Hvem er Imam Mehdi?

Han ble født 15. Sahaban 225 etter hedsjra i byen Samarra. Forholdene til hans fødsel ligner på forholdene som var under fødselen til Profeten Moses. Fødselen til Profeten Moses signaliserte undergangen til Faraos kongerike, som hadde gitt ordre om å slå ihjel alle nyfødte barn av Bani-Israel. Abbaside kongene hadde blitt informerte om beretningene til Profeten som forteller om Imam Mehdis fødsel, som skulle gjøre ende på deres kongerike. Derfor ville de oppdage fødselen til Imamen og henrette ham. Men fødsels hendelsen til imamen fant sted på samme måte som den historiske fødselen til Profeten Moses. I løpet av hans barndom så noen få tilhengere av Imam al-Askari ham.

Imamens fødsel var under regjeringstiden til al-Mutamad, en kjent Abbaside konge. Han bekymret seg for profetien om den tolvte imamens fødsel. Han var redd for at den skulle finne sted i hans regjeringstid.

Men da Imam Hassan al-Askari døde,og han fikk vite at imamens begravelses bønn ble ledet av et fire år gammelt barn, ble han forvirret.

Det var noe som tydet på at denne gutten var imamen. Derfor ga han ordre om å skjule hans nære slektning da han fikk vite om nyheten til eksistensen av den unge imamen. For å få bekreftet at den unge imamen virkelig eksisterer, beordet han at imamens mor, Janab-E-Nargis Khatoon, skulle bli arrestert.

Profetens beretninger

I en beretning, hvis troverdighet alle muslimer aksepterer, sa Profeten:

''Hvis hele varigheten av eksistensen til verden har forgått og bare en dag er igjen før dommensdag, vil Allah forlange denne dagen, slik at kongedømmet til en person av min ahlulbayt, som skal ha samme navn som meg, skal komme til syne. Han vil fylle jorden med fred og rettferdighet etter at den før hadde vært fylt med urettferdighet og tyranni.''

Sunni kilder: Sahih Tirmidhi, V2, SIDE 86, V9, SIDENE 74-75

I en beretning sa Profeten til lederne av de troende, Ali, at:

''Det vil være tolv rettledere (imamer) etter meg, den første av dem er deg, å Ali, og den siste vil være al-Qaim. Med Allahs ære vil hans makt både nå hele Østen og vesten av verden.''

Skjulet til den tolvte imamen er delt inn i to deler: Det første, det lille skjulet (ghaybat al-Sughra) som begynte i 259/873 og sluttet i 329/939, varte ca. 70 år. I løpet av denne perioden, kontaktet mennesker ham igjennom de spesielle assistentene. I løpet av denne perioden forbredt mennesker seg til imamens fravær. Det andre, det store skjulet begynte i 329/939 og fortsetter så lenge Allah vil det. Det er ikke spesiell assistent i direkte kontakt med imamen i denne perioden, og muslimske lærde er som regel assistenter for imamen på denne tiden uten å se ham.

Imam Mehdi sa:

''Ingen er i slekt med Allah. Den som benekter meg, er ikke av min krets. Tilsynekomsten for befrielse (al-Faraj, befrielse av ondskap, urettferdighet og tyranni) bestemmes av Allah. De som bestemmer en viss tid for min tilsynekomst er løgnere. Nytten av min eksistens i skjulet, er lik nytten av solen som er skjult av skyer, så øyene ikke kan se den. Min eksistens er en nåde for innbyggerne til jorden. Jeg ber Allah om å forhaste min tilsynekomst, fordi dette vil være grunnen til at dere blir befridd av deres lidelser.''

