ICQ Numaram 70803330

SİTE HAKKINDA

Ana Sayfa
Ben Kimim?
Fotolarla Ben
Diğer Sitelerim
Arkadaşlarım
Web Dizayn
Reklam
Emre Orkun
İletişim
Linkler
Dost Siteler
Site Rehberi
Ayın Anketi

SİTE İÇERİĞİ

Hikayeler
Şiirler
Fıkralar
Atatürk Köşesi
Ayın Konusu
Ayın Kitabı
Serbest Kürsü
Duvar Yazıları

 BAROMETRE İLE BİR BİNANIN YÜKSEKLiĞİ NASIL ÖLCÜLÜR?

  Kısa bir süre önce, benden bir fizik sınavı puanlamasında hakemlik yapmamı isteyen meslektaşımdan çağrı aldım. Meslektaşım fizik sınavındaki bir soruya verdiği yanıt nedeniyle öğrencilerinden birine "sıfır puan takdir etmişti. Öğrencisi de "eger puan yöntemi adil olsaydı en yuksek puanı alacagını" iddia etmekteydi.

  Meslektaşım ve öğrencisi sonunda verilen yanıtı, tarafsız bir hakeme puanlatmak için anlaşmaya varmışlardı.Hakem olarak da beni seçmişlerdi. Arkadaşımdan çagrıyı alır almaz, kendisine uğradım ve sınavda sorulan soruyu okudum: "Barometre yardımıyla yüksek bir binanın yüksekliğinin ne şekilde saptanacağını gösterin."   Öğrencinin yanıtı da şöyleydi: "Barometreyi binanin en üst katına çıkarırız. Barometrenin ucuna bir ip bağlar ve yukarıdan caddeye sarkıtırız. Tekrar ipi yukarı çeker ve ipin uzunluğunu ölçeriz. Ipin uzunluğu bize binanın yüksekligini verir."Yanıt cok ilginiçti, fakat öğrenciye bunun için puan verilebilir miydi? Öğrencinin, soruyu tam ve doğru biçimde yanıtladığından, bu sorudan tam puan almak için güçlü   bir nedene sahip olduğunu anladım.Diğer taraftan öğrenciye tam puan verilecek olursa, ögrenci fizik  dersinden yüksek bir notla geçecekti. Yüksek bir not ise öğrencinin fizik   dersiyle ilgili davranışları kazandıgının göstergesiydi, fakat sorunun yanıtı onun fizik bildiğini ortaya koymuyordu.  Bunun üzerine ögrenciye   aynı soruyu bir daha yanıtlamasını önerdim.   

Anlaşmaya vardıktan sonra, öğrenciye soruyu  yanıtlaması için 6 dakikalık bir süre tanıdım ve yanıtın içinde onun fizik dersinde kazandığı davranışları ortaya koyması gerektigini söyledim. Beş dakika   geçmesine karşın, öğrenci hiçbirşey yazmamıştı.   Başka bir sınıfta dersimin başlamak üzere  olduğunu söyleyerek yanıt vermekten vazgeçip, geçmediğini sorudum; fakat öğrencinin cevabı: "Hayır vazgeçmedim" şeklindeydi. "Bu soruya verilebilecek pek çok yanıtı olduğunu, bunlardan en iyisini seçmeye çalıştıgını" belirtti. Karıştığım için özür dileyip, soruyu çözmeye devam etmesini söyledim. Bir dakika sonra öğrenci yanıtını verdi:
  "Barometreyi binanın en üstüne çıkarırım ve çatı katından aşagı eğilerek barometreyi bırakırım. Bırakır bırakmaz kronometreyle zaman   tutmaya baslarim. Barometre yere çarpar çarpmaz kronometreyi durdurur ve "S= ½ a t2 " (S esit bir bölü iki a t kare) formulü ile   binanin yüksekliğini hesaplarım." Bu yanıt karşısında meslektaşıma devam etmek isteyip istemediğini sordum. Meslektaşım öğrenciye hak ettiği puanı vereceğini söyledi. Tam yanlarından ayrılırken öğrencinin "pek çok yanıtı bulunduğunu" söylediğini hatırlayarak, diğer yanıtların neler olduğunu sordum. "Evet, barometre yardımıyla yüksek bir binanın yüksekliğini bulmanın pek çok yolu vardır" dedi. "örneğin, güneşli bir günde dişarı çıkar, hem barometrenin gölgesini hem de barometrenin boyunu, daha sonra da binanın gölgesini ölçerek, basit bir oranlamayla yüksekligini bulabiliriz." "çok güzel, diğer yöntemlerin nedir?" diye sordum. "Çok basit bir yöntem daha var ki onu siz  de beğeneceksiniz. Bu yöntemde, barometreyi elimize alır ve binanin merdivenlerinden en üst kata dogru tırmanmaya başlarız. Merdivenleri tırmanırken barometrenin boyu kadar duvar boyunca işaretleyerek ilerleriz. Daha sonra işaretleri sayarız ve işaretlerin sayısı bize barometrenin birimi cinsinden binanın yüksekliğini verir. Bu yöntem doğrudan ölcmeye örnektir." Daha karmaşık bir yöntem isterseniz, bunun için barometreyi bir ipin ucuna bağlar ve sarkaç gibi sallamaya baslarsınız. Böylece en alt katta ve binanın en üstünde "g" değerini saptayabilirsiniz. Bu  iki g değerinin farkından ilke olarak binanın yüksekliğini bulabilirsiniz." Sonunda öğrenci sözlerini şu sekilde tamamladı: "Eğer çözüm için, fizikle bir sınırlama getirmezseniz daha pek cok yanıt bulunabilir. Örnegin, barometreyi alıp alt kattaki kapıcının odasına gidersiniz. Kapıcıya eğer binanın yüksekliğini size söyleyecek olursa barometreyi ona vereceginizi söyler ve binanın yüksekliğini öğrenebilirsiniz."

     Kaynak: Measurement and Evaluation in Education and Psychology.     William A.     Mehrens, Irvin J.    Lehmann

 

 

 

 

 

Hosted by www.Geocities.ws

1