|
|
|
|
|
|
|
|
Aktiviteter - Vad vi
gjort... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Här kan du
läsa rapporter från olika aktiviteter vi varit inblandade
i. De senaste är överst. |
|
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Extrainsatt
årsmöte
På grund av att delar av styrelsen flyttar till hösten
har RKU Gotland valt en ny styrelse. Den utgörs nu av Viktor
Hovlid, ordförande, Jonas Stuxberg, sekreterare, August Eliason,
kassör, samt Wictor Johansson.
Den nyvalda styrelsen kommer leda lokalavdelningen fram till
nästa ordinarie årsmöte. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
26 juli
- Kubas Nationaldag
På Kubas nationaldag annordnade Svensk-Kubanska Föreningen
tillsammans med RKU kvällsbio på krogen Björkanderskas
bakgård. Filmen som visades var "Dagbok från
en motorcykel" om "Che" Guevaras liv. Trots den
ganska kyliga kvällen hade ett 70-tal intresserade kommit.
En del material och tidningar såldes och trots lite strul
med det tekniska var kvällen mycket lyckad. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
Många människor
hade kommit för att se filmen om Ernesto "Che" Guevaras
liv. Alla närvarande fick dessutom information om de fem fängslade
kubanerna i USA (mer info på Svensk-Kubanskas hemsida). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Almedalsveckan
Under riksdagspartiernas politiska jippo i Visby var vi flera
RKU:are och partikamrater som sålde Proletären och
Rebell under flera dagar. Även om många säkerligen
var trötta på politikernas ständiga löften
och fjäsk märktes det att det politiska intresset var
något höjt i staden. Många stannade till och
pratade samt köpte tidningar.
Under Socialdemokraternas tal höll även RKU:are upp
en banderoll med texten "Sverige ut ur EU", något
som väckte viss uppmärksamhet och säkert bidrog
till tidningsförsäljningen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
21 maj
- Gråbofestivalen
Efter ett års uppehåll var det återigen dags
för Gråbofestivalen, och även denna gång
fanns RKU och Kommunistiska Partiet på plats. En hel del
tidningar och annat material såldes och avdelningens ekonomi
stärktes betydligt. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RKU:s
slå tillbaka kongress
Under kristihimmelsfärdshelgen deltog 4 gotländska
ungkommunister (varav 2 delegater) på förbundets nationella
kongress. Kongressen visade att RKU inte böjer sig för
hetsen utan tvärtom kan resa sig och slå tillbaka!
Valet till centralstyrelse slutade med att inte mindre än
två gotländska RKU:are blev invalda. Wictor Johansson,
för närvarande studerande i Umeå samt Viktor Hovlid,
byggprogrammet, Visby är nu med och leder förbundet. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 maj -
Röd Front!
I ett soligt Visby samlades ett 40-tal medlemmar och sympatisörer
till Kommunistiska Partiet och RKU för att höra på
tal. Vi beslutade att inte gå i någon demonstration,
då skulle vi helst ha varit ännu fler, utan vi nöjde
oss med att hålla torgmöte på Östercentrum.
Viktor Hovlid, medlem i både Kp och RKU tog i sitt tal upp
bland annat namnbytet och socialismen. Wictor Johansson från
RKU:s centralstyrelse talade om det internationella läget
och USA:s ockupation av Irak. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8:e mars
- Internationella Kvinnodagen
På internationella kvinnodagen annordnades i Visby föredrag
och en demonstration. Parollerna för demonstrationen var
"Stoppa nedskärningarna", "Lika lön oavsett
kön", "Stoppa våldet mot kvinnor" samt
"För 6-timmars arbetsdag". Med slagord som "Vi
vill ha 6, vi vill ha 6, vi vill ha 6 timmars arbetsdag"
och "Nu vill vi ha den, 6-timmarsdagen" tågade
dryga hundratalet jämställdhetskämpar genom ett
kallt och blåsigt Visby. Talare på torgmötet
senare var bland annat Anna-Maria Bauer från Vänsterpartiet
och representanter för SAC och nätverket "Push-up".
