Resa till Baltikum och Ryssland september-oktober 2000 - där jag skulle besöka kolleger och diskutera resultat från födoämnesstudie med medarbetare i Klaipeda, Vilnius, Kostroma, Tallinn och Tartu.

Ingen enkel planering

Skall besöka medarbetare i Ryssand, Estland och Litauen för att diskutera resultat av vår födoämnesstudie. Av såväl ekonomiska skäl som miljöskäl blir det tågresa. Min gode vän Roland, nybliven pensionär, följer med.

Har planerat resan i mycket god tid. Det är inte bara att be en resebyrå ordna, inte. Hittar ingen lämplig färja till Litauen och det visar sig omöjligt o ingen möjlighet att köpa tågbiljett i Ryssland via Internet eller via några svenska resebyråer. Tågtider på ryska hittar man möjligen här. Hittar småningom en färja som går från Karlshamn till Lettland. Hur ordna tågbiljett och hotell och visum? Behöver antingen formell inbjudan från någon via polismyndighet i Ryssland eller officiell inbjudan eller ordnad resa via resebyrå

Via Christer D. på Bayer får jag E-postadressen till en blödarsjuk yngling i Sant Petersburg som ger mig adressen till en en Yana på Intourist, som jag kan kontakta. Jättebra  - kan ordna såväl hotell som tåg som visum support. Men hur betala? Det går inte till något konto i bank el. dyl. - Måste betala kontant i Sankt Petersburg!. Kan sända via Western Union till Yana privat. Och be min vän Sergej i Sankt Petersburg hämta biljetterna hos Yana. En bekant i Vilnius kan ordna biljetter för sovvagnen Vilnius-Moskva.

3 veckor före avresan frågar Yana: Har ni fått visum? Jag frågar om hon ska sända eller om ambassaden sänder. Nej det visar sig att jag måste lämna in vanlig visumansökan med 3 fotografier o dessutom intyg fr Intourist om att resan är ordnad. Hon faxar detta intyg (som kostar 30 USD per person). Nästa problem: Visum - går inte att sända ansökan per post - måste infinna mig personligen eller via ombud

Vidtalar en vän i Stockholm att gå till konsulatet. Sänder alla handlingar till honom. Får telefon: det blir inget visum. Man fordrar hotellvouchers också. Mail till Yana - sänd adekvat support. Hon faxar kopia av vouchers och jag faxar till Stockholm och Göran lovar att åter gå till konsulatet.  

Torsdag 28 sept. Nedkomst av barnbarn på väg till färjan i Karlshamn

Har stressat en del för att bli färdig med resultat från studien och göra overhead och dia att ha med, samt dia och manus för föredrag om korsallergier. Packningen blir rätt tung med papper, presenter till kolleger, kläder till Sergejs familj. Anneli har haft vattenavgång igår men sannolikt hinner jag inte få se mitt första barnbarn innan jag åker..

Första avsnittet går med buss till Kristianstad. I Rösjöholm ringer Tomas kl 11.45 och meddelar att Anneli redan har nedkommit. Det blev en flicka som ska heta Anna, Lina, Josefina

I Kristianstad bussbyte vid modern busstation vägg i vägg med Mc Donald. I Kristianstad upphör elektrifieringen av järnvägen. Fin Kustbuss till Karlshamn - den går ända till Kalmar. I Karlshamn är resecentrum obemannat. Vi ringer Elleholm och får besked att det inte finns någon buss till hamnen. Taxichauffören berättar att man förut hade färja som gick ända in i staden.  Nu en helt nybyggd stor hamn. Där är  ödsligt. Färjan visar sig vara ett fraktfartyg för lastbilar och alla chaufförer tycks vara från Baltikum och talar mest ryska. Vi går ombord via lastbilsrampen. klättrar med den tunga väskan lejdare upp och ned och hittar småningom passageraravdelningen. Personalen tycks bestå av en enda flicka. Rökigt i kafeterian förstås. Det visar sig finnas fler personal. Vi kan välja mellan köttbullar och kyckling till middag och vi tar bullarna. Efter maten omvandlas baren till taxfree butik och jag köper choklad till kolleger vi ska möta. Det luktar mögel i vårt tvättrum och mattan är blöt.  

