Jag befann mig i Rörvik på Sotenäset och skulle hem till Halmstad. I en
annons hade jag sett att om man köpte ett 24.timmarskort på Västtrafiken och gjorde en
intressant resa och sände in berättelsen, kunde man vinna ett månadskort på
Västtrafiken.
För att utnyttja
Västtrafiks 24-timmarskort
maximalt skulle jag behöva åka från Kungshamn 20.15. Men eftersom jag ämnade besöka
mina föräldrar på sjukhemmet Kapelle i Uddevalla behövde jag åka tidigare -
torsdagens resa får därför gå "utom tävlan"
Torsdag 22 juli
1999
Startar resan med
liten vandring på grusväg med ekar, rönnar, nypon, hundäxing, gråbo, älggräs och
klöver vid vägkanten till hållplatsen Östra Rörvik där buss 866 avgår 14.08. Många
personbilar passerar busshållplatsen. Tyvärr är det extremt lite människor som följer
Bohustrafikens
uppmaning "Tag bussen när du kan, bilen när du måste" Vid hållplatsen ett
hus med badgäster från Stockholm med etanolbil - bättre än inget... Liten buss med
bara ytterligare två passagerare. Skvalmusik från pojken eller bussradion? Tyvärr
bussradion. Vid det lilla samhället Örn en havsvik med fritidsbåtar och i bakgrunden
ett par vindkraftverk. Bergknallar och klipphällar. Hovenäset mindre turistdominerat
än Kungshamn? Chauffören har kört här i 2 år. Bor på Smögen, född i Högsäter,
åkte på Lelångenbanan till realskolan i Färgelanda innan banan lades ned. Hade
häromdagen 17 passagerare men annars är det nog oftast ett par-tre. På vintern ofta
ingen.
|
Åker med
busslinje 860 Smögenexpressen från Kungshamn 14.45
till Munkedal. Väjern ter sig inte så värst charmigt jmf med andra
kustsamhällen jag ser. Gott om plats i den fina luftkonditionerade bussen, kanske 20 passagerare. I Hunnebostrand
är mannen framför är mig färdig med cigarett och tändare för ett bloss så snart
bussen stannar. Barndomsminne från Hunnebostrand: besök i baptistkyrkan med
strängmusik. På vägen till Bovallstrand en del lantgårdar med åkrar mellan
bergknallarna.
Bovallstrand.
Barndomsminne: vi åkte ibland från Dingle till badholmarna och badade när pappa var
färdig för dagen med arbetet på banken. På den tiden var busstrafiken till
Bovall-Hunnebo-Gravarne från Dingle (med anknytning
till tågen) livlig. Minns särskilt kvällståget med många cyklar som omlastades från
tåget till bussarna. Jag tror det fanns direkta vagnar från Stockholm till Strömstad.
Det stiger på
passagerare vid alla tätorterna. Vi möter 2 bussar strax efter Bovallstrand. Vacker väg
nedanför klipporna bredvid havsviken. Vid Brygge får man gå av om man ska till Gerlesborg
för kulturaktiviteter. Busslinje 860
svänger upp till höger i brant backe och skog - mot Hallinden. Här är vägen inte lika
rak och bred som på många andra ställen på Sotenäset. Vid Runden betar massor av kor.
Vi ser strax därefter innersta delen Åbyfjorden. I Hallinden ser det ut att vara
en utställning av friggebodar Här går Lysekilsbanan som sedan många år bara
transporteras av godståg. Den norske busschauffören meddelar att en direktbuss till
Göteborg avgår 15.35 (den som går från Kungshamn 15.05). I hörluren hör jag till min
glädje och överraskning P1. Ofta har jag retat mig på att bussradion tillhandahållit
flera skvalkanaler men inte P1. Hallinden ser väl ut att vara väldigt avfolkad - men har
kanske aldrig varit så värst mycket befolkat.
Där
Lysekilsvägen kommer fram till E6 i Gläborg pågår ett enormt vägbygge. Vid
denna korsning kanske mer motiverat än på många andra ställen att bygga ut vägen.
