2007

Västra Eds kyrka

Söndagen den 14 januari genomförde Överums Musikkår 2007 års första engagemang. I det nybildade storpastoratet i Norra Tjust installerades kyrkoherde Karl-Magnus Nordlund av biskop Martin Lind. Deltagande förutom ÖMK var pastoratets, för dagen, sammanslagna körer, ungdomskör, samt pastoratets kyrkomusiker. Vi spelade, förutom till   psalmer, "Laudate Dominum" och den mäktiga inledningen till psalmen "Nu tacka Gud allt folk". Det är en pampig fanfar, arrangerad av engelsmannen John Rutter f. 1945. Vi spelade bl. med två ventiltromboner och en bastrombone. Dessutom användes pukor i slagverket. Ett mycket uppskattat och mäktigt inslag i gudstjänsten.

Under nattvardsgången spelade vi "Tag der Freude" av Herbert König, samt "Dona Nobis Pacem".

Detta var en mäktig gudstjänst i en, i princip, fullsatt kyrka. Det lovar gott inför framtiden tycker vi i ÖMK, som mer än gärna spelar kyrkokonserter.

Efter gudstjänsten var alla inbjudna till buffé i sporthallen. Där underhöll Överums Bruksoktett med musik före och under middagen. Dessutom medverkade en kompgrupp ur ÖMK, till allsången. En mycket trevlig fest,  med mycket god mat, där den nye kyrkoherden hälsades välkommen i sin nya tjänst, på både sedvanligt och ovanligt sätt.

2006

Dans kring granen på Piazzan

Traditionsenligt genomförde ÖMK, på lördagseftermiddagen en stunds dans kring granen på Piazzan i Överum. Detta är en tradition som sträcker sig tillbaka till sextiotalet. Trots julstök, svärmors ankomst, koka skinka, klä granen, lyckas ÖMK alltid få ihop en spelbar kår, om än något decimerad. I år hade vi dessutom ett ovanligt varmt väder som gjorde det hela lätt. Vi leddes som vanligt av Nils-Inge som denna dag hade bytt taktpinnen mot en klarinett. Två nya musikanter gjorde debut i ÖMK denna spelning: Anna Karlqvist och Natalie Eriksson på flöjt. Hoppas att de tycker att detta är trevligt, och fortsätter i vår musikkår.

Vi spelade kända julmelodier till dansen, som leddes med ackuratess av Elisabeth Jonsson, iklädd tomtemundering.

Tomtekläder prydde även ÖMK:s musikanter. Alla utom en. Måhända är han den riktiga tomten, och väntar till julafton.

När gottepåsarna delats ut till alla barn, avslutade vi som brukligt är med "När det lider mot jul".

Nu väntar juluppehåll för medlemmarna i ÖMK. Väl mött år 2007.

 

Adventskonsert i Dalhems Kyrka

Söndagen den 17 december deltog ÖMK som brukligt är vid Adventskonserten i Dalhems kyrka. Förutom musikkåren, deltog medlemmar ur kyrkokörerna i Blackstad, Hallingeberg, Ankarsrum, Överum och Dalhem. Kören leddes av kantor Siv Jonsson, och kåren av Nils-Inge Andersson.

Kontraktsprost Claes-Göran Thorell hälsade den stora åhörarskaran varmt välkommen till att börja med, och sedan sjöngs inledningsvis psalm 118.

Efter psalmen , var det dags för kårens första insats. Vi ackompanjerade Carl-Henrik Eriksson i Wennerbergs "Gören Portarna Höga".

Ett alldeles nytt stycke för ÖMK:s del följde därpå. Ett körverk som heter "Adventsrapsodi" av Lennart Jernestrand. Vår dirigent Nils-Inge Andersson har instrumenterat det för musikkåren. Efter en hel del repeterande med varierande resultat, lyckades vi få alla bitar på plats under uruppförandet. Det kändes skönt för oss alla, inte minst för arrangören Nils-Inge.

Per-Erik Dahl spelade sedan solonumret "The Christmas Song" av Mel Thormé, på baryton, och därpå följde "Den heliga staden" av Stephen Adams

Prosten Thorell höll sedan en kort andakt inramad av psalm 116 och psalm 122. Efter psalmsång sjöng kören "Julens alla klockor ringer". Där bistod ÖMK med spel på två trumpeter samt baryton. En engelsk carol, "Ding-Dong" framfördes sedan tillsammans med kören.

"Away in a manger", arrangerad an Jan van Kraeydonk, bjöds åhörarna därpå. Efter den spelade vi "Låt mej få tända ett ljus" av W.A. Mozart.

"O, Helga Natt" är ju självskriven på en Adventskonsert. I år sjöngs den av Håkan Nilsson till kör och pianoackompanjemang av kantor Siv Jonsson.

Psalm 297, "Härlig är jorden" fick avrunda konserten. Först sjöng församlingen tre verser innan musikkåren tog över melodin i ett arr av James D. Ployhar. Ett stycke som ÖMK har spelat många gånger under åren. Jag tror personligen att det aldrig låtit mäktigare än det gjorde i Dalhems Kyrka denna kväll. Adventsstämningen infann sig absolut, trots regn och varmt väder. En härlig konsert var därmed till ända.                 

