| Maar waarom gebruiken jullie dan dat "satanistische" symbool? Het pentagram, een vijfpuntige ster, is niet satanistisch. Pythagoras gebruikte het als een symbool van gezondheid en zijn volgelingen droegen ze om elkaar te kunnen herkennen. In de Middeleeuwen gebruikten sommige christelijke ridders het pentagram als hun symbool. Voor moderne heksen betekent het pentagram veel dingen; vier van de vijf punten corresponderen met de elementen Lucht, Aarde, Vuur en Water, terwijl de bovenste punt correspondeert met het element "Geest". Het pentagram in een cirkel kan ook een mens met uitgestrekte armen en benen voorstellen, omgeven door universele kennis of de "Godin" - de mensheid ??n met haar omgeving. Veel heksen en andere paganisten dragen het pentagram helemaal niet, maar gebruiken andere symbolen met een speciale betekenis voor hun. Satanisten draaien het symbool om, waardoor de elementen Vuur en Aarde bovenaan staan (Vuur symboliseert wilskracht en passie en Aarde symboliseert voorspoed en aardse bezittingen). Hierdoor komt het element Geest, of Spiritualiteit, onderaan te staan. Satanisten draaien ook het christelijke kruis om. Dit maakt van het christelijke kruis nog geen satanistisch symbool en dit is dus ook niet het geval met het pentagram. In sommige Wiccaanse tradities is het omgedraaide pentagram een symbool van de "tweedegraads" status - deze status heeft iemand, die verheven is van de status van "leerling". Voor leden van deze tradities is het omgedraaide pentagram zeer positief en heeft geen verbintenis met het Satanisme. Een symbool is eigenlijk gewoon een afbeelding of een merkteken. Alleen in de hoofden en religies van de dragers heeft het een speciale betekenis. terug naar vragen |
![]() |