Aktiviteter - Vad vi gjort...

Här kan du läsa rapporter från olika aktiviteter vi varit inblandade i. De senaste är överst.

 

Extrainsatt årsmöte

På grund av att delar av styrelsen flyttar till hösten har RKU Gotland valt en ny styrelse. Den utgörs nu av Viktor Hovlid, ordförande, Jonas Stuxberg, sekreterare, August Eliason, kassör, samt Wictor Johansson.

Den nyvalda styrelsen kommer leda lokalavdelningen fram till nästa ordinarie årsmöte.

26 juli - Kubas Nationaldag

På Kubas nationaldag annordnade Svensk-Kubanska Föreningen tillsammans med RKU kvällsbio på krogen Björkanderskas bakgård. Filmen som visades var "Dagbok från en motorcykel" om "Che" Guevaras liv. Trots den ganska kyliga kvällen hade ett 70-tal intresserade kommit.

En del material och tidningar såldes och trots lite strul med det tekniska var kvällen mycket lyckad.

Många människor hade kommit för att se filmen om Ernesto "Che" Guevaras liv. Alla närvarande fick dessutom information om de fem fängslade kubanerna i USA (mer info på Svensk-Kubanskas hemsida).

Almedalsveckan

Under riksdagspartiernas politiska jippo i Visby var vi flera RKU:are och partikamrater som sålde Proletären och Rebell under flera dagar. Även om många säkerligen var trötta på politikernas ständiga löften och fjäsk märktes det att det politiska intresset var något höjt i staden. Många stannade till och pratade samt köpte tidningar.

Under Socialdemokraternas tal höll även RKU:are upp en banderoll med texten "Sverige ut ur EU", något som väckte viss uppmärksamhet och säkert bidrog till tidningsförsäljningen.

21 maj - Gråbofestivalen

Efter ett års uppehåll var det återigen dags för Gråbofestivalen, och även denna gång fanns RKU och Kommunistiska Partiet på plats. En hel del tidningar och annat material såldes och avdelningens ekonomi stärktes betydligt.

RKU:s slå tillbaka kongress

Under kristihimmelsfärdshelgen deltog 4 gotländska ungkommunister (varav 2 delegater) på förbundets nationella kongress. Kongressen visade att RKU inte böjer sig för hetsen utan tvärtom kan resa sig och slå tillbaka! Valet till centralstyrelse slutade med att inte mindre än två gotländska RKU:are blev invalda. Wictor Johansson, för närvarande studerande i Umeå samt Viktor Hovlid, byggprogrammet, Visby är nu med och leder förbundet.

1 maj - Röd Front!

I ett soligt Visby samlades ett 40-tal medlemmar och sympatisörer till Kommunistiska Partiet och RKU för att höra på tal. Vi beslutade att inte gå i någon demonstration, då skulle vi helst ha varit ännu fler, utan vi nöjde oss med att hålla torgmöte på Östercentrum. Viktor Hovlid, medlem i både Kp och RKU tog i sitt tal upp bland annat namnbytet och socialismen. Wictor Johansson från RKU:s centralstyrelse talade om det internationella läget och USA:s ockupation av Irak.

8:e mars - Internationella Kvinnodagen

På internationella kvinnodagen annordnades i Visby föredrag och en demonstration. Parollerna för demonstrationen var "Stoppa nedskärningarna", "Lika lön oavsett kön", "Stoppa våldet mot kvinnor" samt "För 6-timmars arbetsdag". Med slagord som "Vi vill ha 6, vi vill ha 6, vi vill ha 6 timmars arbetsdag" och "Nu vill vi ha den, 6-timmarsdagen" tågade dryga hundratalet jämställdhetskämpar genom ett kallt och blåsigt Visby. Talare på torgmötet senare var bland annat Anna-Maria Bauer från Vänsterpartiet och representanter för SAC och nätverket "Push-up".

Tidigare på dagen hade många av demonstranterna deltagit i föreläsningar och bland annat feministiskt självförsvar.

