Kelimelerle düşünmek
...Kişi bildiği kelime sayısınca düşünür.Belleğimizdeki kelime sayısı arttıkça olaylara bakış açımız da kelime sayısına oranla geniş olur.Dışımızdaki olay,olgu,düşünce ve duyguları anlayabilmek için belleğimizde bunları karşılayacak kelimelerin olması gerekir.Kelime dağarcığı zengin olanlar,bu olgulara daha geniş açılardan bakarak daha iyi anlarlar.Kelime dağarcığı az olanlar ise belleğinde kelime sayısınca algılar.Yani olay ve olguları eksik ve bazen de yanlış anlar.
...Kelimelerin önemini kavramak için beynin fonksiyonlarını bilmek gerekir.Beynimizde yaklaşık altmış milyar hücre var.Son zamanlarda bu rakamın bir kaç katından bahseden bilim adamları mevcuttur.Kelimelerin her biri ayrı bir hücrede,nesne şekillerinin her biri ayrı bir hücrede kodlanıyor.Örneğin''anne''kelimesi duyulduğunda,beyin hücresinde kodlanmış olan herkesin kendi annesinin şekli geçici belleğe gelip resmi belirlemeye başlar.Eğer dışımızdaki olayları ve nesneleri karşılayacak,algılayacak kelimler yoksa olayı da anlayamayız.Ancak kelimelerle düşünebiliyoruz.
...Türkçenin yetmiş bin,dünyanında yaklaşık üç milyon kelimesi var.İkibin sekizyüz civarında ölü ve yaşayan dil var dünyamızda.İnsan beynindeki hücre sayısının altmış milyar olduğu düşünüldüğünde,beynimizin kapasitesinin ne kadar muazzam genişlikte olduğunu daha iyi anlarız.Bir an,dünyadaki bütün kelimelerin,bir kişinin beyin hücrelerine kodlandığını düşünelim.Bunun bile beynin küçücük bir yerini kapladığını görürüz.Ayrıca,beynimizdeki bir hücre,kitaplar dolusu bilgiyi alabilecek kapasitededir.
...Eğer dünyayı,olayları,yeni bilgileri daha iyi ve hızlı bir şekilde kavramak istiyorsak,kelime dağarcığımızı zenginleştirmemiz gerekir.Her maddeyi parayla alabiliriz.Ama kelime dağarcığımızı parayla satın almamız,artırmamız mümkün değildir.
...İçinde bulunduğumuz çağ,bilgi çağıdır.Bilgiyi elinde bulunduran gücü de elinde bulundurur.Bu durum hem birey hem de devlet bazında geçerlidir.''Üretmek için''zengin bir kelime dağarcığına ihtiyaç
vardır.Zengin bir kelime dağarcığına sahip olmak için de bol bol okumak gerekir.Bunun başka bir formülü,başka bir reçetesi yoktur.İyi bir dinleyici olmanın da kelime dağarcığı üzerindeki olumlu etkisini göz ardı edemeyiz.
...Her üretilen şeyin bir girdisi,bir ham maddesi vardır.Malzeme olmadan hiç birşey meydana getirilemez.Bir binayı meydana getirmek için kum,tuğla,çimento,demir vb. malzemelere ihtiyaç vardır.Bir düşüncenin,bir bilginin ortaya konması için düşünmeye;düşünebilmek için de kelimelere ihtiyaç vardır.Çünkü biz ancak kelimelerle düşünebiliyoruz.Dilin,dolayısıyla düşüncenin ham maddesi,malzemesi de kelimedir.
...Kelimeler sözlüklerdense çokça okunan kitaplardan öğrenilir.Kelimeler sözlüklerde ölüdür.Ancak ve ancak cümlede canlılık kazanır.
...Hiç kimse bir kelimeyi yüzde yüz aynı anlamda ve aynı düzeyde anlamaz.Herkes kendi kavrayışına göre kelimelere ayrı anlamlar yükler.Nüans düzeyinde de olsa kişiler arasında muhakkak bir algılayış farkı vardır.
...Bir kelime her insanda farklı izlenimler uyandırır ve farklı çağrışımlar yapar.Kelimelerden aldığımız haz,bu nüanslardadır.İşte biz insanlar,bu nüanslarla düşünüyoruz.Güzel bir şiir,güzel bir metin yazmak,ancak bu duygu,düşünce yüklü nüansları yakalamakla mümkün olur.Herkes bir kelimeyi yüzde yüz aynı anlamda algılamış olsaydı,bizi hayallere götüren o güzelim şiirler,metinler,eserler yazılmazdı;değişik düşünceler,duygular ortaya konulmazdı.Herkes aynı şeyi düşünseydi üretkenlik de olmazdı.Herkesin aynı düşüncede olduğu bir ortamda bir arpa boyu yol almak mümkün mü?
...Sevgili dostlarım,yürekleri ısıtan,ışıtan,güzel anlamlar yüklediğiniz yan yana gelmemiş nice sihirli kelimelerinizle bir araya gelmek dileğiyle...
- / - @nekri
.: Geri dönmek için tıklayın :.