På 31 timmar från Rörvik till Halmstad - 
(eller på 15 timmar från Uddevalla till Horred 
på Västtrafiks 24-timmarskort)


Jag befann mig i Rörvik på Sotenäset och skulle hem till Halmstad. I en annons hade jag sett att om man köpte ett 24.timmarskort på Västtrafiken och gjorde en intressant resa och sände in berättelsen, kunde man vinna ett månadskort på Västtrafiken.

För att utnyttja Västtrafiks 24-timmarskort maximalt skulle jag behöva åka från Kungshamn 20.15. Men eftersom jag ämnade besöka mina föräldrar på sjukhemmet Kapelle i Uddevalla behövde jag åka tidigare - torsdagens resa får därför gå "utom tävlan"                

Torsdag 22 juli 1999

Startar resan med liten vandring på grusväg med ekar, rönnar, nypon, hundäxing, gråbo, älggräs och klöver vid vägkanten till hållplatsen Östra Rörvik där buss 866 avgår 14.08. Många personbilar passerar busshållplatsen. Tyvärr är det extremt lite människor som följer Bohustrafikens uppmaning "Tag bussen när du kan, bilen när du måste" Vid hållplatsen ett hus med badgäster från Stockholm med etanolbil - bättre än inget... Liten buss med bara ytterligare två passagerare. Skvalmusik från pojken eller bussradion? Tyvärr bussradion. Vid det lilla samhället Örn en havsvik med fritidsbåtar och i bakgrunden ett par vindkraftverk. Bergknallar och klipphällar. Hovenäset mindre turistdominerat än Kungshamn? Chauffören har kört här i 2 år. Bor på Smögen, född i Högsäter, åkte på Lelångenbanan till realskolan i Färgelanda innan banan lades ned. Hade häromdagen 17 passagerare men annars är det nog oftast ett par-tre. På vintern ofta ingen.

Åker med busslinje 860 Smögenexpressen från Kungshamn 14.45  till Munkedal. Väjern ter sig inte så värst charmigt jmf med andra kustsamhällen jag ser. Gott om plats i den fina luftkonditionerade  bussen, kanske 20 passagerare. I Hunnebostrand är mannen framför är mig färdig med cigarett och tändare för ett bloss så snart bussen stannar. Barndomsminne från Hunnebostrand: besök i baptistkyrkan med strängmusik. På vägen till Bovallstrand en del lantgårdar med åkrar mellan bergknallarna.

Bovallstrand. Barndomsminne: vi åkte ibland från Dingle till badholmarna och badade när pappa var färdig för dagen med arbetet på banken. På den tiden var busstrafiken till Bovall-Hunnebo-Gravarne från Dingle (med anknytning till tågen) livlig. Minns särskilt kvällståget med många cyklar som omlastades från tåget till bussarna. Jag tror det fanns direkta vagnar från Stockholm till Strömstad.

Det stiger på passagerare vid alla tätorterna. Vi möter 2 bussar strax efter Bovallstrand. Vacker väg nedanför klipporna bredvid havsviken. Vid Brygge får man gå av om man ska till Gerlesborg för kulturaktiviteter.  Busslinje 860 svänger upp till höger i brant backe och skog - mot Hallinden. Här är vägen inte lika rak och bred som på många andra ställen på Sotenäset. Vid Runden betar massor av kor. Vi ser strax därefter innersta delen Åbyfjorden. I Hallinden ser det ut att vara en utställning av friggebodar Här går Lysekilsbanan som sedan många år bara transporteras av godståg. Den norske busschauffören meddelar att en direktbuss till Göteborg avgår 15.35 (den som går från Kungshamn 15.05). I hörluren hör jag till min glädje och överraskning P1. Ofta har jag retat mig på att bussradion tillhandahållit flera skvalkanaler men inte P1. Hallinden ser väl ut att vara väldigt avfolkad - men har kanske aldrig varit så värst mycket befolkat.

Där Lysekilsvägen kommer fram till E6 i Gläborg pågår ett enormt vägbygge. Vid denna korsning kanske mer motiverat än på många andra ställen att bygga ut vägen. Annars innebär den oerhörda utbyggnaden av vägnätet som skett de senaste 50 åren en mänsklig dumhet. Hade man tidigare kunnat förutse massbilismens miljökonsekvenser och istället satsat på utbyggd (istället för nedlagd) turtät spårburen trafik hade man nu kunnat se framtiden an med större optimism. (Man har beräknat att jorden skulle tåla 8,5 miljarder ton koldioxid per år, motsvarande ungefär 1 liter bensin per person och dag. Svenskarna producerar f.n. drygt 7 ton koldioxid per person och år och skulle på sikt behöva minska till en fjärdedel av dagens förbrukning om vi ville medverka till en rättvis och hållbar utveckling på vår jord.)

