Op 16/12/02 stuurden we aan onderstaande partijen de volgende brief:

Agalev:           Isabelle.Vertriest, Ludo.Sannen

SP.A :            Bruno.Tobback
VLD :              Geert.spiessens, Guido.jansegers
Vlaams Blok: Pieter.Huybrechts

NVA:              Kris.Vandijck

 

Geachte mevrouw,

Nog steeds is de problematiek rond de zonevreemde woningen niet volledig opgelost.

Integendeel zelfs, de woningen die vroeger in kwetsbaar gebied lagen en nu waarschijnlijk onder de afbakening van het VEN vallen zitten nog steeds met de nodige zorgen. (…zo zullen ze o.a. niet mogen heropbouwen na ramp of heirkracht.)

Hetzij bij persoonlijk contact of op meetings in verband met ruimtelijke ordening hebben wij in het verleden met u of uw partijgenoten reeds diverse malen over dit onderwerp gedebatteerd.

Met deze willen wij nog eens aandringen om bij decreet een degelijke oplossing te bieden voor alle zonevreemde woningen, ongeacht in welk gebied ze ook gelegen zijn.

Vermits de zonevreemde eigenaar beschikt over de nodige vergunningen moet hij dezelfde faciliteiten  hebben als een eigenaar in woonzone.

Het feit dat hij nu afhankelijk is van het oordeel van een gemachtigde ambtenaar is naar onze mening subjectief en discriminerend.

Wij rekenen op u om een degelijke decreetwijziging door te voeren.
Liefst nog voor de verkiezingen zodat we allen met een gerust gemoed naar de stembus kunnen.

Hoogachtend,

-------------------------------------------------------------------------------------------


 Aan CD& V stuurden we een andere brief omdat Dhr. Kindermans het te simplistisch vond om voor het onderstaande een gelijkaardige oplossing te geven.
In bepaalde gemeenten kon dit echter wel.

 

Aan:     Gerald Kindermans en Jan.Laurys

 

Geachte heer,

 Nog steeds is de problematiek rond de zonevreemde woningen niet volledig opgelost.

Integendeel zelfs, de woningen die vroeger in kwetsbaar gebied lagen en nu waarschijnlijk onder de afbakening van het VEN vallen zitten nog steeds met de nodige zorgen. (…zo zullen ze o.a. niet mogen heropbouwen na ramp of heirkracht.)

Onlangs hebben we nog de debatten i.v.m. ruimtelijke ordening gevolgd op een meeting voor CD&V mandatarissen te Hasselt.

 

Met deze willen wij nog eens aandringen om bij decreet een degelijke oplossing te bieden voor alle zonevreemde woningen, ongeacht in welk gebied ze ook gelegen zijn.

Vermits de zonevreemde eigenaar beschikt over de nodige vergunningen moet hij dezelfde faciliteiten  hebben als een eigenaar in woonzone.
Het feit dat hij nu afhankelijk is van het oordeel van een gemachtigde ambtenaar is naar onze mening subjectief en discriminerend.

 

Eén van de knelpunten in het debat was de afstandsregel voor landbouwactiviteiten.

Mag ik er echter op wijzen dat in sommige Ruimtelijke Structuurplannen van bepaalde gemeenten de verspreide zonevreemde woningen als woonkorrel of woondruppel gedefinieerd worden en alzo dezelfde rechten krijgen als in woonzone met uitsluitsel van hoger vermelde afstandsregel:
deze woonkorrel of woondruppel wordt niet aanzien als volwaardig woongebied ten aanzien van de milieuwetgeving.
Door de erkenning als woonkorrel of woondruppel kan dan ook geen bijkomende beperking aan de ingesloten of de omgevende agrarische bedrijfsactiviteiten opgelegd worden.

Wij rekenen op u om een degelijke decreetwijziging door te voeren.
Liefst nog voor de verkiezingen zodat we allen met een gerust gemoed naar de stembus kunnen.

 

Hoogachtend,

 

Voor Ruimte voor Mensen Scherpenheuvel-Zichem.

Rudy Mertens,

Karel Roten,

Freddy Van Gompel

-----------------------------------------------------------------------------------------------

 

SP.A  Dhr. Tobback antwoordt:

 

Geachte Heren,

 

Ik meen mij inderdaad te herinneren dat wij deze discussie al meermaals gevoerd hebben.  Vermits ik niet de gewoonte heb om naar gelang van de gelegenheid mijn standpunt te wijzigen, verwijs ik u graag naar wat ik hierover al eerder heb gezegd.

 

Met vriendelijke groeten,

Bruno Tobback

 

p.s. wij kennen zijn standpunt en zullen er rekening mee houden!

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

CD&V :       Géén reactie van Dhr. Kindermans.
                        Dhr. Laurys laat het volgende weten:

Dag,

uw mail aan collega Gerald Kindermans genoot al mijn aandacht. U weet dat onze voorstellen verder gingen dan het huidig decreet. Uw laatste opmerking ivm de afstandregeling is wel nieuw. U mag erop rekenen dat ik met collega Kindermans deze zaak blijf opvolgen.