Bild (lånad): Liepaja

Fredag 29 sept. Buss till Klaipeda

Vi är framme i Liepaja i Lettland. Klättrar åter nedför branta trappor med tungväskan mellan oss. Finns ytterligare några passagerare utan lastbil. Klockan är 9.30 och med taxi till busstationen ska vi hinna Klaipedahussen 9.50. Men här finns inga taxi, ingenting. Vi travar iväg med väskan och kommer 9.40 till en trafikerad gata. Minibussar går här men ingen taxi. En rysktalande kvinna säger att vi kan ta minibusslinje 1 till stationen. Kommer småningom en sådan och vi klämmer in väskor och ryggsäck bland passagerarna. Kan inte växla 100 lat som vi har. Tar däremot med tvekan emot en USD och ger oss tillbaka 20 centimer. En något engelskspråkig  sjöman får för sig att vi ska till färjan och säger att vi inte ska gå av där andra säger att vi ska gå av. När han får klart för sig misstaget går han av med oss på ett annat ställe och visar var vi ska ta spårvagnen till stationen. Stationen stilig och restaurerad utanpå och mörk inuti med glänsande röda plaststolar. Bagageboxar finns men för små för min väska. Man måste först köpa polletter i en lucka och sedan är det tydligen kodlås. Men en kvinna bakom en dörr där det står reservirass el dyl låter oss ställa bagaget där. Vi ser skröpliga hus och skröpliga gator. Spårvagnar smalare än i Göteborg. Park med fallande löv. Stor mosaikbild om metallurgin på kulturhusets gavel. Saluhall med lite av varje. Marknad med bl.a. kläder. När vi frågar på stationen efter bilj till Klaipeda får vi nu beskedet att den går 12 och inte 12.30 som  kvinnan i luckan bredvid hade sagt tidigare. Tur vi frågade i så god tid. Bussen av hög kvalitet med vägen sämre. Svårt klara juicen i våra hopfällbara muggar. Riskakor från Rimi i Halmstad med räkost från Resecentrum i Kristianstad blir busslunchen. Mobiltelefon underlättar väldigt på en sådan här resa. Enkelt att informera Marius i Klaipeda att vi kommer med annan buss än planerat. Annat var det när Agneta och jag var på resa till Novosibirsk för 10 år sedan och Agneta under tre veckor inte kunde komma i kontakt med gravid Alexandra på BB.

En lettisk passtjänsteman samlar in alla pass och kommer efter en stund tillbaka och delar ut dem och sedan samma procedur med litauisk passkontroll. Jag är imponerad över att de har sådan ordning så alla får tillbaka rätt pass direkt. 

I Klaipeda möter Marius och kör oss till Jura Hotell. Vi går sedan till Skandal restaurang och äter fisk och ris och god efterrätt. Diskuterar resultat från studien. Marius tror att det faktum att många här använder honung som alternativmedicin el likn i viss mån förklarar frekvensen honungsallergi. Han säger även att ryssar äter massor  av solrosfrö. Har ingen förklaring till choklad i toppen i Litauen. 

Vi går en del i gamla stan i sommarvärmen. Restaurerad delvis efter bombningarna som 1945 lade staden i ruiner. Roland får magknip och magfara. Vi tittat på skulpturerna i Skulpturparken. Gjorda av konstnärer från hela Litauen under somrar i Nida på halvön. En trevlig ung man inbjuder oss till konsert på Musikhögskolan. Det visar sig vara en finsk pianist bosatt i Malmö, Risto Kyrö. Där träffar vi en svensktalande litauer gift med en Susanne från Vemdalen. De träffades i teatersammanhang, någon sorts nordamerikansk organisation som driver studier här. Något religiöst kanske. Grabben som inbjöd oss säger några vänliga ord om Jesus när vi går. Konsertsalen är fullsatt. Spelas Frans Pulenc. Stenhammar, Roman och Ravel. Som extranummer Brahms "Jesus bleibet meine Freude". I kvällsmörkret hem visar ett par ungdomar oss till rätt gata.