Imam Mehdi i sunnimuslimenes syn

For våre respekterte sunni brødre, er det seks troverdige samlinger av beretninger. Disse bøkene er: Sahih al-Bukhari, Sahih Muslim, Sahih al-Tirmidhi, Sunan ibn Majah, Sunan Abu Dawud, og Sahih al-Nisai. I disse bøkene nevnes det at:

1. Mehdi vil komme i de siste dagene for å gjøre en universell regjering.

2. Mehdi vil være av Profetens Ahlulbayt.

3. Mehdi vil være av barna til Fatima, datteren av Profeten.

4. Mehdi er ikke samme som Jesus.

5. Jesus vil være en av tilhengerne til Imam Mehdi og be bak ham.

Profeten sa: ''Hvis hele varigheten av verdens eksistens har forgått og det er bare en dag igjen før dommensdag, vil Allah forlange denne dagen, for at en person av min Ahlulbayt, som skal ha samme navn som meg, skal regjere. Han vil fylle jorden med fred og rettferdigheten etter at den før hadde vært fylt med urettferdighet og tyranni.''

Sunni kilder:

1. Sahih Tirmidhi, v2, side 86, v9, sidene 74-75.

2. Sunan Abi Dawud, v2, side 7.

3. Musnad Ahmad ibn Hanbal, v1, side 375 og v3, side 63.

4. Mustadrak al-Sahihain, skrevet av al-Hakim, v4, side 557.

5. Al-Majma, skrevet av al-Tabarani, side 217.

6. Tahdhib all-Tahdhib, skrevet av ibn Hajar al-Asqalani, v9, side 144.

7. Sawaiq al-Muhraqa, skrevet av ibn Hajar al-Haythami, side 167.

8. Fathul Bari, skrevet av ibn Hajar al-Asqalani, v7, side 305.

9. Al-Tathkirah, skrevet av al-Qurtubi, side 617.

10. Al-Hawi, skrevet av al-Suyuti, v2, sidene 165-166.

11. Sharh al-Mawahib al-Ladunniyyah, skrevet av al-Zurqani, v5, side 348.

12. Fathul Mughith, skrevet av al-Sakhawi, v3, side 41.

13. Al-Hafidh Abul Hassan Muhammed ibn al-Husayn al-Sijistani al-Aburi.

14. Al-Shafi'i (d. 363/974).

Og:

Profeten sa: ''Al-Mehdi er en av oss Ahlulbayt (profetens nære familie).''

Sunnikilder: Sunan ibn Maiah, v2, beretning #4085

Som vi kan se Imam Mehdi er av Profeten Muhammeds Ahlulbayt, så han kan ikke være Jesus. Mehdi og Messiah er to forskjellige personer, men de kommer på samme tid. Mehdi som imam og Jesus som hans tilhenger. Følgende beretning nevner klart at Imam Mehdi er en ætling av ætlingene til datteren av Profeten Muhammed:

Allahs sendebud sa: ''Al-Mehdi er en av ætlingene til Fatima (Profetens datter).''

Sunnikilder: Sunan ibn Majah, v2, beretning #4086.

Og:

Profeten sa: ''Vi barna til Abd al-Mutalib er mesterne av paradisets beboere: Jeg, Hamza, Ali, Jaffar, Hassan, Hussein og al-Mehdi.''

Sunni kilder: Sunan ibn Majah, v2, beretning #4087

Profeten sa: ''Mehdi vil komme til syne i min Ummah (blant min Ummah). Han vil regjere i 7 år,'' eller ifølge andre beretninger: ''9 år, på denne tiden, vil min Ummah vises velvilje de aldri har blitt vist før... Om et menneske spør Mehdi om noe, vil Mehdi si til det: ''Her! Ta!''

Sunnikilder: Sunan Ibn Majah, v2, beretning #5083.

Ifølge sjiakilder, vil regjeringen til fred og likhet som Imam Mehdi vil opprette vare i hundrevis av år.

Profeten sa: ''Vi (jeg og min familie) er Ahlulbayt som Allah har utvalgt for dem det neste livet fremfor det verdslige livet. Ahlulbayt skal lide en stor lidelse og de skal bli drevet ut fra sine hjem etter min død, så vil det komme mennesker fra Østen (Iran), som vil bære sorte banner, og de vil be om sin rett, men de skal ikke få det de vil. Når dette skjer, vil de krige og vinne, og de vil få det de vil i første omgang, men de vil nekte å akseptere det, inntil en mann av min familie (Ahlulbayt) kommer til syne for å fylle jorden med rettferdighet etter at den før hadde vært fylt med korrupsjon. Den som lever på denne tiden må slutte seg til dem, selv om han måtte krabbe og kravle på den iskalde snøen.''

