Anteckningar från  
Tågresa till symposium om Food Allergy i Venedig mars 2001

 

Torsdag 8 mars
På tåget till Köpenhamn åker jag för första gången över Öresundsbron. Lämnar bagaget i väskboxar och går ströget till Nikolaj kyrka som nu är utställningslokal. Strosar tillbaka till järnvägsstationen och tar räksmörgås och öl på Spisehjörnet på järnvägsstationen.

Natt-tåget HC Andersen avgår 18.48 gemensamt tåg för vagnar till Frankfurt och München från spår 7. Passagerarnas entré i sovvagnen är som en fars. Ingen förstår principen för kupénumreringen och trångt är det 8småningom tror jag mig förstå att kupéer i andra våningen har en etta framför sig - men det hjälper inte för det är bädd nummer som står på biljetten och vi har bädd 81 och 85 i kupé nr 13 verkar det som... Sedan visar det sig att det är något fel på denna kupé, det går inte att göra 2 bäddar och den hjälpsamme unge konduktören ordnar en större 2 bäddshytt åt oss. Nu visar det sig att hela tåget har något fel på energitillförseln så ljus och värme funkar inte. Skönt att ha ficklampa på sin packlista. Småningom kommer ljuset. Men generellt är dessa moderna tvåvåningsvagnar oerhört mycket otrevligare och trängre än äldre tyska och även de fantastiska nya svenska. Om man åker ensam sannolikt trevligare ta liggvagn tillsammans med 5 andra. Konduktören studerar juridik. Vi får laga listen i dörren innan det går att stänga dörren.
Känner under sennatten lukt som av kortslutning, det är väl ozon, men ingen eldsvåda bryter ut.

 

Fredag 9 mars

Vi vaknar i regnigt Nürnberg där tydligen många resenärer ska gå av för vapenmässan. Sätter oss i en tom panoramafönsterkupé och serveras där frukostbrickan av den trevlige konduktören. Vi passerar några bayerska byar, men annars mest skog eller åker och äng. Vad heter floden v Nürnberg? Här och där en kyrka uppe på en kulle.  I Ingolstadt Nord pågår spårarbete, man gör nya spår och plattformar. Passerar en smutsbrun Donau. Vad gör man i Ingolstadt
Mellan Ingolstadt och München pågår på ett ställe bygge av nytt spår. Flera kyrkor har antydan till lökkupol.

I München, som har en säckstation, ser vi flera fina vita strömlinjeformade CE snabbtåg. Tåget Michelangelo som går till Rom står vid samma plattform som vårt nattåg kommer till. Vagn 253 närmast loket.

Vi åker längs floden Inn förmodar den rara lilla tyska arkitekten från Stuttgart som talar svenska pga. pojkvännen från Vaggeryd som hon träffade under utbildningen. Vi pratar med henne över vår cappucino i baren. Beställer bord för middagen men tvekar när vi ser vad menyn kostar. I Kufstein ser vi en borg uppe på en klippa. I Wögl går en massa skidåkare av tåget. Det är gott om plats i alla vagnarna som vi passerar på väg till restaurangvagnen. Alla som bokat plats från nattåget har tydligen blivit placerade i första vagnen.  I Innsbruck många tåg. Järnvägen stiger uppåt och det blir successivt mer snö på de branta höjderna vi har på båda sidor om järnvägen. Högt uppe ser vi bilar på enormt svårbyggda broar tror jag.  Motorväg. I Brennero snö och vi ser ett biltåg. Här tycks inte finnas mycket mer än järnvässtationen.

Efter Brenner går det nedför. Vad heter floden? Motorväg. Kraftverk. Vinodlingar. Vi äter vår meny Fortezza och Bolzano. I Bolzano stiger massor av unga män på - är det skolynglingar el vpl på väg hem för helgens ledigheter? Tåget börjar nu bli fullsatt. Vinodlingar, besprutning. Ett par långa tunnlar norr om Bolzano. Dalgång som vidgas till små slätter mellan de höga bergen.  I Trento står ett museiånglok.

Kort uppehåll i Verona. Orange bussar. Vita taxi. Klottrade tåg. På tåget till Venedig, som kommer från Zürich, är det så fullt så vi står stadigt som sillar i en burk, men A får en plats av en kvinna om förbereder sig för att gå av i Vincente. I Vincente får även jag en plats - och de som stiger på här får stå istället.

I Venedig vandrar vi över bron och går en kort sträcka på andra sidan Canal Grande och finner att brandkåren - båtburen förstås - är där och suger ut rök. Vi får vänta utanför ett bra tag. Småningom får vi komma in i ett hotell utan el där gästerna sitter och väntar i lobbyn vid levande ljus.

