Torsdag
8 mars
På tåget till Köpenhamn åker jag för första gången över Öresundsbron. Lämnar bagaget i
väskboxar och går ströget till Nikolaj kyrka som nu är utställningslokal. Strosar
tillbaka till järnvägsstationen och tar räksmörgås och öl på Spisehjörnet på
järnvägsstationen.
Natt-tåget HC Andersen avgår 18.48 gemensamt
tåg för vagnar till Frankfurt och München från spår 7. Passagerarnas entré i
sovvagnen är som en fars. Ingen förstår principen för kupénumreringen och trångt är
det 8småningom tror jag mig förstå att kupéer i andra våningen har en etta framför
sig - men det hjälper inte för det är bädd nummer som står på biljetten och vi har
bädd 81 och 85 i kupé nr 13 verkar det som... Sedan visar det sig att det är något fel
på denna kupé, det går inte att göra 2 bäddar och den hjälpsamme unge konduktören
ordnar en större 2 bäddshytt åt oss. Nu visar det sig att hela tåget har något fel
på energitillförseln så ljus och värme funkar inte. Skönt att ha ficklampa på sin
packlista. Småningom kommer ljuset. Men generellt är dessa moderna tvåvåningsvagnar
oerhört mycket otrevligare och trängre än äldre tyska och även de fantastiska nya
svenska. Om man åker ensam sannolikt trevligare ta liggvagn tillsammans med 5 andra.
Konduktören studerar juridik. Vi får laga listen i dörren innan det går att stänga
dörren.
Känner under sennatten lukt som av kortslutning, det är väl ozon, men ingen eldsvåda
bryter ut.
Fredag
9 mars
Vi
vaknar i regnigt Nürnberg där tydligen många
resenärer ska gå av för vapenmässan. Sätter oss i en tom panoramafönsterkupé och
serveras där frukostbrickan av den trevlige konduktören. Vi passerar några bayerska
byar, men annars mest skog eller åker och äng. Vad heter floden v Nürnberg? Här och
där en kyrka uppe på en kulle. I Ingolstadt Nord pågår spårarbete, man gör nya
spår och plattformar. Passerar en smutsbrun Donau. Vad gör man i Ingolstadt
Mellan Ingolstadt och München pågår på ett ställe bygge av nytt spår. Flera kyrkor
har antydan till lökkupol.
I München, som har en säckstation, ser vi flera fina
vita strömlinjeformade CE snabbtåg. Tåget Michelangelo som går till Rom står vid
samma plattform som vårt nattåg kommer till. Vagn 253 närmast loket.
Vi
åker längs floden Inn förmodar den rara lilla tyska arkitekten från Stuttgart som
talar svenska pga. pojkvännen från Vaggeryd som hon träffade under utbildningen. Vi
pratar med henne över vår cappucino i baren. Beställer bord för middagen men tvekar
när vi ser vad menyn kostar. I Kufstein ser
vi en borg uppe på en klippa. I Wögl går en massa skidåkare av tåget. Det är gott om
plats i alla vagnarna som vi passerar på väg till restaurangvagnen. Alla som bokat plats
från nattåget har tydligen blivit placerade i första vagnen. I Innsbruck
många tåg. Järnvägen stiger uppåt och det blir successivt mer snö på de branta
höjderna vi har på båda sidor om järnvägen. Högt uppe ser vi bilar på enormt
svårbyggda broar tror jag. Motorväg. I Brennero snö och vi ser ett biltåg.
Här tycks inte finnas mycket mer än järnvässtationen.
Efter
Brenner går det nedför. Vad heter floden? Motorväg. Kraftverk. Vinodlingar. Vi äter
vår meny Fortezza och Bolzano. I Bolzano
stiger massor av unga män på - är det skolynglingar el vpl på väg hem för helgens
ledigheter? Tåget börjar nu bli fullsatt. Vinodlingar, besprutning. Ett par långa
tunnlar norr om Bolzano. Dalgång som vidgas till små slätter mellan de höga bergen. I Trento står ett museiånglok.
Kort
uppehåll i Verona. Orange bussar.
Vita taxi. Klottrade tåg. På tåget till Venedig, som kommer från Zürich, är det så
fullt så vi står stadigt som sillar i en burk, men A får en plats av en kvinna om
förbereder sig för att gå av i Vincente. I Vincente får även jag en plats - och de
som stiger på här får stå istället.
I Venedig vandrar vi över bron och går en kort sträcka
på andra sidan Canal Grande och finner att brandkåren - båtburen förstås - är där
och suger ut rök. Vi får vänta utanför ett bra tag. Småningom får vi komma in i ett
hotell utan el där gästerna sitter och väntar i lobbyn vid levande ljus.