Sunnikilder: Sunan ibn Majah, v2, beretning #4082.

Allahs sendebud sa: ''Verden vil ikke gå i oppløsning inntil en mann av araberne kommer til syne. Hans navn vil være som mitt navn.''

Sunni kilder: Sahih Tirmidhi, v9, side 74.

Og:

Allahs sendebud sa: ''Mehdi av min familie vil gjøre en revolusjon og vil fylle verden med rettferdighet og jevnbyrdighet etter at den før var fylt med urettferdighet og tyranni.''

Sunnikilder:

1. Musnad Ahmad ibn Hanbal, v1, side 84.

2. Jami'us Sagheer, skrevet av al-Suyuti, se på side 2 og 160.

3. Al-Urful Vardi, skrevet av al-Suyuti, side 2.

4. Kanzul Ummal, v7, side 186.

5. Aqd al-Durar fi Akhbaar al-Mehdi al-Muntazar, v12, kapittel 1.

6. Al-Bayan fi Akhbar Sahib al-Zaman, skrevet av Ganji Shaffi, kapittel 12.

7. Al-Fussol al-Muhimmah, skrevet av ibn Sabbagh Maliki, kapittel 12.

8. Arjahul Matalib, skrevet av Ubaidallah Hindi hanafi, side 380.

9. Muqaddimah, skrevet av ibn Khaldoon, side 266.

Ahmad ibn Hanbal forteller i sin bok Musnad at:

Profeten sa: ''Allah vil bringe ut av dekning Mehdi av min familie og etterkommere før dommensdag. Om det bare er igjen en dag her i verden, vil han spre på denne jorden rettferdighet og jevnbyrdighet, og utrydde tyranni og undertrykkelse.''

Sunni kilder: Musnad Ahmad ibn Hanbal, v1, side 99.

Ibn Majah i hans sunan fortalte at Mohammed ibn Hanafiyyah og Imam Ali sa at Profeten sa:

''Mehdi er av min Ahlulbayt. Uten tvil vil Allah tvinge frem hans amr (lederskap og tilsynekomst) i løpet av en natt.''

Sunni kilder: Sunan Ibn Majah, v2, side 269.

Nylig er det utgitt en fatwa i Mekka av muslimsk verdens gruppe (Rabitatul Alamul Islami) i oktober. 11. 1976 (23 shawwal 1396). Denne fatwaen bekrefter at mer enn 20 følgesvenner av Profeten har fortalt beretninger om al-Mehdi, og gitt en oversikt om disse lærde av hadith som har fortalt disse beretningene, og de som har skrevet bøker om al-Mehdi. Fatwaen bekrefter:

''Den lærde uten at, Al-Hafis, og lærde av hadith har bekreftet at det er troverdige (sahih) og akseptable (hasan) formidlere av hadith som har fortalt om al-Mehdi. Majoriteten av disse beretningene har en status mellom Sahih og Mutawatir. (Fatwaen bekrefter også) at det er obligatorisk å tro på Mehdi, og at det er en av grunnprinsippene i troen til Ahl al-Sunnah wa al-Jama. Bare uvitende om sunnahs lære benekter det.''

For å se denne fatwaen, se på introduksjonen skrevet av al-Ganji al-Shafi, i boken som heter: Al-Bayan, utgitt i Beirut, 1399/1979, sidene 76-79.

Profeten sa: ''Han som dør uten å ha kjennskap til imamen på sin tid, dør som en jahil (hedning, en som dør før Islams tilsynekomst).''