Småningom får vi rum 135 Det är oerhört lyxigt hör. Det billigare hotell som jag först beställt fanns det inte rum på.

 Foto: Brandkåren

Lördag 10 mars
Utanför vårt fönster går mycket folk i disigt morgonväder. Vi konstaterar senare att de är på väg till el från Piazale Roma. Där bussarna till fastlandet går. Riklig frukostbuffé Vi går genom de trånga gatorna till Rialto och hittar småningom platsen för symposiet. Det ser ut som en mycket gammal kyrka. Får se i morgon vad det liknar inuti. Vandrar vidare till Markusplatsen med alla duvorna, basilikan och Dodgepalatset. Köper 3-dagarsbiljett på båten och tar den hem till Ple Roma. Efter lite vila tar vi båten till Rialto och går därifrån ii regn till Markusplatsen och beser dels Basilika San Marko. Dels Dodgepalatset inkl Suckarnas bro och fängelset. Sedan båten till Akademia. Kaffe på en liten restaurant och går söderut till Attere där vi tar båt nr 82 som går lite "utomskärs" (allting är inne i lagunen) via bostadsområden på ön Sacca Fisola till Järnvägsstationen. Vi ser tåg på nästan alla 14 spåren. Där finns tvåvåningståg, även ett diesellok där halva loket är tvåvåningsvagn, trevliga sovvagnar som går ända till Sicilien, ett strömlinjeformat lok sannolikt Pendolinitåg, ett trevligt målat tåg. Hittar inga tågtidtabeller att ta med till Sven-Erik. Inhandlar yoghurt och bröd för kvällsmat på rummet.

Myndigheterna har lagt ut något som vi trodde var bord för torghandel först men som är trottoarförhöjning att använda vid översvämning. På båtkartan finns angivna vilka gator man kan gå vid högt vatten.  På en bar ser vi foto från en vinter då det var is på kanalerna.
På kvällen hör vi utanför fönstret väsen. Det visar sig vara en liten demonstration till stöd för invandrarna. I järnvägsstationen fanns ett tält med propagandamaterial för mediamiljonären Berlusconi som har en otäckt stor makt över opinionen i Italien. På TV visar de flesta stationer samma typ av banala men formmässigt påkostade och utstyrda som vi ser i Sverige. Och reklam.
Försöker ta emot E-post men det funkar varken via Psion eller direkt i mobiltelefonen. Vad är det för fel jag gör?

Soppåsar av vanlig Domusstorlek sätts utanför dörren och sophämtarna kommer med kärror med extra hjul framtill för att kunna klättra med vagnen i trapporna vid broarna

 

Söndag 1 mars

Efter symposiet går med A in i San Salvadorekyrkan som ligger alldeles bredvid och där spelar en violinist Bach. Sedan med båtlinje 182 till Ple Roma (inskränkt trafik pga. dimman - båten går inte hela rutten, man ser nätt och jämt andra båtar som man möter). Tar på långkalsonger, vinterskor och undertröja och går liten promenad till Sankta Mariakyrkan, som visar sig vara öppen. En fantastiskt stor kyrka med bl.a. skulpterade träsäten och målningar av bl.a. Tizian. Pizza på en enkel och ganska stillsam pizzeria. Tar sedan en sista tur med båten på framdäck i natten (nåja kl 21 ungefär) till järnvägsstation och tittar efter nattågen (de går till Syditalien, Neapel-Geneve. München - Genève och Budapest-Bukarest).

 

Söndag. Tät dimma på morgonen. Båt nr 82 går nästan direkt till Rialto.

I gammal kyrka. Trång liten gång för posters. Sätter upp med enkelklibbad tejp som tillhandahålls.  

   

Uppsättning av poster

(Utelämnar anteckningar från själva kongressen)

Världens största allergikongress räknat som individer per kvm. Men småningom hittar man fram till alla snittar.. Branta trappor, målningar i tak och väggar, statyer, trångt på wc.

Stolarna har ett sammanhängande tygstycke som ryggstöd så man åker fram och tillbaka allteftersom andra åhörare lutar sig framåt el bakåt.

På vägen till symposiet ser vi soptömningen:. Ungdomar med kärror som kan klättra i trappan över broarna kommer och hämtar soppåsarna och kör till pråm med lyftkran.