Annars innebär den oerhörda utbyggnaden av vägnätet som skett de senaste 50 åren en
mänsklig dumhet. Hade man tidigare kunnat förutse massbilismens miljökonsekvenser och
istället satsat på utbyggd (istället för nedlagd) turtät spårburen trafik hade man
nu kunnat se framtiden an med större optimism. (Man har beräknat att jorden skulle tåla
8,5 miljarder ton koldioxid per år, motsvarande ungefär 1 liter bensin per person och
dag. Svenskarna producerar f.n. drygt 7 ton koldioxid per person och år och skulle på
sikt behöva minska till en fjärdedel av dagens förbrukning om vi ville medverka till en
rättvis och hållbar utveckling på vår jord.)
I Munkedal länståg nr 1751 kl.16.03.
Munkedalsminnen: smalspåriga tåget (går nu som museibana Åtorp-Hamnen på sommaren),
påskafton hos familjen Strand, liftning vid viadukten (min bror Gunnar sa här en
gång1947, när vi såg en kvinna gå där med lång kjol, "the new look":
"Där kommer det nya loket"). Nu ser jag att det finns en ny viadukt. Tåget
glädjande fullsatt. Ett par tonårstjejer som lagt upp sitt bagage på två säten inser
inte att de ska flytta bagaget utan tillsägelse. En stor svart hund vid mina fötter. En
blandning mellan schäfer och rottweiler enl. matte.
I Uddevalla tågskytteln
(linje 10), en c:a 20-sitsig buss, till Kampenhof och därefter buss nr 3 mot Bohusgården
till Kapellegården, på samma biljett som Rörvik-Uddevalla (har kostat 47 kr).
Efter besöket
på Kapelle buss nr 3 kl 17.38 till Kampenhof och därefter buss nr 5 kl 18.00 till
Skogslyckan.,
Fredag 24 juli -
En heldag med Västtrafik
Jag har planerat
att åka med tåg nr 1851 kl. 5.22. Fann att det går en buss från Skogslyckan till
Centrum 4.43 och ställde väckning i fickdatorn kl. 4.00.
|
Uddevalla
Det är ljust i
öster men solen har inte gått upp. Jag är ute i så god tid så jag hinner gå till
nästa hållplats. Enstaka bilar, några fåglar skriker, det är aningen kyligt.
04.15 |
|
Morgonbussen
Iduna-Dalaberg-Skogslyckan-Kampenhof från Skogslyckan kl 4.43, visar sig köras av
4-stadspendeln. Han har idag 2 passagerare. När det inte
är semester har han full buss. Promenad från Kampenhof via "Brattska ängen
(när jag gick i skolan i Uddevalla höll man på att bygga husen på denna äng) till
järnvägsstation.
Jag finner att
det går ett Västtåg
nr 3023 kl 5.05 från Uddevalla till Göteborg via Vänersborg, och tar detta istället
för tåget 5.22 som jag ursprungligen hade tänkt. Kortet går inte att stämpla i
tågets biljettautomat. Bra motorvagnar. Banan något skakig. Men inga skenskarvar. I Väne
Ryr går solen upp och fasadbelyser ängar, skog och kossor Spegelblank sjö i Öxnered där vi korsar
Oslobanan. Före Vänersborg till höger vänernviken Vassbotten
Vänersborg. Järnvägsstationen i Vänersborg
ligger vid vattnet - man ser segelbåtar och järnvägen går på en bro över
Trafikkanalen . alldeles invid stationen. I väntsalen en skojig målning, delvis i
relief, med järnvägsstation mm. Liten järnvägsrestaurant som öppnar 7.30 vardagar.
På lunchtid kan man där få dagens rätt för 39 kr. Hur kommer segelbåtarna ut i
Vänern? Rörlig bro? I Vänersborg hade jag min allra första kontakt med sjukvården
när jag vikarierade som narkossköterska sommaren 1958 (utan att egentligen kunna
något). En dag när jag satt och kontrollerade blodtrycket på en patient som
narkosläkaren lagt en ryggmärgsbedövning på, ville läkaren kontrollera om den tagit
och sa "Rör på benen", Patienten gjorde inget försök att röra benen.