Imam Mehdis trekk

I den tidligere delen, beviste jeg fra de seks troverdige sunni samlingene at Imam Mehdi ikke er Jesus, at han vil komme til syne og at han er en etterkommer av Profeten og Fatima. Også viste jeg til en fatwa av sunni lærde som bekreftet at troen på Mehdi av Ahlulbayt er en del av den islamske troen til Ahl al-Sunnah wa al-Jamah, og den som benekter det er enten ignorant eller en innovatør (en som kommer med noe nytt i religionen som ikke har noe med religionen å gjøre).

I denne delen vil jeg skrive om de spesielle trekkene til imam Mehdi som majoritene av sunniene er i tvil om:

Sjia tror at Imam Mehdi er den eneste sønnen til Imam Hassan al-Askari (den 11. imamen) som ble født i 15. Sahaban, 255/869 i Samarra, Irak. Han ble Allahs utvalgte imam da hans far ble martyr i 260/874. Imam Mehdi skjulte seg på samme tid. Han vil komme til syne når Allah vil det.

Hans tittel er Al-Mehdi, som betyr en som er rettledet.

Hans navn er Muhammed ibn al-Hassan.

Han nedstammer fra Imam Ali. Han er Muhammed ibn al-Hassan ibn Ali ibn Muhammed ibn Ali ibn Musa ibn Jaffar ibn Muhammed ibn Ali ibn al-Husain ibn Ali ibn Abi Talib.

Men majoriteten av sunnimuslimer er ikke sikker på om han har blitt født eller ikke. De tror han vil bli født en gang. Navnet til Imam Mehdi er Muhammed, men sunnimuslimene legger til at faren til Imam Mehdi heter Abdullah.

Nå la oss se på argumentene til begge retningene om Imam Mehdi.

1. Det første spørsmålet er:

Noen sunnier stiller sjia spørsmål om hvordan en fire år gammel gutt kan være en imam for folket? Og hvorfor er han så viktig?

1. Det første svaret er:

For det første, må vi spørre om vi finner i religionens historie et lignende eksempel om unge ledere? Uten tvil finnes det. Koranen forteller om to eksempler som er verdt å nevne:

Vi har f. eks Jesus som ble profet og talte til mennesker da han var et lite barn i vuggen:

''Maria gjorde tegn henimot barnet, og de sa: ''Hvordan vil du vi skal snakke til den som er et barn i vuggen?'' Da sa barnet: ''Jeg er Allahs tjener. Han har gitt meg skriften, og gjort meg til en profet! Han har velsignet meg hvor jeg enn ferdes, og Han har pålagt meg bønn og godgjørenhet så lenge jeg lever.'' Koranen: 19:29-31.

Jesus ble profet og mottok åpenbaringen og skriften fra Allah da han var mindre enn to år gammel!

For det andre, i noen få vers før, nevner Koranen Profeten Yahya (Johannes), som Allah sa om:

''Hør Johannes! Hold deg fast til skriften!'' Og vi gav ham visdom (profetskapen), mens han var barn.'' Koranen: 19:12.

Så om en to år gammel gutt ble en profet og mottok åpenbaring, så hvorfor kan ikke en fire år gammel gutt bli en imam?

Har du hørt om vidunder barn? De er barn mellom alderen fire og atten som har merkelige og imponerende dyktighet og ferdighet som det er sjelden å finne i voksne personer. Her er noen eksempler fra historien:

''John Stuart Mill (1806-73), en 19. århundre engelsk filosof og økonomist, kjempet for nye reformer i hans mange skrevne tekster og som et medlem av parlamentet. Som et vidunder barn, mestret Mill det greske språket da han var 7 år gammel og studerte økonomi da han var 13 år gammel. Hans arbeid utrykket hans sosiale tankegang med stor tydelighet og grundighet.'' (Bettmanns arkiv)

''Den franske tenker, matematiker, og vitenskapsmann Blaise Pascal, født juni 19. 1623, død August 19. 1662, har ikke fått ros bare for fantasifull og klokt arbeid i geometri og andre grener av matematikk, men også for å ha hatt en dyp innflytelse senere på generasjoner av teolgoer og filosofer. Som et vidunder i matematikk, hadde Pascal mestret Euklids elementene da han var 12 år gammel. Pascal oppfante og solgte den første regnemaskinen (1645).''

