1.1
Introduction;why wilderness?
1.1.1
The significance of wilderness
De relatie
mens-natuur, daar wordt in de bijbel al over gesproken. Het lijkt alsof het
‘heersen’ van de mens over de natuur daarin gerechtvaardigd wordt.
F.J. Turner (1947)
legde de nadruk op de democraitsche basis van de VS-politiek, en hoe die
beperkt wordt door individualisme en de onmogelijkheid de grens te reguleren.
Historici menen dat
hij de rol van de grens overdreef en de rol van slavernij, industrialisatie en
de verplaatsing van arbeid onderschatte. Toch wordt geaccepteerd dat die ‘frontier’ een grote
rol speelde: “ Wilderness is to be conquered, settled and civilized with all
possible speed.”
Thoreau schreef in
de midden 19e eeuw over de schoonheid van de wildernis in de VS. -->contrast
tussen conservering en preservatie. Nu speelt dit contrast zich af op
internationale en mondiale schaal.
1.2 Pressures on
wilderness
Simmons (1989): de
aarde wordt voor het grootste deel door de mens overheerst. 5 Gebieden die
dicht bij hun wilde status zijn:
Poolstreken,
woestijnen, tropische regenwouden, hoge bergketens en kleine onbewoonde
eilanden. Hieronder twee wildernisgebieden:
1.2.1
Deforestation and the Philippines
Van 1900 tot 1987 is
het areaal regenwoud in de Filipijnen van 70% tot minder dan 25% afgenomen. Uit
onderzoek is gebleken dat volgens de legale manier de hoeveelheid hout is
gekapt in de jaren 70 en 80 de toegestane hoeveelheid niet overschrijdt. In
1983 bleek dat de illegale geexporteerde hoeveelheid de legale overschreed.
Kummer wees op deze
corruptie:
Voordelen illegale
transporten:
-geen belasting
betalen
-mogelijkheid voor
Filipijnse ‘logging organizations’ om grote overzeese harde valuta te vergaren
Deze twee zeer
nadelig voor Filipijnse economie.
Tweede stadium is
volgens Kummer als er migranten in het ontboste gebied gaan wonen en de bodem
gaan gebruiken om van te leven. Dit is in de Filipijnen gebeurd doordat de
bevolking zich bijna heeft verdubbeld in enkele decennia.
Toch geeft hij meer
de ‘elite control’ de schuld van het deforestatieproces(zie fig.1.2)
Ook speelt de
fysische geografie van de Filipijnen een rol; in een land dat uit vele eilanden
bestaat, is er moeilijk controle te houden over de illegale houthandel, in een
land als Thailand is dat makkelijker, daar gaat alle handel via de hoofdstad.
Factoren verschillen
per land, op mondiaal niveau:
-internationale
markt stimuleert de houthandel
-grootschalig kappen
maakt het een stuk goedkoper
-geen
longer-term-magagement
-de lui die de bomen
kappen staan machteloos, de macht ligt bij de stedelijke elite.
1.2.2
The last frontier: Alaska
In 1897 de eerste
nederzetting in Alaska door de ‘Gold Rush’. in 1950 woonden er 226000 mensen,
waaronder velen voor militaire werkzaamheden. Toen er in 1960 olie ontdekt werd
kwamen de exploitators en conservationists tegenover elkaar te staan. Vanaf
1977 is er veel olie uit de grond gehaald, totdat 12 jaar later 10 miljoen
‘gallons’ ruwe olie in de Prince William Sound terecht kwam. Nog steeds in
gevaar omdat ze nu olie uit het reservaat willen gaan halen. idioten.
Lees
Reading A door Mark Nuttall, ‘Environmental policy and indigenous values in the
Arctic: Inuit conservation strategies’.
>Inuits staan tussen
de exploiters en de environmentalists in.
>Door het Inuit
Cicumpolar Conference zijn er contacten gekomen met inheemse groepen over de
hele wereld-->niet-Europese en niet-kapitalistische meningen over de natuur
behoren niet tot het verleden, maar kunnen zeker van belang zijn voor de
toekomst.
1.3
The transformation of nature
Invloed van de
menselijke samenlevingen op environments.
1.3.1
The growth and spread of human impacts on environments
-jagen/verzamelen
-landbouwsamenlevingen
(10000 BC)
-geindustrialiseerde
samenlevingen
De eerst gemerkte
impact was op kleine schaal en vaak nog omkeerbaar, tegewoordig is de impact
mondiaal en misschien waarschijnlijk onomkeerbaar.
Toch tijdens de
jaag/verzameltijd wel invloed op flora&fauna, maar grotere invloed toen de
landbouwsamenlevingen ontstonden; irrigatie, drainage en handel hebben zeker
hun bijdrage geleverd.
Industrialisatie
zorgde voor bevolkingsgroei en migratie-->transformatie van hele
samenlevingen. Een indirect gevolg was de ontwikkeling in de landbouw, bosbouw
en visserij. Door machines en chemicalien is de productiviteit gestegen maar
ook de impact op dieren en planten.
Een ‘bedreigend’
gevolg van industrialisatie is een ontwikkeling van middelen de sterfte terug
te brengen--> giga wereldbevolkingssteigingen(5 biljoen in 1990).
1.4
Concepts of nature and wilderness
Hoe zijn de
houdingen van de mens geweest tov.de natuur in de loop van de tijd?
1.4.1
Hunter-gatherers
Mensen in de
jaag/verzamelsamenlevingen geloofden dat de natuur was heilig, vrouwelijk,en
levend.
1.4.2
Agricultural society
Domesticatie van
dieren en gewassen zorgde voor een scheiding van de samenleving en de natuur.
Religie en het rationele denken (o.a. Plato) zorgde voor verdere scheiding van
samenleving en natuur.
1.4.3
Europe: modernity and beyond
Tijdens de
verlichting kwam het modernisme op, dat natuur als een complex mechanisme, dat
we als ‘commodity’ konden gebruiken.
Summary:
In elke periode werd
de mode of production centraal gesteld. Dit is niet alleen een technisch begrip
maar bevat ook de sociale waarden en vormen waardoor gedrag beinvloed wordt.
Mythe en religie waren in vroeger tijden belangrijk, later ‘vervangen’ door
wetenschap en politiek. 2 cruciale veranderingen:
-animism(jaag/verzamel)
--> goden die meer gescheiden van de saamenlevingen stonden.
-goden als ‘rulers’
worden vervangen door de wetenschap tijdens de Verlichting.
(reading
B by Carolyn Merchant;”Gender and environmental history.”)
1.5
Globalizing society and representations of nature
Tweede helft 20e
eeuw is de globalisering sterk toegenomen, met betrekking tot de
milieuproblemen en de oplossing daarvan zijn er 2 benaderingen: de
antropocentrische (oplossen van problemen voor de mensen) en ecocentrische
(milieupolitiek moet zowel de belangen van de natuur als die van de mensen in
ogenschouw nemen).
Het dualisme
mensheid-natuur kan niet voortduren; wij zijn onderdeel van de natuur en we
zijn van haar afhankelijk voor ons voedsel, water en lucht. Ten tweede
verschaft de natuur ons de bronnen die wij als inputs gebruiken voor onze
maatschappij en technologie.