Småningom
får vi rum 135 Det är oerhört lyxigt hör. Det billigare hotell som jag först
beställt fanns det inte rum på.

Foto:
Brandkåren
Lördag
10 mars
Utanför vårt fönster går mycket folk i disigt morgonväder. Vi konstaterar senare att
de är på väg till el från Piazale Roma. Där bussarna till fastlandet går. Riklig
frukostbuffé Vi går genom de trånga gatorna till Rialto och hittar småningom platsen
för symposiet. Det ser ut som en mycket gammal kyrka. Får se i morgon vad det liknar
inuti. Vandrar vidare till Markusplatsen med alla duvorna, basilikan och Dodgepalatset.
Köper 3-dagarsbiljett på båten och tar den hem till Ple Roma. Efter lite vila tar vi
båten till Rialto och går därifrån ii regn till Markusplatsen och beser dels Basilika
San Marko. Dels Dodgepalatset inkl Suckarnas bro och fängelset. Sedan båten till
Akademia. Kaffe på en liten restaurant och går söderut till Attere där vi tar båt nr
82 som går lite "utomskärs" (allting är inne i lagunen) via bostadsområden
på ön Sacca Fisola till Järnvägsstationen. Vi ser tåg på nästan alla 14 spåren.
Där finns tvåvåningståg, även ett diesellok där halva loket är tvåvåningsvagn,
trevliga sovvagnar som går ända till Sicilien, ett strömlinjeformat lok sannolikt
Pendolinitåg, ett trevligt målat tåg. Hittar inga tågtidtabeller att ta med till
Sven-Erik. Inhandlar yoghurt och bröd för kvällsmat på rummet.

Myndigheterna
har lagt ut något som vi trodde var bord för torghandel först men som är
trottoarförhöjning att använda vid översvämning. På båtkartan finns angivna vilka
gator man kan gå vid högt vatten. På en
bar ser vi foto från en vinter då det var is på kanalerna.
På kvällen hör vi utanför fönstret väsen. Det visar sig vara en liten demonstration
till stöd för invandrarna. I järnvägsstationen fanns ett tält med propagandamaterial
för mediamiljonären Berlusconi som har en otäckt stor makt över opinionen i Italien.
På TV visar de flesta stationer samma typ av banala men formmässigt påkostade och
utstyrda som vi ser i Sverige. Och reklam.
Försöker ta emot E-post men det funkar varken via Psion eller direkt i mobiltelefonen.
Vad är det för fel jag gör?
Soppåsar
av vanlig Domusstorlek sätts utanför dörren och sophämtarna kommer med kärror med
extra hjul framtill för att kunna klättra med vagnen i trapporna vid broarna

Söndag
1 mars
Efter
symposiet går med A in i San Salvadorekyrkan som ligger alldeles bredvid och där spelar
en violinist Bach. Sedan med båtlinje 182 till Ple Roma (inskränkt trafik pga. dimman -
båten går inte hela rutten, man ser nätt och jämt andra båtar som man möter). Tar
på långkalsonger, vinterskor och undertröja och går liten promenad till Sankta
Mariakyrkan, som visar sig vara öppen. En fantastiskt stor kyrka med bl.a. skulpterade
träsäten och målningar av bl.a. Tizian. Pizza på en enkel och ganska stillsam
pizzeria. Tar sedan en sista tur med båten på framdäck i natten (nåja kl 21 ungefär)
till järnvägsstation och tittar efter nattågen (de
går till Syditalien, Neapel-Geneve. München - Genève och Budapest-Bukarest).
Söndag.
Tät dimma på morgonen. Båt nr 82 går nästan direkt till Rialto.
I
gammal kyrka. Trång liten gång för posters. Sätter upp med enkelklibbad tejp som
tillhandahålls.
Uppsättning av poster
(Utelämnar
anteckningar från själva kongressen)
Världens
största allergikongress räknat som individer per kvm. Men småningom hittar man fram
till alla snittar.. Branta trappor, målningar i tak och väggar, statyer, trångt på wc.
Stolarna
har ett sammanhängande tygstycke som ryggstöd så man åker fram och tillbaka
allteftersom andra åhörare lutar sig framåt el bakåt.

