| VÅRA FRAMTIDSVISIONER |
![]()
| Inom en snar
framtid kommer större delen av vår hemelektronik samt övrig
elektronisk utrustning att vara sammankopplade och styras av en centralenhet.
Man kommer även att kunna programmera och styra funktioner i hemmet
såsom starta underhållningsenheten, sänka temperaturen
i ett rum eller programmera kaffekokaren. Allt kommer att ske via muntliga
kommandon och hjärnvågor som mottages och omvandlas av centralenheten
till styrsignaler. Man kan även kommunicera med enheten via mobil
eller annan dator utanför hemmet.
De elektroniska vägskyltarna som finns utmed våra vägar idag kommer att utvecklas och informationen kommer att sändas till en mottagare i bilen där den sedan spelas upp i högtalarna. Vidare kommer även skyltarna att styra bilens funktioner såsom ändra drivkälla (sol, etanol och el) i stället för fossila bränslen. ID-kort, körkort och andra viktiga personliga handlingar kommer att försvinna och ersättas av små datachip som implanteras under huden. Där kommer man att få all information om personen i fråga. Tiden då man var tvungen att ligga med trådar kopplade över hela kroppen är förbi. Undersökningen kommer att ske i hemmet där informationen avläses direkt från chipet och sänds vidare till en elektronisk doktor som kan finnas var som helst i världen. Doktorn kan även föreslå olika behandlingsformer, mediciner etc. Uppgifterna kommer även att sändas vidare till sjukhuset i din närhet för arkivering. I affärerna kommer all information om varornas ursprung, tillverkningssätt, råvaror etc att finnas tillgänglig på en streckkod som avläses med någon form av scanner som kommer vara lika vanligt som en korg eller kundvagn. George Orwell skrev under 1930-talet en bok som hette "1984", där han tänkte sig hur framtiden skulle komma att se ut, där du ständigt är övervakad av storebror. Denna fiction är till stor del redan besannad. Men sanningen är den att det blev inte fullt så dramatiskt som han tänkt sig. År 2084 är kanske det årtalet han egentligen skulle beskrivit. Om vi inte gjorde något redan igår, kan framtiden bli betydligt mörkare än George Orwell´s största fasa, som han beskrev i sin bok för över 50 år sedan. /Géza Manek, Bo Svensson och Ola Lindell |