Op 16/12/02 stuurden we aan
onderstaande partijen de volgende brief:
Agalev: Isabelle.Vertriest, Ludo.Sannen
SP.A : Bruno.Tobback
VLD : Geert.spiessens, Guido.jansegers
Vlaams Blok: Pieter.Huybrechts
NVA: Kris.Vandijck
Geachte
mevrouw,
Nog steeds is de problematiek rond de
zonevreemde woningen niet volledig opgelost.
Integendeel zelfs, de woningen die vroeger in
kwetsbaar gebied lagen en nu waarschijnlijk onder de afbakening van het VEN
vallen zitten nog steeds met de nodige zorgen. (…zo zullen ze o.a. niet mogen
heropbouwen na ramp of heirkracht.)
Hetzij bij persoonlijk contact of op meetings
in verband met ruimtelijke ordening hebben wij in het verleden met u of uw
partijgenoten reeds diverse malen over dit onderwerp
gedebatteerd.
Met deze willen wij nog eens aandringen om
bij decreet een degelijke oplossing te bieden voor alle zonevreemde woningen,
ongeacht in welk gebied ze ook gelegen zijn.
Vermits de zonevreemde eigenaar beschikt over
de nodige vergunningen moet hij dezelfde faciliteiten hebben als een eigenaar in woonzone.
Het feit dat hij nu afhankelijk is van het
oordeel van een gemachtigde ambtenaar is naar onze mening subjectief en
discriminerend.
Wij rekenen op u om een degelijke
decreetwijziging door te voeren.
Liefst nog voor de verkiezingen zodat we allen met een gerust gemoed naar de
stembus kunnen.
Hoogachtend,
-------------------------------------------------------------------------------------------
Aan
CD& V stuurden we een andere brief omdat Dhr. Kindermans het te simplistisch
vond om voor het onderstaande een gelijkaardige oplossing te geven.
In bepaalde gemeenten kon dit echter wel.
Aan: Gerald Kindermans en Jan.Laurys
Geachte
heer,
Nog steeds is de problematiek rond de
zonevreemde woningen niet volledig opgelost.
Integendeel zelfs, de woningen die vroeger in
kwetsbaar gebied lagen en nu waarschijnlijk onder de afbakening van het VEN
vallen zitten nog steeds met de nodige zorgen. (…zo zullen ze o.a. niet mogen
heropbouwen na ramp of heirkracht.)
Onlangs hebben we nog de debatten i.v.m.
ruimtelijke ordening gevolgd op een meeting voor CD&V mandatarissen te
Hasselt.
Met deze willen wij nog eens aandringen om
bij decreet een degelijke oplossing te bieden voor alle zonevreemde woningen,
ongeacht in welk gebied ze ook gelegen zijn.
Vermits de zonevreemde eigenaar beschikt over
de nodige vergunningen moet hij dezelfde faciliteiten hebben als een eigenaar in woonzone.
Het feit dat hij nu afhankelijk is van het oordeel van een gemachtigde
ambtenaar is naar onze mening subjectief en discriminerend.
Eén van de knelpunten in het debat was de
afstandsregel voor landbouwactiviteiten.
Mag ik er echter op wijzen dat in sommige
Ruimtelijke Structuurplannen van bepaalde gemeenten de verspreide zonevreemde
woningen als woonkorrel of woondruppel gedefinieerd worden en alzo dezelfde rechten krijgen als in woonzone met
uitsluitsel van hoger vermelde afstandsregel:
deze woonkorrel of woondruppel wordt niet aanzien als volwaardig woongebied ten
aanzien van de milieuwetgeving.
Door de erkenning als woonkorrel of woondruppel kan dan ook geen bijkomende
beperking aan de ingesloten of de omgevende agrarische bedrijfsactiviteiten
opgelegd worden.
Wij rekenen op u om een degelijke
decreetwijziging door te voeren.
Liefst nog voor de verkiezingen zodat we allen met een gerust gemoed naar de
stembus kunnen.
Hoogachtend,
Voor Ruimte voor Mensen Scherpenheuvel-Zichem.
Rudy Mertens,
Karel Roten,
Freddy Van Gompel
-----------------------------------------------------------------------------------------------
SP.A Dhr. Tobback antwoordt:
Geachte Heren,
Ik meen mij inderdaad te
herinneren dat wij deze discussie al meermaals gevoerd hebben. Vermits ik niet de gewoonte heb om naar gelang van de
gelegenheid mijn standpunt te wijzigen, verwijs ik u graag naar wat ik hierover
al eerder heb gezegd.
Met vriendelijke groeten,
Bruno Tobback
p.s. wij kennen zijn
standpunt en zullen er rekening mee houden!
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
CD&V : Géén reactie van Dhr. Kindermans.
