Tågresa till EAACI-kongressen i Zürich 1991

Fredag 24 maj

Liggvagn från Köpenhamn t Hamburg. Fulla norrmän i liggvagnen.  Den tyske liggvagnskonduktören, som tar hand om pass och biljett, har problem att få ihop rätt antal kuddar och lakanspåsar. Sover småningom bra.

Lördag

Vaknar i Lübeck.  I toalettrummet inget vatten. Kaffe i korridoren till medhavd matsäck.

          I Hamburg avgår tåg IC 695 mot München kl 8.57 från spår 14. Elegant vagn med ljuslila säten och på toa  speglar och marmorliknande väggar. Borstar tänderna. Dåligt med rökfrihet. Tittar i kongresspapper och på kartan över Zürich - har inte hunnit tidigare. Ser att jag nog kan åka spårvagn till hotellet. Äter smörgås och frukt. Vi passerar Hannover kl 10.15. Mycket korta tågstopp på 1 minut. Efter Göttingen kl 11.13 ser man till vänster rester av den gamla järnridån, gränsen går delvis längs floden. Blir beklämd över hur olycklig utvecklingen varit. Tar korv och potatissallad i kafévagnen och tror jag ska byta tåg i Frankfurt  13.41 men det ska jag inte. Vagnarna ändrar riktning där - som i Göteborg. Naftalindoftande asiater passerar. Utanför fönstret omväxlande grönt och skarpt gult på fälten. Raps? Riktiga gamla hederliga bondbyar. Vid tågbytet i  Mannheim 14.27 lite bråttom pga. försening och bestiger första bästa vagn på tåget Rembrandt som kommer från Amsterdam och går till Schweiz. Här är sätena orangefärgade..

          Vi far längs Rhendalen men jag ser inte floden. Parfymdoftande franska pensionärer stiger på. Vi passerar Baden Baden. Äter choklad men ägget får vänta då jag inte har någon sked. Ser Schwarzwald till vänster och läser om sanering av kvalster. Fler höga berg till vänster. I Freiburg vid 16-tiden stiger tullmän och passpolis på men vill inte titta på något. I fjärran till höger blåa berg som väl är Vogeserna .Utanför fönstren vidsträckta delvis nysådda, delvis halvmeterhöga fält och några vinodlingar.

          Det sluttar nu uppför och vi åker genom några tunnlar. I en by ser jag kyrkans klocka visa 16.30. I högtalaren säger man att vi närmar oss tyska Baselstationen och 5 minuter senare den schweiziska. Till höger ett museiånglok vid en ödlig bangård. Fullt med bilar på godsvagnar. Vi åker över Rhen och jag granskar nästa platsbiljett. Vagn 183, plats 62. Verkar väldigt likt en jag redan haft. Börjar stiga av i Basel men ser att en del passagerare sitter kvar och frågar en kvinna om tåget går vidare. Javisst, det går till Zürich!  Det är tydligen för att jag nu åker i annat land som jag fått ytterligare en platsbiljett till samma plats. Sätter på bandspelaren med Vysotskij. Ser efter Basel en stor reklamskylt för Persil. Fanns i Dingle på 40-talet. Ser på ett ställe ett hus som går rakt över motorvägen - som i Jönköping. Har nu Rhen till vänster men ser den inte förrän lite senare. I dalen by efter by, vita tegelhus..

          Efter Brugg ser jag i en skogsglänta vid floden en familj som dricker kaffe vid sin kolonitäppa.  

