Nimi: Oenanthen Fâché Boles 'Bol'
Rotu: shetlanninponi
Sukupuoli: ori
Syntynyt: 20.09.2004(4 vuotta)
Säkä: 102 cm
Väri lehmänkirjava
Koulutustaso:RE.80 cm KO. helppo b
Kotitalli:Exportama
Kasvattaja:Marsu.

KisaKalenteri + Näyttelyt


i. Tähtikujan Maailman Vaeltaja
ii. Vadelmaveneen Muskettisoturi iii. VIR MVA Ch Faithful Ghost
iie. ERK Liinukka
ie. Avison's Little Radiant Fairy iei. Bobine (kuollut)
iee. Tuuliviirin Oisinpa Tuuli
e. RCS Charlien ei. NEN Kind of a Warrior eii. Kivilahden Casper
eie. Lavinian Grape Wine
ee. Tof Tof ENG
eei. Metsätien Tulinen Unelma
eee. Valkoapilan Päivänpaiste






Yleisesti Bol on hyväkäytöksinen ja mahtava orii.

Ratsastaessa Bol keksii melkein aina jotain omaa kivaa. Se saattaa heittää mukavat pukkisarjat kesken ratsastustunnin.. Koskaan Bol ei ole edes maastossa noussut pystyyn ratsastaja selässä, tosin kun Boles oli varrsa ja nuori, se oppi nopeasti ja hyvin, opetin oripojalle nousemaan pystyyn raipan avulla, ja poika osaa sen todella hyvin. Sen takia Bolella ei saa, eikä kannata käyttää raippaa, ettei edes vahingossakaan raippa osu etujalkaan, silloin se nousee pystyyn, mutta pienellä komennuksella laskee heti alas. Elikkäs ainoa ponioriini on hienosti koulutettu, joten luulen että kaikista Bolen jälkeläisistä tulee kanssa hyvin osaavia este- ja kouluponeja! Mutta muutenkin ratsastaessa Bol on todella reipas ja menee hienosti, jos sitä siktä pyydetään. Esteitä menee todella mielellään ja hyppää pehmeästi ja tarmokkaasti. Kouluakin menee hienosti peräänannossa ja kaiken mailman kiukarat osaa.

Hoitaessa Bol on kanssa todella mukava. Sen täytyy koko ajan häärätä jotain omaansa, eli joko yrittää näykkiä, tai sitten muuten vain olla ärsyttävä. Bol on siitä kiva, kun se ei potki. Sen takaa voi kulkea ihan 100 % varmuudella, paisti tietenkin pitää olla varovainen kaikkien ponien kanssa. Kaikista muista poneista Bol tykkää, paisti toisista oreista (kuin mitä exportamassa on), niitä ei saa, tuoda Bolen luokse, koska sitten alkaa tappelu. Tosin kotitallinsa (exportaman) orien kanssa poni on hyvä kaveri, joten pystyy elämään niiden kanssa. Kaviot herra nostaa ihan ookoosti, joskus on niin pirullinen, ettei nosta kavioitaan, ja joskus pitää hienosti jalkansa ylhäällä. Usein kuitenkin hoitaessa Bol on sellainen kakara, ettei monikaan jaksaisi sitä kauaakaan hoitaa, mutta jotkut taas rakastavat ponia niin hirveästi että ei voi olla kauaakaan erossa :)

Satuloidessa poni yleensä pyörii, kun se näkee satulan, se kääntää takapuolensa ihmiseen päin, mutta se ei potkaise, se siinä onkin huvittavinta, se seisoo siinä korvat luimussa takapuoli ihmiseen päin mutta ei tee mitään. Kerran kun kääntää pepun pois, tulee korvat luimussa kohti, mutta sitten vähän ajan päästä onkin jo hörössä, josksu saattaa purra satulaa. Bolea en suosittele laittaa kiinni satuloidessa, silloin se tuntee itsensä ns. ahdistuneeksi, joten nostaa jalkaa ja yrittää purra jne. Eli ihan ilman riimua ja narua satula selkään, niin sen saa parhaiten selkään. Bolella ei ole selkä yhtään kipeä, joten antaa loppujen lopuksi laittaa hyvin selkään. Satulavyötä kiristäessä yrittää epätoivoisesti pullistaa, mutta kun hetken odottaa, vyön saa ihan helposti kiinni.

Suitsiessa poni on paikallaan, se ei nosta päätään ylös, eikä karkaa mihinkään. Lämpimät kuolaimet ottaa mielellään suuhunsa, joten talvisin pitää lämmittää joko käsillä, tai sitten lämpimällä vedellä.

Taluttaessa Bol on aikas reipas. Bol jostain ihmeen syystä tykkää siitä että sen kanssa laukataan taluttaessa, ja joskus voikin lähteä ravista laukkaan.

Ajaessa Bol on kanssa todellatodellatodella reipas, se jaksaa juosta kässyjen edessä monta monta kilometriä, eniten minkä matkan olen sillä ajanut, on 15 km. Kärryt ja silat antaa laittaa ihan tavallisesti, tosin siitä pitää kiinni (tai sitoa johonkin) kun kärryt laittaa, ettei lähde käveleen.. Ajaessa kuuntelee kaikki avut, eikä todellakaan lähde viemään, ja on todellakin 100 % maastovarma. Bolen kanssa voi mennä tiellä ihan kuin ratsastaessakin, leveällä tiellä se kulkee ilman ongelmia oikealla puolella.

Eläinlääkärillä Bol on päässyt käymään monia kertoja, kaikki on olleet vain tarkastuksia, mitään ihmeellistä ei koskaan ole ollut.



Kuvien © Lotta (minä)


(Varsoja 1 kpl, 0 oria, 1 tammaa)


Syntynyt,sukupuoli,varsan nimi,emä

01.10.2004 , tamma , Wikipedia EX , Apilja`s Lillemört



Maanantai:käppäilyä maastossa noin ½ tuntia
Tiistai:taluttelua/juoksutusta 15 minuuttia
Keskiviikko:esteitä tunti
Torstai:koulua kentällä/maneesissa noin tunti
Perjantai:esteitän noin tunti
Lauantai:juoksutusta/ratsastusta/taluttelua 30 minuuttia
Sunnuntai:vapaata




Hosted by www.Geocities.ws

1