Dhr. Laurys laat het volgende weten:
Dag,
uw mail aan collega Gerald Kindermans genoot al mijn aandacht. U weet dat onze
voorstellen verder gingen dan het huidig decreet. Uw
laatste opmerking ivm de afstandregeling is wel
nieuw. U mag erop rekenen dat ik met collega Kindermans
deze zaak blijf opvolgen.
MVG Jan Laurys
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Vlaams Blok:
Dhr. Huybrechts schrijft ons:
Geachte heer
,
Ondanks alle beloften en
dure advertentiecampagnes van de huidige paars-groene
regering is er nog steeds geen rechtszekerheid voor eigenaars van een
zonevreemde woning.
Ondanks het feit dat de
zonevreemde eigenaar beschikt over een perfect legale woning, heeft hij niet
dezelfde rechten als de zone-eigen eigenaar.
In het verleden werd het
voorstel van decreet van het Vlaams Blok om alle
zonevreemde woningen te regulariseren door ALLE partijen verworpen.
Wij geven ons echter niet
gewonnen en wij zullen de andere partijen blijven onder druk zetten om
eindelijk te komen tot een rechtvaardige oplossing.
Met vriendelijke groet,
Pieter Huybrechts, Herentals
_______________________________________________________________
De VLD vond
het tot nu toe niet de moeite om te antwoorden.
Wij schreven op 04/03/03.volgende brief naar de heer Denys (Vlaams Volksvertegenwoordiger).
Geachte heer,
Op uw website vinden wij in de rubriek lezersbrievenarchief een nota terug van onzentwege i.v.m. zonevreemde woningen (de tekst vindt u onderaan deze brief).
Ondanks het feit dat deze materie valt onder de bevoegdheid van een VLD minister moeten we spijtig genoeg vaststellen dat bepaalde problemen nog steeds blijven aanslepen.
Met deze zouden wij u nogmaals willen vragen uw partijgenoten in kennis te stellen van onze bezorgdheid.
Recent waren we uitgenodigd op een VLD avond over zonevreemde woningen in Beverlo.
Hierover sturen wij u een kort verslag met onze persoonlijke bemerkingen.
Indien mogelijk hadden wij graag een concreet antwoord gehad op onze gestelde vraag (zie het blauw gemarkeerde). Het antwoord van de heer Brusselmans vinden we nogal dubieus en in tegenspraak met sommige andere politieke uitspraken. Waar kunnen we dit in een officieel document terugvinden?
Voor Ruimte voor Mensen Scherpenheuvel-Zichem,
Rudy Mertens,
Karel Roten,
Freddy Van Gompel.
Een kort verslag van VLD meeting in Beverlo.
Beverlo,03/02/03.
· Dhr. Guy Sols Vlaams Volksvertegenwoordiger.
· Dhr. Dirk Van Mechelen Vlaams Minister, bevoegd voor o.a. ruimtelijke ordening.
· Dhr. Dirk Brusselmans Adjunct kabinetschef.
De uiteenzetting wordt grotendeels gepresenteerd en geleid door Dhr. Minister Van Mechelen.
Het geheel kwam ons over als een ode aan de eigen partij.
Men start met te benadrukken dat de basis van het decreet gelegd werd door CD&V en SP.A
Een decreet dat hij moest gaan uitvoeren.
Gans de reeks decreetwijzigingen worden overlopen.
Ook de wijziging van 26 april 2000.
Het feit dat door deze wijziging de regels en beperkingen voor de zonevreemde eigenaars serieus werden verergerd en dat gebeurde onder VLD signatuur werd wijselijk verzwegen.
Er wordt wel niet verteld dat door die wijziging er toen
zelfs géén structurele onderhoudswerkzaamheden meer mochten uitgevoerd worden. Toen was echter Dhr. Van Mechelen (VLD) wel verantwoordelijk voor ruimtelijke
ordening!
Op onze website: http://www.geocities.com/rvmscherp/beverlo.htm kan u een aantal slides raadplegen die tijdens de presentatie getoond werden.
Kort noteerde ik het volgende:
· In de toekomst zal in 80 % van de gevallen de gemeente zelf kunnen beslissen over het afleveren van een vergunning.
· Woonuitbreidingsgebieden die zonder woonbehoeftestudie kunnen aangesneden worden moeten in de kern van de gemeente liggen.
· Men was zelfs verbaasd dat er zonevreemde woningen waren?
·
Er zijn er 125.000 à
men heeft een studie laten maken…..
(Even later op de slides wordt er ongerustheid weggenomen
bij 125.000 à 150.000 eigenaars! Men weet dus blijkbaar nog steeds het juiste
aantal niet! (een foutpercentage van zomaar eventjes 20%!!!)