(Läs gärna artikel i Västervikstidningen mån 18 dec) http://www.vt.se/ Där finns även en lång artikel om Julcaféet.

 

 

Julcafé i Vallonen

På lördagen den 16 december var det åter dags för ÖMK:s traditionella julcafé, i ett fint dukat och pyntat Vallonen. Vi kunde idag mönstra en nästan hundraprocentig uppslutning av musikanter, och vår dirigent var som vanligt Nils-Inge Andersson.

Åter igen hade vi glädjen av att ha Roger Appelqvist som vår programpresentatör. Efter en kort inledningsceremoni av honom, iklädd isborr och fiskeutrustning, letandes efter fiskeis, denna varma vinter, var det hög tid att spela  första numret.

Vi började som brukligt är med en marsch. "Svenska Örnar" av Hjalmar Modéer. Efter den var det dags för dagens första soloinsats i Mel Thormés "Christmas Song".  Per-Erik Dahl var solist på sitt baryton. Vi fortsatte med den lugna julmusiken, nu i form av John Lennons och Yoko Onos "Happy Christmas" (War is over).

Nu följde ytterligare ett solonummer. Roger Appelqvist sjöng Stephen Adams "The Holy City" tillsammans med musikkåren. Efter den spelades "Mozarts Vaggsång", eller "Låt mej få tända ett ljus", som den svenska texten lyder.

Vi brukar varje år spela en del nummer ur Frälsningsarméns repertoar. I år framförde vi en marsch som kallas "Christmas Rejoicing". Den är arrangerad i moll och innehåller delar av känd julmusik. Ett ovanligt, men häftigt stycke.

Vi hade också glädjen av att ha en kör, bestående av medlemmar från Filadelfia i Överum och Frälsningsarmén i Västervik. Den leddes av den nye kårchefen där, Berth Andersson, samt Berit Tjörnbo från Filadelfia. Tillsammans framförde vi "Dona Nobis Pacem", med text av P.O. Jonsson. Då heter den "Juletid" Efter den sjöng kören några egna stycken bl.a.: "En stjärna lyser så klar", med text av Ingela Forsman. "Advent" av nämnde Berth Andersson.  Kåren bistod med några bleckblåsare i ytterligare ett par sånger, "Jag hörde änglasång", samt "Gå, Sion din konung att möta", med en ny melodi av den amerikanske kompositören Stephen Bulla.

Nu var nog både publik och medverkande rejält kaffesugna så därför tog vi en välbehövlig paus. Innan dess uppvaktades vår klarinettist Anette Wingerstad med blommor, present och fanfar, med anledning av hennes födelsedag. Under kaffet sjöngs det några allsånger till ackompanjemang av en liten men naggande god ensemble.

Avdelning två inleddes med "Trepak" ur Nötknäpparsviten av Tchaikovsky. Lite svängigare julmusik följde därpå. I rask takt spelade vi "Winter Wonderland", "Rockin´ around the Christmas tree" och naturligtvis "White Christmas". I den melodin sjöng hela publiken med.

Även en julkonsert har ju en ände och nu var vi framme vid sista stycket. Vår ordförande Göran Andersson tog innan det till orda, och tackade publik och medverkande till att denna eftermiddag blev så trevlig. Inte minst till personalen i köket, "trossen", riktades ett stort tack. Julblommor utdelades också till dirigenter och presentatör.

Vi spelade som slutmarsch: "Leve Kustartilleristen" av Leon Liljeqvist". Eftersom publikovationerna var stora, så var det läge för ett extranummer. Då inbjöds även Roger Appelqvist att medverka med sitt baryton. Han uttryckte sin tacksamhet över att inte behöva spela samma extranummer som han normalt gör, och har gjort i många år.

Vi bjöd publiken på "Kgl. Bodens Art. reg. marsch. En från början italiensk marsch av Canzano. Sedan var det oåterkalleligen slut på programmet. Vi hoppas att kunna få bjuda på något liknande även nästa år.

 

Luciafirande i Överums kyrka

Vid det traditionella Luciafirandet i Överums kyrka onsdagen det trettonde december medverkade en sextett ur ÖMK. Inledningsvis spelades tolv korta koraler som samlingsmusik.

Under själva Luciaakten framfördes Mary´s Boys Child och Gläns över sjö och strand.

Detta var 50-årsjubileum av Luciafirande i Överum. Tre av 1956-års tärnor erhöll blommor och fanfar. För sextettens del avslutades det med "Nu tändas tusen juleljus".

Medverkande i sextetten var: Stig B, Janne S, Rolf, N-I, Mats, och Henrik J.

Gamleby Centrum

Inför en stor, både sittande och cirkulerande, publik gav ÖMK söndagen den 3 dec kl 16.00 en konsert på Gamleby innetorg. Det var andra året i rad som vi var engagerade att spela under skyltsöndagen. Vi hoppas att vi har inrättat en tradition i och med detta.