 

Måndag
Mulet. Båtbussarna (vaporetto) i regel fullsatta. På kanalen nu en hel del små öppna fraktbåtar med olika varor. Väntrummen dvs. förtöjningsplatsen för vaporetti är flytande. Palatsen längs kanalen ser rätt skröpliga ut tycker jag och de är ju gamla och det är inte lätt att underhålla här i blötan och försurningen. Sätter upp min andra poster och upptäcker nu att tejpen faktiskt är dubbelsidig men det är lögn att få isär den.

Kongressen har modern elektronisk närvaroregistrering och simultantolkning mellan engelska och italienska.

 

Efter lunch vaporetten med A till Sankt Helena. Tallar, fågelsång. folktomt, surrealistiskt död stad som kontrast till centrum. Biennalen stängd. Tar den låga sorten båt ut till Lido, lite sjögång faktiskt. På Lido finns bilar, bussar och en stor mängd parkerade rostiga cyklar. Kaffe. Bankbesök med kuslig glasbur som man åker in i. Stor båt därifrån. Min magnifika brist på orienteringssinne visade sig på Lido ”Se där har vi havet på andra sidan ön” sa jag när vi rundat ett kvarter och kommit tillbaka till utgångspunkten. Dimma över lagunen.
De flesta vaporetter är lite rostiga.
Två amerikanska ungdomar får betala böter för att de inte har biljett.

I denna kongressal finns gamla statyer, branta marmortrappor och stora målningar i tak och på väggar och en fläkt av gammal kulturhistoria men väldigt misslyckad som konferenslokal

Det är rent äckligt vad lyxig service här är på hotellet: När vi kom tillbaka till hotellet hade städerskan varit där och bytt handdukar och tvål på kvällen!

Tisdag

Upp 6.20 för att hinna äta frukost och komma till symposiet i tid för att sätta upp den tredje postern innan föredragen börjar kl 8. Regn. En uteliggare sitter på vaporettbryggan och sover lutat mot en kartong.

Efter kongressen tar jag vaporetten hem, går av vid stationen nästan exakt  3d efter det min 3 dygnsbiljett går ut. Vi lämnar väskorna på hotellet och promenerar till St Luciakyrkan (där Lucias  intorkade kropp finns men med ett nytt silveransikte sedan 1955) som dock r stängd. Går till ghettot varifrån 249 judar deporterades till förintelselägren 1943 och 1944. En fin minnestavla. Köper en liten haklapp till Lina.

På järnvägsstation försöker jag få tag på en tidtabell till Svennerik men misslyckas.

På tåget till München hälsar den tjusige konduktören "Salve" och vi får förklaringen till tågets destination Monaco di Bavaria -  München heter så på italienska.

I Vicenza kommer solen fram för första gången under vår resa. Där står ett museiånglok Alla vagnar i vårt tåg innehåller 6-mannakupeer mockafärgade säten och mörkbruna nackstöd. Toa av gamla sorten med hål rakt ned på banvallen. Poslättens bördighet kanske mår väl.
I Verona ser vi norrut snöklädda berg. Solen fortsätter att skina från helt molnfri himmel när vi lämnar slätten och börjar stiga uppför alpdalen. Fortsatta vinodlingar. på bergssidorna ett grått lager av outslagna träd och buskar, invid järnvägen enstaka gröna el vitblommande buskar, även en och annan forsythia.

Hela dalen är full av vinodlingar ända upp till norr om Bolzano. Ett tag ser vi en smalspårig elektrifierad järnväg vid sidan av oss och den tycks sluta blint. Kanske  nedlagd. Enstaka hus eller hela byar högt upp på bergssidorna. Hur kom de alls dit.
Vi åt matsäck före Verona och tar kaffe och kaka med fin utsikt i Trento. I Verona fick vi sällskap i kupén av spansktalande par med litet barn.
En strid ström av lastbilar strävar upp på motorvägen. Eller ned. när vi passerat högsta punkten och rullar nedåt. I Österrike finns det en del snö ända nere vid järnvägen

I München Hauptbahnhof ser vi några vackra ICE tåg. På affischen över avg tåg stämmer inte tiden med uppgiften på vår biljett och jag tänker att det väl är SJ som har fel i sitt bokningssystem. Vi går in på Reisecentrum och frågar hur dags man kan få gå ombord på vårt tåg. Det visar sig  då att tåget utgår från Ostbahnhof (vilket faktiskt står på biljetten). vi tar S-bahn dit och kommer till en sådan där modern inrättning där man finner något som är själva stationen, bara en massa affärer och en kulvert med uppgång till spåren. Vi tar en pizzarulle hos en grabb som har fullt upp med arbete hela tiden. går sedan till spår 14 och finner att vi får gå ombord på vårt Talgo Nachtzug redan nu. Och nu kommer dagens glada överraskning särskilt för A som starkt ogillar tvåvåningssovvagnen som går från Köpenhamn: vi har en trevlig sovvagn med vissa likheter med de svenska, färdigbäddade sängar, en utfällbar trappa till ovansängen, gott om plats för bagage, en mineraldricka, äpple och mint på bordet och egen wc och dusch. Och vi får en frukostbokning till restaurangvagnen.

