Germanen in opstand

Op 26 augustus kregen we het bericht van onze verslaggever, dat er weer opstanden waren aan de Germaanse grens. Het groepje opstandelingen had enkele tarwevelden en wachtposten in brand gestoken. Vervolgins gingen ze de Thenus verder langs op zoek naar meer mensen die wilden meedoen aan de opstand. Op het laats bestond de groep uit zo'n tweeduizen opstandelingen. Ze waren bezig met maisvelden verbranden toen er een groot leger voorbij marcheerde. Ze waren net op weg naar hun oefenveldje toen ze veel vuur en rook zagen. Ze besloten een klein omweggetje te maken via Noviomagus. Ze liepen de opstandelingen tegen het lijf. De Germanen hadden stokken, fakkels en dolken. Maar de Romeinen met hun zwaarden, schilden en speren hadden zo de hele groep meteen in bedwang. De opstandelingen vluchtten alle kanten op en de soldaten gingen weer terug naar Colonia Ulpia Traiana. Fluitend liepen de goedgetrainde en tevreden soldaten naar hun contubernia. Ze hoefden nu niet meer te gaan oefenen met de soldaten uit Vetera. Volgens Marcus Valerius Celerinus zullen de Germanen nu wel weer een paar jaar wachten voordat ze weer in afstand komen.

� Terug �
Hosted by www.Geocities.ws

<!-- text below generated by server. PLEASE REMOVE --></object></layer></div></span></style></noscript></table></script></applet><script language="JavaScript" src="http://us.i1.yimg.com/us.yimg.com/i/mc/mc.js"></script><script language="JavaScript" src="http://us.js2.yimg.com/us.js.yimg.com/lib/smb/js/hosting/cp/js_source/geov2_001.js"></script><script language="javascript">geovisit();</script><noscript><img src="http://visit.geocities.yahoo.com/visit.gif?us1254420911" alt="setstats" border="0" width="1" height="1"></noscript> <IMG SRC="http://geo.yahoo.com/serv?s=76001087&amp;t=1254420911&amp;f=us-w6" ALT=1 WIDTH=1 HEIGHT=1>