Bild lånad från stadens hemsida          

I Zürich  är spårvagnarna blå. Finner att jag ska ta nr 14 och hittar hotellet Coronado. På toa miljövänlig uppmaning: Lägg bara de handdukar du vill ha tvättade på golvet, låt övriga hänga på röret. Tar en tur med första bästa spårvagn som blir nr 9 till Bellevue. Blommande kastanj och syren i staden. Går vid stranden och ser samma bild som på pappas vykort från hans Geneveresa 1935: simmande svanar på blå sjö med höga berg i bakgrunden. Men de målade korten 1935 hade blåare färg på vattnet. Jag trodde länge att sjöarna var så dalahästblåa i Schweiz. En svanunge försöker förgäves komma upp ur en liten inhägnad. Mamman bryr sig inte om det. På stan finns affischer inför folkomröstning: vapenfri värnplikt. spelautomater, djurskydd.

En kväll en rundtur med spåvagn. Har otur: nian mot norr går bara in i en tunnel. Jag lämnar spårvagnen så snart den kommer upp i luften, tar buss 63 till Bahnhof Oerlikon, tittar på stationen (har alltid haft en drift att titta in på järnvägsstationer), tar spårvagn 11 mot centrum, går av vid Bahnhofstrasse och promenerar till Bellevue. Köper ett smörgåspaket och en Fanta och sitter på en parkbänk med utsikt över sjön och bergen och intar kvällsvard. Bra papperskorgar med separat korg för burkar. Sitter en stund vid stranden. Svanarna är så tama så en kommer fram och nyper i min sko. Spårvagnarna går nu inte så tätt på kvällen och jag tar nr 11 eftersom den kommer först och byter vid Schaffhauserplatz till 14.

(Utelämnar anteckningar från kongressen) 

Onsdag 29.

          Går vilse i järnvägsstationens underjordiska del,  hittar småningom förvaringsboxen och spår 13, köper smörgås och öl att ha med på tåget. Det visar sig att man inte har platsreservationer på dessa tåg. Prick 18.03 går tåget. Inte så elegant som det tyska. Blått på toa. Lång tunnel. Fjällängar med kor och får, lövskog (med en del för mig okända träd) och granskog, alphyddestil på husen.

Gula fält lyser, slåtter pågår, vi kör över flera vattendrag, ser en gul tvåvåningsbuss, konstaterar att tåget kör vänstertrafik, ser en lång bilkö, troligen vid en vägtull. Samma kludd på väggarna som i Stockholm - från mycket fult till mycket fina muralmålningar. I Bern  går de flesta passagerarna av. Några påstigande damer talar franska. Vi passerar små lantbyar och gårdar, vitbruna kossor, på ett ställe en by på en kulle med kyrkan allra högst upp. Snart ser jag blåvita alptoppar i fjärran.

Läser i sammanfattningsboken från kongressen och när jag ser hur dålig engelska många skriver får jag vatten på min kvarn: de engelskspråkiga bör betala en skatt till oss andra att användas till engelsk språkutbildning.  

Lånad bild

Äter upp smörgåsarna. Vid halv niotiden är vi mycket nära alperna och när vi passerat genom en tunnel dyker plötsligt Lac Leman upp. Vinodlingar i terasser ovanför och nedanför spåret, på andra sidan sjön alptoppar. Tåget går tyst och fort högt uppe på bergskanten. Mellan vinfälten en del vägar inskurna som kanaler med murar. Stannar i Lausanne  20.35. Här finns tåg med vagnar i flera olika färger: blåa, jordgröna, gulbeige, blåvita och ett gult med röd front. Kl 20.45 står solen vid horisonten i väster och jag ser inte längre några alptoppar på andra sidan sjön. I Genève möter Alexandra vid stationen och kör hem till Collonges.  

 (utelämnar anteckningar från besöket i Collonges)

På järnvägsstationen i Genève samma problem som jag mött vid tidigare tillfällen. Är det 15.58-tåget eller 16.00-tåget man ska åka med? Eller är det samma tåg? Jag går på det tåg som kommer. Ser på ett annat spår ett ex av det supersnabba TGV-tåget. Det är orange (färgangivelse för Sven Eriks skull) .Är snabbt ute på landsbygden. Bara 5 personer i vagnen. Till vänster Jurabergen, till höger Lac Leman. I Morges ser jag gröna lokaltåg. Strax före Lausanne kör vi över motorvägen (E4) och kl 16.35 ser jag i Lausanne lokaltåg som är blåvita med klargula dörrar. Trådbussarna har samma färg som i Genève.

