Tågresa till EAACI-kongressen i Birmingham 1998

 

Vill man låta bli att ta flyg till England kan man åka tåg till Esbjerg i Danmark och därifrån färjan till England (från Köpenhamn 14.30, till London nästa dag kl 14.30), eller tåg via kontinenten och genom tunneln under engelska kanalen (Eurostar)

eller ta båten från Göteborg till Harwich. Vi valde detta alternativ.

Lördag - Midsommardagen på Nordsjön
Åker midsommardagen med tåget till Göteborg  och buss i Göteborg till Englandsterminalen på andra sidan älven.

Sitter på båten i strålande sol på akterdäck. En blåsorkester från Rörostrakten finns med här. Lär känna ett par kolleger från Skåne.

Går tidigt till sängs i bekväm hytt. Läser Upton Sinclairs Jungle, som handlar om de fruktansvärda miljöerna i Chicagos slakterier.

Söndag till London och Birmingham

Även idag fint väder. I Harwich visar det sig att tåget till London inte alls går direkt i anslutning till båtens ankomst utan först 12.25. På järnvägskaféet serveras öl först kl 12.00. Tåget går fort genom växlarna. Blommande fläder och ginst, mkt ormbunkar.

På Liverpool street station finns inte Mel och Rys, som skulle möta oss. Vi får telefonkontakt, är försenade och föreslår att vi båda tar metron (deras hemsida här) till Euston station.

Stress i värmen Tar Central line västerut och byter vid Tottenham Court Rd. Missar just ett nordgående och kommer fram till Euston järnvägsstation 14.42 och tåget till Birmingham ska gå 14.40. Dessbättre är tåget försenat och jag hinner med det. A ska stanna hos våra vänner i Londontrakten.

Järnvägarna i Storbritanien hittar man här - eller här

Ser inga nr på vagnarna (upptäcker senare att de sitter på ett fönster, invid dörren). Platsreservationer markerade med lappar vilket är behövligt eftersom det inte syns några platsnummer. Vid avstigning drar man ned fönstret och öppnar dörren från utsidan - som man sett på engelska filmer. Det är Virgin train jag åker med. Stora bangårdar hela tiden i början. Tåget går mycket fort men tar extra tid då det går en omväg norr om Birmingham p.g.a. spårarbete. Kommer inte fram till Birmingham förrän efter 17.30 och tar taxi till Ibis hotell, slänger av mig den svettiga skjortan, tar taxi till Convention Centre och hinner registrera mig innan man stänger kl 18.00

måndag - fredag  

(utelämnar här anteckningar från själva kongressen)

Lördag till Oxford och East Horsley

Åker tåg till Oxford där vännen Rajan möter. Oxford stationsbyggnad: nybygge och stationsplanen byggnadsplats.

Efter besök hos Rajan tar jag ett annat tåg till Reading. Alla tåg här tycks vara dieseldrivna. Detta är troligen annat företags tåg (den tidigare statliga järnvägen privatiserades av Thatcher). ett modernare tåg liknande Kustpilen i Sverige. Men ostädat och nedkladdat. Små bord där inte ens fickdatorn får plats.

Reading är en stor station med mkt stress kring avgångarna. överhuvudtaget pratas det hela tiden i högtalaren, troligen delvis om försenade tåg. På plattform 4b kommer jag med ett tåg som sannolikt är ett försenat tidigare tåg om tabellen stämmer. Det går till Gatwick Airport. Liksom det förra är det med automatisk dörrstängning (det från Harwich öppnade man från utsidan).

Kommer lyckligen fram till Guildford där vännen Rhys möter.

Söndag

Tidigt lokaltåg från lilla Effingham junction station. Otroligt nog har man el-ledningen som ett extra spår där människor kan ta livet av sig. Nästan inga andra passagerare på detta morgontåg.

Waterloo station som verkar nyrestaurerad hittar vi platsen för Station link bussarna. Vår buss, moturs-turen, ska gå 9.15. Vi stiger på bussen som kommer vid denna tidpunkt. Den startar inte genast. Efter en stund frågar jag för säkerhets skull om det är moturs-bussen. Nä, den trulige tatuerade yngling som kör bussen säger att detta är medurs-bussen. Var är den andra? Den gick just. Vi kommer att missa tåget om vi tar denna buss och söker oss till metrons Northern line och sedan Circle line till Liverpool street station. Jag fastnar i biljettkontrollen med väskan och det visar sig bero på att jag använt fel biljett. På några tunnelbanestationer som ligger i en sväng är det livsfarliga avstånd mellan vagn och plattform och högtalaren säger ”Mind the gap”.

Tåget till Harwich ser rostigt och skröpligt ut. Det är betydligt fler 1 klassvagnar i GB än på svenska tåg.

De flesta båtpassagerarna har bil med sig. Det är nog bara 100 el 200 passagerare som åker utan bil på båten.

Sol på akterdäck. Stekt lax i matsalen. Ser oljeplattformar på Nordsjön.

 

Måndag – hem till jordgubbarna på kolonin

Hämtar kaffe och fralla på båten och bjuder A på sängen.

Även idag sol på akterdäck.

I Göteborg hinner vi med tåget 15.28.

I Halmstad finner vi på kolonin massor jordgubbar

Åter till Miljövänliga tågresor

 


Home

[email protected]

 Besöksräknare

 

Hosted by www.Geocities.ws

1