Dirigent var som vanligt Nils-Inge Andersson och som programpresentatör hördes Per-Erik Dahl. Han hördes extra bra idag eftersom vi invigde vårt nyinköpta PA-system.

Vi började med Hjalmar Modéers marsch "Svenska Örnar". Därefter följde ett potpurri som heter "Från gamla glada tider". En melodikavalkad från det förra seklets första halva.

Dags för dagens första solonummer: Klarinettpolkan "Lustige Musikanten", med Leif och Göte som visade hur den polkan skall låta.. Titelmelodin från musicalen "Hello Dolly" med samma namn spelades därpå följt av "Violetta", en tangoserenad, som blev känd i ett  annat tempo under sextiotalet med norrmannen Ray Adams.

Nu var det dags att leda in konserten mot den stundande julen. Vi fortsatte nu med "Rockin´around the Christmas tree". I ett lugnare tempo kom sedan John Lennons och Yoko Onos "Happy Christmas" eller som den också heter "War is over", skriven som en protest emot det då pågående Vietnamkriget.

Dagens andra solonummer var det sedan dags för. Per-Erik Dahl spelade på sitt baryton Mel Tormés melodi "The Christmas Song". En  melodi som tillhör den amerikanska jultraditionen.

En melodi som blivit en julmelodi spelade vi sedan: "Mozarts Vaggsång", eller "Låt mej få tända ett ljus", som den svenska texten lyder.

Nu var det dags att avsluta konserten på känt ÖMK manér, dvs spela en marsch som inte spelas alltför ofta. Denna dag hade vi valt "Leve Kustartilleristen" av Leon Liljeqvist.

Vi hade ju naturligtvis förberett extranummer, ifall publiken skulle kräva ett sådant. Det gjorde de, och vi bjöd på en amerikansk marsch.: "Anchors Aweigh" av Zimmerman. Sedan var denna trevliga konsert till ända. Vi hoppas att få komma åter även nästa år.

ÖMK tackar denna söndag Susanne Israel från Gunnebo Musikkår som förstärkte oss med sin flöjt.

Nästa gång ÖMK kommer att framträda blir på musikcafé i Vallonen den 16 dec.

 

Västra Eds kyrka

Söndagen den 27 november kl 14.00 gav ÖMK en konsert i Västra Eds kyrka. Tyvärr var musikkårens numerär större än åhörarnas, men det inverkade inte på konsertens kvalitet.

Efter klockringning marscherade vi in till "Preussicher Präsentiermarsch". Efter välkomsthälsning tog vår dirigent och för dagen tillika programpresentatör Nils-Inge Andersson till orda med att berätta om vårt inledningsnummer som var "I en klosterträdgård" av A.W.  Ketelbey.

Vi fortsatte med "The Holy City" av Adams, och "Rysk Folkvisa". Där berättade Nils-Inge om hur Lydia Lithell fick inspiration till den svenska texten och titeln "Jag har hört om en stad ovan molnen".

"Tag der Freude" av Herbert König stod härnäst på tur. Ett pampigt stycke som lät mäktigt i den stora kyrkan.

Eftermiddagens präst var Barbro Hjelmqvist, och  gudstjänsten som följde inleddes med psalmsång till melodin "Amazing Grace. Till kollektupptagningen spelade vi psalm 702, "Jag vill ge dig, o Herre, min lovsång.

ÖMK spelar ju alltid marschmusik var de än befinner sig, så nu var tiden inne för "Petersburgermarsch". "Guds lov i naturen" av Beethoven spelades därefter följt av "Dona nobis pacem", som spelades  i kanon, som brukligt är.

Slutpsalm blev som många gånger förr "Härlig är jorden", i ett arr av James D. Ployhar. Mäktigt som vanligt.

Den fåtaliga åhörarskaran ville ha ett extranummer efter avtackningen. Såna önskningar vill man ju alltid uppfylla, så vi avslutade med "Mozarts vaggsång". Lugnt och stilla trots att klockan bara just passerat 15.00 på eftermiddagen.

 

Locknevi Kyrka

  söndagskvällen den 8 oktober var ÖMK engagerad att deltaga med musik under den traditionsenliga jaktgudstjänsten i Locknevi kyrka.

Kvällen inleddes med ett hälsningsanförande av kyrkoherde Eva-Lena Karlsson samt klockringning. Efter den tågade vi in till tonerna av "Preussischer Präsentiermarsch". Väl framkomna i koret fortsatte vi sittande med att spela den för kvällen passande "Alter Jägermarsch". Sedan följde psalmsång som vi spelade tillsammans med kantor Ann Lennartsson. Efter detta var det dags för naturfotografen och jägaren Magnus Nyman, Kisa,  att visa ett bildspel om jakt i allmänhet och älgjakt i synnerhet,  med bilder både från södra och norra Sverige.

Psalmsång därpå och och sedan "Dona Nobis Pacem". Eva-Lena Karlsson höll sedan en kort betraktelse på temat "Tacksamhet" med anledning av Tacksägelsedagen.

