andre måneder, slik som Allah har gitt fortrinn til fredagen fremfor alle andre dager. Allah har også gjort Laytul Qadr til en stor dag som er bedre enn tusen måneder. Slik er også den første dagen av Shawwal: Eid al-Futr.

 

På denne dagen erklærer det troende mennesket at det har lyktes i sin motstand mot sine lyster og begjær. Det er en nådebevisnings dag, fordi Allah benåder sine tjenere på denne dagen. Allahs sendebud kalte denne dagen for Gavenes dag. Han sa til Jabir Al-Ansari, sin følgesvenn: ’’Når den første dagen av Shawwal inntreffer, roper en av englene til Allah: ’’Dere troende, kom å ta gavene Allah har gitt dere.’’

 

Så sa han: ’’Jabir! Allahs gaver er ikke som gavene til kongene!’’

 

Så fortsettet ham: ’’Denne dagen er gavenes dag, derfor må et menneske på Eid ul-Futr være ydmyket og enkelt, ønske at Allah skal akseptere hans fasting og bønn i Ramadan måneden, frykte at han skal bli forbydd den store æren og velvilligheten Allah tildeler sine tjenere på denne dagen.’’

 

Sakat ul-Futr

 

Det er obligatorisk for enhver som er rik, moden og i stand økonomisk å gi et velferdsbidrag, etter brytingen av fasten til Ramadan-måneden (Sakat al-Futr). En dag før brytingen av fasten skal vi gi velferdsbidrag til fattige mennesker. Vi skal gi 3 kilo mat eller vi skal gi penger like verdt som maten vi spiser til mennesker i nød.

 

Dette bidrar til å utvikle et godt forbund mellom menneskene i det islamske samfunnet. Dette bidrar også til å bekjempe fattigdom og nød, og gir Ramadan og Eid et særpreg fremfor alle andre måneder og dager. Dette særpreget betyr: kjærlighet, medlidenhet og fylle hjertene til de fattige og de nødige med glede.

 

Salautul Eid

 

Det er obligatorisk for enhver å forrette Eid-bønnen (Salatul Eid). Den tiden denne bønnen skal forrettes i, er mellom soloppgangen til eid-dagen og helt til zohr-bønnens tid. Bønnen består av to rukaa som Salatul Subh. Denne bønnen er ikke obligatorisk (wajib) nå for tiden, men anbefalt (mustahab), fordi Imam Mehdi er i skjulet.

 

Hosted by www.Geocities.ws

1