· Legt de nadruk op het feit dat dit géén illegale woningen zijn.
·
Vergund of niet?
Het is de overheid die moet aantonen dat iets niet vergund is.
Wat als later na het opstellen
van het vergunningregister een woning of gebouw niet voorkomt in dit register,
wie moet dan de nodige stappen ondernemen en wie moet wat gaan aantonen?
· De hoofdoorzaak alle heibel is het inkleuren van de gewestplannen in de jaren ’70.
·
Er komen er elke dag nog zonevreemde woningen
bij.
Hoeve à landbouwer die stopt.
Vroeger: het minidecreet à opvulregel.
· Waardeverlies voor zonevreemde woningen komt nu pas goed tot uiting.
· Permanente basisrechten m.b.t. tot woningen in kwetsbaar gebied wordt verzekerd.
·
Men werkt aan een lijst met bijkomende
functiewijzigingen die zouden moeten kunnen.
VB. Stallingen gebruiken voor KM O activiteiten.
·
De laatste slide is
overduidelijk “Rechtzekerheid nastreven”.
Dus men geeft toe dat die er
niet is!
Nu zal men er eens gaan aan werken? Weer net voor de verkiezingen.
Na de mogelijkheid tot vraagstelling kondigt hij de verklaring aan van VLD voorzitter De Gucht i.v.m. verjaring van bouwmisdrijven.
Wij stelden schriftelijk volgende vraag.
Inleiding:
Er is nog steeds een serieuze waardevermindering voor
woningen in kwetsbaar gebied.
Wie wil er nu een woning kopen als hij niet zeker is ze te mogen herbouwen na
een ramp?
·
Vraag1:
Waarom bepaalde men niet onmiddellijk over welke woningen het gaat?
·
Vraag
2: Vandaag betaalt de Vlaamse overheid de zogezegde schadevergoeding als men
niet mag herbouwen.
Wie gaat de vergoeding betalen als het RUP van de gemeente klaar is?
Is dit dan de gemeente?
Indien ja, weten die dat?
Onze conclusie op antwoord van Dhr.Brusselmans.
Op een gegeven ogenblik dachten we dat Dhr Brusselmans
een vraag van iemand anders aan het behandelen was (we herkenden dus onze eigen
vraag niet direct).
Toen hij het een beetje belachelijk voorstelde met; hoe kunnen we nu van
125.000 woningen de mogelijkheid tot herbouwen beoordelen, werd het ons te
gortig en heeft iemand van ons gesteld dat het alleen over de woningen in
kwetsbaar gebied ging en niet over alle zonevreemde woningen.
De wet op stedenbouw is ondertussen 40 jaar oud, de overheid zou nu toch wel
stilaan mogen weten welke woningen niet gewenst zijn.
Dan werd er nog wat verder rond de pot gedraaid….
Uiteindelijk stelt hij dat:
Wij hebben hierover
gegronde twijfels?
In ieder geval, we hebben dit nog nergens terug gevonden
in een officieel document.
Dit is ook in tegenspraak met wat Bruno Tobback
beweerde. Deze sprak over werkelijke waarde….Als het een Villa is, dan is het
nog geen villa in woonzone!
Van uw website
kopieerden we onze vroegere nota:
Geachte,
Met deze willen wij onze waardering uitspreken voor de tekst die we op uw website hebben gevonden. U ijvert tenminste voor een rechtvaardige oplossing. Het is trouwens niet de individuele burger die in dit verband fouten gemaakt heeft maar wel onze Vlaamse overheid. Te beginnen bij het ondeskundig inkleuren van de gewestplannen en deze later als basis te gebruiken bij het opstellen van het decreet ruimtelijke ordening van mei 1999.
Laatst hoorden wij van onze Minister President Dewael dat hij de intentie had, om de Vlaamse regering de zonevreemde woningen te doen opvissen die, na het opstellen van de ruimtelijke structuurplannen door de gemeenten uit de boot zouden vallen.
Zeven jaar na het creëren van een probleem aan een oplossing beginnen werken kan toch moeilijk doorgaan als een voorbeeld van goed bestuur.
Wij hopen dat u samen met uw voorzitter de heer De Gucht in het parlement een meerderheid vindt om uw voorstellen te laten goedkeuren ook al moet dit gebeuren met een wisselmeerderheid. Laat dit probleem echter niet aanslepen tot de verkiezingen in 2003, zo gaat u zeker vermijden dat er weer een massa Vlamingen “….zonevreemd gaan stemmen….”.
Vriendelijke groeten uit Scherpenheuvel-Zichem,
Rudi Mertens, Karel Roten, Freddy Van Gompel
____________________________________________________________________
Ook Agalev en NVA vonden tot
nu toe het niet de moeite om te antwoorden.