Lördag 30 sept. På dyn-halvön  Neringa i Klaipeda


Kameran försvunnen - kvarglömd i buss eller stulen? Frukost i mycket liten matsal där hela buffen får plats på 2 fat. Går till färjan och går lite vilse. På Neringahalvön går vi tvärs över landremsan i tallskogen till dynerna på havssidan.(en sida med foton på annan persons hemsida finns här) Stor öde strand som på sommaren nog är tätbefolkad som Tylösand. Sedan norrut och kommer fram vid Marina museet och Fortet. Har inte tilltråckligt med litas för delfinariet men tittar på fiskar. Imponerande akvarium. Blåser mera när vi går tillbaka till färjan. Växlar dollar till litas  men kan inte skaffa några rubler. Lunch på elegant ställe där vi är ensamma och ber kyparen skruva ner popmusiken. Minibuss linje 2 till  hotellet och checkar ut. Tar sedan en minibuss 2 till ändhållplatsen långt i söder. Enorma bostadsområden med moderna hus som kunde vara Andersberg i Halmstad men något mindre  välplanerade grönytor än i Sverige. I stort sett ganska god standard på husen i Klaipeda jämfört med de eländiga vi såg kring stationen i Liepaja.

På busstationen tar jag med mig den litauiska parlören där "Var finns hittegodsavdelningen" finns. Blir skickad vidare till annan lucka och därifrån till en tredje där kvinnan i luckan rycker på axlarna. Kameran skulle ha kunnat bli stulen på hotellet igår. Eller ligga i packningen fast jag inte hittar den.

Jag tror det är det ursprungliga stationshuset man restaurerar bredvid det moderna. Ett par lokaltåg går medan vi väntar på stationen, dieseldrivna.. Men det ser ut som om man elektrifierar en del av spårområdet. Vårt tåg går 17.15. Marius har köpt förstaklassbiljetter åt oss. Som i ryska tåg ren ljus matta i korridoren. Pa järnvägskarta utanför WC kan man se vilka sträckor som är sanitära zoner och på vilka man kan nyttja WC.

En konduktör i varje vagn. Full värme i korridoren. Sensommardag x hela september har varit solig här sade Marius. I Kretinga ser vi kolonilotter. Röda höstfärger på träden. Jag har inte lyckats ringa till Sverige från Litauen. Det är något lurt med utlandssamtal här. Hur mår lilla Lina?.

Som på Bohusbanan är alla stationshus långs linjen likadana. Stins fanns åtminstone i Klaipeda. I Vilnius kör taxin en Mercedes. På Aliasis Tiltas hotell vid Gedimino prospekt blir det åter till att kånka den tunga väskan uppför ett antal trappor.

Söndag 1 okt. Vandring med Janina i Gamla Vilnius

Vi går en liten runda till floden. Husen välvårdade och man skulle mycket väl kunna tro att man är i en västeuropeisk stad. En Rolls Roys står vid en trottoar. Några ungdomar sparkar till en aluminiumburk - antingen ett tecken på så god ekonomi så man inte behöver tänka på panten eller så dåligt miljötänkande att man inte har pant på burkarna. Janina kommer och här med sig tågbiljetten. Dyrare än beräknat. Janina visar oss Vilnius gamla stad med alla kyrkor (44 st) och i hennes kyrka går hon in och gör korstecken. Vi går till stationen, växlar dollar och köper en biljett till. Trolleybuss nr 2 tillbaka till katedralen och vi går in på en restaurang från 1600-talet och åter den litauiska rätten Zeppelinai (motsvarar väl kroppkaka?). Det är popmusik överallt men om man vänligt ber kyparn minska ned den kan man få tyst.