I Munkedal länståg nr 1751 kl.16.03. Munkedalsminnen: smalspåriga tåget (går nu som museibana Åtorp-Hamnen på sommaren), påskafton hos familjen Strand, liftning vid viadukten (min bror Gunnar sa här en gång1947, när vi såg en kvinna gå där med lång kjol, "the new look": "Där kommer det nya loket"). Nu ser jag att det finns en ny viadukt. Tåget glädjande fullsatt. Ett par tonårstjejer som lagt upp sitt bagage på två säten inser inte att de ska flytta bagaget utan tillsägelse. En stor svart hund vid mina fötter. En blandning mellan schäfer och rottweiler enl. matte.

I Uddevalla tågskytteln (linje 10), en c:a 20-sitsig buss, till Kampenhof och därefter buss nr 3 mot Bohusgården till Kapellegården, på samma biljett som Rörvik-Uddevalla (har kostat 47 kr).

Efter besöket på Kapelle buss nr 3 kl 17.38 till Kampenhof och därefter buss nr 5 kl 18.00 till Skogslyckan.,

 

Fredag 24 juli - En heldag med Västtrafik

Jag har planerat att åka med tåg nr 1851 kl. 5.22. Fann att det går en buss från Skogslyckan till Centrum 4.43 och ställde väckning i fickdatorn kl. 4.00.

                       Uddevalla

Det är ljust i öster men solen har inte gått upp. Jag är ute i så god tid så jag hinner gå till nästa hållplats. Enstaka bilar, några fåglar skriker, det är aningen kyligt.

04.15

 

Morgonbussen Iduna-Dalaberg-Skogslyckan-Kampenhof från Skogslyckan kl 4.43, visar sig köras av 4-stadspendeln. Han har idag 2 passagerare. När det inte  är semester har han full buss. Promenad från Kampenhof via "Brattska ängen (när jag gick i skolan i Uddevalla höll man på att bygga husen på denna äng) till järnvägsstation.

Jag finner att det går ett Västtåg nr 3023 kl 5.05 från Uddevalla till Göteborg via Vänersborg, och tar detta istället för tåget 5.22 som jag ursprungligen hade tänkt. Kortet går inte att stämpla i tågets biljettautomat. Bra motorvagnar. Banan något skakig. Men inga skenskarvar.  I Väne Ryr går solen upp och fasadbelyser ängar, skog och kossor Spegelblank sjö i Öxnered där vi korsar Oslobanan. Före Vänersborg till höger vänernviken Vassbotten

Vänersborg. Järnvägsstationen i Vänersborg ligger vid vattnet - man ser segelbåtar och järnvägen går på en bro över Trafikkanalen . alldeles invid stationen. I väntsalen en skojig målning, delvis i relief, med järnvägsstation mm. Liten järnvägsrestaurant som öppnar 7.30 vardagar. På lunchtid kan man där få dagens rätt för 39 kr. Hur kommer segelbåtarna ut i Vänern? Rörlig bro? I Vänersborg hade jag min allra första kontakt med sjukvården när jag vikarierade som narkossköterska sommaren 1958 (utan att egentligen kunna något). En dag när jag satt och kontrollerade blodtrycket på en patient som narkosläkaren lagt en ryggmärgsbedövning på, ville läkaren kontrollera om den tagit och sa "Rör på benen", Patienten gjorde inget försök att röra benen. Läkaren upprepade flera gånger i allt bryskare ton "Rör på benen". Jag sa då till patienten: Doktorn vill att herr Olsson ska röra på benen". Patienten replikerade då: "Jaså, jag trodde han talade till syster")

Inga affärer eller kiosker var öppna vid denna tid på morgonen så jag kunde inte skaffa något vykort från Vänersborg

 Karta över Vänersborg (i avsaknad av vykort)

  En Älvsborgsbuss kommer samtidigt med tåget 1851 som jag tar kl 5.43 från Vänersborg. Skenskarvar på banan öster om Vänersborg. Passerar Göta älv och Vargön och åker mellan Hunneberg och Halleberg (155 m.). Snart slätt med jordbruk. Denna järnväg kallades havrebanan - byggdes bl.a. för att möjliggör västgötabönders export av havre till England.