Nu var det dags för vår avdelning av gudstjänsten. Vi inledde under Nils-Inge Anderssons ledning med "I en klosterträdgård" av Ketelby". Konsertvalsen "Höstdrömmar" spelades sedan, och därpå följde klarinettpolkan "Lustige Musikanten". För att följa kvällens tema avslutade vi konsertdelen med "Norsk Jagdmarch från 1803.

Den avslutande psalmen var "Härlig är jorden", som inleddes med tre verser församlingssång, för att sedan övergå i ett arrangemang för enbart kåren.

Församlingens representant som höll tacktalet, tyckte att det var en magnifik avslutning. Jag tillsammans med åhörarna var beredda att hålla med. Det var inte riktigt slut i och med detta, för i vapenhuset serverades en alldeles utmärkt ärtsoppa för alla som kände sig hågade.

En trevlig kväll i Locknevi  var till ända. Vi återkommer gärna till denna fina kyrka.

 

Skymningskonsert

I ett härligt höstväder genoförde ÖMK på söndagskvällen, den 1 oktober, sin sedvanliga skymnings- och nostalgikonsert Den inleddes med marschen "Svenska Örnar" av Hjalmar Modéer. Efter den tog kvällens konfrencier, Per-Erik Dahl, till orda. Han förklarade bl.a. att konserten var upplagd som en gammal militärkonsert, där det var en seriös första del, för att avslutas med en lite lättsammare andra hälft. Detta passar ÖMK, eftersom vi spelar med den sättningen, dvs med Ess- och B-kornett samt Tenorbasuner. Dessutom använder vi vanligtvis inte saxofoner.

Efter detta så tog vår dirigent, Nils-Inge Andersson, åter tag i taktpinnen för att leda oss igenom "I en klosterträdgård" av A.W. Ketelby.

En konsertvals måste finnas på programmet en sån här kväll, och denna gång hade vi valt "Höstdrömmar av A. Joyce. Sedan var det dags för lite nordiska tongångar. Edvard Griegs "Landkjending", som han skrev för orkester och manskör med solist. Denna kväll dock utan manskör, men med Kjell Hallenquist med sin baryton i solopartierna.

Den första avdelningen avslutades med "Anchors Aweigh" av Zimmerman. En amerikansk marsch, som många känner igen, åtminstone delar av. Här spelades naturligtvis hela marschen.

Tangotoner spreds sedan över nejden i form av "Violetta". En trettiotalsmelodi som kanske mest är känd från Ray Adams version från sextiotalet. Efter den kom ett lite svängigt intermezzo av Siede som heter "Sefira".

Nästa soloinslag var en klarinettpolka som heter "Lustige Musikanten". Som glada musikanter denna kväll agerade Leif Johansson och Göte Ljungdahl. Raskt efter den spelades "Hello Dolly ur musikalen med samma namn.

Innan slutmarschen varvade ÖMK ner med den för många körsångare välkända "Dona Nobis Pacem" i ett arr. av Nils-Inge. Det spelades som sig bör i kanon.

Per-Erik framförde sedan ÖMK:s tack till publiken samt alla som hjälpt till för att genomföra konserten. Ett speciellt tack till Eddy Jonsson för ljudet och till Patrik Thorsson från Åtvidabergs Musikkår som hjälpte oss i slagverkssektionen.

Slutmarsch denna kväll var "Die Regimentskinder" av Julius Fucik. Efter publikovationerna spelades ett extranummer i form av marschen "Re e Patria", kanske mera känd som Kgl. Bodens. Art. reg marsch av Canzano.

Sedan var det slut, marschallerna släcktes ner, och musikkårens medlemmar åkte nöjda hem från en väl genomförd konsert.

 

Piazzan

I ett härligt sensommarväder gav ÖMK på söndagen en konsert på Piazzan. Den föranleddes av den pilgrimsvandring som var anordnad mellan Gamleby och Överum.

Under Nils-Inge Anderssons ledning spelades ett blandat program under ca 45 minuter. Efter konserten vidtog gudstjänst, där en mindre besättning från kåren deltog med ackompanjemang till kyrkokören, ledd av kantor Aron Nilsson.

 

 

Falerumsdagen

Överums Musikkår var även i år engagerad med att spela på Falerumsdagen. Dagen började med en halvtimmes konsert vid servicehuset kl. 11. Vi inledde med "Manövermarsch"  och avslutade med "Kgl Södermanlands Regementes marsch". Där emellan spelade vi kända småstycken från vårt konserthäfte. Vi hade perfekt väder vilket gjorde att en hel del äldre satt ute och lyssnade på oss.

Efter en andhämtnigspaus samt promenad till marknadsområdet var det dags att marschera in till spelplatsen. Det gjorde vi till tonerna av "Manövermarsch" än en gång. Vi möttes av en stor publik och väl uppställda där bjöd vi på ett blandat program med bl.a. "Klarinettpolka", "Alexander´s Ragtime Band", "Pippi och Emil" med flera. Vi avslutade med "På post för Sverige".