Roland och jag går uppför Gediminas kulle - den första bastionen. Vi ser ungefär 9 kyrkor därifrån. Nerför går vi en dum väg och måste sedan klättra uppför en brant. Småningom ned till floden Vilnia som mynnar i Neris - bred och grund. På båda sidor finns promenadväg. Vi går rätt mycket och blir trötta i benen. Roland säger att ha anmält sig till Stockholms maraton. Slutligen går vi till varuhuset Maxima (liknar ett mycket välsorterat svenskt varuhus) och växlar lite mera dollar för att inte vara alldeles panka på lokal valuta. (jag ville inte dra ned byxorna för att ta fram stora dollar vid växlingen på järnvägsstationen - har ju de större valutorna i säkerhetsppåse på magen). Köper varsin pirog som vi åter på rummet.

Vilnius ger ett väldigt välvårdat och välbärgat intryck om man jmf med den bild man har av sovjetiska städer från 80-talet. Stora bilar som i Västeuropa, inga mopeder. Men välståndet är uppenbarligen ojämnt fördelat. Gummor står och säljer några äpplen och fiskar (i Klaipeda) och det finns tiggare. Vitryssar har det betydligt sämre. På en gata ser vi dubbla rader av vitryssar som åker hit på dagen och säljer diverse varor inkl mjölk.

Reklam på några bussar men inte på de flesta. Inte reklam på taxi och överhuvud mindre än hemma. Men dunkmusiken överallt inkl på samtliga radiostationer jag får in. 

Foto: Audra och Roland

 

 

Måndag 2 okt. Sjukhuset i Vilnius och nattlig muta


Audra hämtar oss och kör med sonens Ford till sjukhuset utanför staden. Bostadsområden med nya hus. Lägenhet kostar ungefär 60000 USD att köpa. Man kan inte hyra. Bostad är stort problem. Kan ta halva lönen eller mer. Löner ligger på 500 till 700 litas. Pension 400 litas. Sjukhuset byggd 1981 tror jag och renovering pågår på lungenheten på 5-e våningen. Lite mörkt i korridorerna. Vi tittar på lab. där man utöver vanlig kemi och hematologi även gör odlingar och kör MAST - dock inte i rutin.

Föredrag cross-reactions med diabilder i ljus sal som ej kan mörkläggas för närvarande. Ett tjugotal åhörare. Roland projektormaskinist. En del intresserade frågor. Allergiunderläkarna är på kurs i Italien, en underläkare kvar. Vi beser allergimottagningen. Man gör pricktest med extrakt från Bayer. F.n. ingen hyposensibilisering pga. kostnaden för extrakt. Patient måste nämligen betala själv till skillnad från astmamediciner (samma prep som hos oss) som ersätts av försäkring (vet ej om helt eller delvis). Spirometri görs inte på mottagningen utan på lungavd.

De fina husen i Vilnius beror på att företag får hyra dem på 99 år mot att de renoverar dem. Bland svenska företag ser vi ett hus från Ericson och ett annat SAS. Mycket stenlagda gator.

Med Audra till måndagsstängda konsthallar och sedan middag på Frescas. Vi går sedan genom universitetet - ett av Europas äldsta med bl.a. nya freskomålningar. Ser presidentpalatset. Snart riksdagsval med 29 partier, 5% spärr. Taxin till stationen skröpligare, håller på att inte kunna öppna bagagerummet. Växlar till oss lite rubel på stationen.