Ser alptoppar på andra sidan Lac Leman. På vänster sida om tåget en bit längre upp går E6 på en bro ovanför vinodlingarna. När den starka västersolen strålar som mest och hindrar min läsning upptäcker jag att vagnsfönstren inte har gardiner som i Sverige. Tåget lämnar nu sjön och går norrut, stannar 17.20 i Fribourg där trådbussarna är blåa och lokaltågen orange. Vi passerar strax därefter på en bro högt över floden Saane. På slänten alldeles vid spåret betar kor. Vid Flamatt ser jag att man byggt en kraftig mur längs E6 som bullerblank. I Bern kl 17.50 ska jag byta och får skynda mig för att komma till rätt perrong med min pappersfyllda tunga väska. Vagnen i nästa tåg är elegantare än i det förra: mörkblåa säten och i borden en karta som dock inte visar järnvägen till Basel. Mellan bergen är det nu jordbruksbygd.

När vi 18.45 stannar i Olten hugger jag in på en av de ostsmörgåsar som Alexandra gjort åt mig. En man i tåget på spåret bredvid säger något till mig bakom fönsterrutan som i en stumfilm och vinkar när vi far vidare. Militärer med gevär och hjälmar passerar genom vagnen. Vi åker nu åt nordväst genom en mycket lång tunnel och snart passerar vi småstäderna i allt snabbare takt: Sissach, Lausen (med en blå lada med IKEA i gult), Liestal, Pratteln, Muttenz och så framme i Basel, där jag ska ta nattåget.

 Jag har inte i förväg detaljstuderat biljetterna. Finner nu till min förvåning att jag har närmare 4 timmar uppehåll och att jag enl tabeller på stationen kunde ha åkt mycket senare från Genève. Skall jag betrakta uppehållet som ett problem - sätta mig på järnvägsstationen någonsttans och bli sur? Eller se det som en möjlighet? En inte alls ovanlig valmöjlighet. Föredrar det senare.  

Bild lånad från Basels hemsida         

  Flyttar över matsäcken i ryggsäcken, lämnar övrigt till förvaring, köper en chokladkaka för att få växelmynt till spårvagn (gröna liksom bussarna), tar från platsen vid stationen spårvagn nr 8 genom smala gator omgivna av gamla hus förbi Barfüsserplatz med Stadshuset och Marktplatz till Schifflände. Går därifrån över Mittlere Rhenbrücke till andra sidan, till högra Rhenstranden. Ett par tvillingar leker i trappan, narkomaner, alkoholister och nyktra ungdomar häckar längs strandpromenaden, några vadar i vattnet, hotellens uteserveringar är välbesatta, två hundar hoppar i vattnet, en utfärdsbåt med en jazzorkester ombord går nedströms och jag sätter mig på en bänk vid Rhen och äter sellerisallad och tomat som Alexandra skickat med. På andra sidan Rhen till vänster en kyrka med två torn, har glömt vad den heter. Till höger ett mindre torn. Fåglar kvittrar, spårvagnar mullrar över broarna, solen skiner över vattnet och det känns som om ett ofrivilligt tåguppehåll i Basel är god livskvalitet. Går mätt och belåten motströms till Wettsteinbrücke, frågar en man vad kyrkan heter och får veta att det är Münster, ser affischer inför folkomröstning om utbyggnad av Wettsteinbron (de gröna tycks vara emot ökad trafik, ja-sidan hävdar att utbyggnaden är för kollektivtrafikens skull),  Går över bron till Münsterplats där den ståtliga brunröda Muster står omgiven av läckra gamla hus i beige, ljusblått och vitt (med gröna luckor), utblommade kastanjer och en transportabel grön toa som visar sig vara stängd. Går genom medeltidsgränder på kullersten, hör någon som spelar flöjt i närheten, kommer till Barfüsserplatz just när klockan slår 9 i det rödbruna stadshuset med målningar, statyer och ett litet förgyllt torn bredvid det stora tornet. Det är fortfarande varmt. Jag har gott om tid. Vad göra mer?  Finner att jag kan åka spårvagn till Munstermesse som låter spännande. När jag nu passerar Mittlere Rhenbrücke för andra gången har solen gått ned. Mustermesse är helt död så här dags och jag återvänder genast med spårvagn nr 2 via Wettsteinbrücke (där jag ser en lastpråm tuffa uppför Rhen) via Bankverein (där en gul spårvagn med orange rand korsar vår väg) och teatern till järnvägsstationen, där en klunga svartklädda glada nunnor berättar lustiga historier för varandra på italienska. Köper i en affär på stationen cashewkärnor att kanske ha till frukost (trodde de kostade 2.50 men det var vikten), tittar in i Franska järnvägsstationen och funderar inför kartan över hur de tre ländernas gräns går här i Basel och över hur det var under andra världskriget med flyktmöjligheter undan nazisterna in i Schweiz, går ombord på tåget med väskorna, sätter mig därefter på perrongen och äter de sista skinksmörgåsarna och ölen.