Dirigent samt tamburmajor var denna dag Nils-Inge Andersson. ÖMK tackar Roger Appelqvist och Magnus Svensson som spelade med oss på baryton och tuba.

Det var andra året vi spelade i Falerum. Det betyder om jag förstår rätt, att vi skapat ännu en tradition.

 

Loftahammarsutställningen

Vid den sedvanliga utställningen i Loftahammar, medverkade ÖMK traditionsenligt även i år. Kl. 12.00 avgick vi med kortegen från Wienerbagaren genom samhället, ner till utställningsområdet. Där ställde vi upp på gräsplanen och spelade ett par marscher, medan vi inväntade slutet på kortegen. I år, liksom förra året deltog även Hemvärnets Musikkår Östergötland i festligheterna. Efter invigningstalet spelades en fanfar, av våra för dagen fyra trumpetare.

Vi fick en stunds andhämtning innan det var dags för oss att konsertera. Vi spelade ca en halvtimme, blandade småstycken med marscher. I år gjorde vi även två nummer ihop med Överumsdansarna. Polkan "Yrhättan" samt "Födelsedagsvals till Mona". Sedan var det dags för utmarsch (!!) Under den spelades "Kgl  Flottans Defileringsmarsch". I och med detta var det färdigspelat för vår del.

Tamburmajor och även dirigent denna dag var Bengt Andersson. ÖMK vill tacka Birthe Kronblad, Hemvärnets Musikkår Kalmar Län, och Magnus Svensson, Gunnebo Musikkår, för att de förstärkte oss med piccola resp. tuba denna dag. Vi tackar även våra fanbärare, Gudrun och Eva.

Jag har lyckats få tag på ett par bilder, genom Anders Lagermans försorg, som finns längst ner på "Nya bilder".

 

Ljunghedens Motorbana

På en av sommarens varmaste kvällar fick ÖMK förmånen att spela under invigningen av Ljunghedens nya sittplatsläktare. Vi började kl. 18.15, uppställda på läktaren, att spela "Kgl. Södermanlands Regementes marsch" under sedvanlig ledning av Nils-Inge Andersson. Vårt program presenterades av Roger Appelqvist, som innefattade ytterligare 4-5 marscher.

Västerviks kommunalråd, Harald Hjalmarsson höll sedan ett kortare tal till den stora publiken, innan det var dags att klippa banden och släppa på publiken. Samtidigt spelade vi en pampig fanfar.

Sedan var det dags för oss, att ta oss runt banan, för att marschera in på innerplan. Det gjorde vi till takterna av "Åmåls Vapen" av Ernst Melin. Stämningen runt banan började bli hög, när det nu var tid för förarpresentation.

Efter detta framförde vi gemensamt med förare och publik "Du gamla Du fria". I och med detta var vår spelning slut. Vi tog oss skyndsamt av banan, för nu var det dags för första heatet i matchen, som många musikanter stannade kvar för att övervara.

Vi tyckte  många att det var trevligt att spela denna kväll. Vi mötte en publik som vi normalt inte träffar så ofta. Det är trevligt att "öka ut reviret" lite med en ny spelplats då och då. Det var även strongt av oss, att kunna mobilisera tjugofem musikanter, trots kort varsel och semestertid.

 

Björkfors Marken

I ett varmt och strålande sommarväder avmarscherade ÖMK kl. 10  under Bengt Anderssons ledning, från skolan, nerför bygatan i Björkfors. Under marschen spelades "Kgl Södermanlands Regementes marsch" samt "Manövermarsch" innan det var dags att vika av från gatan och in på gräsplanen nere vid sjön. Väl där spelades ytterligare några marscher bl.a. "Flottans defileringsmarsch", och "Hemvärnsmarsch" av Damberg.

Åhörarna hade där chansen att höra göken för sista gången i år, åtminstone i Esskornettisten Stig Bengtssons tolkning av "Gökvalsen". Den melodin är ett vårtecken så gott som något. Som konsertstycke spelade vi även "Under rönn och syrén", innan vi drog oss in i skuggan.

Efter det fick vi en välbehövlig paus fram till kl. 12, under vilken vi drack kaffe och vilade oss. Sedan var det dags för vår konsert vid kaféet uppe i backen. Där hade vi förmånen att stå i skuggan och spela. Vi gav en 40 minuters konsert med blandad marsch- och populärmusikrepertoar. Dirigent för dagen var Bengt Andersson eftersom vår ordinarie fick förmånen att spela flöjt(er) i Björkfors.

"Vad vore Björkfors Marken utan Överums Musikkår?", ställdes frågan vid välkomsthälsningen tidigare på förmiddagen.. Jag tror personligen att både besökare och "knallar" tycker att det är pampigt, när vi marscherar gatan ner. Detta är ju en mångårig tradition, som vi hoppas kommer att leva vidare.