RKU:are bar upp banderollen "Kvinnokamp klasskamp" i demonstrationen som samlade drygt ett 100-tal deltagare. På grund av det dåliga vädret gick vi en kortare väg än den tänkta genom Visby.

1 december: Offentligt möte om kommunismen och RKU

Ett tjugotal nyfikna, främst ungdomar, hade letat sig till Ungdomens Hus för att få höra Lasse Segerdahl från KPML(r) och Frida Jansson från RKU:s centralstyrelse prata om hetsen mot RKU.

Lasse tog kort upp vad demokrati är och visade tydligt att det var kapitalismen som var odemokratisk, inte socialismen. Frida Jansson var mycket tydlig när hon berättade om den bisarra, lögnaktiga kampanjen mot RKU, med målet att stoppa all opposition gentemot kapitalismen.

Även om vi hade hoppats på ännu fler deltagare då de bokbord på högstadieskolor vi hade haft under veckan varit väldigt lyckade så var vi i RKU mycket nöjda, inte minst tack vare två mycket bra föredragshållare!

7-12 augusti: Palestinakonferens i Göteborg

Tre gotländska ungkommunister besökte den palestinska solidaritetskonferensen som RKU, PPYU (Palestinian Proggresive Youth Union) och Proletären FF annordnade i Göteborg.

Trots etablissemangets försök att stoppa konferensen och trots det faktum att Israel endast släppte ut 2 av över 20 anmälda palestinska ungdomar så var konferensen klart lyckad. Uppemot 250 ungdomar och vuxna från hela Sverige och även delar av andra världen kunde diskutera situationen i Palestina och hur ett fritt Palestina ska kunna skapas. På gästlistan stod bland annat konstnären Dror Feiler, författaren Staffan Bäckman samt många andra solidaritetskämpar från såväl Sverige som övriga världen.

12 juni: Röd Lördag mot EU

Dagen innan EU-valet befann sig dryga tiotalet kommunister från RKU och KPML(r) på Östercentrum för att sälja tidningar och dela ut flygblad med uppmaningen att bojkotta EU-valet. Kortare appeltal hölls även av Viktor Hovlid från RKU, Wictor Johansson, KPML(r) och Lars Segerdahl, KPML(r) som alla tre uppmanade gotlänningarna till att vända EU ryggen genom val-bojkott. På torget befann sig även ett par vilsna sossar och en ensam miljöpartist som alla desperat försökte få folk att rösta. De flesta vi pratade med hade redan bestämt sig för att bojkotta valet.

De fåtaliga sossarna verkade märkbart pressade av att vara omgivna av så pass många kommunister samt det faktum att deras flygblad knappast gick åt särskilt fort till skillnad från våra, som inte sällan togs emot med positiva kommentarer. Trots att tidningsförsäljningen inte gick riktigt lika bra som vanligt så var alla överrens om att lördagen var mycket lyckad!

20-22 maj: RKU:s sjätte kongress

Under kristihimmelsfärdshelgen reste åtta gotländska ungkommunister till Göteborg för att medverka på RKU:s sjätte kongress. Alla var efter hemkomsten överrens om att helgen var mycket lyckad. Kongressen, som samlade nästan 200 ungkommunister från hela landet, präglades av optimism, beslutsamhet och enighet och vi åkte alla hem med en stärkt kampvilja, både inför kampen mot EU och nedskärningarna och inför uppgiften att stärka förbundet, inte minst medlemsmässigt.

Kongressen avslutades med att RKU och Rebell firade 10 år med en stor fest på Marx-Engels-huset. Över 300 ungdomar samlades för att dansa och lyssna till musik av artister som Menteroja, Dog Almighty och DJ Coolof (Ena halvan av The Knife).

Läs mer om kongressen och intervjuer med bland annat RKU:s nyvalde ordförande Pär Johansson, på www.rku.nu/kongress!

RKU:s sjätte kongress präglades av optimism och enighet!

1 maj: RÖD FRONT!

