ANTALYA'DA ALTIN MADENİ İŞLETME HAZIRLIKLARI YAPILIYOR
26 Şubat 2002
Haberi Hakkı Çivitçi'den aktaran Nihal Dinç
Siyanürlü madencilikle ilgili yazıyı okurken birkaç gün önce karşılaştığım ve kamuoyundan kaçırılmaya çalışıldığı izlenimini edindiğim bir haberi de dikkatlerinize getirmek istedim. Bu haberde Doğu Akdeniz'in Rivierası Antalya'da, bölgenin kalbi diyebileceğimiz bir mevkide, Toroslar'ın eteğinde Boğa çayı mevkiinde iki ay içinde altın aranmaya başlanacağı haber veriliyor. Anadolu Ajansı'nın bu haberi gazetelerde, mesela Diyarbakır'daki petrol haberi kadar yer almadı (ya da yer verilmedi). Amacım böylesine zor günlerde ülkeye döviz kazandıracak bir üretimin önüne geçmek değil, ama "bu üretim sonrasında Antalya'nın hali ne olacak, bu üretimde siyanür kullanılacak mı, bu siyanür dünyanın en temiz denizleri arasında yer alan Antalya Körfezi'ne karışma olasılığı var mıdır?" sorularının tarafsız biçimde ortaya konmuş cevaplarını istemek benim hakkım. Bergama'da oynanmaya çalışılan oyunun aynısının bu kez, Antalya gibi, sadece Türkiyemiz değil bütün Akdeniz için eşsiz bir beldede oynanabileceğinden endişe ediyor ve bilinçli bütün vatandaşların bu konuda duyarlı olması gerektiğine inanıyorum. Çünkü bir Antalya daha yok ve orası hepimizin.
-"ALTIN"DA DENEME ÜRETİMİ, BAYRAM SONRASI...
-ANTALYA'DA ALTIN BULAN ŞİRKET, BAYRAM SONRASI
DENEME ÜRETİMİNE BAŞLAYACAK
-ŞENGİLLER LDT ŞİRKETİ SAHİBİ GÜNAL ŞENGİLLER:
-"ANTALYA'DA YILDA 2 TON ALTIIN ÜRETİLECEK"
-"YABANCI ŞİRKETLERLE ORTAKLIK GÖRÜŞMELERİ
DEVAM EDİYOR"
-"HEDEFİM ANTALYA'DA VERGİ REKORTMENİ OLMAK"
ANTALYA (A.A) - 25.02.2002 - Antalya'nın Boğaçayı bölgesinde bulunan altın madeni yataklarında deneme üretimine, Kurban Bayramı sonrası başlanacağı bildirildi.
Boğaçayı bölgesinde 259 dönümlük alanda "altın" üretimi gerçekleştirmek üzere ruhsat alan Şengiller Ltd. Şirketi Sahibi Günal Şengiller, A.A muhabirine yaptığı açıklamada, altın madeni üretimi için "Mahalli Çevre Kurulu"ndan olumlu rapor aldıklarını söyledi.
Bölgede "siyanürsüz" altın madeni üretimine bayram sonrası başlayacaklarını anlatan Şengiller, Antalya'da bulunan altın madeninin dünya standartlarının üzerinde olduğunu bildirdi. Şengiller, şöyle konuştu:
"Dünya standartlarına göre ton başına bulunan altın oranı yüzde 8 civarında... Antalya'da bizim ve MTA Genel Müdürlüğü'nün yaptığı tespitler sonunda, Boğaçayı bölgesindeki altının tonda yüzde 20 civarında olduğu ortaya çıktı. Tespitler, Antalya'da bulunan altın madeni yataklarının dünya standartlarının üzerinde olduğunu gösteriyor."
Şengiller, MTA tarafından gerçekleştirilen incelemeler sonucunda bölgeden alınan altın numunelerinden birincisinde bir tonda yüzde 23.5 gram altın, yüzde 38.2 gram gümüş, ikinci numunede yüzde 21.7 gram altın, yüzde 35.6 gram gümüş, üçüncüde yüzde 9.2 gram altın, yüzde 27.5 gümüş, dördüncü numunede ise yüzde 5 gram altın ve yüzde 6.5 gram gümüş tespit edildiğini belirtti.
Bölgede 1 milyon dolarlık yatırım yapmak istediklerini kaydeden Şengiller, altın konsantre cihazının Antalya'ya getirilmesinin ardından bayram sonrası ilk deneme altın üretimine başlayacaklarını kaydetti.
Şengiller, şöyle devam etti:
"Bir altın konsantre cihazıyla üretim yaparsak yılda 400-500 kilogram elde edeceğiz. 5 adet cihazla ise yılda 2 ton üretim gerçekleştirmeyi hedefliyoruz. Yıllık 2 ton altın üretiminin yanında 18 ton da gümüş madeni çıkartacağız. Üretim için Ön İşletme Ruhsatı'nı aldık. Mahalli Çevre Kurulu'ndan Çevre Etkileşim Değerleri (ÇED) raporu olumlu çıktı. Eğer bütün bürokratik işlemleri tamamlarsak, 2 ay içinde üretime başlayacağız."
-YABANCI ORTAK ARAYIŞLARI-
Şengiller, altın üretimini gerçekleştirmek için kendi sermayelerinin şimdilik yetersiz olduğunu, bu nedenle yerli ve yabancı şiketlerle ortaklık görüşmelerinin devam ettiğini ve 6 yabancı şirketin ortaklık için kendilerine başvurduklarını bildirdi.
Altın madeni işletmeciliği konusunda geniş bilgi edinmek amacıyla Güney Afrika ile Kanada'da incelemeler yapacaklarını kaydeden Şengiller, "Altın üretimini gerçekleştirdikten sonraki hedefim, Antalya'da vergi rekortmeni olmaktır" dedi.