Vårt tåg står inne på spår 1. Högt att klättra, Tysktalande kvinnlig konduktör säger att det inte är något problem för oss att få gemensam kupé. Till vår förfäran upptäcker vi alldeles före avgång att det är fel datum på den biljett vi köpte igår. Hoppas hon inte ser det. Kaffe och te serveras. Dubbelspår och vi kör till höger. På ett ställe ser vi att man byter till betongsliprar. Passkontrollen i Kena letar efter stämpel i passet från inträdet i landet och där fick vi ingen stämpel. Tullen vill se i tunga väskan. När jag frågar konduktören om det blir passkontroll även i Vitryssland framkommer att vi kan få stora problem. Det fordras transitvisum för Vitryssland! (vilket Intourist förnekat när jag frågat före resan). Och mycket riktigt. Rysktalande passkontrollörer låter förstå att visum fordras. Vi försöker förstå varandras ryska. Diskuterar resrutter fram och tillbaka. Vad göra?. Chefen konsulteras och småningom kopplas konduktören in som tolk. En möjlighet är förmodligen att kastas av här och ta nästa tåg tillbaka till Vilnius och ordna visum för 60 USD per person och åka en dag för sent till Moskva och missa vårt förbetalda hotellrum där. Bättre i så fall att flyga från Vilnius till Moskva utan transit för Vitryssland. Inget alternativ särskilt tilltalande. Och allra minst att sitta här i ödemarken hela natten. V tvekar därför inte när passkontrollören skriver ”50+50=100 dollar” och håller fingret för munnen. Vi betalar snällt mutan som motsvarar ungefär en månadslön i Vitryssland förmodar vi. Passagerare utan transitvisum torde vara en tillgång för denna karga bygd. Svarta pengar blir vita i Vitryssland.

Konduktören serverar wienerkorv och önskar smaklig måltid. I Minsk kl 21.29 ser vi stor bangård. Elektrifierat. Två tåg står inne på stationen. Mobiltelefonen kan inte användas i Vitryssland.

I Vitrysslands FM-radio ungefär som i Halmstad. Somnar dock med Frank Sinatra. Tåget mycket ryckigt och skakigt (pga. att vi är första vagnen?).Vi väcks inte av någon rysk pass- el tullkontroll. Skönt att få sova - men jag har en svag känsla av att det kanske kan innebära framtida problem.

  Foto: Roland i sovvagn

 

Tisdag 3 oktober. Kvarsittare i Moskva

Det ser frostigt ut i Ryssland där människor står på förortsperrongerna på väg till arbetet. Konduktören kommer med cappuccino och te och får betalt i en kombination av litas och rubler efter en del räknande.

Vi åker över en flod med hamnkranar. På en perrong står människor och säljer kläder. På en annan station står ett stort grönt ånglok med röd stjärna i fronten. På ett annat spår tåget till Kaliningrad med blå underdel och gul överdel och jättestort grönt diesellok. På ytterligare ett spår ett blått tåg. När vi suttit ett bra tag och registrerat tåg och annat på denna station - som bör ligga åtskilliga mil söder om Moskva, eftersom konduktören på min tyska fråga om när vi kommer till Moskva efter diverse diskussion svarat "Två timmar" hör vi plötsligt hjärtliga skratt från två kvinnliga konduktörer, som nu funnit att vi sitter här i godan ro "Alle muss aus. wir sind in Moskva!".

Många taxilockare finns på perrongen. Eländig bil kör oss för 10 USD till Rossia där det tar sin tid att komma till rått reception, leta sig fram i alla korridorer i detta enorma komplex med plats för 6000 gäster. Vi har rum mot norr och en av stadens många gamla kupolkyrkor utanför fönstret. Hittar Intourist men man kan inte lämna ut tågbiljetten förrän i morgon. Fortfarande förkyld men ej sinuit och Roland har börjat bli förkyld. Sommarvädret fortsätter. Går till Intourist hotell vid Tverskayagatan och köper en stadsrundtur. Inmundigar därefter dagens första frukost kl 13 bestående av en varm korv. Många tiggare, framförallt gamla kvinnor. Rundtur med bara vi två samt en ögonläkare från San Fransisco. En hel del historik kring Vasilijkatedralen (1555–60) och Ivan den förskräcklige på 1500-talet. Med anledning av alla TV-nyheter med reportern framför denna katedral tror nog många svenskar att detta är Kreml. Vi ser under rundturen många kyrkor. Kreml, universitetet mm.

Vi hittade i en liten teaterkassa biljett till baletten Don Quijote som vi ser i Kremlpalatset. Stor sal ej helt fullsatt. Ostsmörgås i pausen. När vi går hem över röda torget i kvällsmörkret börjar det regna lite grand.