För andra året i rad annordnade KPML(r) och RKU en Röd Front demonstration i Visby. Ca 45 personer deltog i demonstrationen, vilket förvisso var en minskning sedan förra året, då vi var 60, men ändå lyckat då vi detta år inte hade de enorma anti-krigsdemonstrationerna i ryggen.

På det efterföljande mötet slöt ytterligare ett 20-tal gotlänningar upp för att lyssna på vad talarna hade att säga. Först ut var Viktor Hovlid från KPML(r) som visade på vad EU innebar, lönedumpning och högerpolitik. Han uppmanade också alla att bojkotta bluffvalet i juni då ett lågt valdeltagande skulle visa överheten vad vi tycker om EU. Zandra Jungver från RKU brännmärkte i sitt tal USA:s ockupation av Irak. Hon menade att som anti-imperialist och krigsmotståndare måste man stödja irakiernas kamp för att kasta ut amerikanerna ur Irak. Sista talare var August Eliason, RKU. Han tog upp läget för den svenska arbetarklassen och de senaste årens nedskärningar som ägt rum trots att Sverige aldrig varit rikare. Han avslutade sitt tal med en uppmaning till alla ungdomar och arbetare att organisera sig och kämpa för den enda vägen för arbetarklassens befrielse, socialism.

Trots att vi inte lyckades slå förra årets succé var alla nöjda med årets Röd Front. Även nazisterna uppmärksammade kommunisternas möte genom att fotografera och skriva om Röd Front i Visby på sin "nyhets"-sida Info14. En "artikel" som lockade till många skratt bland kamraterna när den lästes upp på efterföljande medlemsmöte. Allt var dock lite mindre komiskt när vi fick höra om att Kalmar-kamraternas Röd Front möte blivit attackerat av nazister. Något som återigen gör vårt krav på att förbjuda nazismen aktuellt.

De gotländska kommunisterna gör sig redo för Röd Front-demonstrationen i ett soligt Visby. Vår demonstration var inte störst på ön, men definitivt det enda utan hycklare som säger en sak men gör en annan.

25 april: Demonstration för en annan världsordning

Som en del av den så kallade "Helgen för en annan världsordning" annordnades under söndagen en demonstration mot nyliberalism och globalisering. En, av olika anledningar, decimerad RKU-styrka närvarade med banderollerna "Leve Socialismen" och "USA ut ur Irak". Demonstrationen samlade ca 80 deltagare och avslutades i Almedalen där bl a RKU:aren August Eliason höll ett tal om nedskärningarna och EU och om hur allt hänger ihop med globaliseringen och nyliberalismen.

Efter demonstrationen stannade många kvar i Almedalen för att fika och ta det lungt. Två Rebell såldes också. Demonstrationen och föredraget om globalisering som hölls på lördagen annordnades på initiativ av Patrik Palm från den så kallade Södra Mexico-gruppen. Arrangemanget ingick i ett högskolearbete där han bland annat rest runt bland fattiga bönder i Södra Mexico.

Arrangörer, förutom RKU, var: International Solidarity Movement (ISM), Världsbutiken på Gotland, Fältbiologerna och Grön Ungdom.

RKU:s banderoll med texten "Leve socialismen" lyste definitivt upp demonstrationen som samlade ett 80-tal nästan uteslutande ung-domar.

20 mars: USA ut ur Irak!

På årsdagen av USA:s invasion av Irak annordnade RKU tillsammans med Ung Vänster ett torgmöte om ockupationen. En banderoll med texten "USA ut ur Irak" vecklades ut och tal hölls av August Eliason, RKU och Rafael Ahlskog, Ung Vänster. Många stannade upp för att lyssna på vad talarna hade att säga och RKU:s flygblad gick också åt snabbt. Tyvärr kunde vi bara hålla talen en gång då vi hade glömt att förnya ett polistillstånd...

Att USA:s snack om att bygga upp demokrati i Irak bara är en av många lögner var något som August Eliason, RKU, tog upp i sitt tal.

