| Vaelluksen tuloksia | ||||||
![]() |
||||||
| Jaoin tulokset kahteen osaan.Kysymysluokan tulokset ja kertomusluokantulokset! Tarinaluokan tulokset: 1. Prue & Essi 2. Anna & Nukke 3. Minttu & Bingo Ja Kysymysluokan voittaja: 1. Paula & T�hti Tarinoita: Vaellus tarina Prue-Essi Saavuin tallille jo kuuden aikaan aamulla , vaellusta varten. Ensin piti tietenkin hoitaa Essi. Hevoset olivat saaneet juuri aamu ruuat. Hain Essin harjat ja menin sen karsinaan. Se ei viitsinyt edes tervehti� minua , ei nimitt�in halunnut keskeytt�� kaurojen ahmimista. Aloin harjata sit� kumisualla. Essist� l�htee hirmuisesti karvaa , vaikka neito onkin arabi , eik� karvan l�ht� ole niin runsasta , kun karva ei kasvakaan kovinkaan paljoa. Essi lopetti sy�misen juuri sopivasti , siis silloin kun min� olin harjannut sen erityisen siistiksi. Silloin se katsahti minuun ja h�r�hti hiljaa , aivan kuin se olisi huomannut minut vasta nyt. Silitin sen p��t� hell�sti ja l�hdin hakemaan varusteita. Otin yleis satulan , suitset ja pintelit , vaikka ei sill� yleens� kai niit� k�ytet� maastossa. Raahasin tavarat Essin boksin luo ja "heitin" sille satulan selk��n. (en siis oikeasti heitt�nyt sit�.) Laitoin satulavy�n viel� ihan l�ys�lle , kirist�isin sen my�hemmin. Otin suitset karsinan ovelta ja sujautin ne Essin suuhun vaikka se v�h�n ihmettelikin miksi n�in aikaisin ollaan l�hd�ss� ratsastus reissulle. Kiinnitin remmit ja rupesin laittamaan pinteleit� sen jalkoihin. Sain ne, ja patjat ihan hyvin , ja suht nopeastikin sen jalkoihin. Laitoin ohjat kiinni jalustimien alle siksi aikaa kun k�vin katsomassa olivatko kaikki jo valmiita. Muutaman hevosen laitto oli viel� hiukan kesken joten k�v�isin katsomassa yst�v�ni Phoebea. H�n oli p��tt�nyt l�hte� Aprililla Caratin sijaan maastoilemaan. April oli erityisen kauniilla p��ll�. Se yritti esitell� itse��n minulle tapaan "Katso kuinka kaunis olen!" K��nnellen p��t��n ja tuhisemalla. Taputin sit� ennen kuin l�hdin takaisin kohti maailman kauneimman arabi tamman , Essin , karsinaa. Se katsoi minua moittivasti koska oli n�hnyt miten kehuin Aprilia. H�ps� tytt�! Samassa Patsy kajautti ett� oli aika l�hte�. Hevoset talutettiin j�rjestyksess� ulos. Kello oli kahdeksan. Ilma oli erityisen kaunis , se tosiaan suosi meit�! Aurinko pastoi kuin viimeist� p�iv��. En edes meinannut n�hd� mit��n ennenkuin vedin kyp�r�n p��h�ni , lippa suojasi auringon s�teilt�. Talutimme hevoset kent�ll� , miss� sitten nousimme selk��nkin. Essi ei v�litt�nyt auringosta vaan katseli innoissaan toisia hevosia ja h�r�hteli jos joku meni ohi. Se oli hurjan suloinen. Sain istua hetken Essin sel�ss� ennenkuin kaikki olivat t�ysin valmiit matkaan. Sitten l�hdimme matkaan. Kuljimme jonossa, min� ja Essi olimme Aprilin ja Phoeben takana. Maantiell� ei tullut autoja vastaan. Kaikki olivat ihanan