REZA TOHIDI
DATATEKNIKER & EGEN FÖRETAGARE

Var har du studerat?
- På Pauliskolan här i Malmö,
Ronnyebyskolan i Karlskrona och Softcenter i Ronneby.
När du började med din verksamhet, hur mycket pengar hade du då på
fickan?
- Jag hade drygt 15.000:- som
dessutom var ett lån. I början av 90-talet omvandlade jag mitt
handelsbolag till ett aktiebolag så numera heter vi Media City AB.
Hur marknadsför du ditt företag?
- Annonser spelar en ganska
stor roll, men inte i vanliga dagstidningar utan i Gula Tidningen.
Det kostar mig stora summor varje år men är en nödvändighet. En annan sak
är min fasta
kundkrets där min kompetens och erfarenhet är väldigt avgörande. Dessa
personer rekommenderar
mig i sin tur till andra inom deras kund- och bekantskapskrets och kan med
hjälp av detta hålla mig flytande.
Hur mycket tjänar en datatekniker?
- Vi hade en praktikant hos
oss för en tid sedan. Han fick sedan anställning hos oss
med en begynnelselön på 15.000:-/mån därefter steg den. När han avslutade
sinanställning hade han en lön på 18.000:-/mån.
Tar du emot praktikanter?
- Nä, jag slutade med det år
förra året. Dessförinnan hade jag ett avtal med Personalservice
som gav mig praktikanter var 8:e vecka samtidigt som jag fick ett visst
arvode. Detta i sin tur
medförde ett väldigt stort ansvar. Jag skulle forma dessa unga människor
för framtiden.
De skulle få en gedigen grund att stå på och en viss inblick i hur
branschen fungerade, men det var tungt.
Att sköta mitt företag och samtidigt ha praktikanter var nästintill en omöjlighet.
Jag var tvungen att övervaka
dem hela tiden vilket i sin tur ledde till att jag fick en hjärnblödning p
g a stressen men är idag helt återställd.
Hur ser marknaden ut för oss blivande datatekniker?
- Tyvärr så ser det rätt
mörkt ut, än så länge. Företagen söker kompetenta tekniker
med mångårig erfarenhet.
Vad är det du livnär dig på?
- Att sälja nya datorer är
nästan en förlustaffär, så jag har koncentrerat mig på att sälja begagnat,
utföra reparationer samt nätverks- och problemlösningar.
Vad ska man tänka på som egen företagare?
- Det går inte bara ut på
att bygga, sälja och reparera datorer. Man måste tänka på mängder med
saker såsom företagsekonomi, bra handlag med kunder samt att kunna
organisera sitt företag.
En sak som är väldigt viktig är att du skaffar dig så mycket erfarenhet
som möjligt innan du startar upp din firma.
Har du några tips man ska tänka på som företagare?
- Gör en så enkel hemsida
som möjligt. Personen som ska in på den har kanske en långsam dator.
Alla har inte likadan utrustning som du. Lyssna till vad kunden har att
säga, analysera sedan
informationen du fått och ge ett ärligt svar. Lura ingen. Finns t.ex. en
skrivare billigare hos någon
av alla dessa stora affärskedjor, hänvisa då kunden dit istället. Du har
nu fått en kund som sannolikt
kommer att handla hos dig igen.
/Ola Lindell
Tillbaka