I staden en hel del reklam. bl.a. på bussar, och mycket för cigaretter, men inte som hemma ännu. GUM är nu privatägt varuhus.

TVn funkar nästan lika dåligt som den vi hade i Moskva för 9 är sedan. Programmen lika banalt reklaminriktade som hemma - det lilla vi kunde se.

 Foto: Roland vid Röda torget


Onsd 4 okt. Roland och plånboken försvinner i Moskva - och vi möter ärliga ryssar

Roland har blivit våldigt förkyld. Stor frukost. Intourist inte öppet kl 9. Vi växlar in ytterligare resecheck och går till Lenins mausoleum. Kameror ej tillåtna (f.ö. är halva röda torget avstängt och bevakat . kanske med tanke på terrorister så vi får gå en omväg). Jag går för att lämna ryggsäck och kamera på en inlämning - medan Roland går före in till Lenin. Inlämning ska finnas söderut och jag hittar den efter diverse frågande. Stället saknar skylt om effektförvaring, däremot en stor Pepsireklam. Upptäcker där att jag inte har rubler - plånboken försvunnen. Vem kan ha tagit den? Den ende främmande person jag varit nära är polisen som visiterade oss vid ingången till mausoleet. Går till ingången och ber några ungdomar hälsa till en 65-åring med skägg att hans kamrat inte kan komma in. Spejar efter Roland och går till andra sidan Röda torget där folk kommer ut efter besök hos Lenin. Ser en som liknar Roland och ropar men det är inte han. Går till  hotellet med dystra tankar, försvunnen Roland och försvunnen plånbok, störst problem skaffa nytt körkort och spärra visakortet. När jag hämtar nyckeln säger nyckelpigan att jag har  något att hämta på posten. Och där är min plånbok. Trots att jag inte ens minns att jag hade den framme när vi köpte frimärken. Tack.

Roland kommer småningom och vi går till Historiska museet i den vackra röda tegelbyggnaden vid Röda torget. Fint museum men historien sträcker sig bara till bronsåldern där. Finns inget museum för modern historia? Nej säger personalen på historiska. Vi ser vid Revolutionstorget en intellektuell typ och frågar samma sak och han talar om att det ligger nära Pusjkintorget och hette förr Revolutionsmuseet. Går dit. Vi är nästan de enda besökarna där. Intressanta affischer. dekret mm från 1900-talet. I källaren en utställning kring Raisa Gorbatjova inkl. alla presenter hon fått vid statsbesök.

Roland längtar till sängen men vi måste fördriva ett antal timmar innan nattåget går. Vandrar åter Tverskaja ned till Röda torget och hotellet. Hejdas av vakt (det finns oerhört många vakter överallt - på den lilla banken var det två) men får komma in och sätter oss vid våningskaféet på fjärde våningen. Te resp. kaffe och bröd med ost.

Föresten glömde jag skriva att vi mitt på dagen tog metron till Park kulturi och där intog en lunch på gatan med pirog för 5 rubel och öl och en kvinna som försökte försörja sig på tombuteljer tingade våra tomma ölflaskor. Det är hjärtskärande att se alla dessa som försöker överleva på att sälja något eller tigga. Kvinnor med småbarn, en mor med dotter i rullstol osv. Vi tog linje 1 till Kulturparken (som vi inte hittade) och cirkellinjen till Komsomolskaja med övergång till linje 1 på vägen hem. Reklam på bussar och i tunnelbana - även där det finns klassisk fin metrostation. På ett ställe fullt med flickor med cigarettreklam. I undergången vid Manegeplatsen spelar en stråkvartett vacker klassisk musik.

I entrén till Rossija finns ungefär 60 enarmade banditer. Enorm biltrafik men metron fullsatt

 

Foto: Stalinarkitektur

 

Vid röda torget slåss en man och en kvinna och Roland hjälper den överfallne mannen att få tillbaka sin bag medan munken som står hela tiden vid porten med ett plakat tar hand om hans glasögon. 