huolettomalla ja iloisella tuulella , maastoilu tekee tosiaan hyv��! Hetken kuluttua k��nnyimme ratsastus polulle. Se oli sen verran hyv� tie , ja ratsastajat sen verran kokeneita , ett� pystyimme nostamaan ravin. Huomasin miten Essi innostui ja vaistosin sen ett� se suunnitteli pukkeja. Kun se oli vet�m�ss� p��t��n alas ja heitt�m��n jalkojaan ilmaan. Annoinkin reippaasti pohkeita ja Essin p�� nousi salamana yl�s ja se unohti pukitus aikeensa. V�h�n ajan p��st� hidastettiin taas raviin. Nyt ratsastajat olivat jo niin rentoja ett� puheen sorina t�ytti koko mets�n. min� jutustelin eniten Phoeben kanssa koska h�n kulki Aprilin kanssa l�himp�n� meit� , ja Essi tulee ainakin joten kuten toimeen h�nen kanssaan. Kun tie leveni , antoi Patsy luvan laukata. Ehdin tuskin antaa pohkeita kun Essi jo jytisti pitkin teit� aivan innoissaan. En ollut tarpeeksi varautunut , joten en pystynyt torjumaan Essin mahtavia pukkeja jotka se heitti pelk�st� ilosta. Huomasin ett� takanani olevat hevoset olivat ottaneet Essist� mallia ja pukittivat hekin villisti. Kukaan ei tosin v�litt�nyt siit� ja pian me menimmekin jo kiito laukkaa. Ennen kuin tie kapeni , kaikki hidastivat harjoitus laukkaan , ja siit� raviin. Ravasimme hetken ja sen j�lkeen siirryimme k�yntiin. K�ynti� mentiin pitk� matka koska tulimme johonkin pienen kyl�n tapaiseen paikkaan. Olimme vaeltaneet noin 3 tuntia mutta ajan kulkua ei ollut todellakaan huomannut! Kaikilla oli niin hauskaa! Essi oli rauhoittunut huomattavasti pukkien ja laukan j�lkeen joten annoin sen menn� melkein pitkill� ohjilla seuraavan ravi osuudenkin. Laukan aikana otin aina hiukan kire�mm�t ohjat ettei se innostuisi ja villiinnytt�isi toisia hevosia. Kun olimme taas k�ynniss� huomasimme edess� kaatuneita puita. Joku ratsastajista kertoi hyp�nneens� ne jo aikaisemmin ja oli todennut ne turvallisiksi. Kaikki ketk� halusivat , saivat siis hyp�t� esteet , ne ketk� eiv�t , saivat luvan kiert��. Min� tietenkin halusin hyp�t� ja nostin laukan. Essi meni niin innoissaan , ett� melkein nauroin ,en ollut n�hnyt sit� pitk��n aikaan niin iloisena. Kun olimme vaeltaneet huimat 5 tuntia (!) pys�hdyimme hetkeksi paikkaan johon oltiin tuotu heini� ja vett� hevosille , ja meille leipi� yms. Siin� meni jotain tunti ennenkuin taas jatkettiin matkaa. Menimme taas ensin k�ynti�. Kun edess�mme aukeni aivan �lytt�m�n kaunis ranta , kaikki l�htiv�t kuin yhteisest� sopimuksesta laukkaan. Annoin Essille pitk�t ohjat ja p��stin sen menem��n niin lujaa kuin se halusi. Pikku hiljaa jotkut rupesivat j��m��n taaksemme Essin huiman vauhdin takia , onhan se voittanutkin kerran yhdet laukka kisat! Kun ranta rupesi tulemaan huonommaksi , hidastiin harjoitus laukkaan. Tein muutaman voltin ja hidastin raviin. Tein muutaman pohkeen v�ist�n odotellessani niit� , jotka eiv�t uskaltaneet , tai saaneet josatin syyst� painaa t�ysill�. Jatkoimme matkaa verkkaisessa ravissa. Tunnin p��st� , kaikkien pettymykseksi , olimme taas tallin pihassa. Kaikilla oli hyv� fiilis vaelluksen johdosta , ja kaikki , min� mukaan lukien kiitimme Patsya ihanasta vaelluksesta. Kello oli viisi. Olimme siis menneet aika kauan... (!!) Otin Essin varusteet pois , jotka olivat ihan kuraiset, pois. Vesi boksilla oli ruuhkaa sill� kaikki halusivat pest� hevosensa kuraiset jalat nopeasti. Odotin rauhassa vuoroani , joka oli Phoeben j�lkeen , Essin karsinassa jutellen sille hiljaa ja sy�tellen porkkanoita. Sitten k�vin pesem�ss� Essin jalat. Huuhtelin sen silti kokonaan sill� huomasin ett� se oli hikinen ja arvelin sen nauttivan suihkusta. Pyyhin sen hikiviilla ja pyyhkeell� , ja juotin sen. Sitten p��stin sen tarhaan miss� se jaksoi heitt�� viel� muutamat ilo pukit. Karsinan oli jo putsannut jotkut talli tyt�t joten minun piti pyyhki� vain varusteet. Kun ne olivat taas hyv�ss� kunnossa k�vin hyv�stelem�ss� Essin. Se hirnui minulle hyv�stiksi ja juoksi pitkin tarhaa p�� koholla kun l�hdin. T: Prue ja Essi Vaellus tarina Minttu-Bingo L�dimme tallilta.Oli kaunis p�iv�, ja Bingo ja muut hevoset olivat hyv�ll� p��ll�.My�s ratsastajat vihelteliv�t itse keksimi��n s�velmi�.Puoli matkassa auto suhahti ohi ja joku hevonen hypp�s melkein ojaan.Kun hevoen oli taas kunnosa, l�hdimme taas eteenp�in.Jostakin pensaasta kuului ��nt� ja Bingo huoasi sen ennen mua ja pel�styi.S� l�hti viem��n mua.Kun muut sai mut kiinni niin Bingo oli ihan viattoman n�k�nen.Sitten tuli vastaan joki.Suurin osa hevosista meni yli(jopa Bingo) paitsi pari Arabia.Ne ei uskaltanu l�hte� joen yli.Lopulta nekin tuli joen yli ja p��stiin jatkamaan matkaa.Otin repusta korvalappu stereot ja kuuntelin musaa.Matka "ruoka paikalle" sujui ihan hyvin.Ruvettiin sy�m��n ev�it�.Sitten taas l�hdettiin matkaan.Sitten kun oltiin menty 1km niin yksi tyt�ist� muisti ett� sen reppu oli j��nyt "ruoka paikalle".Se l�hti Patsyn kanssa hakeen sit� ja sitten kun ne tuli takas niin mentiin loppu vaellus ilman kommelluksia.Ainakaan j�nnityst� ei puuttunut.Voi puutuiko? Minttu G Vaellus tarina Anna-EQ's Nugget Tulin hyvin aikaisin aamulla tallille. Hain Nuken tarhasta ja n�in samalla Patsyn,jota moikkasin.Oli mit� mainioin p�iv� vaellukselle. Vaellus ei kyll� kest�isi kuin koko p�iv�n,mutta ei se mit��n. Kun sain Nuken boxiin,hain sen harjat ja varusteet ja aloin laittaa Nukkea kuntoon,nyt my�s muut tallilaiset alkoivat ker��nty� tallille. Oli oikeastaan todella hauskaa ett� Patsy oli keksinyt t�ll�isen hoitaja tapahtuman! Kun kello l�heni 11. Olin saanut Nuken kuntoon. Talutin sen tallin etupihalle,miss� muut jo olivat. My�s Patsy oli noussut Vapun selk��n (Valley Girl on Patsyn oma hepo,kuten Nukkekin) Nousin itsekin Nukke tyt�n selk��n.Se