Läkaren upprepade flera gånger i allt bryskare ton "Rör på benen". Jag sa
då till patienten: Doktorn vill att herr Olsson ska röra på benen". Patienten
replikerade då: "Jaså, jag trodde han talade till syster")
Inga affärer
eller kiosker var öppna vid denna tid på morgonen så jag kunde inte skaffa något
vykort från Vänersborg
Karta över
Vänersborg (i avsaknad av vykort)
|
Tar i Grästorp
en kopp kaffe ur vagnens pumptermos till det kokta ägg jag medför (salt i
"överlevnadspåsen" från något
SAS-resa för länge sedan) och en Wasa Sandwich (tyvärr finns ingen liknande
icke-multinationell). Betalar 5 kr till konduktören för kaffet. Bara 2 ytterligare passagerare i vagnen. I Vara
en stor silobyggnad, kyrka och några fina gamla trähus.
I Herrljunga fortfarande för tidigt för vykortsinköp
(inhandlar i e.m. när jag kommer nästa gång) men tar ett foto på 3 tåg (hade jag
väntat en stund kunde det bli 4, inklusive X2000). Liten promenad på tom Storgata.
Delvis trevliga gamla hus. Kyrkan mitt i byn, stängd nu 6.30 på morgonen. Roligt att se
att Herrljunga är annat än ett stationshus. Vattendraget här heter Nossan.
|
|
På stationen i
Herrljunga: tåg till Borås, Uddevalla och Mariestad. |
|
|
|
Kinnekulletåget |
|
I Håkantorp
växel som sköts från Vara och skarp sväng till höger, får här köra 40 km per tim.
Vid de små stationerna riklig vegetation i och kring spåren (bättre det än hormoslyr).
Västgötaslätten är verkligen enormt stor. Koloniträdgårdar med små stugor före
Lidköping.
Framnäs city
heter en hållplats i Lidköping. Vi passerar Lidan
där en restaurangbåt ligger. Tågmöte. Minne från Lidköping: ett av mina första
läkarvikariet 1961. Jag var jour och i samråd med min bakjour bestämdes att jag skulle
lumbalpunktera en febril gosse. Gick till nattsköterskan och sa "Vi ska
lumbalpunktera honom". Då tittade hon förmanande på mig och sa "Lille pojk,
inte lumbalpunkterar vi små barn mitt i natten, han är frisk imorgon". Och så fick
det bli. I Lidköping råkade jag också ut för att inte förstå språket: En mamma
ringde och sa: "Ungen tjöver seck". Jag frågade hur det yttrade sig: "Han
tjöver seck änna så han kovnar". Jag uppmanade mamman att ta pojken till sjukhuset
så jag fick se vad det var med honom.
Från Lidköping
till Hällekis får jag
sällskap framme hos föraren av tandsköterska som p.g.a. ryggont inte kan sitta och som
tidigare sommarjobbat som guide och initierat berättar om herrgårdarna och naturen här.
Vi ser dovhjort och rådjur. På kartan ser det ut som om tåget går vid Vänerns kant -
men det gör det inte. Till höger finns Kinne
I Mariestad hinner jag titta in i den ståtliga kyrkan
(som håller på att renoveras på utsidan) och se en glimt av Gammelstad bredvid
stationen innan bussen till Töreboda avgår 8.45.
|
|
Vid
busshållplatsen i Mariestad väntar en man som ska på bussutflykt till Medevi brunn. På
stationen ett godståg med timmer från St Petersburg (via Nynäshamn). Vi blir 2
passagerare i bussen 504 som avgår 8.45. Det brukar vara en del gods från bilfirmorna
och under terminerna mycket skolbarn.
I Töreboda ligger järnvägsstation alldeles bredvid Göta Kanal och man kan se båt och tåg samtidigt.
Resecentrum invigt 1998. Trevligt gammalt stationshus med skyltarna 3:e klass väntsal
(resecentrum) och 1: a och 2:a klass väntsal.
|
|
Stationshuset i
Töreboda ligger vid Göta kanal |
|
Maribell av
Göteborg ligger vid kaj och görs i ordning. På torget en staty med en man som sköter
två hästar. Matställen och de flesta affärer fortfarande stängda men Gullbergshallen
öppen och jag köper där den enda filmrulle de har. När jag återvänder till kajen
håller passagerare på att gå ombord. De flesta tycks, tyvärr, ha kommit hit i bil.