 

Allsångskonsert

Någonting som vi tror och hoppas kommer att bli en tradition är den allsångskonsert som gavs kl 16.00 vi utescenen vid Vallonen i Överum. Trots konkurrens av sommarväder och fotbolls-VM hade en stor skara åhörare bänkat sig framför scenen, när det var dags för Roger Appelqvist, som var dagens programpresentatör och allsångsledare, att starta konserten. Vi inledde direkt med ett par allsånger: "Sjung och le" samt "Bor du hemma hos din mamma" .

Kåren spelade sedan tre stycken. Först ut i raden blev vår trumpetsektion. De fick möjlighet att visa vad de kan i "Trumpet Filigree" av H.L. Walters, och de gjorde det också. På det följde det mycket stämningsfulla stycket "Midsommarblomster" av Lillebror Söderlund. En marsch, "Den slaviska kvinnans avsked", avslutade denna del av konserten.

Det var nu dags för en nyskapad ensemble att framträda. En kvintett bestående av arrangören Leif Johansson, tillika dragspelare, Stig Mindor på klarinett, Göte Ljungdahl på gitarr, Thomas Åstrand på flöjt och Per-Erik Dahl trakterandes tuba. De spelade först ett allsångspotpurri. Sedan sjöng Roger "Fattig Bonddräng" av Georg Riedel med text av Astrid Lindgren. De avslutade sedan med "Tulpaner från Amsterdam".

Ytterligare en mindre ensemble var sedan redo att ta scenen i besittning för att spela ett par allsånger. Det var Överums Bruksoktett under ledning av Stig Bengtsson, som framförde "Strö lite rosor..." av Sylvain, samt "Den första gång jag såg dig" av Sjöberg.

Musikkåren gjorde sedan intåg på scenen för att genomföra den sista delen av konserten. Vi inledde med "Sv. Signalmarsch nr 1" av Ivar Widner. Allsång igen sedan: "Det var på Capri vi mötte varandra". Våra klarinettister fick sedan resa på sig för att framföra "Der Klarinettenmuckel" eller "Klarinettpolka" som den heter på svenska. Den satt verkligen tyckte både publiken och vi som satt i bakre rader. Roger Appelqvist hade sedan ett eget sångnummer tillsammans med kåren. Han sjöng "Farfarssången" ur operetten Fågelhandlaren av C. Zeller. Det var dags för den sista allsången efter det, och då blev det "Rosa på bal" av Evert Taube. Sista ordinarie numret blev "Svensk Sommardans" av Bobbie Ericsson. Vår ordförande Göran Andersson tackade sedan publiken samt alla deltagare. Vår dirigent Nils-Inge Andersson samt Roger Appelqvist fick välförtjänta blommor, innan vi spelade vårt väl förberedda extranummer: "The Liberty Bell" av John Philip Sousa.

Detta var vår första allsångskonsert. Vi hoppas som sagt att det kan bli en tradition. Det kändes också så, när man satt och spelade.

Vi är mottagliga för idéer om hur vi kan utveckla det här arrangemanget i framtiden. Har Du någon synpunkt så tveka inte att framföra den.

ÖMK tackar även Thomas Åstrand för att han spelade flöjt med oss på ett förtjänstfullt sätt.

Nu tar vi sommarlov.

Nationaldagsfirande den 6 juni

Strax innan kl. 16.00 avmarscherade ÖMK från 35-ans kiosk till tonerna av "Hemvärnsmarsch" av Helge Damberg. I tåget deltog även Överumsdansarna. Vi hann även med att spela "Manövermarsch" av Ringvall. När vi kommit på plats och ställt upp vid Minnespaviljongen, öppnade Hembygdsföreningens ordf. Lars Blomquist med ett kort välkomsttal.

Efter det hissades flaggan och fyra av våra trumpetare spelade "Paradmarsch" på signaltrumpeter. Sedan följde "Sveriges Flagga" av Hugo Alfvén. Sedan var det dags för Överumsdansarna att framträda med ett par nummer. "Rörmokarpolka" och "Rigapolka" samt traditionsenligt lite sång till "Flickorna i Småland".

Anita Boman höll därefter högtidstalet varefter fanfar och den svenska nationalsången sjöngs och spelades. Ett par marscher följde därpå. Som sig bör, dagen till ära, spelade ÖMK "Under Blågul Fana" av Viktor Widqvist, samt "Åmåls Vapen" av ÖMK:s tidigare ledare Ernst Melin.

Lars Blomqvist tackade sedan alla deltagare och publik för att man slutit upp denna Nationaldag. Musikkåren tågade sedan ut till "På post för Sverige" av Sam Rydberg. Denna dag hade vi vädergudarna med oss, trots att det började regna så smått under utmarschen, men det störde ingen.

Tattoo i Västervik

Lördagen den 27 maj var ÖMK inbjuden till att deltaga i Gunnebo Musikkårs Jubileumstattoo. Tillsammans med oss deltog även Vena Musikkår samt en ensemble från Musik- och Kulturskolan.

Klockan 11.00 inledde konferencieren för dagen, Sören Pettersson från Gamleby, med att hälsa publiken välkommen till torget. Sedan marscherade kårerna in i följande ordning: Gunnebo, Överum, Vena och Musikskolan. Ungdomarna fick också äran att inleda programmet med ett par små stycken bl.a. "Yankee Doodle Dandy" och "YMCA".