Säger Guten Tag till rumskamraten och somnar småningom i min överslaf i sovvagnen, sedan passkontrollen tittat in.

 

Lördag 1/6.

Väcks kl 7.00 ungefär i Luneburg. Lövskog utanför fönstret. I sovvagnen finns dusch och vatten men ej tvål. Speciell engångsförpackning med vatten för tandborstning - man kan inte överallt slösa med rent vatten som hos oss. Tar fram biljetten för nästa etapp för att se hur lång tid jag har på mig i Hamburg. Finner att tåget går från Hamburg kl 7.00 - en timme innan jag anländer dit kl 8.00!! Börjar hålla med Agneta om att Nyman & Schulz nog är dålig. Beställer en kopp kaffe av nattvagnskonduktören. Frågar vad den kostar. "Detta är en gåva från mig", säger han.

          Hauptbahnhof i Hamburg ser ut som de gamla hederliga järnvägsstationerna från sekelskiftet. Men rimligen var den totalförstörd under kriget. Jag tänker på min vän Egon S som bodde här under bombningarna i slutet av juli 1943 då eldstormen dödade närmare 50 000 människor. En del av mänsklighetens ondaste gärningar har utförts av "de goda" i kampen mot ondskan.  

          Jag ställer väskorna på en av tvärbalkongerna, finner att tidtabellen som gäller idag inte finns uppsatt utan bara den som gäller från 2 juni, får dock småningom besked att tåg mot Köpenhamn går 8.34. Rusar runt för att ta reda på om platsbiljett behövs och får besked att det inte behövs (men det visar sig behövas ändå för 10 DM på tåget). Det är tveksam om jag kommer att hinna hem till Halmstad  i tid: kl 18.00 ska jag spela min barytonstämma i Åderlåtarna vid en 250-årsfest (5 kamrater som fyller 50 år var).

          Delar kupé med ett danskt par och en tjock amerikan som läser en pocketbok. Kl 9.30 ser jag bortom havet bortom stora gula fält vid Neustadt. Kl 9.50 står det vid Oldenburg: "Parkplatz fur Militärischen ketten und Radfahzuge 200 m" och vi åker förbi hus med vita syrener i trädgården, kolonilotter, betande får och kor. Längs banvallen vitblommande buskar - slån?  Kaffevagnen som passerar levererar inte bara kaffekoppen i engångsmaterial utan även en kaffekanna som ska slängas! Vid Fehmar Sund  blåser det vita gäss. På färjan i Puttgarden växlar jag SFr till DK för att ringa. Äter frukost för att få fler danska tiokronor.