MVG Jan Laurys

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Vlaams Blok:

Dhr. Huybrechts schrijft ons:

Geachte heer ,

Ondanks alle beloften en dure advertentiecampagnes van de huidige paars-groene regering is er nog steeds geen rechtszekerheid voor eigenaars van een zonevreemde woning.

Ondanks het feit dat de zonevreemde eigenaar beschikt over een perfect legale woning, heeft hij niet dezelfde rechten als de zone-eigen eigenaar.

In het verleden werd het voorstel van decreet van het Vlaams Blok om alle zonevreemde woningen te regulariseren door ALLE partijen verworpen.

Wij geven ons echter niet gewonnen en wij zullen de andere partijen blijven onder druk zetten om eindelijk te komen tot een rechtvaardige oplossing.

Met vriendelijke groet,

Pieter Huybrechts, Herentals

_______________________________________________________________

De VLD vond het tot nu toe niet de moeite om te antwoorden.

 

Wij schreven op 04/03/03.volgende brief naar de heer Denys (Vlaams Volksvertegenwoordiger).

 

Geachte heer,

 

Op uw website vinden wij in de rubriek lezersbrievenarchief een nota terug van onzentwege i.v.m. zonevreemde woningen (de tekst vindt u onderaan deze brief).

Ondanks het feit dat deze materie valt onder de bevoegdheid van een VLD minister moeten we spijtig genoeg vaststellen dat bepaalde problemen nog steeds blijven aanslepen.

 

Met deze zouden wij u nogmaals willen vragen uw partijgenoten in kennis te stellen van onze bezorgdheid.

 

Recent waren we uitgenodigd op een VLD avond over zonevreemde woningen in Beverlo.

 

Hierover sturen wij u een kort verslag met onze persoonlijke bemerkingen.

Indien mogelijk hadden wij graag een concreet antwoord gehad op onze gestelde vraag (zie het blauw gemarkeerde). Het antwoord van de heer Brusselmans vinden we nogal dubieus en in tegenspraak met sommige andere politieke uitspraken. Waar kunnen we dit in een officieel document terugvinden?

 

Voor Ruimte voor Mensen Scherpenheuvel-Zichem,

Rudy Mertens,

Karel Roten,
Freddy
Van Gompel.

 

 

 

Een kort verslag van VLD meeting in Beverlo.

                                                                                              Beverlo,03/02/03.

VLD geeft toelichting over zonevreemde woningen.

 

·        Dhr. Guy Sols                               Vlaams Volksvertegenwoordiger.

·        Dhr. Dirk Van Mechelen               Vlaams Minister, bevoegd voor o.a. ruimtelijke ordening.

·        Dhr. Dirk Brusselmans                   Adjunct kabinetschef.

 

De uiteenzetting wordt grotendeels gepresenteerd en geleid door Dhr. Minister Van Mechelen.

Het geheel kwam ons over als een ode aan de eigen partij.

Men start met te benadrukken dat de basis van het decreet gelegd werd door CD&V en SP.A

Een decreet dat hij moest gaan uitvoeren.

Gans de reeks decreetwijzigingen worden overlopen.
Ook de wijziging van 26 april 2000.

Het feit dat door deze wijziging de regels en beperkingen voor de zonevreemde eigenaars serieus werden verergerd en dat gebeurde onder VLD signatuur werd wijselijk verzwegen.

 

Er wordt wel niet verteld dat door die wijziging er toen zelfs géén structurele onderhoudswerkzaamheden meer mochten uitgevoerd worden. Toen was echter Dhr. Van Mechelen (VLD) wel verantwoordelijk voor ruimtelijke ordening!

 

Op onze website: http://www.geocities.com/rvmscherp/beverlo.htm kan u een aantal slides raadplegen die tijdens de presentatie getoond werden.

Kort noteerde ik het volgende:

 

·        In de toekomst zal in 80 % van de gevallen de gemeente zelf kunnen beslissen over het afleveren van een vergunning.

·        Woonuitbreidingsgebieden die zonder woonbehoeftestudie kunnen aangesneden worden moeten in de kern van de gemeente liggen.

·        Men was zelfs verbaasd dat er zonevreemde woningen waren?

·        Er zijn er 125.000 à men heeft een studie laten maken…..
(Even later op de slides wordt er ongerustheid weggenomen bij 125.000 à 150.000 eigenaars! Men weet dus blijkbaar nog steeds het juiste aantal niet! (een foutpercentage van zomaar eventjes 20%!!!)

·        Legt de nadruk op het feit dat dit géén illegale woningen zijn.