Tar i Grästorp en kopp kaffe ur vagnens pumptermos till det kokta ägg jag medför (salt i "överlevnadspåsen"  från något SAS-resa för länge sedan) och en Wasa Sandwich (tyvärr finns ingen liknande icke-multinationell). Betalar 5 kr till konduktören för kaffet.  Bara 2 ytterligare passagerare i vagnen. I Vara en stor silobyggnad, kyrka och några fina gamla trähus.

I Herrljunga fortfarande för tidigt för vykortsinköp (inhandlar i e.m. när jag kommer nästa gång) men tar ett foto på 3 tåg (hade jag väntat en stund kunde det bli 4, inklusive X2000). Liten promenad på tom Storgata. Delvis trevliga gamla hus. Kyrkan mitt i byn, stängd nu 6.30 på morgonen. Roligt att se att Herrljunga är annat än ett stationshus. Vattendraget här heter Nossan.

På stationen i Herrljunga: tåg till Borås, Uddevalla och Mariestad.
Och konduktören


  Kinnekulletåget 1646 som avgår 6.48 från Herrljunga består av en dieselmotorvagn utan konduktör. Jag får stå framme hos föraren och se på banan. På Uddevalladelen max 110 km. Motorerna hörs nästan inte. Bara handgas, automatväxling. Stationerna bemannade vilket gör att det är svårt få ekonomi på banan. Han kör även Vättertåg. Idag arbete från 5.30 till 18. Detta tåg ganska tomt på sommarlovet, fullt av skolbarn under terminerna.

Kinnekulletåget

 

I Håkantorp växel som sköts från Vara och skarp sväng till höger, får här köra 40 km per tim. Vid de små stationerna riklig vegetation i och kring spåren (bättre det än hormoslyr). Västgötaslätten är verkligen enormt stor. Koloniträdgårdar med små stugor före Lidköping.

Framnäs city heter en hållplats i Lidköping. Vi passerar Lidan där en restaurangbåt ligger. Tågmöte. Minne från Lidköping: ett av mina första läkarvikariet 1961. Jag var jour och i samråd med min bakjour bestämdes att jag skulle lumbalpunktera en febril gosse. Gick till nattsköterskan och sa "Vi ska lumbalpunktera honom". Då tittade hon förmanande på mig och sa "Lille pojk, inte lumbalpunkterar vi små barn mitt i natten, han är frisk imorgon". Och så fick det bli. I Lidköping råkade jag också ut för att inte förstå språket: En mamma ringde och sa: "Ungen tjöver seck". Jag frågade hur det yttrade sig: "Han tjöver seck änna så han kovnar". Jag uppmanade mamman att ta pojken till sjukhuset så jag fick se vad det var med honom.

Från Lidköping till Hällekis får jag sällskap framme hos föraren av tandsköterska som p.g.a. ryggont inte kan sitta och som tidigare sommarjobbat som guide och initierat berättar om herrgårdarna och naturen här. Vi ser dovhjort och rådjur. På kartan ser det ut som om tåget går vid Vänerns kant - men det gör det inte. Till höger finns Kinnekulle.

I Mariestad hinner jag titta in i den ståtliga kyrkan (som håller på att renoveras på utsidan) och se en glimt av Gammelstad bredvid stationen innan bussen till Töreboda avgår 8.45.

Vid busshållplatsen i Mariestad väntar en man som ska på bussutflykt till Medevi brunn. På stationen ett godståg med timmer från St Petersburg (via Nynäshamn). Vi blir 2 passagerare i bussen 504 som avgår 8.45. Det brukar vara en del gods från bilfirmorna och under terminerna mycket skolbarn.

I Töreboda ligger järnvägsstation alldeles bredvid Göta Kanal och man kan se båt och tåg samtidigt. Resecentrum invigt 1998. Trevligt gammalt stationshus med skyltarna 3:e klass väntsal (resecentrum) och 1: a och 2:a klass väntsal.