Tidigare på dagen hade många av demonstranterna deltagit
i föreläsningar och bland annat feministiskt självförsvar. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
RKU:are bar upp banderollen
"Kvinnokamp klasskamp" i demonstrationen som samlade drygt
ett 100-tal deltagare. På grund av det dåliga vädret
gick vi en kortare väg än den tänkta genom Visby. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 december:
Offentligt möte om kommunismen och RKU
Ett tjugotal nyfikna, främst ungdomar, hade letat sig till
Ungdomens Hus för att få höra Lasse Segerdahl
från KPML(r) och Frida Jansson från RKU:s centralstyrelse
prata om hetsen mot RKU.
Lasse tog kort upp vad demokrati är och visade tydligt att
det var kapitalismen som var odemokratisk, inte socialismen. Frida
Jansson var mycket tydlig när hon berättade om den bisarra,
lögnaktiga kampanjen mot RKU, med målet att stoppa
all opposition gentemot kapitalismen.
Även om vi hade hoppats på ännu fler deltagare
då de bokbord på högstadieskolor vi hade haft
under veckan varit väldigt lyckade så var vi i RKU
mycket nöjda, inte minst tack vare två mycket bra föredragshållare! |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7-12 augusti:
Palestinakonferens i Göteborg
Tre gotländska ungkommunister besökte den palestinska
solidaritetskonferensen som RKU, PPYU (Palestinian Proggresive
Youth Union) och Proletären FF annordnade i Göteborg.
Trots etablissemangets försök att stoppa konferensen
och trots det faktum att Israel endast släppte ut 2 av över
20 anmälda palestinska ungdomar så var konferensen
klart lyckad. Uppemot 250 ungdomar och vuxna från hela Sverige
och även delar av andra världen kunde diskutera situationen
i Palestina och hur ett fritt Palestina ska kunna skapas. På
gästlistan stod bland annat konstnären Dror Feiler,
författaren Staffan Bäckman samt många andra solidaritetskämpar
från såväl Sverige som övriga världen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12 juni:
Röd Lördag mot EU
Dagen innan EU-valet befann sig dryga tiotalet kommunister från
RKU och KPML(r) på Östercentrum för att sälja
tidningar och dela ut flygblad med uppmaningen att bojkotta EU-valet.
Kortare appeltal hölls även av Viktor Hovlid från
RKU, Wictor Johansson, KPML(r) och Lars Segerdahl, KPML(r) som
alla tre uppmanade gotlänningarna till att vända EU
ryggen genom val-bojkott. På torget befann sig även
ett par vilsna sossar och en ensam miljöpartist som alla
desperat försökte få folk att rösta. De flesta
vi pratade med hade redan bestämt sig för att bojkotta
valet.
De fåtaliga sossarna verkade märkbart pressade av
att vara omgivna av så pass många kommunister samt
det faktum att deras flygblad knappast gick åt särskilt
fort till skillnad från våra, som inte sällan
togs emot med positiva kommentarer. Trots att tidningsförsäljningen
inte gick riktigt lika bra som vanligt så var alla överrens
om att lördagen var mycket lyckad! |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20-22 maj:
RKU:s sjätte kongress
Under kristihimmelsfärdshelgen reste åtta gotländska
ungkommunister till Göteborg för att medverka på
RKU:s sjätte kongress. Alla var efter hemkomsten överrens
om att helgen var mycket lyckad. Kongressen, som samlade nästan
200 ungkommunister från hela landet, präglades av optimism,
beslutsamhet och enighet och vi åkte alla hem med en stärkt
kampvilja, både inför kampen mot EU och nedskärningarna
och inför uppgiften att stärka förbundet, inte
minst medlemsmässigt.
Kongressen avslutades med att RKU och Rebell firade 10 år
med en stor fest på Marx-Engels-huset. Över 300 ungdomar
samlades för att dansa och lyssna till musik av artister
som Menteroja, Dog Almighty och DJ Coolof (Ena halvan av The Knife).
Läs mer om kongressen och intervjuer med bland annat RKU:s
nyvalde ordförande Pär Johansson, på www.rku.nu/kongress! |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
RKU:s sjätte
kongress präglades av optimism och enighet! |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 maj:
RÖD FRONT!
