İZMİR-BERGAMA, EŞME SİVRİHİSAR ELELE HAREKETİ ÜYESİ
BİRİM TEMSİLCİLERİ EFEMÇUKURU’NDA İNCELEME YAPTILAR


Av. Arif Ali Cangı (27 Mayıs 2003)

İzmir’in  içme suyunun kirletme riski bulunduğu, İZSU tarafından belirtilen  Menderes İlçesi Efemeçukuru Köyü yakınlarında TÜPRAG Metal Madencilik San. ve Tic. Ltd.Şti’ne altın işletme izni verilen sahada, 15 Mayıs 2003 günü İzmir- Bergama, Eşme, Sivrihisar Elele Hareketi Üyesi birimleri temsilcilerinde oluşan heyet tarafından inceleme gezisi yapıldı.

Geziye; İzmir Barosu Yönetim Kurulu Üyesi ve Kent ve Çevre Komisyonu Koordinatörü Av.Nalan Erkem, Komisyon üyesi Av.Arif Ali Cangı ile Stj.Av. Gülçin Güney, Jeoloji Mühendisleri Odası’İzmir Şubesi’nden Savaş Dilek, İzmir Tabip Odası’ndan, Dr.Oya Otyıldız ile Halk Sağlığı Uzmanı Prof Dr.Ali Osman Karababa, Kimya Mühendisleri Odası Ege Bölge Şubesi’nden Ertuğrul Barka, Çağdaş Yaşamı Destekleme Derneği İzmir Şubesi’nden Ebru Mete, Çevre Mühendisleri Odası İzmir Şubesi’nden Öztan Küçük katılmıştır.

1990’lı yıllarda MTA Genel Müdürlüğü’nün yörede yapmış olduğu araştırmalarda görev yapan Jeoloji Mühendisleri Odası İzmir Şubesi temsilcisi Savaş Dilek tarafından, geziye katılan temsilcilere ve basın mensuplarına, yöre tanıtılmış ve planlanan altın çıkarma faaliyetinin yaratacağı tehlikeler anlatılmıştır. Savaş Dilek’e göre;

“Altınlı cevher damarları, esas baz metal sülfit damarları olup, bunlara altın eşlik etmektedir. Dolayısıyla hem ağır hem de asit drenajı yörede çok büyük bir tehlike oluşturmaktadır.Kısmen altınlı damarlarda, major olarak da yan kayaç konumundaki ekzoskarn mineralizasyonlarında bulunan ARSENOPİRİT (FeAsS)’ten dolayı ARSENİK ikinci toksik kirletici olarak yöreyi tehdit etmektedir.Cevher ve mineralize zonların bugünkü aşınma seviyelerinde binlerce yıl boyunca atmosferle etkileşerek doğal dengeleri oluşturmuş, kirletici özelliklerini kaybetmişlerdir. Bu nedenle yeraltı /yerüstü madencilik faaliyetlerinin başlatılmasıyla sülfitli zonların tekrar atmosfer etkisine açılması, çevre, özellikle yeraltı ve yerüstü su kaynaklarının önemli boyutta kirliliğine neden olabilecektir”.

 

Gezinin sonunda, köy kahvesinde, köylülerle sohbet edilmiş, konuyla ilgili köylülerin tepkileri alınmıştır. Genel olarak, Efemçukuru Köylüleri, yapılacak faaliyetin çıkaracağı toz nedeniyle ürünlerinin zarar göreceği kaygısını dile getirmişler, Aliağa’nın sanayi kirliliğinin rüzgarla yörelerine ulaşması neticesinde, armut üretiminin bitme noktasına geldiği yakınmasında bulunmuşlardır. Söyleşide, daha sonra Efemçukuru Köyü’nde bir bilgilendirme toplantısı yapılması, 6-8 Haziran Sivil Toplum Kuruluşları Fuarı’nda gerçekleştirilecek söyleşiye köylülerin de çağırılması kararlaştırılmıştır.


Anasayfa

Hosted by www.Geocities.ws

1