De carburateur
De carburateur is eigenlijk de benzinefabriek van je scooter. In de carburateur wordt lucht aangezogen, en die wordt vervolgens door middel van je sproeier vermengd met benzine. Dan krijg je dus een mengsel van een bepaalde hoeveelheid lucht en een bepaalde hoeveelheid benzine, die dan in de cilinder door je ontsteking wordt verbrand. Dit is allemaal nog heel simpel uitgelegd, maar is het uiteindelijke principe van de carburateur. We zullen nu de carburateur van dichterbij gaan bekijken, en kijken hoe alles werkt.
Hoe zie ik of mijn scooter (qua benzine) goed is afgesteld?
Dat is best makkelijk te zien. Je gaat een lang stuk volgas rijden (ECHT VOL GAS!!!!) dan laat je je uitrijden, en doet bijna onmiddelijk je contact uit. Nu ga je de kleur van je bougie bekijken. Aan de kleur van de bougie kan je namelijk zien, of de cilinder te rijk, of te arm staat afgesteld:

Kleur
Wit = De bougie krijgt veel te weinig benzine, en slaat daarom WITHEET uit...
Koffiebruin = De perfecte kleur. Is je bougie deze kleur, dan moet je alles zo laten
Zwart = De cilinder staat te rijk, de overtollig mengsel word verbrand en
veroorzaakt roet/aanslag op de
bougie.
Uitleg:
- Er komt benzine in de carburateur, en stroomt in het vlotterbakje. Deze raakt vol, en
word afgesloten door een pin, die op zijn beurt op de vlotter vastzit.
- Doordat het vlotterbakje volzit, komt er druk op de bezine in het bakje te staan,
waardoor er benzine door de sproeier word gespoten. Dit komt terecht in: "een
buis".
- Aan 1 van de kanten van de buis, zit het luchtfilter bevestigd. aan deze kant word de
lucht aangezogen, die zich op zijn beurt weer gaat vermengen met de benzine.
- Door de druk + lucht, veranderd de benzine en lucht in GAS, en gaat via de
olie-aanvoer (neemt nog even wat smeer olie mee) naar het spruitstuk.
- Aan het eind gekomen van het spruitstuk, zit je membraam. Dit zijn kleppen die
open en dicht kunnen bewegen.
- Als er ruimte in de cilinder is (onderdruk = als de zuiger zich naar boven verplaatst)
gaan de kleppen automatisch open, zodat er mengel in de cilinder kan stromen.
- Is er echter bovendruk (de zuiger gaat naar beneden...), dan sluiten de kleppen zich
automatisch door de tegendruk. Dit gebeurt, om te voorkomen dat het geplaatste
mengsel kan terugstromen naar het spruitstuk en de carburateur.
Wanneer nou welke carburateur?
Dat is een niet al te moeilijk antwoord, op een niet al te moeilijke vraag. Als je voor een grotere cilinderinhoud hebt gekozen, is het verstandig, om je carburateur te vergroten. Hierdoor zal je cilinder een groter mengsel krijgen, waardoor de kans op een vastloper bijna nihiel wordt. bij een normale 70 cc, is een 17,5 mm carburateur verantwoord. heb je echter een getunde of snelle 70 cc cilinder, dan zal ik een 19, of zelfs een 21 mm carburateur kopen. Het verschil tussen een 17,5 en 19 mm carburateur, is eigenlijk te verwaarlozen, terwijl de 19mm carburateur wel meer benzine verbruikt. Bij de snelle 70 cc cilinders, zal ik wel een 19mm of 21mm carburateur gebruiken, omdat deze cilinders wel wat extra smering kunnen gebruiken, omdat hun cilinders meer wrijving maken. (9500 tegenover 14000 toeren..)
Het gebruik van een AMAL/ARRECHE carburateur, kan ik jullie afraden. Cilinders lopen vaak vast, in samenwerking met deze carburateurs, omdat de olietoevoer niet altijd goed is. Ook zijn ze niet goed af te stellen, en zijn de sproeiers maar per 5 maten te verkrijgen. (80, 85, 90, 95, 100, 105) terwijl de sproeiers voor de Dell'orto de sproeiers per 2 maten te verkrijgen zijn. (80, 82, 84, 86, 88, 90, 92). Ook is de AMAL/ARRECHE carburateur, ongeveer 40 gulden duurder dan zijn concurrent Dell'orto. Al met al probeer ik hiermee dus te zeggen, dat AMAL/ARECHE echt shit is. En dat Dell'Orto echt het beste merk is. De carburateurs van Malossi en Polini zijn van redelijke kwaliteit, maar liggen in dezelfde prijsklasse als Dell'Orto. Daarom lijkt mij Dell'Orto toch de beste keuze......
Powerbox
Je kan op je carburateur ook een Powerbox(boost bottle)aansluiten, dat is een hulpmiddel dat op en neer gaat als je gas geeft en loslaat. Als je weinig toeren maakt gaan de gassen in de powerbox zitten. Maak je wat meer toeren, dan komen ze weer vrij. Zo bespaar je benzine. Al is het niet echt te merken....Een nadeel is dat ie steeds hoger stationair gaat lopen. Dit komt doordat na een tijdje de powerbox vol raakt en z'n gassen ergens kwijt moet. Dit gebeurt dus, door het toelaten nemen van de verbranding in de cilinder, waardoor hij een hoger toerental zal gaan draaien.

Powerfilter.
Een powerfilter, is bij een 50 cc, of gewone 70 cc cilinder in geen geval nodig. Het is in dat geval echter zeer stom, je scooter zal meer lawaai gaan maken. Dit zal de politie aantrekken, en word je dus eerder gepakt. Bij een cilinder, die meer lucht nodig heeft, dan een standaard luchtfilter kan geven (polini EVO, malossi MHR). Is het wel verstandig een GOEDE powerfilter te gebruiken. de enigste goede, is de HEBO powerfilter, deze heeft een schuimen filter, waardoor stof en rotzooi, niet in de carburateur kan binnendringen. Bij de powerfilters van Malossi en anderen, is dat wel het geval....