Foton (lånade): Några metrostationer i Moskva 

Komsomolskaya Leninbiblioteket Revolutionstorget Nagatinskaya

Det finns ärliga människor i Moskva. Taxi från Rossia till Jarislavskajastationen (där det finns 3 eller 4 olika järnvägsstationer och en metro). Ska kosta 300 rubel. Föraren röker medan ha kör men stänger snällt av radion på begäran. Lång resa i tät trafik trots kort fågelvägen. Man kör 5 filer där det finns 4. Vi har bara 500 Rubel. Ingen växel. Vänta säger chauffören, ska jag växla. Han frågar på flera ställen utan resultat och försvinner småningom helt. Jaja tanker vi, det var ju ett smart sätt men det drabbar ingen fattig och vi accepterar priset. Men när vi senare går in i själva väntsalen (där flera hundra människor väntat tålmodigt flera timmar) stöter vi på honom - och han har letat efter oss för att lämna tillbaka. Han får extra mycket dricks. Och vi som tror att alla i Ryssland bara är ute efter att luras.

Rolands näsa rinner så förfärligt så vi tror att dassrullen inte ska räcka till.

På detta tåg är sanitära zonen angiven som en timme från Moskva. Så långe måste man hålla sig. Fast ur Roland rinner det ju hel tiden ur näsan sa han behöver inte gå.

Torsdag 5 okt. Vi får sova bara till 4.30 . inte till 7.00 - i Kostroma

Ryssarna äro icke väldigt serviceinriktade. Kostroma är ändstation för tåget och igår kväll frågade jag konduktören hur långe man får sova i Kostroma. I Sverige brukar man ju få sova åtminstone till 7-tiden, även om tåget kommer in tidigare. Med hjälp av avancerad mimik inkl ljudliga snarkningar fick vi fram verbet sova (spat) och besked att vi kan sova till kl 7.
Kl 3.30 sätter passagerarna i kupén bredvid på radion med full styrka. Kl 4 kommer konduktören och tänder vår taklampa.
Kl 4.15 har Rolands snuva blivit tätare och han får Rinilspray. Därefter deklamerar han högljutt Martin Ljungs och Tage Danielssons dialog om det lilla barnet och traktorn.
Kl 4.30 lämnar andra passagerarna tåget och en städpatrull drar genom korridoren.
Kl 4.35 kommer den rara lilla konduktören och säger att vi måste ut och förnekar bestämt att man kan sova här till kl 7, Hon har tydligen menat att man kan sova i 7 timmar om man somnar genast när man lämnar Moskva

I väntsalen. En fin buffé är öppen och vi beställer te resp. kaffe. Samma skitmusik i hela världen. Flickorna skruvar snällt ner den lite på begäran. Det verkar mera nattklubb än frukostkafé och stället heter Avesta. Ute är det mörkt och fullsatta bussar har redan börjat gå. Jag ser nu att det faktiskt finns skylt om toa. Roland snorar. På andra våningen biljard öppen 12 till 6. Apotek finns i väntsalen. Rent och snyggt är det här.

Alexandra hämtar med sjukhusets ambulans kl 7 som vi meddelat henne per telefon igår kväll. Hon var förvånad över vår uppgift att man skulle kunna sova till 7. En kraftigt alkoholpåverkad man bår upp viskorna. Stor frukost med Alexandra på hotellet. Sedan läggs Roland i säng och sover hela förmiddagen. Stort hotell med skröpligheter i rum men stilig matsal. Utsikt över Volga.

 

Foto: Med kolleger i Kostroma

 

Åker med Alexandra till chefen för hela regionens sjukvård, Valentin Kulkov. en kraftig 45-åring, invärtesmedicinare. Får en linnetavla föreställande gammalt varuhus i Kostroma av honom. Byter en del ord om allergin, sjukvården och vår studie. Han är glad att Kostroma kommer att finnas med bland författarna i kommande publikation. Sedan med landstingets personbil till klostret från 1500-talet. Mikael Fjodorovitj valdes till tsar här 1613, om jag fattade rätt. Imponerande restaurerade fresker och andra målningar och ikoner. Utställning om den siste tsaren och i annan byggnad fjärilar och naturmuseum. Finns mycket vargar och björnar i Kostroma regionen. Tittar även in i ett par andra kyrkor och ser centrala staden med platsen för äldsta och näst äldsta kreml. Ser en Leninstaty. klassicistiska byggnader, varuhus mm från sekelskiftet i speciell stil. Guiden talar mycket elegant engelska, nästan som när John Cleese gör parodi på språket. Delvis pärlor för svinen med mig som enda åhörare och med alltför många historiska detaljer.