Solen värmer nu gott. Jag äter upp min banan och en Quicklunch. Innan avgång påminner
kaptenen på Maribell i högtalaren om ev kvarglömda vandrarhemsnycklar. Vid 10-tiden
susar ett X2000 förbi. Jag hör att båten ska gå till Karlsborg och alldeles efter
avgång passera världens minsta färja, Lina. En grupp utvecklingsstörda ungdomar kommer
med buss och går ombord på Sandön som också legat vid kajen. Fritidsbåtar passerar i
kanalen. Hur ofta är det broöppning? Jag går en bit längs kanalen och finner att
järnvägsbron är öppen för båtar hela tiden medan landsvägsbron nog bara öppnas
när så erfordras.
Strax före
ordinarie avgång 10.41 meddelas att tåget från Stockholm
blir ungefär 1 tim försenat. Tar kaffe och äpplekaka på gatuköket mittemot
stationen och kollar tidtabeller. Kan sannolikt komma till Hjo 13.00 istället för 12.15
- om jag slopar besöket i Tibro. Ringer occh meddelar Greta i Hjo (som jag avtalat att
besöka). Rakar mig vid kanalen.
|
Det försenade
tåg TiM165 till Skövde är så gott som
fullsatt. Bara 20 minuters resa
|
|
|
Resecentrum i
Skövde |
S:ta Helena kyrka i Skövde |
Tuben över spåren |
I Skövde modernt resecentrum med tåg och buss samlade,
rulltrappa till glastuben som går över spåren. Alldeles invid ligger kulturhuset med
bibliotek, konsthall och teater, det gamla hotell Billingen Plaza, kyrkoparken, St Helena
kyrka (inte vacker utanpå tycker jag, men intressant inuti) och på ett torg
skulpturgrupp med vattenkonst.
Buss 402 avgår
från Skövde resecentrum gate 08 kl 12.25 och passerar
Värsås på vägen till
Hjo. Inte mindre än tre berusade alkoholister bland de fåtaliga passagerarna i denna
buss och föraren går bak i bussen och ger dem förhållningsorder.
|
|
|
Buss 402 avgår från Hjo kl 13.55
till Skövde. Vid hållplats Fridtorp
liten kyrka med separat klockstapel. Vid Bruntorp ser jag en gammal stenbro leda
över ån.
Från Skövde
till Tidaholm åker jag med länspendeln 839 kl 15.05 som går ända från Karlstad
till Jönköping.
I Tidaholm hinner jag se Basarlängan och titta in i
kyrkan. En kvinna ur "A-laget" kommenterar för mig, när jag ser statyn på
torget, att vattenbärarens hinkar är försvunna liksom schackpjäserna. "Det
försvinner saker och ting". Jag hinner inte se bilmuseet, turbinhusön, vulcanön och smedstugorna. . Toa kostade 1 kr i Mariestad
men 5 kr i Skövde. Är gratis vid busstationen i Tidaholm. Busstationen är belägen vid
gamla järnvägsstation i Tidaholm, järnvägen som gick till Falköping, troligen nedlagt
i slutet av 60-talet.
|
|
Torget i Tidaholm
med vattenbärare. F.d.
järnvägsstationshus
|
Buss nr 302 kl
16.02 från Tidaholm till Falköping. En kvinna från staden berättar för mig i bussen
om Tidaholm. Skogsbygd på vägen till Falköping. I Madängsholm
är busshållplats vid en återvinningsstation.
Kuperat landskap
vid vägkorset Falekvarna.
|
|
I Falköping hittar jag inget stadscentrum i
närheten av järnvägsstation och upptäcker inte förrän det är för sent en lokal
tidtabell med karta över staden (jag hade hunnit ta en liten bussrundtur). Stationshuset
i funkisstil var väl på sin tid berömt. Jag tycker hotell Ranten bredvid är finare.
Vid Sigfridsplatsen liten park med fiskar som sprutar vatten. På andra sidan spåren
(väg mot Mösseberg) en parkeringsplats för tågresenärer. Endast en bil står där.
