Startsidan | Nyheter | Laget | Matcher | Gästbok | Blandat


Fulham - Manchester United 2-3 (2-3)



Matchrapport

United hade tagit sig till Craven Cottage för att jaga tre viktiga poäng för att hänga med och utmana Chelsea om ligaguldet. Matchen inleddes med bra fotboll från båda sidorna. Fulham gjorde ett tidigt ledningsmål efter bara en och en halv minut. Collins John hette målskytten. Ett inlägg från Bryan McBride letade sig fram i mitten av straffområdet där Rio Ferdinand slutade spela och John slog till. 1-0 till Fulham. Förjävligt!

För dagen valde "Sir Alex" att starta med en 4-4-2 uppställning med Giggs & Park på varsin kant. Det hände mycket när de båda gick till anfall. De två är mycket viktiga för United. Nyförvärvet Park visade strålande form, och Giggs kom igenom på sin kant och tryckte inlägg mot Ruud och Rooney.

Efter 17 minuter drar Park igenom och fälls i straffområdet av Maurits Volz. Ruud Van Nistelrooy slog säkert in straffen, trots att Mark Crossley var oerhört nära att rädda bollen.

Minuten senare kommer Rooney i ett jätteläge från Giggs & Park som assisterade passen. Fri med målvakten lägger Rooney enkelt in ledningsmålet. 1-2.

En frispark i slutet för Fulham, och man sätter den oförklarligt nog. Återigen är det Ferdinand som inte rensar undan bollen och sätter sin egen målvakt i en situation han inte kan hantera. Bollen letar sig in och 2-2 slutar halvleken.

Men United tog återigen ledningen. Park fri med Crossley och Fulham försvaret hängde inte riktigt med. Park passar in till Ruud som trycker in 3-2 till oss. Det var vad som behövdes för United. Äntligen!!

Sammanfattning

Var det underskattning eller var Fulham ett såpass bra motstånd för dagen. Tyckte United gjorde en tveksam halvlek och kan mycket mer än dom visade upp i första halvlek. Men målskyttet är det inget fel på. Offensivt såg det bra ut. Mycket slarv där bak och Rio Ferdinand var delaktig till båda målen. Silvestre spelade trots att han var halvskadad. O´shea spelar bra på sin kant och Richardson får godkänt. Som tur är har man en av världens bästa målvakter. Edwin Van der Sar är grymt bra och ryter till ordentligt på sina försvare när det behövs. Om halvleken då. Delvis var det bra, och man skapade visserligen heta målchanser. Ji-Sung Park var grymt bra och låg ju bakom alla målen.

Andra halvlek

Det händer inte mycket till andra halvlek. Rooney får åter ett jätteläge men sumpar det när han kommer i skottläge och får en fot på sig när han skjuter, skottet går utanför. Fulham har inte mycket att sätta emot och United tar tre viktiga poäng på Craven Cottage.

Sammanfattning

Skönt med seger, men oroligt där bak. Ferdinand bör skärpa till sig om United ska ha nån chans att vinna ligan iår. Annars såg det bra ut. Alan Smith gjorde en fin insats, likaså Giggs och Wayne Rooney. Park blev utsedd till matchens bästa spelare och det är bara att hålla med om. Nu är det uppehåll i två veckor p.ga. landslagsuppdrag i VM-kvalet. Men sen är det dags igen för bortamatch mot Sunderland på Stadium of Light. Ska bli intressant att se fortsättningen av Premier League.



Övrigt

Byten Fulham: 72 min: Heidar Helguson, 77 min: Tomas Radzinski

Byten Man United: 57 min: Phil Bardsley (Kieran Richardson), 78 min: Cristiano Ronaldo (Ryan Giggs), 84 min: Paul Scholes (Ruud Van Nistelrooy).

Varningar: Fulham; Boa-Morte, Diop

Varningar: United; Darren Fletcher



Matchfakta:

1-0 Collins John (2) (Fulham)
1-1 Ruud Van Nistelrooy (17)(straff) (Man U)
1-2 Wayne Rooney (19) (Man U)
2-2 Claus Jensen (36) (Fulham)
2-3 Ruud Van Nistelrooy (45) (Man U)



Laguppställning Fulham:


M Crossley
M Volz, A Goma, C Bocanegra, N Jensen
S Malbranque, L Boa Morte, P Diop C Jensen
B McBride, C John





Laguppställning Man Utd:


E Van der Sar
J O´shea, R Ferdinand, M Silvestre, K Richardson
J Park, D Fletcher, A Smith, R Giggs
W Rooney, R Van Nistelrooy








Datum: 2005-10-01
Domare: Howard Webb
Spelplats: Craven Cottage
Publik: 21.862
Matchtyp: Premier-Leauge

/ Robert Wahlström

 

Kontakta [email protected]
Hosted by www.Geocities.ws

1