''Wolfgang ble et vidunder barn i musikk som har levd i hele verden. Han begynte å forfatte opp menuetter da han var 5 år gammel og symfonier da han var 9 år gammel.''

''Beethovens eget talent viste seg da han var 12 år gammel og var assistenten til organisten (en person som spiller orgel) Christian Gottlob Neefe. Han studerte også hos Christian Gottlob Neefe.''

''Sarah Caldwell, født i Maryville, Mo.. Mar. 6. 1924, er en konduktør og en regissør. Hun var et vidunder barn både i matetikk og musikk før hun var fylt 10 år.''

Det er mange flere eksempler på at dette er et normalt fenomen som forekommer naturlig blant mange mennesker. Så fra vitenskapens perspektiv, er det mulig at et barn kan gjøre noe som ikke voksne engang kan gjøre. Ifølge religionen er ingenting vanskelig for Allah. Allah bekrefter også i Koranen at om han vil noe, så sier han bare til denne tingen: ''Bli! Så blir den!''

2. Det andre spørsmålet er:

Alle vil dø. Så hvordan kan han ha levd så lenge?

2. Det andre svaret er:

Mehdi vil også dø en dag. Men forskjellen er varigheten til livet i denne verden. Både Koranen og profetens beretninger forteller oss at det var noen som hadde levd lenge i denne verden. Så det er mulig at dette gjentar seg.

Har du ikke lest i Koranen (se: 29:14) at Profeten Noah har vært profet i 950 år? Han levde mer enn det, om vi legger til hans alder før han var profet.

Er dere ikke enige med oss om at Profeten Jesus er fremdeles i livet? Han er ca. 2006 år gammel nå. Han lever ikke på jorden nå, men er i himmelen. Ifølge muslimenes tro, skal han komme tilbake til jorden, og be bak Imam Mehdi.

Er dere ikke enige med oss om at al-Khidr lever ennå? Koranen nevner hans historie med Moses. Han eksisterte før fødselen til Profeten Moses. Al-Khidr er nå mer enn 3000 år gammel. Han lever ennå på denne jorden, men vi kan ikke se ham. Han tjener Allah som en av hans agenter.

Uten tvil har Allah greie til å gi et veldig langt liv til en person, men Han kan også bestemme dødstimen til en person (dette gjelder også de ovennevnte personene).

Vitenskapelig er det mulig at en lever lenge. En gruppe av vitenskapsmenn gjorde en serie av eksperimenter ved Rockfeller instituttet i New York i 1912 på forskjellige slags planter, dyr og mennesker. Disse vitesnakspmenn inkluderer Dr. Alex Carl, Dr. Jack Lope, og Dr Warren Lewis og hans kone, blant annet. Et av eksperimentene gikk ut på å behandle nervene, musklene, hjertet, hudene og nyrene til menneskene. Disse organene var ikke en del av kroppen. De var uavhengige av kroppen, spesielt gitt for eksperimentet. Vitenskapsmennene konkluderte med at disse kroppsdelene, organene, kunne fortsette å leve så lenge de er pleiet godt, og så lenge de er beskyttet av utvendige negative samspills effekt som mikrober og andre hindringer som kan hemme veksten til disse organene. Påstanden ble satt i livet om at cellene fortsetter å vokse opp normalt, og at deres vekst er direkte forbundet med næring tilførsel. Alder har ingen effekt på disse organene, og organene fortsetter å vokse opp så lenge at selve vitenskapsmenn ikke holder ut (dør) og oppgir næringsprosessen.

3. Det tredje spørsmålet er:

Hvor er Mehdi akkurat nå? Er han i kjelleren i Samrra?