Spåren nås via kulvert med trappor och hissar.
|
|
|
|
Tåget TiM177 avg.17.30 från Falköping spår 1 är så
gott som fullsatt. En del ungdomar ligger ogenerat och tar upp två platser. Hade tänkt
äta något på detta tåg men smörgåsarna slut liksom kaffet i konduktörernas
servering. Min andra quicklunch har smält.
|
Sovstilarna
varierar på tåget |
Hinner i kväll
köpa vykort från Herrljunga innan tåg 1837 avgår mot Borås 17.56. I morse när jag
besökte Herrljunga var kiosken ju stängd.
Alla de tre
lokaltågen (Mot Uddevalla, mot Borås och Kinnekullebanan) startar åt samma håll i
Herrljunga - mot Stockholm - och svänger av åt norr resp söder. Mycket gott om plats i tåget. I Borgstena ser jag ett nästan
helt övervuxet spår och av kinnekulleföraren fick jag veta att man får spruta
kemikalier ute på linjen men inte på bangårdarna. Jag har med mig litteratur för en
hel dags åkande men har ännu inte hunnit börja läsa eller lyssna (D Sayers: Strong
poison, både text och talband - som engelskövning). En hel del skog längs banan. I Fristad
stort industriområde. Tågmöte. Till höger
skymtar Öresjö mellan träden och en stund åker vi längs stranden av sjön.
Kolonistugor på höger sida någon kilometer före Knalleland. Simbassäng. En hare el kanin hoppar på bangården i Borås.
|
|
|
Får nöja mig
med att titta på stationen och den del av Borås som
ligger närmast järnvägsstation.
Det är samma
tågset som kommit från Herrljunga som fortsätter som tåg 1887 kl 18.45 mot Varberg.
Många ungdomar stiger på i Borås. Omgivningarna nu mer varierande än mellan Herrljunga
och Borås: vi kör till stor del längs Viskan Jag får betala 32 kr för den del
av resan som ligger i Halland. Fritsla ligger vid Häggån. På vänster sida
ser man kyrkan. Kinna i Marks kommun
känner jag mest från limericken:
Det var en herre i Kinna
som inte fick elden att brinna.
Då lade han dit
"Stig in", sa hans
döva värdinna.
Tågmöte i
Kinna. En yngling bakom mig som talar med kompis i mobiltel är mindre engagerad i det
tågtekniska: "Vi är vid en station någonstans och jag tror vi kommer fram vid
8-tiden". Stationen Assberg har jag
aldrig förr hört talas om. Namnet Skene lärde jag känna på 40-talet i Dingle.
Göteborgs Bank i Dingle hade en bra källarlokal och där arkiverades postväxlar i
kartonger tills de skulle makuleras. Då körde Gunnar och jag hem dem på kälken och
eldade i pannan i vår källare. Vi gjorde strutar av dem och eldade i ena änden så det
kom rök ur den andra, lekte ånglok. Många kartonger kom från Göteborgs Bank i Skene.
I Björketorp på vänster sida en kyrka som
ser modern ut. I Horred ser vi hästar och kor beta. Godsmagasin finns kvar.
Används det? Jag vet inte om det finns godstransport på Viskadalsbanan. Viskadalen är
på flera ställen en bred slätt. Bilvägen långa sträckor bredvid järnväg. Som
alltid ser man mångdubbelt fler som kör miljöförstörande bil än som åker med
tåget. Jag får svaret på frågan om
gods vid en industri söder om Horred: där finns godsvagnar.
Omkring 19.40
lämnar vi Västra Götaland (mellan Horred och Veddige) - jag har då förbrukat
15 av dygnskortets 24 timmar. Om jag igår tagit Smögenexpressen från Kungshamn till
Uddevalla kl 20.15 hade jag kunnat nyttja
kortet även på den sträckan.
Stationerna
Veddige, Derome och Tofta ligger i Halland.
Vädret har varit
bra hela dagen men i Varberg regnar det. Äter en
bagette på stationen.
"Utom
tävling" åker jag X2000 fr Varberg kl 20.21..
Lyssnar i tågradion på ett program om Astrid Lindgren. Passerar Falkenberg vid Ätran. Omgivningen välkänd
för mig efter mångåriga täta resor på Västkustbanan.
Jag vann ett månadskort - och åkte en hel del mera i Västra Götaland