För andra året i rad annordnade KPML(r) och RKU en
Röd Front demonstration i Visby. Ca 45 personer deltog i
demonstrationen, vilket förvisso var en minskning sedan förra
året, då vi var 60, men ändå lyckat då
vi detta år inte hade de enorma anti-krigsdemonstrationerna
i ryggen.
På det efterföljande mötet slöt ytterligare
ett 20-tal gotlänningar upp för att lyssna på
vad talarna hade att säga. Först ut var Viktor Hovlid
från KPML(r) som visade på vad EU innebar, lönedumpning
och högerpolitik. Han uppmanade också alla att bojkotta
bluffvalet i juni då ett lågt valdeltagande skulle
visa överheten vad vi tycker om EU. Zandra Jungver från
RKU brännmärkte i sitt tal USA:s ockupation av Irak.
Hon menade att som anti-imperialist och krigsmotståndare
måste man stödja irakiernas kamp för att kasta
ut amerikanerna ur Irak. Sista talare var August Eliason, RKU.
Han tog upp läget för den svenska arbetarklassen och
de senaste årens nedskärningar som ägt rum trots
att Sverige aldrig varit rikare. Han avslutade sitt tal med en
uppmaning till alla ungdomar och arbetare att organisera sig och
kämpa för den enda vägen för arbetarklassens
befrielse, socialism.
Trots att vi inte lyckades slå förra årets succé
var alla nöjda med årets Röd Front. Även
nazisterna uppmärksammade kommunisternas möte genom
att fotografera och skriva om Röd Front i Visby på
sin "nyhets"-sida Info14. En "artikel" som
lockade till många skratt bland kamraterna när den
lästes upp på efterföljande medlemsmöte.
Allt var dock lite mindre komiskt när vi fick höra
om att Kalmar-kamraternas Röd Front möte blivit attackerat
av nazister. Något som återigen gör vårt
krav på att förbjuda nazismen aktuellt. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
De gotländska kommunisterna gör
sig redo för Röd Front-demonstrationen i ett soligt Visby.
Vår demonstration var inte störst på ön, men
definitivt det enda utan hycklare som säger en sak men gör
en annan. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
25 april:
Demonstration för en annan världsordning
Som en del av den så kallade "Helgen för en annan
världsordning" annordnades under söndagen en demonstration
mot nyliberalism och globalisering. En, av olika anledningar,
decimerad RKU-styrka närvarade med banderollerna "Leve
Socialismen" och "USA ut ur Irak". Demonstrationen
samlade ca 80 deltagare och avslutades i Almedalen där bl
a RKU:aren August Eliason höll ett tal om nedskärningarna
och EU och om hur allt hänger ihop med globaliseringen och
nyliberalismen.
Efter demonstrationen stannade många kvar i Almedalen för
att fika och ta det lungt. Två Rebell såldes också.
Demonstrationen och föredraget om globalisering som hölls
på lördagen annordnades på initiativ av Patrik
Palm från den så kallade Södra Mexico-gruppen.
Arrangemanget ingick i ett högskolearbete där han bland
annat rest runt bland fattiga bönder i Södra Mexico.
Arrangörer, förutom RKU, var: International Solidarity
Movement (ISM), Världsbutiken på Gotland, Fältbiologerna
och Grön Ungdom. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
RKU:s banderoll med texten "Leve
socialismen" lyste definitivt upp demonstrationen som samlade
ett 80-tal nästan uteslutande ung-domar. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20 mars:
USA ut ur Irak!
På årsdagen av USA:s invasion av Irak annordnade
RKU tillsammans med Ung Vänster ett torgmöte om ockupationen.
En banderoll med texten "USA ut ur Irak" vecklades ut
och tal hölls av August Eliason, RKU och Rafael Ahlskog,
Ung Vänster. Många stannade upp för att lyssna
på vad talarna hade att säga och RKU:s flygblad gick
också åt snabbt. Tyvärr kunde vi bara hålla
talen en gång då vi hade glömt att förnya
ett polistillstånd... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
Att USA:s snack om att bygga upp demokrati
i Irak bara är en av många lögner var något
som August Eliason, RKU, tog upp i sitt tal. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 mars:
Internationella Kvinnodagen
8 mars-gruppen, bestående av RKU, Ung Vänster, Tjejjouren,
Fältbiologerna m.fl. annordnade en demonstration och en konsert.