oli ihan kuuma ja ei malttanut pysy� paikoillaan. Kun Patsy oli laskenut meid�t menimme jonoon ja l�hdimme ratsastamaan tallilta poisp�in. Alkutaival oli rentoa ja kaikki vain puhelivat j�nnittynein� mit� viel� t�n��n tulisi tapahtumaan. Itsekin olin ihan j�nnityksest� valkoinen,ja tietenkin Nukkekin vaistosi sen,ja otti kaiken irti. Se s�ikkyin "mukamas" jokaista erikoisen n�k�ist� kive� ja kantoa. Kun olimme k�velleet jonkin ajan Patsy huusi ett� RAVIA. Me l�hdimme ravaamaan rentoa ravia,vaikka jotkut hepat innostuivat niin ett� tekiv�t pienie� pukkisarjoja.Ihme kyll� Nukke oli mit� rauhallisin. ONNEKSI! Ravasimme pitk�n tovin ja otimme v�h�ksi aikaa takaisin k�ynniksi,kun Patsy kertoi meille pienen tarinan l�heisest� mets�st�. Se oli hauska,mutta tavallaan kauhistuttava. kun tarina oli ohi.Nostimme k�ynnist� laukan ja laukkasimme oikein kunnon laukkaa..Puut vain viuhahtelivat ohitsemme.Sitten olikin jo ruokapaussi. S�imme voileipi� ja joimme kuumaa kaakaota,sek� ihan lopuksi paahdoimme nuotiolla vaahtokarkkeja ja makkaroita. Vaellus oli mit� mainioin..Kun olimme lev�nneet tarpeeksi l�hdimme takaisin tallille..Paluumatka oli aika samanlainen kuin tullessamme,ehk� vain v�h�n surumielesempi,koska kuten sanotaan. Kaikki kiva,loppuu aikanaan. My�s t�m� vaellus oli loppumassa. Ihan Vaelluksen lopussa menimme viel� parin ojan yli..ja Nukke olikin jo siin� kohdassa niin loppu,ettei jaksanut tehd� oikeastaan mit��n..Kun saavuimme tallille,hoidin Nuken y�kuntoon ja l�hdin haukotelleen nukkumaan,vaikka kello oli vasta 19.30. T: Anna & Nukke Kysymykset: 1.Onko Arabianhevonen risteytetty muista roduista,vai onko se t�ysin puhdas rotu? 0p/1p V: Sekotus, mutten muista mist�.. 2.Luettele 5 ponirotua ja 5 hevosrotua! 10p/10p V: Ponirodut: Shetlanninponi,Connemara, New Forest, Falabella,Welshponi Hevosrodut: Pintabia, Suomenhevonen,Morgan,Lusitano & Amerikkalainen l�mminverinen 3.Miksi sanotaan kolmen hevosen vetem�� reke�? 0p/2p V: Hevosvaljakko 4.Luettele 5 hevosammattia! 5p/5p V: Raviohjastaja/valmentaja,Hevosenhoitaja,ratsastuksenopettaja,kengitt�j� & hevosterapeutti (tarkotan siis hierojaa) 5.Kerro lyhyesti jostain hevosurheilulajista! 6p/6p V: Ravi touhut on mulle tuttu homma, koska mulla oli ravuri 1� vuotta. Mut sitte piti luopuu siit�, koska sille tuli astma :(( Ensin ostettiin se, luonnollisesti :) Sitte valmennettiin sit� vuosi ennenkun vietiin radalle. Radalle mentiin "hiittaamaan" sit�. Siis annettiin sille kilpailua vastaava tilanne, siis herkistettiin sen kirikyky ja kellotettiin sille aika. Mutta ruuna olikin sit� mielt� ettei se yksin juokse, joten piti hommata hiitti kaveri. Sen kanssa se juoksikin mielell��n. Viime joulukuussa vietiin se sitten koel�ht��n ja sitten sille tuli r�k�tauti ja lopulta se puhkesi astmaksi :((( :Paula: pisteet: 21/24p |
||||||