Maandag 13 juni 2005

Persbericht 
STEVE
VAI & METROPOLE ORKEST The Aching Hunger Phase II
Op uitnodiging van
NPS Radio 4FM presenteren gitarist Steve
Vai & het Metropole Orkest op vrijdag 1 en zaterdag 2 juli The Aching
Hunger Phase II in De Oosterpoort
Groningen. Deze shows zijn uniek voor Nederland en zullen uitsluitend in
Groningen te beluisteren / zien zijn.
Steve Vai en zijn
gevolg reizen, evenals de vele fans, over de hele wereld en strijken op 1 en 2
juli neer in Groningen. The Aching Hunger Phase II is een serie composities
voor elektrische gitaar en orkest en het vervolg op het succesvolle The Aching
Hunger waarvan Steve Vai & het Metropole Orkest in mei 2004 de
wereldpremière presenteerden. Omdat deel 1 (op 22 mei 2004 in De Oosterpoort) een
groot succes was, komen Vai en het Metropole Orkest voor nog eens twee
concerten naar De Oosterpoort. NPS Radio 4FM zal - evenals bij The Aching
Hunger I - opnamen maken, dit keer ook voor televisie.
Gitarist Steve Vai
oefende jarenlang als een bezetene, maakte een intensieve studie van zijn grote
muzikale voorbeelden en werkte met hen. Het resultaat is een onnavolgbare
techniek en een verbluffende virtuositeit. De gitaar van Vai is in zijn handen
een mooi instrument met ongekende mogelijkheden. Vai is perfectionistisch in
elke muzikale stijl die hij ter hand neemt en altijd zoekend naar de grenzen
van het mogelijke qua speeltechniek en compositie.
Steve Vai maakte
begin jaren tachtig deel uit van de band van Frank Zappa. Hij speelde niet
alleen de meest gecompliceerde gitaarpartijen, hij was ook verantwoordelijk
voor het noteren van partituren en arrangementen van Zappa. Later in de jaren
tachtig speelde Vai als gitarist in een aantal hardrockformaties zoals
Alcatraz, Whitesnake en bij vocalist David Lee Roth. De EP Flex-able (1984) is
de eerste solo-release van Vai en markeert het begin van een indrukwekkende
solo-carrière. Met de bestseller Passion & Warfare (1990) laat hij zien dat
de grenzen van het gitaarspel nog lang niet zijn bereikt. Sindsdien heeft hij
een indrukwekkend oeuvre opgebouwd dat inmiddels meer dan acht soloreleases
beslaat. Zie ook: www.vai.com www.4fm.nl
De Oosterpoort Groningen
Vrijdag 1 & zaterdag 2 juli, 20.15 uur
Steve Vai & Metropole Orkest
Toegang € 30,00 (exclusief servicekosten)
Kaartverkoop: Ticketservice via de 150 grotere postkantoren, Ticketlijn: 0900-3001250 (€ 0,45), www.ticketservice.nl, VVV’s, GWK’s, kassa De Oosterpoort, Plato en de overige verkoopadressen.
Voor meer informatie: Co de Kloet (NPS) [email protected]
of
Alike Nieboer (De Oosterpoort) [email protected]