Vi i RKU hade med oss vår banderoll med texten "Kvinnokamp
Klasskamp", ett viktigt budskap i dag då borgerliga
feminister allt oftare försöker göra 8 mars till
en dag för borgarkvinnor.
Talare efter demonstrationen var Fanny Bysell och Zandra Jungver,
RKU. Kamrat Jungver tog i sitt tal upp grunden till patriariketet,
nämligen klassamhället och dagens kapitalism. Hon menade
att det enda vägen för kvinnans frigörelse är
en socialistisk revolution och krossandet av kapitalismen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
28 januari:
RKU Gotlands årsmöte
Under onsdagskvällen höll RKU Gotland årsmöte
med utvärderingar av förra året och planering
inför det påbörjade kampåret.
Vi kunde till att börja med konstatera att vi fördubblat
antalet medlemmar sedan förra årets årsmöte.
Vi är idag 12 aktiva medlemmar varav 11 medverkade på
årsmötet.
2003 var annars ett händelserikt år, både nationellt
och internationellt. Under våren kunde vi delta i de största
demonstrationerna i efterkrigstid sedan USA-imperialismen planerade
att invadera slutliten invaderade Irak. I Visby tågade 1000
personer i den största demonstrationen vilket kanske var
den folkrikaste demonstrationen i Gotlands historia. RKU Gotland
som i början av 2003 bestod av spillrorna efter en förr
stor avdelning som drabbats hårt av utflyttning började
nu återigen samla ungdomar under sin fana. Under några
månader valde vi in nästan 10 nya (och nygamla) medlemmar.
Det kommunistiska arbetet fortsatte sedan under sommaren med
en fotbollsmatch mot gotländska anarkister som höjdpunkt.
Matchen slutade med kommunistisk seger, 10-7.
Hösten kunde sedan inte börjat bättre. Det blev
ett NEJ i EMU-valet. Inte minst på Gotland var Nej-sidan
överlägsen. Tillsammans med KPML(r):s Visbyavdelning
kunde vi känna oss stolta över att vi förmodligen
hade bidragit, åtminstone med några strån, till
stacken.
Den sittande styrelsen på Gotland fick fortsatt förtroende
och dessutom invaldes ytterligare en person, då en växande
avdelning givetvis behöver en större styrelse.
Styrelsen består nu av: August Eliason, ordförande,
Rasmus Nordström, sekreterare, Zandra Jungver, kassör,
och Svante Boström, rebellansvarig.
Dessutom valdes två ledamöter till RKU:s nationella
kongress i maj. Dessa blev Viktor Hovlid och Svante Boström. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
GOTT NYTT
KAMPÅR - 2004 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11 december:
Demonstration till stöd för Palestina
Under torsdag-kvällen samlade RKU, Ung Vänster, ISM
m.fl. till en demonstration till stöd för Palestina.
I ett regnigt Visby samlades drygt 60 personer bl a under RKU:s
banderoll "Intifadan visar vägen". Tal hölls
sedan av Sanna Abu Hamdeh, som själv är född i
Palestina, och Svante Boström, RKU. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2-3 december:
Radar-dagarna på Säve
När Svenskt Näringsliv under namnen Radar besökte
Sävegymnasiet var givetvis skolans RKU:are aktiva. Vi hade
bokbord under båda dagarna och dessutom hade ett eget flygblad
tillverkats (som du kan läsa här).
RKU hade uppmanat till skolk och en hel del, framförallt
av våra sympatisörer valde att ägna sig åt
viktigare grejer än att lyssna på Radars nyliberala
propaganda, trots att det hela var obligatoriskt. De som kom ut
från Radars föreläsningar uppmanades att slänga
propagandan i en för ändamålet uppställd
papperskorg, vilket också många elever valde att göra.
Vi sålde ett par st av RKU:s plattform och fick dessutom
en "sympatisörslista" fylls med ett femtontal namn.
|
|
|
|