Sedan var det Gunnebos tur och de spelade "Give my regards to Broadway", "Cinco de Mayo" och "Volare". Efter det blev det en gemensam marsch: "I gevär" av Per Grundström.

ÖMK fortsatte programmet med "Sv. Signalmarsch nr 1" av Ivar Widner, "Att älska i vårens tid" av Gösta Nyström, samt sist men inte minst marschen "Den slaviska kvinnans avsked" av Agapkin. Därefter följde gemensamt "Sons of the Brave", dagen till ära med da Capo, till dirigentens förvåning.

Vena MK:s program inleddes med "Finska Rytteriets marsch", "Sommardans" av Bobbie Ericsson och avslutningsvis "Kgl Skånska Luftvärnskårens marsch" av Lindgren. Den gemensamma avslutningsmarschen blev den mycket spelade "Vivu Esperanto" av Sam Rydberg.

Sören Pettersson tackade den talrika publiken som mött upp på torget i det ovanligt fina vädret. Efter det var det dags för kårerna att marschera ut från torget. Vi gick ut till "På post för Sverige", även den av Sam Rydberg.

Sedan bjöd Gunnebo Industries på lunch i Bryggaren för alla deltagare. En dag med trevlig samvaro med många musikantkollegor. Under lunchen delades minnesgåvor ut till kårerna av Per-Ola Ålstam.

 

Kr. Himmelsfärsdagsmarsch

Klockan 06.45 samlades ÖMK i Carl Sundbergs park, för att genomföra den sedvanliga marschen genom valda delar av Överum. Vädret var kallt och regnet hängde i luften. Vi var dock (som vanligt) vid gott mod och ställde upp trots att det börjat regna. Vi inledde med "Till härlighetens land" följt av "Sv. Signalmarsch nr 1", "Att älska i vårens tid" samt "Sköna Maj".

Efter det avgick marschen, under ledning av tamburmajor Bengt Anderssom, till tonerna av "Kgl. Södermanlands Regementes Marsch". Nästa stopp för en liten konsert blev vid Pildammsparken där "Den blomstertid nu kommer" framfördes tillsammans med "Signalmarschen" och "Att älska.... Regnet tilltog, och det var sannerligen en blöt kår som tappert tågade vidare till "Manövermarsch" av Ringvall. 

Mellan Pildammsparken och Österlidshöjderna togs det enda rätta beslutet att avbryta marschen och fort bege oss till Församlingshemmet för att inmundiga välbehövligt kaffe med smörgås, torka kläder och att försöka få upp värmen igen.

Vi brukar ha tur med vädret denna morgon, men så icke idag. Vi tackar de tappra i publiken som ärade oss med sin närvaro.

Vid klockan 9.30 vidtog den sedvanliga friluftsgudstjänsten, men denna gång blev den förlagd till kyrkan. Den leddes av kyrkoherde Inger Styrbjörn och pastor Jonas Karlsson. ÖMK spelade "Vår" av Mozart och ett par psalmer. Under gudstjänsten framförde Lars Wootz och Bo Andersson ett par sånger ur"Gluntarne" av Gunnar Wennerberg. Gudstjänsten avslutades med "Under rönn och syren" av Herman Palm.

Trots det usla vädret, som gjorde att ÖMK fick avbryta marschen, för första gången på trettio år,  blev det en innehållsrik dag. Vi tackar Tommy Friström för att han förstärkte oss med sin baryton. Dessutom ett stort tack till våra fanbärare, iklädda bygdedräkter, Gudrun Bengtsson och Eva Karlsson.

Musikbåten 18 maj

Klockan 18.00 lade musikbåten E/S Vågspelet ut från bryggan med Överums Musikkår ombord. Vädret var inte det allra bästa, ganska kallt men dock uppehåll. Detta gjorde väl att publiken vid Bysjöns stränder inte var direkt talrik. Vi lät oss icke nedslås utan genomförde en fin konsert enl. följande:

  1. Sons of the Brave, marsch                                 Thomas Bidgood
  2. Längtan till landet                                            Otto Lindblad
  3. Svensk signalmarsch nr 1                                   Ivar Widner
  4. Alexander’s ragtime band                                  Irving Berlin
  5. Den slaviska kvinnans avsked, marsch                 Vasilij Agapkin
  6. Under rönn och syrén                                        Herman Palm
  7. Att älska i vårens tid, vals                                 Gösta Nystroem
  8. Schwarzwaldmusikanten, marschpolka                 Rolf Schneebiegl
  9. Gökvalsen                                                         Emanuel Jonasson
  10. Till skogs en liten fågel flög                              Otto Lindblad
  11. Klarinettenmuckel                                             Arr: Willi Löffler
  12. Vår                                                                  Wolfgang A. Mozart
  13. Pippi & Emil                                                      Arr: Stein Ivar Mortensen

Vi passade på att spela vårt kommande tattooprogram för att få det att "sitta", vilket vi nog tyckte att vi lyckades med. Sedan vi lagt till vid Bysjö Krog och avslutat konserten blev vi bjudna på fika av Solkanonklubben, vilka vi också tackar härmed. Sedan kom regnet........

