av Victor Rangner. Jag är 48 är den 9 oktober 2005. Född och uppvuxen i Stockholm, med somrarna på Gotland, Fröjel.
Jag köpte henne när hon var åtta veckor gammal av Per-Inge Mattsson i Flor utanför Söderhamn. Priset jag betalade var 2000 kronor.
Under hela hennes livstid debatterade jag hennes "varggener" i olika massmedia. Utan att komma fram till något annat än att hon var som andra hundar. Till och med både lydigare och snällare!
De som "vet bättre" vill först göra om varghunden till en "ras" med ett visst utseende och ett visst beteende. Men det är och förblir en blandrashund. En bastard, om man så vill.
Men så vill gärna Människan hantera tillvaron och verkligheten. Kanske vi Människor vill att så fort som möjligt inordna tillvaron i förhållanden till faror, behov och bekvämlighet?
Det som är arbetssamt och inte ser ut att ger någon utdelning p? kort undviker vi.
| ||||||||||
Du tittar just nu på den första sidan av fem sidor.
Här är innehållet med länkar till de kommande, andra fyra:
När jag skaffade Selma hade jag inte
några planer 
p? att bli hundägare. Min chef
på den dåvarande arbetsplatsen hade köpt en curly coated retrievervalp och
hade med sig hundböcker och hundtidningar. Utan
några väl formulerade avsikter, började
jag
läsa annonssidorna i Dagens Nyheter och fann snart "Selmas" annons. Jag ringde och några dagar
senare satt jag med henne i min väska på tåget tillbaka till Stockholm.
Hemma igen satte jag in en annons i Dagens Nyheter den 1993-07-18, för att komma i kontakt med andra innehavare av vargblandade hundar. Jag hade tänkt att det fanns andra som var intresserade av vargar eller hundar och som var djurvänner. Som också hade läst etologen Konrad Lorenz...
Ingen hörde av sig. Efter några dagar ringde telefonen och två hundkännare, var och en för sig,
varnade mig för Selma. Hon skulle bli aggressiv, förstöra min lägenhet och kanske anfalla mig.
Jag lyssnade och tittade på Selma.
Skulle hon bli så
farlig?
Eftersom jag arbetade, måste jag ha en dagmatte till Selma. Jag fann snabbt en hundkunnig
kvinna som hade en Golden Retrieverhane: Bilbo. Bilbo blev Selmas "styvfar".
Yvonne kopierade texter till mig ur Hundsport, skrivna av Louis Liljedahl
och Lars Fält.
En dag ringde någon från Varggruppen som frågade om
jag ville komma dit med Selma, för att medlemmarna skulle få titta på ett exemplar av
"varghybrid". Den som var expert där var Cilla Mehler. Hon talade också om de risker
som det kan medföra att ha en vargblandad hund. Det konstiga var att ingen hade ägt eller
träffat någon liknande hund. Att Selma skulle springa iväg och para sig med en vild varg
hade jag mycket svårt att tro p?. Man vet aldrig, men, vem vet? Finns det några vilda vargar kvar?

Selma som valp
WPM
HomeVill Du nå mig, så klicka här:
H?r finns alla mina hemsidor 1999 - 2000 samlade: Victor Rangners Hemsidessamling 1999 - 2000
Victor Rangner. Telefon: 46-8-38 78 53 eller mobil: 0737 -33 45 97
Hässelby 1999-08-05. Uppdaterad senast den 2005 - 06 - 04