Stationshuset i Töreboda ligger vid Göta kanal

Maribell av Göteborg ligger vid kaj och görs i ordning. På torget en staty med en man som sköter två hästar. Matställen och de flesta affärer fortfarande stängda men Gullbergshallen öppen och jag köper där den enda filmrulle de har. När jag återvänder till kajen håller passagerare på att gå ombord. De flesta tycks, tyvärr, ha kommit hit i bil. Solen värmer nu gott. Jag äter upp min banan och en Quicklunch. Innan avgång påminner kaptenen på Maribell i högtalaren om ev kvarglömda vandrarhemsnycklar. Vid 10-tiden susar ett X2000 förbi. Jag hör att båten ska gå till Karlsborg och alldeles efter avgång passera världens minsta färja, Lina. En grupp utvecklingsstörda ungdomar kommer med buss och går ombord på Sandön som också legat vid kajen. Fritidsbåtar passerar i kanalen. Hur ofta är det broöppning? Jag går en bit längs kanalen och finner att järnvägsbron är öppen för båtar hela tiden medan landsvägsbron nog bara öppnas när så erfordras.

Strax före ordinarie avgång 10.41 meddelas att tåget från Stockholm  blir ungefär 1 tim försenat. Tar kaffe och äpplekaka på gatuköket mittemot stationen och kollar tidtabeller. Kan sannolikt komma till Hjo 13.00 istället för 12.15 - om jag slopar besöket i Tibro. Ringer occh meddelar Greta i Hjo (som jag avtalat att besöka). Rakar mig vid kanalen.

Det försenade tåg TiM165  till Skövde är så gott som fullsatt. Bara 20 minuters resa

 

Resecentrum i Skövde

S:ta Helena  kyrka i Skövde

Tuben över spåren

I Skövde modernt resecentrum med tåg och buss samlade, rulltrappa till glastuben som går över spåren. Alldeles invid ligger kulturhuset med bibliotek, konsthall och teater, det gamla hotell Billingen Plaza, kyrkoparken, St Helena kyrka (inte vacker utanpå tycker jag, men intressant inuti) och på ett torg skulpturgrupp med vattenkonst.

Buss 402 avgår från Skövde resecentrum gate 08 kl 12.25 och passerar  Värsås på vägen till Hjo. Inte mindre än tre berusade alkoholister bland de fåtaliga passagerarna i denna buss och föraren går bak i bussen och ger dem förhållningsorder.

  "I love Hjo" ståt vid infarten till Hjo Greta möter vid bussen och är lika god och glad som jag minns henne från Dingletiden. Hon jobbade i Göteborgs Bank i Dingle 1944-1951 hos pappa (på avslutningen i skolan gick hon frågan: "Vad är fördelen med postgirot?". Hon svarade  "Man slipper se pengarna") men hade egentligen tänkt att bli sjuksköterska som systern. Greta och Nils flyttade till Hjo via den smalspåriga järnvägen som lades ned på 60-talet. Under våra 55 minuter hinner vi prata Dingleminnen, äta en god lunch och få kaffe med margaretakaka på balkongen,

Buss 402 avgår  från Hjo kl 13.55  till Skövde. Vid  hållplats Fridtorp liten kyrka med separat klockstapel. Vid Bruntorp ser jag en gammal stenbro leda över ån.

Från Skövde till Tidaholm åker jag med länspendeln 839 kl 15.05 som går ända från Karlstad till Jönköping.

I Tidaholm hinner jag se Basarlängan och titta in i kyrkan. En kvinna ur "A-laget" kommenterar för mig, när jag ser statyn på torget, att vattenbärarens hinkar är försvunna liksom schackpjäserna. "Det försvinner saker och ting". Jag hinner inte se bilmuseet, turbinhusön, vulcanön  och smedstugorna. . Toa kostade 1 kr i Mariestad men 5 kr i Skövde. Är gratis vid busstationen i Tidaholm. Busstationen är belägen vid gamla järnvägsstation i Tidaholm, järnvägen som gick till Falköping, troligen nedlagt i slutet av 60-talet.

Torget i Tidaholm med vattenbärare.      F.d. järnvägsstationshus

 

Buss nr 302 kl 16.02 från Tidaholm till Falköping. En kvinna från staden berättar för mig i bussen om Tidaholm. Skogsbygd på vägen till Falköping. I Madängsholm är busshållplats vid en återvinningsstation.

Kuperat landskap vid vägkorset Falekvarna. En  3-årig Bengt på sätet framför bryter arm med mig.

I Falköping hittar jag inget stadscentrum i närheten av järnvägsstation och upptäcker inte förrän det är för sent en lokal tidtabell med karta över staden (jag hade hunnit ta en liten bussrundtur). Stationshuset i funkisstil var väl på sin tid berömt. Jag tycker hotell Ranten bredvid är finare. Vid Sigfridsplatsen liten park med fiskar som sprutar vatten. På andra sidan spåren (väg mot Mösseberg) en parkeringsplats för tågresenärer. Endast en bil står där. Spåren nås via kulvert med trappor och hissar.

