verslag 23
Hitte, tegenwind en overal mensen...
Van Pokhara naar Kathmandu waren twee lange, heel lange dagen over een prachtige pas. De laatstse dag moesten we op het einde nog een pas tackelen van 1500 meter. Uiteindelijk kwamen we in Kathmandu aan na de langste dag fietsen ooit, 9.5 uur. In het pikkedonker. Het oude centrum is er prachtig. Samen met Samuel hebben we Patan en Baktapur bezocht, en heerlijke momo's gegeten op het oude plein. Er hing een prachtige sfeer met overal eetstalletjes en mensen rond de oude tempels.
Het toeristencentrum in Kathmandu is verschrikkelijk, maar gelukkig is daarbuiten genoeg te doen. De grootste stupa van Azie en crematies aan het heilige water. We hebben ons een aantal dagen vermaakt, maar toen hadden we er genoeg van. De volgende tocht werd een van de hoogste bergpassen in onze fietscarriere, 2540 m en het was een prachtige, stille weg door piepkleine dorpjes en rijstvelden. Bovenop hadden we een uitzicht over de himalaya.
En daarna de beloning: 60 kilometer afdalen!!
Heerlijk suisden we met een flink tempo naar beneden, maar Pat moest de pret drukken door twee lekke banden te krijgen, precies in het dorp. Aan aandacht hadden we tenminste niets tekort.

Na de bergpas kwamen we op de Terai, een vlakte die zich helemaal uitstrekte tot de meest oostelijke grens van India. Die zouden we 600 kilometer doorkruisen. Klinkt ideaal, een vlakte. Was het niet.
Geef ons maar lekker een rustige bergpas. De volgende nadelen ondervonden we in de Terai:
- hitte; overdag zo'n 40 tot 45 graden en 's nachts niet onder de 30
- tegenwind; 600 kilometer lang
- mensen; overal, nooit even privacy. Nooit toeristen gezien, leek het.
- shitholes; vieze stadjes met slechte accommodatie
- toeteren; bij voorkeur met een luchthoorn recht in je oor. Nergens stilte.

Je snapt het, we waren het helemaal beu. We sliepen slecht en aten elke dag smerige dalhbat. We wilden zo snel mogelijk terug naar India, in ons hoofd het paradijs.
Maar, nee, dat is het natuurlijk niet. We gingen de grens over en ineens werd het 100 keer zo druk op de weg. Bah, we hadden het gehad. Hier genoten we niet van en waar doen we het dan voor? Weet je wat, we vliegen naar Thailand! Lekker eten, super weer en mooie witte strandjes om op uit te rusten.
Vier dagen na deze beslissing zaten we er, midden in Bangkok. Een totaal andere wereld waar we in beland zijn. We genieten ervan en kunnen niet wachten op de fiets te stappen...
Hosted by www.Geocities.ws

1