          I Rödby tittar passkontrollanter på passen men man får inga stämplar nuförtiden. I kupén bredvid är den en kvinna som måste återvänta till Tyskland då hon tydligen inte hade tillfredsställande handlingar. Jag börjar på del 2 av boken med sammanfattningar från kongressen. Det är totalt 680 sammanfattningar. När vi kör över Guldborg Sund kommer en dansk konduktör och han säger att jag kan komma med ett tåg från Hälsingborg om jag går av tåget innan färjan kommer iland. Bra. Vi lämnar 12.20 ön Falster och kör över Storströmmen där man till vänster ser 5 vindkraftverk.

          I Köpenhamn är det röda tåg och vita tåg. Ställer väskan på perrongen vid spår 2 där tåget till Stockholm ska gå. Får efter telefonkontakt med A klart för mig att jag kan åka med bussen Kystlinjen ända från Köpenhamn till Halmstad... Men var är hållplatsen. SAS-bussens konduktör säger att det är på motsatta sidan järnvägshallen. Hittar ingen utgång där. Rusar runt och hittar ingen hållplats. Frågar näste SAS-konduktör och denne förklarar att det ska finnas en trappa ned. Hittar en som går till bagageinlämningen och därefter ut. Men var är Kystlinjens hållpats? Småningom hittar jag den. Hämtar väskan på perrongen just som stockholmståget går.

          I Helsingör pågår ombyggnad. Den blåvita SFL-färjan Betula kommer in. Vi åker med en liten färja som heter Kärnan. En svart tågfärja och ytterligare en (Ursula) hinner komma innan vi lämnar Helsingör. Tar en kopp kaffe i röken och skränet. Färjorna är nog de sista som blir rökfria. Sällan verkar en så stor andel av befolkningen vara rökare som på färjan. Och sällar klingar skånskan fulare än hos fulla skåningar på färjan. Går upp på soldäck. Lite duggregn. Kaptenen ser i en TV vad som händer i aktern. Jag funderar på om jag ska åka direkt till festen i Halmstad eller hem och byta först.

          I Helsingborg fördröjs vi först av noggranna tullkontrollanter som vill titta i  påsarna och sedan av det faktum att 100 nya passagerare med plastkassar från färjan vill stiga på den fullsatta bussen. Långt stillastående med undran om vad som ska hända. Jag läser att Pågatågen flyttar till nya Helsingborg C den 10 juni. En familj med lätt berusad familjefar och förkyld lilltös sitter bredvid mig. "Aldrig mer ska jag åka med dig någonstans" säger den trötta mamman. 16.30: Hurra, det kommer en extrabuss. Nej, den ska åt annat håll. 16.35. Det kommer faktiskt en extrabuss. Hurra. Mannen bredvid mig öppnar en öl medan makan trött och dyster sluter ögonen.

          I Ängelholm kl 17.00 dyker en and i ån och den trötta makan försöker få sin fyllepratande make att hålla tyst.

Kl 17.15 kör vi uppför Hallandsåsen. I Mellbystrand konstaterar jag att jag aldrig besökt Maxi. Kl 17.38 står det en skylt Göteborg 164 km, Halmstad 21 km. Jag räknar ut att om bussen håller en medelhastighet på 60 km/tim ska jag vara framme i tid. Kl 17.40 är vi inom kommungränsen och jag ser viltstängsel på båda sidor om vägen.

Nu dyker Laholmsbukten upp och en flicka rider på en häst på ängen, svartvita kor slöar och till höger syns Pilkington. Strax före 18.00 är vi vid SJ i Halmstad. Agneta har med sig basunen och vi kör direkt till Vårdskolans aula där Åderlåtarne sitter färdig. Kl. 18.05 sitter jag med notstället uppfällt och basunen i munnen.

Jag hann.

Åter till "Miljövänliga resor"

 


Home

[email protected]

Besöksräknare  

 

Hosted by www.Geocities.ws

1