Valborgsmässofirande i Överum 30 april

På söndagskvällen deltog ÖMK vid det traditionsenliga Valborgsmässofirandet i Överum. Efter hälsningsanförande av Janne Ström inledde kåren, denna kväll under taktfast ledning av Stig Bengtsson, med "Kgl. Flottans Defileringsmarsch" följt av "Längtan till landet" och "Sköna Maj".

Efter vårtalet utbringades ett fyrfaldigt leve för våren då vi spelade en fanfar samt "Du gamla du fria"

Ytterligare två stycken blev det denna kväll: "Under hägg och syren" samt avslutningsmarschen "På post för Sverige".

Samtidigt som elden falnade sköts ett vackert fyrverkeri upp över sjön Såduggen.

 

Konsert på Frälsningsarmén i Västervik den 29 april

 

På lördag eftermiddag genomförde vi en vårkonsert på Frälsningsarmén i Västervik. Efter några välkomstord av Anita Björkman, presenterade Per-Erik Dahl programmet, och vi började med en marsch som vi inte framträtt med tidigare, åtminstone inte i mannaminne. ”Den Svenske Underofficeren” av Sam Rydberg. Inte en av hans allra lättaste marscher, men den satt fint tyckte vi nog alla.

 

Efter följde ”Festspel” av Curt Larsson, och därpå konsertens första vårmelodi, nämligen ”Längtan till Landet” av Otto Lindblad.

En konsert måste nästan alltid innehålla en konsertvals, och den här gången hade vi valt den kända ”Donauwellen” av Iosif Ivanovici.

 

Sedan var det debut för ytterligare ett stycke som inte spelats på många år. Ett marschpotpurri av den engelske kompositören Kenneth J. Alford, som han kallat ”Colonel Bogey on Parade”. Det måste ha låtit mäktigt och av publikreaktionen att döma även låtit bra.

Lugnare toner var det dags för sedan. Vår dirigent Nils-Inge Andersson spelade på flygelhorn ”Torn-Eriks visa”. Så vackert som bara han kan. En eloge också till Anders Byström som spelade fint på kontrabas.

Eftersom våra trumpetare inte har något att göra i det stycket, sattes de på prov i nästkommande melodi. Det var ”Trumpet Filigree”, ett solo för fyra trumpeter. Det gjorde de så bra att det nog kommer att framföras många gånger under året.

 

Två vårmelodier följde sedan. Först valsen ”Det är våren” i ett arr. av vår 1:klarinettist Leif Johansson. Vi fyllde sedan på med den stämningsfulla ”Vår” av Mozart.

 

Sedan tog Anita Björkman hand om mikrofonen och läste en dikt och sade en hel del tänkvärda saker. Vi sjöng även en psalm innan  Per-Erik Dahl utlyste vårt sista officiella stycke, marschen ”Käcka Gossar” av Ivar Widner.

Publiken ville ha ett extranummer och de fick höra ”The Liberty Bell” av Sousa.

Sedan var det dags att dricka kaffe.

 

ÖMK tackar Frälsningsarmén i Västervik för att vi fick komma och spela, och vi tackar även våra inlånade musikanter Inge Jonsson och Björn Danielsson för att de ställer upp när vi behöver dem.

En mycket lyckad eftermiddag tyckte nog alla.

                                                                                                                             

Spelning i Totebo 1 april 2006

Lördagen 1 april genomförde ÖMK sin första utespelning för året. Detta trots att våren avstannat och temperaturen endast var några få plusgrader. Vi genomförde ändå en lyckad konsert under en paus i produktionen på Totebo AB, när man hade anordnat ett "Öppet Hus" för allmänheten.

Vår dirigent Nils-Inge Andersson och vi började konserten med en marsch av Ivar Widner som heter "Käcka Gossar". En inte så mycket spelad marsch, men som inte saknar Widnerska kvalitéer.

Därpå följde ett potpurri. "Hofkonzert in Swing". Ett tyskt arr på välkända melodier.

Sedan var det dags för Strauss. Den här gången var det "Blixt och Dunder", en "polka schnell". P.g.a det kalla vädret blev det en "polka ziemlich schnell".

Spanska toner följde därpå: Andalucia.

Sedan var det marschdags igen. Den här gången spelade vi "The Liberty Bell" av John Philip Sousa. Välkända toner för alla som gilla Monty Phyton. Lite mera amerikanskt följde därpå: "New York, New York", ur filmen med samma namn.

Som en liten markering mot vädergudarna spelade vi sedan "Det är våren". Vid det här laget frös vi nog lite till mans, så därför avslutade vi konserten med ytterligare en marsch av Ivar Widner. Denna gång den mera kända "Vår Flotta.

Överums Musikkår tackar den stora publik som också frös, men stod kvar och lyssnade.

Ett par bilder från konserten finns under "Nya Bilder"

Hosted by www.Geocities.ws

1