8 mars: Internationella Kvinnodagen

8 mars-gruppen, bestående av RKU, Ung Vänster, Tjejjouren, Fältbiologerna m.fl. annordnade en demonstration och en konsert.

Vi i RKU hade med oss vår banderoll med texten "Kvinnokamp Klasskamp", ett viktigt budskap i dag då borgerliga feminister allt oftare försöker göra 8 mars till en dag för borgarkvinnor.

Talare efter demonstrationen var Fanny Bysell och Zandra Jungver, RKU. Kamrat Jungver tog i sitt tal upp grunden till patriariketet, nämligen klassamhället och dagens kapitalism. Hon menade att det enda vägen för kvinnans frigörelse är en socialistisk revolution och krossandet av kapitalismen.

28 januari: RKU Gotlands årsmöte

Under onsdagskvällen höll RKU Gotland årsmöte med utvärderingar av förra året och planering inför det påbörjade kampåret.

Vi kunde till att börja med konstatera att vi fördubblat antalet medlemmar sedan förra årets årsmöte. Vi är idag 12 aktiva medlemmar varav 11 medverkade på årsmötet.

2003 var annars ett händelserikt år, både nationellt och internationellt. Under våren kunde vi delta i de största demonstrationerna i efterkrigstid sedan USA-imperialismen planerade att invadera slutliten invaderade Irak. I Visby tågade 1000 personer i den största demonstrationen vilket kanske var den folkrikaste demonstrationen i Gotlands historia. RKU Gotland som i början av 2003 bestod av spillrorna efter en förr stor avdelning som drabbats hårt av utflyttning började nu återigen samla ungdomar under sin fana. Under några månader valde vi in nästan 10 nya (och nygamla) medlemmar.

Det kommunistiska arbetet fortsatte sedan under sommaren med en fotbollsmatch mot gotländska anarkister som höjdpunkt. Matchen slutade med kommunistisk seger, 10-7.

Hösten kunde sedan inte börjat bättre. Det blev ett NEJ i EMU-valet. Inte minst på Gotland var Nej-sidan överlägsen. Tillsammans med KPML(r):s Visbyavdelning kunde vi känna oss stolta över att vi förmodligen hade bidragit, åtminstone med några strån, till stacken.

Den sittande styrelsen på Gotland fick fortsatt förtroende och dessutom invaldes ytterligare en person, då en växande avdelning givetvis behöver en större styrelse.

Styrelsen består nu av: August Eliason, ordförande, Rasmus Nordström, sekreterare, Zandra Jungver, kassör, och Svante Boström, rebellansvarig.

Dessutom valdes två ledamöter till RKU:s nationella kongress i maj. Dessa blev Viktor Hovlid och Svante Boström.

GOTT NYTT KAMPÅR - 2004

11 december: Demonstration till stöd för Palestina

Under torsdag-kvällen samlade RKU, Ung Vänster, ISM m.fl. till en demonstration till stöd för Palestina. I ett regnigt Visby samlades drygt 60 personer bl a under RKU:s banderoll "Intifadan visar vägen". Tal hölls sedan av Sanna Abu Hamdeh, som själv är född i Palestina, och Svante Boström, RKU.

2-3 december: Radar-dagarna på Säve

När Svenskt Näringsliv under namnen Radar besökte Sävegymnasiet var givetvis skolans RKU:are aktiva. Vi hade bokbord under båda dagarna och dessutom hade ett eget flygblad tillverkats (som du kan läsa här).

RKU hade uppmanat till skolk och en hel del, framförallt av våra sympatisörer valde att ägna sig åt viktigare grejer än att lyssna på Radars nyliberala propaganda, trots att det hela var obligatoriskt. De som kom ut från Radars föreläsningar uppmanades att slänga propagandan i en för ändamålet uppställd papperskorg, vilket också många elever valde att göra. Vi sålde ett par st av RKU:s plattform och fick dessutom en "sympatisörslista" fylls med ett femtontal namn.

   
Hosted by www.Geocities.ws

1