|
| 15124 km |
| Met Hettie en Frans hebben we heel erg genoten, met name in het Khao Yai National Park. Een zalige bungalow midden in de natuur en Mr. Nine maakte het geheel helemaal af. Hij was onze vogelkijkgids en zijn enthousiasme werkte zeer aanstekelijk. We bekeken de meest prachtige vogels: bijeneters, papagaaien, hoornvogels en nog veel meer. EN als slagroom op de taart werden we achervolgd door een olifant. Zalig chique gegeten en wijn gedronken. Kortom heel erg genoten. Het afscheid was dan ook weer pijnlijk. |
| Maar een dag later werd de leegte alweer opgevuld door...Charlotte! Deze bikkel had besloten om een maand lang met ons mee te fietsen. In Bangkok kochten we een goede en goedkope mountainbike en al na twee dagen zaten we op de fiets. Best spannend, Bangkok uitrijden, maar het ging super. De eerste twee dagen waren lang, en vlak. Maar de derde dag gingen we meteen 750 meter in hoogte klimmen. Charlotte deed het echter fantastisch. In een gestaag tempo en doordrenkt van het zweet beklommen we de berg. De weg was prachtig en rustig. Die avond sliepen we op de camping als een blok. |
| Helaas konden we niet de hele weg van Thailand naar Laos fietsen, doordat ons visum na een week afliep. Daarom namen we een stuk de bus naar de grens van Laos. We keken er al lange tijd naar uit om daar te fietsen. Meteen ook toen we de hoofdstad Vientiane kwamen binnenfietsen, voelden we de ontspannen sfeer. We genoten ervan, maar konden tegelijkertijd niet wachten om weer op de fiets te springen. Onze verwachtingen bleken zeker niet te hoog gespannen. Fietsen in Laos is gewoonweg fantastisch. De wegen zijn praktisch leeg en in dit seizoen is het overal groen. Charlotte kreeg de smaak goed te pakken en genoot volop. |
| We besloten de binnenlanden in te gaan en dat hebben we geweten. Onmiddelijk kwamen we op onverharde wegen met kuilen en keien. Maar ook werden we beloond met pure landschappen en middeleeuwse dorpjes. De rijstvelden waren van een intense groene kleur waar je ogen van pijn deden. Iedere Laotiaan die we tegenkwamen begroette ons hartelijk en we zagen vrouwen weven en manden vlechten. Ergens staken we een rivier over op een piepklein pondje waar alleen fietsen en brommers op pasten. |
| Eergisteren fietsten we door heuvels en bergen. Toch een behoorlijk pittige tocht en we waren dan ook steenkapot toen we bij het geplande dorp aankwamen. Het plaatselijke guesthouse was echter zo smerig dat Charlotte aangaf dat we beter 25 km verder konden fietsen naar Vang Vieng, een toeristendorp. Na een bikkeltocht van meer dan 100 (!!) kilometer kwamen we moe maar voldaan aan. We vonden een prachtige bungalow waar we nu bij liggen te komen. Laos is fantastisch! We fietsen nu richting China en zullen ons voor gaan bereiden op de tocht der tochten: Tibet, van Kunming naar Lhasa, over passen van 4500 meter. Supergaaf en retespannend!! |