Måndag
Mulet. Båtbussarna (vaporetto) i regel fullsatta. På kanalen nu en hel del små öppna
fraktbåtar med olika varor. Väntrummen dvs. förtöjningsplatsen för vaporetti är
flytande. Palatsen längs kanalen ser rätt skröpliga ut tycker jag och de är ju gamla
och det är inte lätt att underhålla här i blötan och försurningen. Sätter upp min
andra poster och upptäcker nu att tejpen faktiskt är dubbelsidig men det är lögn att
få isär den.
Kongressen
har modern elektronisk närvaroregistrering och simultantolkning mellan engelska och
italienska.
Efter
lunch vaporetten med A till Sankt Helena. Tallar, fågelsång. folktomt, surrealistiskt
död stad som kontrast till centrum. Biennalen stängd. Tar den låga sorten båt ut till
Lido, lite sjögång faktiskt. På Lido finns bilar, bussar och en stor mängd parkerade
rostiga cyklar. Kaffe. Bankbesök med kuslig glasbur som man åker in i. Stor båt
därifrån. Min magnifika brist på orienteringssinne visade sig på Lido Se där
har vi havet på andra sidan ön sa jag när vi rundat ett kvarter och kommit
tillbaka till utgångspunkten. Dimma över lagunen.
De flesta vaporetter är lite rostiga.
Två amerikanska ungdomar får betala böter för att de inte har biljett.
I
denna kongressal finns gamla statyer, branta marmortrappor och stora målningar i tak och
på väggar och en fläkt av gammal kulturhistoria men väldigt misslyckad som
konferenslokal
Det
är rent äckligt vad lyxig service här är på hotellet: När vi kom tillbaka till
hotellet hade städerskan varit där och bytt handdukar och tvål på kvällen!
Tisdag
Upp
6.20 för att hinna äta frukost och komma till symposiet i tid för att sätta upp den
tredje postern innan föredragen börjar kl 8. Regn. En uteliggare sitter på
vaporettbryggan och sover lutat mot en kartong.

Efter
kongressen tar jag vaporetten hem, går av vid stationen nästan exakt 3d efter det min 3 dygnsbiljett går ut. Vi
lämnar väskorna på hotellet och promenerar till St Luciakyrkan (där Lucias intorkade kropp finns men med ett nytt
silveransikte sedan 1955) som dock r stängd. Går till ghettot varifrån 249 judar
deporterades till förintelselägren 1943 och 1944. En fin minnestavla. Köper en liten
haklapp till Lina.
På
järnvägsstation försöker jag få tag på en tidtabell till Svennerik men misslyckas.
På
tåget till München hälsar den tjusige konduktören "Salve" och vi får
förklaringen till tågets destination Monaco di Bavaria -
München heter så på italienska.
I Vicenza kommer solen fram för första gången
under vår resa. Där står ett museiånglok Alla vagnar i vårt tåg innehåller
6-mannakupeer mockafärgade säten och mörkbruna nackstöd. Toa av gamla sorten med hål
rakt ned på banvallen. Poslättens bördighet kanske mår väl.
I Verona ser vi norrut snöklädda berg. Solen fortsätter att skina från helt molnfri
himmel när vi lämnar slätten och börjar stiga uppför alpdalen. Fortsatta vinodlingar.
på bergssidorna ett grått lager av outslagna träd och buskar, invid järnvägen enstaka
gröna el vitblommande buskar, även en och annan forsythia.
Hela
dalen är full av vinodlingar ända upp till norr om Bolzano. Ett tag ser vi en
smalspårig elektrifierad järnväg vid sidan av oss och den tycks sluta blint. Kanske nedlagd. Enstaka hus eller hela byar högt upp på
bergssidorna. Hur kom de alls dit.
Vi åt matsäck före Verona och tar kaffe och kaka med fin utsikt i Trento. I Verona fick
vi sällskap i kupén av spansktalande par med litet barn.
En strid ström av lastbilar strävar upp på motorvägen. Eller ned. när vi passerat
högsta punkten och rullar nedåt. I Österrike finns det en del snö ända nere vid
järnvägen
I München Hauptbahnhof ser vi några vackra ICE tåg.
På affischen över avg tåg stämmer inte tiden med uppgiften på vår biljett och jag
tänker att det väl är SJ som har fel i sitt bokningssystem. Vi går in på Reisecentrum
och frågar hur dags man kan få gå ombord på vårt tåg. Det visar sig då att tåget utgår från Ostbahnhof (vilket
faktiskt står på biljetten). vi tar S-bahn dit och kommer till en sådan där modern
inrättning där man finner något som är själva stationen, bara en massa affärer och
en kulvert med uppgång till spåren. Vi tar en pizzarulle hos en grabb som har fullt upp
med arbete hela tiden. går sedan till spår 14 och finner att vi får gå ombord på
vårt Talgo Nachtzug redan nu. Och nu
kommer dagens glada överraskning särskilt för A som starkt ogillar
tvåvåningssovvagnen som går från Köpenhamn: vi har en trevlig sovvagn med vissa
likheter med de svenska, färdigbäddade sängar, en utfällbar trappa till ovansängen,
gott om plats för bagage, en mineraldricka, äpple och mint på bordet och egen wc och
dusch. Och vi får en frukostbokning till restaurangvagnen.