3. Det tredje svaret er:

Imam Mehdi forsvant i 260/875 da han ble imam. Den siste gangen han ble sett, var i kjelleren til hans fars hus i Samrra i Irak. Derfor ble ryktet om at sjiamuslimer tror a Imam Mehdi er i en kjeller i Samarra i Irak spredd.

Sjia tror ikke at Mehdi er i en kjeller eller en grotte! Han ble bare sett der siste gang. Han kan være hvor som helst Allah ønsker. Men en ting er klart: Han lever på jorden blant folk, mens folk rundt ham ikke kan se ham.

Når det gjelder skjulet til al-Mehdi (måtte fred være med ham), har Koranen ikke sagt noe bestemt om denne saken i det hele tatt. Men igjen er eksemplet Jesus (måtte fred være med ham) og al-Khidr (måtte fred være med ham), som begge er i skjulet, relevant og verdt å nevne.

4. Det fjerde spørsmålet er:

Hva med hans mor? La oss anta at sjia har rett i sin påstand om at al-Mehdis mor var en slavinne eller en trellekvinne, men er ikke det skammelig at han ble født av en slavinne?

4. Det fjerde svaret er:

Svaret vil være i form av et spørsmål: Var ikke Hagar, Profeten Abrahams hustru, også en trellekvinne? Bar hun ikke Ismail, som Profeten Muhammed nedstammet fra? Hvis det er akseptabelt at Profeten Muhammed, profetenes segl, var en etterkommer av Ismail som var født av en trellekvinne, så hvorfor er ikke det samme for Mehdi?

Jeg vil også nevne at fødselen til Mehdi var en hendelse som skjedde i all hemmelighet, fordi de autoritære (Abbasider kalifene) visste at Mehdi som vil gjøre en revolusjon skal være sønnen til Imam Al-Askari og de ventet på hans ankomst, for å henrette ham. På grunn av det, vil ikke Imam Hassan al-Askari nevne hvem Imam Mehdis mor var. Imam Mehdis mor var Narjis og var en romersk slavinne. I sjiamuslimenes hadith-samlinger har Imam Hassan al-Askari kalte henne forskjellige ting. Han ga henne ikke bare et navn. Han brukte forskjellige navn for å villede kalifene fra henne, og å hindre dem fra å oppdage henne. Dette var en del av planen for å beskytte Mehdi. Hadde faren ikke gjort det for å beskytte sin sønn, ville ikke Mehdi ha overlevd. Historien om fødselen til Imam Mehdi ligner på historien til fødselen av Moses. Alle hustruene til Imam al-Hassan al-Askari ble undersøkt av kvinnelige spesialister sendt fra Abbaside kalifatet for å finne om noen var svangret med et barn. Imam Mehdis mor hadde ingen tegn på å være svanger til den siste timen, lik Moses' mor, for uten tvil vil Allahs vilje inntreffe.

På grunn av fiendtlighet, ble fødselen til Imamen holdt hemmelig, at selve de nærmeste menneskene til Imam Hassan al-Askari, faren til Mehdi, ikke visste engang om tiden til hans fødsel. Bare få nære venner av Imam Al-Hassan al-Askari var informert om den, fordi fødselen til Imam Mehdi utgjorde en trussel for eksistensen av den korrupte regjeringen. Denne situasjonen forstår vi bedre når vi ser på de første dagene Islam kom til syne. Profeten preket religionen i all hemmelighet bare for noen få lojale tilhengere. Profeten fryktet for livet til disse troende, og derfor forbød dem i begynnelsen av å preke religionen videre til andre mennesker som kunne true hele misjonen.

5. Det femte spørsmålet er:

Hvem er hans far?

5. Det femte svaret er:

Sjia og noen sunni lærde tror at hans far var Imam Hassan al-Askari (d. 260/874). Det er 31 sunni lærde som bekrefter dette faktumet. Flesteparten av de mange beretningene om Imam Mehdi (noen av dem har jeg allerede nevnt i den tidligere delen) sier at navnet til Imam Mehdi vil være det samme navnet til Profeten (det vil si Muhammed). Det er bare en sunni formidler av hadith som legger til at hans fars navn er lik navnet til Profetens far (det vil si Abdullah). Men ingen av andre sjia formidlere av hadith eller sunni formidlere av hadith nevner denne beretningen om at navnet til Profetens far er samme navn til Imam Mehdis far. I en del sjia hadith-samlinger finnes det en beretning som sier at Profetens patronymikon vil være det samme patronymikonet til Imam Mehdi. Det er riktig!

