De Vario

 

De vario, is dus eigenlijk, een doodgewonen ordinaire automaat, waardoor de scooterrijders niet hoeven te schakelen.(Er bestaat een vario, waarbij die mogelijkheid je wel word gegeven...) Je transmissie bestaat uit 3 onderdelen: een voorvario (versnellingsbak), een achtervario en een (slip)koppeling (koppeling om weg te rijden) en tandwielen (een stel vaste tandwielen). Voorvario zit links, achtervario is die twee schijven rechts waar de riem tussen zit, en de (slip)koppeling zit in die ijzeren trommel die voor de twee schijven zit.
Als je die tandwielen verandert kan je je scooter theoretisch harder/langzamer laten gaan. Maar kies die vertanding niet te zwaar. Een Leo Z/RS/Works draait al veel toeren op zijn maximum vermogen, dus als je die vertanding gaat verzwaren ga je eerder langzamer dan sneller. Dan trekt ie het dus letterlijk niet meer. Je acceleratie zal ook minder worden. Kortom, alleen aan te raden bij wat heftigere cilinders, of bij uitlaten met veel vermogen bij minder toeren.

                                       

Het effect van een "race" / "snelle" vario (bv polini/malossi/.topperformance) is dat hij sneller is en harder rijd. Dit komt omdat de de wand schuiner is en soms is de diameter ook groter dan de orginele vario. Hierdoor kan de V-snaar sneller omhoog "klimmen". Dat betekent dus dat je sneller een grotere transmissie krijgt, waardoor je scooter sneller optrekt. Het zelfde geld voor de torque driver , of achter vario.
Een Malossi halfpoelie moet je wel combineren met een Malossi vario. Dan past de variobus namelijk perfect op de halfpoelie.

De O-zo bekende en gevreesde Vario-ring

Alleen een ring die over de variobus zit is een begrenzer. Bij sommige scooters (Peugeot) zit er onder de stofkap (die grote deksel die op je variateur zit geschroeft) een plaat die de variodeksel niet helemaal omhoog laat komen. Dit is ook een begrenzer. De stofkap zelf is geen begrenzer, hoewel je hem wel eraf kunt laten.

                               

verschillende graden varioplaatjes

 

Een vario met een 15 Graden plaat heeft natuurlijk merkbaar meer acceleratie.
Met een 15 grd plaat ligt de V-snaar in BEGINPOSITIE lager op de voorpoelie, en dus hoger op de achterpoelie. Dat betekent, de reductiefactor is groter! Toeren worden nog meer verkleind, koppel wordt nog meer vergroot dus je trekt harder op. Maar het zaakje draait wel iets meer toeren met dezelfde rollers en je topspeed zal iets minder worden.
Die van 25 graden zal bij een bepaalde beweging van de rollers naar buiten MEER omhoog gaan. Je scoot "schakelt" dus sneller op, en dat resulteert in minder hoge topsnelheid.

 

 

  Afstellen

Je kunt je vario afstellen door eerst zware rollen erin te doen, test te rijden, en dan steeds lichtere rollen in je vario plaatsen... De lichtere moeten nog steeds het zelfde effect hebben als de zwaardere. Dus dat de v-snaar helemaal boven komt. Dit kan je controleren door met een benzinestift een verticale streep zet op je vario(waar de v-snaar loopt).

                                   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hosted by www.Geocities.ws

1