An overcrowded world

 

H1 paradise lost, or the conquest of the wilderness

 

1.1 Introduction;why wilderness?

 

1.1.1 The significance of wilderness

De relatie mens-natuur, daar wordt in de bijbel al over gesproken. Het lijkt alsof het ‘heersen’ van de mens over de natuur daarin gerechtvaardigd wordt.

 

F.J. Turner (1947) legde de nadruk op de democraitsche basis van de VS-politiek, en hoe die beperkt wordt door individualisme en de onmogelijkheid de grens te reguleren.

Historici menen dat hij de rol van de grens overdreef en de rol van slavernij, industrialisatie en de verplaatsing van arbeid onderschatte. Toch wordt geaccepteerd dat die ‘frontier’ een grote rol speelde: “ Wilderness is to be conquered, settled and civilized with all possible speed.”

 

Thoreau schreef in de midden 19e eeuw over de schoonheid van de wildernis in de VS. -->contrast tussen conservering en preservatie. Nu speelt dit contrast zich af op internationale en mondiale schaal.

 

1.2 Pressures on wilderness

 

Simmons (1989): de aarde wordt voor het grootste deel door de mens overheerst. 5 Gebieden die dicht bij hun wilde status zijn:

Poolstreken, woestijnen, tropische regenwouden, hoge bergketens en kleine onbewoonde eilanden. Hieronder twee wildernisgebieden:

 

1.2.1 Deforestation and the Philippines

Van 1900 tot 1987 is het areaal regenwoud in de Filipijnen van 70% tot minder dan 25% afgenomen. Uit onderzoek is gebleken dat volgens de legale manier de hoeveelheid hout is gekapt in de jaren 70 en 80 de toegestane hoeveelheid niet overschrijdt. In 1983 bleek dat de illegale geexporteerde hoeveelheid de legale overschreed.

Kummer wees op deze corruptie:

Voordelen illegale transporten:

-geen belasting betalen

-mogelijkheid voor Filipijnse ‘logging organizations’ om grote overzeese harde valuta te vergaren

Deze twee zeer nadelig voor Filipijnse economie.

Tweede stadium is volgens Kummer als er migranten in het ontboste gebied gaan wonen en de bodem gaan gebruiken om van te leven. Dit is in de Filipijnen gebeurd doordat de bevolking zich bijna heeft verdubbeld in enkele decennia.

Toch geeft hij meer de ‘elite control’ de schuld van het deforestatieproces(zie fig.1.2)

Ook speelt de fysische geografie van de Filipijnen een rol; in een land dat uit vele eilanden bestaat, is er moeilijk controle te houden over de illegale houthandel, in een land als Thailand is dat makkelijker, daar gaat alle handel via de hoofdstad.

 

Factoren verschillen per land, op mondiaal niveau:

-internationale markt stimuleert de houthandel

-grootschalig kappen maakt het een stuk goedkoper

-geen longer-term-magagement

-de lui die de bomen kappen staan machteloos, de macht ligt bij de stedelijke elite.

 

1.2.2 The last frontier: Alaska

In 1897 de eerste nederzetting in Alaska door de ‘Gold Rush’. in 1950 woonden er 226000 mensen, waaronder velen voor militaire werkzaamheden. Toen er in 1960 olie ontdekt werd kwamen de exploitators en conservationists tegenover elkaar te staan. Vanaf 1977 is er veel olie uit de grond gehaald, totdat 12 jaar later 10 miljoen ‘gallons’ ruwe olie in de Prince William Sound terecht kwam. Nog steeds in gevaar omdat ze nu olie uit het reservaat willen gaan halen. idioten.

 

Lees Reading A door Mark Nuttall, ‘Environmental policy and indigenous values in the Arctic: Inuit conservation strategies’.

>Inuits staan tussen de exploiters en de environmentalists in.

>Door het Inuit Cicumpolar Conference zijn er contacten gekomen met inheemse groepen over de hele wereld-->niet-Europese en niet-kapitalistische meningen over de natuur behoren niet tot het verleden, maar kunnen zeker van belang zijn voor de toekomst.

 

1.3 The transformation of nature

 

Invloed van de menselijke samenlevingen op environments.

 

1.3.1 The growth and spread of human impacts on environments

-jagen/verzamelen

-landbouwsamenlevingen (10000 BC)

-geindustrialiseerde samenlevingen

De eerst gemerkte impact was op kleine schaal en vaak nog omkeerbaar, tegewoordig is de impact mondiaal en misschien waarschijnlijk onomkeerbaar.

Toch tijdens de jaag/verzameltijd wel invloed op flora&fauna, maar grotere invloed toen de landbouwsamenlevingen ontstonden; irrigatie, drainage en handel hebben zeker hun bijdrage geleverd.

Industrialisatie zorgde voor bevolkingsgroei en migratie-->transformatie van hele samenlevingen. Een indirect gevolg was de ontwikkeling in de landbouw, bosbouw en visserij. Door machines en chemicalien is de productiviteit gestegen maar ook de impact op dieren en planten.

Een ‘bedreigend’ gevolg van industrialisatie is een ontwikkeling van middelen de sterfte terug te brengen--> giga wereldbevolkingssteigingen(5 biljoen in 1990).

 

1.4 Concepts of nature and wilderness

 

Hoe zijn de houdingen van de mens geweest tov.de natuur in de loop van de tijd?

 

1.4.1 Hunter-gatherers

Mensen in de jaag/verzamelsamenlevingen geloofden dat de natuur was heilig, vrouwelijk,en levend.

 

1.4.2 Agricultural society

Domesticatie van dieren en gewassen zorgde voor een scheiding van de samenleving en de natuur. Religie en het rationele denken (o.a. Plato) zorgde voor verdere scheiding van samenleving en natuur.

 

1.4.3 Europe: modernity and beyond

Tijdens de verlichting kwam het modernisme op, dat natuur als een complex mechanisme, dat we als ‘commodity’ konden gebruiken.

 

Summary:

In elke periode werd de mode of production centraal gesteld. Dit is niet alleen een technisch begrip maar bevat ook de sociale waarden en vormen waardoor gedrag beinvloed wordt. Mythe en religie waren in vroeger tijden belangrijk, later ‘vervangen’ door wetenschap en politiek. 2 cruciale veranderingen:

-animism(jaag/verzamel) --> goden die meer gescheiden van de saamenlevingen stonden.

-goden als ‘rulers’ worden vervangen door de wetenschap tijdens de Verlichting.

 

(reading B by Carolyn Merchant;”Gender and environmental history.”)

 

1.5 Globalizing society and representations of nature

 

Tweede helft 20e eeuw is de globalisering sterk toegenomen, met betrekking tot de milieuproblemen en de oplossing daarvan zijn er 2 benaderingen: de antropocentrische (oplossen van problemen voor de mensen) en ecocentrische (milieupolitiek moet zowel de belangen van de natuur als die van de mensen in ogenschouw nemen).

Het dualisme mensheid-natuur kan niet voortduren; wij zijn onderdeel van de natuur en we zijn van haar afhankelijk voor ons voedsel, water en lucht. Ten tweede verschaft de natuur ons de bronnen die wij als inputs gebruiken voor onze maatschappij en technologie.

 

 

Hosted by www.Geocities.ws

1