Sover
bra i vår fina kupé.
Onsdag
Överraskning nr 2. Det ingår frukost vid dukade bord i restaurangvagnen - en riktig
frukostbuffé där man äter så mycket man vill.
Överraskning nr 3. Vi läser nu noga på biljetterna och går av inte vid Hauptbahnhof
utan Hamburg Dammtor. Det visar sig vara ett
ogästvänligt draghål för närvarande - man restaurerar nämligen denna gamla station i
jugendstil. Men ingen stationsbygångenad, Bara 4 spår och bygångenadsarbete. Kan
alltså inte skaffa de tyska tidtabeller mm som jag ämnade ta till Sven-Erik. Men ett
eldorado för tågälskare - det kommer tåg här nästan varje minut, röda lokaltåg,
vita ICE, blåa, gröna och gula. Klottrade vagnar och lok med hela sidan täckt av reklam
för Aspirin. Ordentlig information var på plattformen vagnen stannar.
Vi
sitter i en vagntyp vi inte tidigare sett - mellanting mellan liten kupé och stor salong
(blivit felbokade dock i en rökkupé men inget problem att hitta annan plats i detta
tåg), Sätena är uppfällbara. Vi sitter tillsammans med en rar liten flicka från
Danmark som bor i Hamburg och studerar språk i Flensburg
och åker här 3 ggr per v under lektionsperioder. I Rendsburg åker vi över Nord-Ostseekanalen. Vi ser en lång hög
korsande järnvägsbro. Vad är det. Möjllgen Nord-Ostseebahn (vi ser ett tåg på
stationen med denna beteckning). A vill att Heike ska fotografera kolonistugan som har
fått ett stort brofäste rakt i stugan.
Betr
sovvagnar i framtiden. Om man vill åka till Geneve i denna sort som vi haft i natt kan
man åka från Köpenhamn 15.52 till Hamburg 20.15 och
ta sovvagn där 22.11. ank Frankfurt
5.14 och, Stuttgart 8.39
Vill
man åka trebäddssovvagn kan man åka fr Stralsund till Stuttgart avg 19.41 ank Frankfurt 6.18, Stuttgart 9.01
Agneta
ser tuvor med vita blommor i Flensburg. Kan det vara vitsippor. Nej. I Flensburg far vi för första gången under resan visa
passen.
I
Padborg vill även den danska passkontrollen se passen. Några vagnar kopplas av i Padborg
där vi har tågbyte. Vårt nästa tåg kommer ända från Göttingen. Vagnarna har i
vagnändan låsbara bagagefack vilket vi aldrig sett förr. Det är mycket gott om plats
på tåget. Blekgula väggar, turkosa säten och ljust brunlila nackstöd. Bra arbetsbord
där vi sitter. Randiga bomullsgardiner.
Fredericia
järnvägsstation inte värst rolig och vi avstår från kaffe där. Medan vi väntar på
tåget ser vi att det blårandiga tåget vi kommit med har vänt och nu ska till Hannover.
Vi
åker med det trevliga IC3 tåget till Köpenhamn - som ser ut som om det saknar
förarplats och lok. Bekväma mörkblå stolar med ljusvioletta nackstöd. Passerar Lilla Bält strax efter Fredericia. Stora Bält på bro och i tunnel - där har vi tidigare bara åkt med nattåget.
Kaffe från ambulerande försäljning. På de flesta tåg i DK kan man ta med sin cykel.
Dörrarna
öppnas när man flaxar med händerna framför dörren. En elegant ung man i väst och
kostym bredvid oss tar en flaska rödvin. En pratglad dansk konverserar en söt flicka
från Brasilien, utbytesstudent som tycker kollektivtrafiken i Köpenhamn är dyr jmf med
hemma.
I Köpenhamn äter vi Stjærneskud på
Spisehjørnet. Försöker hitta
spår 26 för att se hur Öresundståget ser ut men det var krångligt att hitta. Ser ett tvåvåningståg,
troligen inhyrt tågset som går till Fredericia. X2000 tar oss snabbt över till Sverige
och Halmstad
Åter till "Miljövänliga resor"