Fredag Ser det nya färjeläget i Helsingborg för första gången. Smidigare inskeppning än på den gamla tiden. Vi åker med färjan Tycho Brahe. Nästan halvtomt på tåg- o bildäck. Perrong för avstigning på färjan. Glada bullriga medresenärer. Rökningen på färjan har jag tidigare förgäves agerat mot bl.a. med insändare i skånska tidningar. Det regnar o blåser - faktiskt gungar lite. Tänker på beslutet om bro över Öresund med därmed ökad bilism.
Får
egen kupé i sovvagnen i Köpenhamn.
Lördag

(Utelämnar anteckningar från allergikongressen)
Hemresa
via Genève för att hälsa på Alexandras familj. Snabbtåget TGV
till Genève lär göra 270 km/tim när det är som snabbast. Man har ingen
känsla av särskild fart. Långt tåg. Buktande vidsträckta fält med
lantbruk, betande kossor, ibland i ring under skuggan av ett träd, det är väldigt
varmt. Småningom brantare och riktigt höga berg och tåget går som en lång
orm i en dalgång längs ett vattendrag. Tar en sandwich och kaffe (endos-bryggare
i engångsförpackning stående vid fönstret i restaurantvagnen där en TV står
på.
(Utelämnar
anteckningar från besöket i Collonges)

Från
Genève direktvagn till Basel,
och därifrån sovvagnen till Köpenhamn.
Sover bra. Frukost i Luneburg ungefär. Dessutom på båda färjorna.
Från Helsingborg bussen till Halmstad. På bussen fulla bullrande ynglingar som vunnit en flygresa o nu är på väg hem o dricker vodka i bussen.
Åter
till "Miljövänliga resor"