Denne eneste hadith som mener at Profeten i tillegg sa at hans fars navn vil være det samme navnet til faren av Profeten er sannsyligvis diktet opp av Abdullah ibn al-Hassan Muthanna (den andre) ibn al-Imam Hassan. Abdullah (d. 145/762) hadde en sønn som het Muhammed, som han kalte for ''Nafs al-Zakiyyah (den velsignede sjelen)'' og Mehdi. (se ibn Taqtuqa, al-Fikr fil-Adab al-Sultaniyyah, sidene 165-166). Abdullah prøvde med all sin styrke og makt å støtte opprøet til sin sønn Muhammed. Abdullah skjulte sin sønn flere ganger i Umayad perioden da det var ingen fare for ham. Da han ble spurt om hvorfor han gjorde det, sa han: ''For en ide, men dens tid har ennå ikke kommet.'' (Muruj al-Dhahab, skrevet av al-Masudi, v6, sidene 107-108. Første gang Muhammed skrev et brev til Abbasid kalifen, al-Mansur, skrev han: ''Fra Muhammed ibn Abdullah, al-Mehdi...'' (se Tabari, v3, side 29, ibn Kathir v10, side 85, Ibn Khaldun, v4, side 4).

Muhammed ibn Abdullah begynte å påstå det i slutten av Umayad kalifatet. Muhammed ble en mektig mann og prøvde å vinne støtten til den siste kalifen som var Marwan ibn Muhammed (132/750), men kalifen viste han ingen oppmerksomhet. Engang sa Abul Abbas al-Falasti til Marwan: ''Muhammed ibn Abdullah kjemper for å vinne makten ved å påstå at han er al-Mehdi!'' Marwan sa: ''Hva vil han gjøre med meg? (Mehdi) er ikke ham, heller ikke noen av hans fars etterkommere og Mehdi vil være sønn av en slavinne (men Muhammed ibn Abdullah er ikke det).''

Da Marwan sa at Mehdi ikke er en av hans fars etterkommere, mener han med andre ord etterkommerne til Imam Hassan, fordi Mehdi er en etterkommer av Imam Hussein og er sønnen til en slavinne (Umm Walad). Selve Marwan visste om disse beretningene. Derfor overså ham Muhammed ibn Abdullah. Dette beviser at den sanne versjonen av beretningene til Profeten om Mehdi var spredd rundt omkring og veldig kjente.

Det er også en veldig liten mulighet for at den fabrikasjonen er gjort av Abbasid kalifen, Abdullah al-Mansur, som kalte sin sønn for Mehdi. Muslim ibn Qutaybah sa: ''Mansur innkalte meg og sa: ''Muhammed ibn Abdullah har gjort et opprør og kalte seg selv for Mehdi. Jeg sverger ved Allah at han ikke er det. Jeg vil fortelle deg noe jeg ikke har fortalt til noen før, og jeg vil ikke fortelle det til noen etter deg. Jeg sverger ved Allah at min sønn ikke er Mehdi, men jeg kalte ham for det og sa at han er Mehdi for å gjøre en god fremtid for ham.''

Utifra det kan vi forstå at denne ekstra setningen om at navnet til faren av Mehdi vil være Abdullah er fabrikkert, for på urettferdig vis å påstå at Mehdi er Muhammed ibn Abdullah og/eller abbasid kalifen, al-Mehdi. Dette er ikke et sted for å utforske hadith på en kritisk måte, men jeg synes at det var relevant å nevne den historiske bakgrunnen for denne beretningen.

 

Hosted by www.Geocities.ws

1