Tågresa
till EAACI-kongressen i Birmingham 1998
Vill man låta bli att ta flyg till England kan man åka tåg till Esbjerg i Danmark och därifrån färjan till England (från Köpenhamn 14.30, till London nästa dag kl 14.30), eller tåg via kontinenten och genom tunneln under engelska kanalen (Eurostar)

eller
ta båten från Göteborg till
Harwich. Vi valde detta
alternativ.
Lördag
- Midsommardagen på Nordsjön
Åker
midsommardagen med tåget till Göteborg och
buss i Göteborg till
Englandsterminalen på andra sidan älven.
Sitter
på båten i strålande sol på akterdäck. En blåsorkester från Rörostrakten
finns med här. Lär känna ett par kolleger från Skåne.
Går
tidigt till sängs i bekväm hytt. Läser Upton Sinclairs Jungle, som
handlar om de fruktansvärda miljöerna i Chicagos slakterier.
Söndag
till London och Birmingham
Även idag fint väder. I Harwich visar det sig att tåget till London inte alls går direkt i anslutning till båtens ankomst utan först 12.25. På järnvägskaféet serveras öl först kl 12.00. Tåget går fort genom växlarna. Blommande fläder och ginst, mkt ormbunkar.
På Liverpool street station finns inte Mel och Rys, som skulle möta oss. Vi får telefonkontakt, är försenade och föreslår att vi båda tar metron (deras hemsida här) till Euston station.
Stress i värmen Tar Central line västerut och byter vid Tottenham Court Rd. Missar just ett nordgående och kommer fram till Euston järnvägsstation 14.42 och tåget till Birmingham ska gå 14.40. Dessbättre är tåget försenat och jag hinner med det. A ska stanna hos våra vänner i Londontrakten.
Järnvägarna i Storbritanien hittar man här - eller här
Ser
inga nr på vagnarna (upptäcker senare att de sitter på ett fönster, invid dörren).
Platsreservationer markerade med lappar vilket är behövligt eftersom det inte
syns några platsnummer. Vid avstigning drar man ned fönstret och öppnar dörren
från utsidan - som man sett på engelska filmer. Det är Virgin
train jag åker med. Stora bangårdar hela tiden i början. Tåget går
mycket fort men tar extra tid då det går en omväg norr om Birmingham p.g.a.
spårarbete. Kommer inte fram till Birmingham
förrän efter 17.30 och tar taxi till Ibis hotell, slänger av mig den svettiga
skjortan, tar taxi till Convention Centre och hinner registrera mig innan man stänger
kl 18.00
måndag
- fredag
(utelämnar
här anteckningar från själva kongressen)
Lördag
till Oxford och East
Horsley
Åker
tåg till Oxford där vännen Rajan möter.
Oxford stationsbyggnad: nybygge och stationsplanen byggnadsplats.
Efter
besök hos Rajan tar jag ett annat tåg till Reading. Alla tåg här tycks vara
dieseldrivna. Detta är troligen annat företags tåg (den
tidigare statliga järnvägen privatiserades av Thatcher). ett modernare tåg
liknande Kustpilen i Sverige. Men ostädat och nedkladdat. Små bord där inte
ens fickdatorn får plats.
Reading
är en stor station med mkt stress kring avgångarna. överhuvudtaget pratas det
hela tiden i högtalaren, troligen delvis om försenade tåg. På plattform 4b
kommer jag med ett tåg som sannolikt är ett försenat tidigare tåg om
tabellen stämmer. Det går till Gatwick Airport. Liksom det förra är det med
automatisk dörrstängning (det från Harwich öppnade man från utsidan).
Kommer
lyckligen fram till Guildford där vännen
Rhys möter.
Söndag
Tidigt
lokaltåg från lilla Effingham
junction station. Otroligt nog har man el-ledningen som ett extra spår där
människor kan ta livet av sig. Nästan inga andra passagerare på detta morgontåg.
På
Waterloo station
som verkar nyrestaurerad hittar vi platsen för Station link bussarna. Vår
buss, moturs-turen, ska gå 9.15. Vi stiger på bussen som kommer vid denna
tidpunkt. Den startar inte genast. Efter en stund frågar jag för säkerhets
skull om det är moturs-bussen. Nä, den trulige tatuerade yngling som kör
bussen säger att detta är medurs-bussen. Var är den andra? Den gick just. Vi
kommer att missa tåget om vi tar denna buss och söker oss till metrons
Northern line och sedan Circle line till Liverpool street station. Jag fastnar i
biljettkontrollen med väskan och det visar sig bero på att jag använt fel
biljett. På några tunnelbanestationer som ligger i en sväng är det
livsfarliga avstånd mellan vagn och plattform och högtalaren säger ”Mind
the gap”.
Tåget
till Harwich ser rostigt och skröpligt ut. Det är betydligt fler 1 klassvagnar
i GB än på svenska tåg.
De
flesta båtpassagerarna har bil med sig. Det är nog bara 100 el 200 passagerare
som åker utan bil på båten.
Sol
på akterdäck. Stekt lax i matsalen. Ser oljeplattformar på Nordsjön.
Måndag
– hem till jordgubbarna på kolonin
Hämtar
kaffe och fralla på båten och bjuder A på sängen.
Även
idag sol på akterdäck.
I
Göteborg hinner vi med tåget 15.28.
I
Halmstad finner vi på kolonin massor jordgubbar
Åter till Miljövänliga tågresor