 

 

Tåget TiM177 avg.17.30 från Falköping spår 1 är så gott som fullsatt. En del ungdomar ligger ogenerat och tar upp två platser. Hade tänkt äta något på detta tåg men smörgåsarna slut liksom kaffet i konduktörernas servering. Min andra quicklunch har smält. Vagnarna på Mälartåget trevliga med huvudsakligen säten fyra grupperade tillsammans

 

Sovstilarna varierar på tåget

Hinner i kväll köpa vykort från Herrljunga innan tåg 1837 avgår mot Borås 17.56. I morse när jag besökte Herrljunga var kiosken ju stängd.

Alla de tre lokaltågen (Mot Uddevalla, mot Borås och Kinnekullebanan) startar åt samma håll i Herrljunga - mot Stockholm - och svänger av åt norr resp söder. Mycket gott om plats i  tåget. I Borgstena ser jag ett nästan helt övervuxet spår och av kinnekulleföraren fick jag veta att man får spruta kemikalier ute på linjen men inte på bangårdarna. Jag har med mig litteratur för en hel dags åkande men har ännu inte hunnit börja läsa eller lyssna (D Sayers: Strong poison, både text och talband - som engelskövning). En hel del skog längs banan.  I Fristad stort industriområde. Tågmöte.  Till höger skymtar Öresjö mellan träden och en stund åker vi längs stranden av sjön. Kolonistugor på höger sida någon kilometer före Knalleland. Simbassäng.  En hare el kanin hoppar på bangården i Borås.

Får nöja mig med att titta på stationen och den del av Borås som ligger närmast järnvägsstation.

Det är samma tågset som kommit från Herrljunga som fortsätter som tåg 1887 kl 18.45 mot Varberg. Många ungdomar stiger på i Borås. Omgivningarna nu mer varierande än mellan Herrljunga och Borås: vi kör till stor del längs Viskan Jag får betala 32 kr för den del av resan som ligger i Halland. Fritsla ligger vid Häggån. På vänster sida ser man kyrkan. Kinna i Marks kommun känner jag mest från limericken:

Det var en herre i Kinna  
som inte fick elden att brinna.
Då lade han dit
en bit dynamit:
"Stig in", sa hans döva värdinna.

Tågmöte i Kinna. En yngling bakom mig som talar med kompis i mobiltel är mindre engagerad i det tågtekniska: "Vi är vid en station någonstans och jag tror vi kommer fram vid 8-tiden". Stationen Assberg har jag aldrig förr hört talas om. Namnet Skene lärde jag känna på 40-talet i Dingle. Göteborgs Bank i Dingle hade en bra källarlokal och där arkiverades postväxlar i kartonger tills de skulle makuleras. Då körde Gunnar och jag hem dem på kälken och eldade i pannan i vår källare. Vi gjorde strutar av dem och eldade i ena änden så det kom rök ur den andra, lekte ånglok. Många kartonger kom från Göteborgs Bank i Skene.

I Björketorp på vänster sida en kyrka som ser modern ut. I Horred ser vi hästar och kor beta. Godsmagasin finns kvar. Används det? Jag vet inte om det finns godstransport på Viskadalsbanan. Viskadalen är på flera ställen en bred slätt. Bilvägen långa sträckor bredvid järnväg. Som alltid ser man mångdubbelt fler som kör miljöförstörande bil än som åker med tåget.   Jag får svaret på frågan om gods vid en industri söder om Horred: där finns godsvagnar.

Omkring 19.40 lämnar vi Västra Götaland (mellan Horred och Veddige) - jag har då förbrukat 15 av dygnskortets 24 timmar. Om jag igår tagit Smögenexpressen från Kungshamn till Uddevalla kl  20.15 hade jag kunnat nyttja kortet även på den sträckan.

Stationerna Veddige, Derome och Tofta ligger i Halland.

Vädret har varit bra hela dagen men i Varberg regnar det. Äter en bagette på stationen.

"Utom tävling" åker jag X2000 fr Varberg kl  20.21.. Lyssnar i tågradion på ett program om Astrid Lindgren. Passerar Falkenberg vid Ätran. Omgivningen välkänd för mig efter mångåriga täta resor på Västkustbanan. Hem till Halmstad

Jag vann ett månadskort - och åkte en hel del mera i Västra Götaland


Åter till Miljövänliga resor


Home

[email protected]

Hit Counter

Hosted by www.Geocities.ws

1