Sover bra i vår fina kupé.

 

Onsdag
Överraskning nr 2. Det ingår frukost vid dukade bord i restaurangvagnen - en riktig frukostbuffé där man äter så mycket man vill.
Överraskning nr 3. Vi läser nu noga på biljetterna och går av inte vid Hauptbahnhof utan Hamburg Dammtor. Det visar sig vara ett ogästvänligt draghål för närvarande - man restaurerar nämligen denna gamla station i jugendstil. Men ingen stationsbygångenad, Bara 4 spår och bygångenadsarbete. Kan alltså inte skaffa de tyska tidtabeller mm som jag ämnade ta till Sven-Erik. Men ett eldorado för tågälskare - det kommer tåg här nästan varje minut, röda lokaltåg, vita ICE, blåa, gröna och gula. Klottrade vagnar och lok med hela sidan täckt av reklam för Aspirin. Ordentlig information var på plattformen vagnen stannar.

Vi sitter i en vagntyp vi inte tidigare sett - mellanting mellan liten kupé och stor salong (blivit felbokade dock i en rökkupé men inget problem att hitta annan plats i detta tåg), Sätena är uppfällbara. Vi sitter tillsammans med en rar liten flicka från Danmark som bor i Hamburg och studerar språk i Flensburg  och åker här 3 ggr per v under lektionsperioder. I Rendsburg åker vi över Nord-Ostseekanalen. Vi ser en lång hög korsande järnvägsbro. Vad är det. Möjllgen Nord-Ostseebahn (vi ser ett tåg på stationen med denna beteckning). A vill att Heike ska fotografera kolonistugan som har fått ett stort brofäste rakt i stugan.

Betr sovvagnar i framtiden. Om man vill åka till Geneve i denna sort som vi haft i natt kan man åka från Köpenhamn 15.52 till Hamburg 20.15 och  ta sovvagn där 22.11. ank  Frankfurt 5.14 och, Stuttgart 8.39

Vill man åka trebäddssovvagn kan man åka fr Stralsund till Stuttgart avg 19.41 ank Frankfurt  6.18, Stuttgart 9.01

Agneta ser tuvor med vita blommor i Flensburg. Kan det vara vitsippor. Nej. I Flensburg far vi för första gången under resan visa passen.

I Padborg vill även den danska passkontrollen se passen. Några vagnar kopplas av i Padborg där vi har tågbyte. Vårt nästa tåg kommer ända från Göttingen. Vagnarna har i vagnändan låsbara bagagefack vilket vi aldrig sett förr. Det är mycket gott om plats på tåget. Blekgula väggar, turkosa säten och ljust brunlila nackstöd. Bra arbetsbord där vi sitter. Randiga bomullsgardiner.

Fredericia järnvägsstation inte värst rolig och vi avstår från kaffe där. Medan vi väntar på tåget ser vi att det blårandiga tåget vi kommit med har vänt och nu ska till Hannover.

Vi åker med det trevliga IC3 tåget till Köpenhamn - som ser ut som om det saknar förarplats och lok. Bekväma mörkblå stolar med ljusvioletta nackstöd. Passerar Lilla Bält strax efter Fredericia. Stora Bält på bro och i tunnel -  där har vi tidigare bara åkt med nattåget. Kaffe från ambulerande försäljning. På de flesta tåg i DK kan man ta med sin cykel.

Dörrarna öppnas när man flaxar med händerna framför dörren. En elegant ung man i väst och kostym bredvid oss tar en flaska rödvin. En pratglad dansk konverserar en söt flicka från Brasilien, utbytesstudent som tycker kollektivtrafiken i Köpenhamn är dyr jmf med hemma.

I Köpenhamn äter vi Stjærneskud på Spisehjørnet. Försöker hitta spår 26 för att se hur Öresundståget ser ut men det var krångligt att hitta. Ser ett  tvåvåningståg, troligen inhyrt tågset som går till Fredericia. X2000 tar oss snabbt över till Sverige och Halmstad


Åter till "Miljövänliga resor"


Home

[email protected]

 

Hit Counter

 

Hosted by www.Geocities.ws

1