TÜRKLER ABD
ASKERLERİNİ TÜRKİYE'YE
SOKMADILAR
İzvestiya,
02.03.2003
Irak'a karşı
savaş hazırlığı içinde bulunan ABD iki misli büyük hayal kırıklığına uğradı.
ABD, " ‘güvenilir’ müttefiki olarak görülen Türkiye’den darbe aldı. Türkiye
Büyük Millet Meclisi Irak’a kuzeyden cephe açacak 62 bin Amerikan askerinin
Türk topraklarına girmesini öngören tezkereyi kabul etmedi.
Bakanlar
Kurulu, muhtemelen milletvekillerine tezkere konusunda bir kere daha oylama
yapılmasını önerecek. Türk Hükümeti, tezkereyi
kabul
etmeyen milletvelkilllerine destek çağrısında bulunarak, milletvekillerini ikna
etmeye çabaladı. Amerikan askerlerinin Türk topraklarına ayak basmasının bedeli
Ankara'ya vaadedilen 30 milyar dolardı.
Tezkere
oylamasında 264 milletvekili evet oyu kullandı. 250 milletvekili ret oyu
verirken, 19 milletvekili de çekimser oy kullandı.
Meclis'te
salt çoğunluğun sağlanabilesi için sadece 3 evey oyu daha gerekliydi. İktidarda
bulunan Adalet ve Kalkınma Partisi lideri Recep Tayyip Erdoğan, "Bu demokratik
bir sonuçtur" şeklinde bir yorumda bulundu. Oylama öncesinde hükümet, Türkiye'de
etkin generallerle görüştü. Söz konusu görüşmelerde, Amerikan askeri
birliklerinin, 4.500 Amerika askerin sürekli bulunduğu İncirlik ve
Diyarbakır
üslerinde kouşlandırılmasına kara verilmişti. Ancak, milletvekilleri bütün
kartları karıştırdılar.
Pentagon
temsilcileri, "Aslında Türkiye olmadan da Irak’la başa çıkabiliriz.
Planlarımızda yeni düzelnlemeler yapabilecek konumdayız" şeklinde açıklamlarda
bulunuyorlar. ABD Savunma Bakanı Donald Rumsfeld, "Müttefiklerimiz ABD'ye ne
kadar çok yardım ederlerse, savaş o kadar kolay olur, yardım etmezlerse de
zorlanacağız, ancak bu, Washington'un planlarını hiçbir şekilde etkilemez"
şeklinde açıklama yaptı.
Fiiliyatta,
Amerika'nın Türkiye’nin katkısı olmadan da S-17 tipi uçakların da yer
alabileceği Irak'ın kuzeyindeki otoyollara konuşlanabilir. Bu suretle,
Amerika’nın Irak’ta 5 bin askeri konuşlanabilir. Elbetteki, bu durum 62 bin
askerin bulunmasından oldukça farklı olup, hiç ABD askeri bulunmamasından iyidir.
Türkiye'ye giriş yapmak üzere bekleyen 4. Piyade Tümeni ise, Körfez'e doğru
yönelecek.
Washington,
Ankara'dan hala olumlu bir cevap bekliyor. Türkiye Başbakanı Abdullah Gül,
pazar günü yaptığı bir açıklamada, "ABD ile ilişkilerin dostane kalacağını" ümit
ettiğini ifade etti. Başlangıçta Türkiye ABD'den, Türk topraklarının kullanımı
için 92 milyar dolar talep etmiş, ancak 30 milyar dolar koparabilmişti.
Başbakan Gül,
seçmenlerin düşüncelerini hesaba almamazlık yapamıyor, zira Türk
vatandaşlarının büyük bir kesimi Irak savaşına karşı. Ankara,
1990 yılında yürürlüğe giren Irak’a yönelik ambargo nedeniyle 40 milyar dolar
kaybettiğini iddia ediyor. "Çöl Fırtınası", Türkiye'ye 400 bin Iraklı göçmeni de
getirdi. Türkler, yeni bir savaşın ülkeye daha çok zarar vermesinden
çekiniyorlar. Türkler muhtemel Irak savaşından dolayı, önümüzdeki turizm
sezonunu "kaybedilmiş olarak" görüyorlar. Ayrıca, Irak, savaş durumunda,
Türkiye'ye zehirli kimyasal gaz taşıyan füzeler atabilir. (Vladimir Dunayev)
Ana
sayfa
Rus
Medyasından Seçmeler
| |
|