·        Vergund of niet?
Het is de overheid die moet aantonen dat iets niet vergund is.
Wat als later na het opstellen van het vergunningregister een woning of gebouw niet voorkomt in dit register, wie moet dan de nodige stappen ondernemen en wie moet wat gaan aantonen?

·        De hoofdoorzaak alle heibel is het inkleuren van de gewestplannen in de jaren ’70.

·        Er komen er elke dag nog zonevreemde woningen bij.
Hoeve à landbouwer die stopt.
Vroeger: het minidecreet à opvulregel.

·        Waardeverlies voor zonevreemde woningen komt nu pas goed tot uiting.

·        Permanente basisrechten m.b.t. tot woningen in kwetsbaar gebied wordt verzekerd.

·        Men werkt aan een lijst met bijkomende functiewijzigingen die zouden moeten kunnen.
VB. Stallingen gebruiken voor KM O activiteiten.

·        De laatste slide is overduidelijk “Rechtzekerheid nastreven”.
Dus men geeft toe dat die er niet is!
Nu zal men er eens gaan aan werken? Weer net voor de verkiezingen.

 

Na de mogelijkheid tot vraagstelling kondigt hij de verklaring aan van VLD voorzitter De Gucht i.v.m. verjaring van bouwmisdrijven.



Wij stelden schriftelijk volgende vraag
.

Inleiding:

Er is nog steeds een serieuze waardevermindering voor woningen in kwetsbaar gebied.
Wie wil er nu een woning kopen als hij niet zeker is ze te mogen herbouwen na een ramp?

·        Vraag1: Waarom bepaalde men niet onmiddellijk over welke woningen het gaat?

·        Vraag 2: Vandaag betaalt de Vlaamse overheid de zogezegde schadevergoeding als men niet mag herbouwen.
Wie gaat de vergoeding betalen als het RUP van de gemeente klaar is?
Is dit dan de gemeente?
Indien ja, weten die dat?

 

Onze conclusie op antwoord van Dhr.Brusselmans.

Op een gegeven ogenblik dachten we dat Dhr Brusselmans een vraag van iemand anders aan het behandelen was (we herkenden dus onze eigen vraag niet direct).
Toen hij het een beetje belachelijk voorstelde met; hoe kunnen we nu van 125.000 woningen de mogelijkheid tot herbouwen beoordelen, werd het ons te gortig en heeft iemand van ons gesteld dat het alleen over de woningen in kwetsbaar gebied ging en niet over alle zonevreemde woningen.
De wet op stedenbouw is ondertussen 40 jaar oud, de overheid zou nu toch wel stilaan mogen weten welke woningen niet gewenst zijn.

Dan werd er nog wat verder rond de pot gedraaid….

Uiteindelijk stelt hij dat:

·        Het steeds de Vlaamse overheid is die de schade moet betalen. Dit is dus in tegenspraak wat Bruno Tobback te Haacht vertelde.

·        Indien er niet mag herbouwd worden zouden we 100 % schadeloos gesteld worden.
De woning aan de verzekerde waarde!
De grond als bouwgrond!)

 

Wij hebben hierover gegronde twijfels?

In ieder geval, we hebben dit nog nergens terug gevonden in een officieel document.
Dit is ook in tegenspraak met wat Bruno Tobback beweerde. Deze sprak over werkelijke waarde….Als het een Villa is, dan is het nog geen villa in woonzone!

 

 

Van uw website kopieerden we onze vroegere nota:

 

Geachte,

Met deze willen wij onze waardering uitspreken voor de tekst die we op uw website hebben gevonden. U ijvert tenminste voor een rechtvaardige oplossing. Het is trouwens niet de individuele burger die in dit verband fouten gemaakt heeft maar wel onze Vlaamse overheid. Te beginnen bij het ondeskundig inkleuren van de gewestplannen en deze later als basis te gebruiken bij het opstellen van het decreet ruimtelijke ordening van mei 1999.

Laatst hoorden wij van onze Minister President Dewael dat hij de intentie had, om de Vlaamse regering de zonevreemde woningen te doen opvissen die, na het opstellen van de ruimtelijke structuurplannen door de gemeenten uit de boot zouden vallen.

Zeven jaar na het creëren van een probleem aan een oplossing beginnen werken kan toch moeilijk doorgaan als een voorbeeld van goed bestuur.

Wij hopen dat u samen met uw voorzitter de heer De Gucht in het parlement een meerderheid vindt om uw voorstellen te laten goedkeuren ook al moet dit gebeuren met een wisselmeerderheid. Laat dit probleem echter niet aanslepen tot de verkiezingen in 2003, zo gaat u zeker vermijden dat er weer een massa Vlamingen “….zonevreemd gaan stemmen….”.

Vriendelijke groeten uit Scherpenheuvel-Zichem,

Rudi Mertens, Karel Roten, Freddy Van Gompel

____________________________________________________________________

Ook Agalev en NVA vonden tot nu toe het niet de moeite om te antwoorden.

 

 


Hosted by www.Geocities.ws

1