Tre rätters lunch på hotellet med Alexandra och Roland som nu har feber och inte är nöjd med sin svenske läkare. Sedan håller jag föredraget med ett hundratal åhörare och lånad projektor som till en början inte funkar. Alexandra tolkar allt jag säger och lägger till en del. En fråga om tuggummiallergi efteråt. Sedan diskussion kring studien och allmänt om allergi med Alexandra, lungchefen, en yngre allergolog och dottern Natalja som är barnallergolog. TV-intervju utanför.

På kvällen middag med Alexandra och Valentin som är en storrökande bilälskande dragspelande sjukhuschef. Han vill gärna köra bil till Sverige. De är missnöjda över att vi inte dricker tillräckligt med vodka. När Alexandra översätter att han gärna ser att vi kommer hit och walk together trodde jag de menade att vi skulle vandra i Kostromas omgivningar men hon har tydligen menat work together, dvs. flera framtida gemensamma studier.

 

Foto: kolleger i Nerichta

 

Fredag 6 okt. Nerichta - landsortstad med historia

Vi åker med Alexandra i bil till Nerichta. Gammal stad, grundad 1214 säger den kvinnliga borgmästaren (Kostroma 1152). Nu 28000 inv och arbetslöshet pga. nedlagd textilfabrikation. Av stadens 28000 invånare har bara 5000 arbete. Stadsvapnet båt, Kostroma har haft saltgruva och salt i floden, berättar Nadesjda, borgmåstaren. Här finns nunnekloster. Vi får av borgmåstarn ett ställ med färgpennor med gummor på och häften om staden. Och hon får den sista av de knivar jag har med mig. Sedan åker el går vi runt med museiföreståndaren Ina och ser först stadsmuseet där Roland med erfarenhet från Bollaltebygget blir mycket intresserad av gamla jordbruksredskap. bl.a. en plejel (slaga). Från den moderna historien ser vi att 13000 män från staden var soldater i kriget mot Nazityskland och 7500 stupade. En del hamnade i tyska koncentrationsläger. Även 13 döda i Afghanistankriget och en i Tjetjenien. Från det belägrade Leningrad kom 1500 barn och ett stort antal vuxna och inkvarterades och fick skolgång i Nerechta. På textilfabriken här tillverkade man maskeringsnät och uniformer för armen. Man möter ju överallt i Ryssland exempel på hur alla familjer drabbades  av kriget. Guiden har haft kontakt med några av barnen som var här under kriget. Sedan beser vi ett par kyrkor som restaurerats eller håller på att restaureras (förstördes efter revolutionen) Väldigt påkostat arbete. Vi går upp i ett klocktorn och ringer i klockorna som Ina själv samlat ihop pengar till. Vi besöker även ett nunnekloster där den svartklädda föreståndarinnan visar sig vara en byggnadsingenjör som själv medverkar i restaureringen. Vi tänder var sitt ljus och Roland rusar uppför en kulle för att få evigt god hälsa (han är för övrigt. ganska pigg idag för sin ålder tack  vare ryska läkarens medicin säger denne otacksamme reskamrat - kanske en Döbelnsmedicin). Eftersom presenterna börjar ta slut ger jag Ina min extra plånbok. obetydligt begagnad.

Betr kyrkorna frågade vi hur stor andel av befolkningen som är religiös och går i kyrkan. Ina hade själv undersökt saken i Nerechta och funnit 7 procent.

Sjukhuset är 150 är gammalt och i mycket slitet skick. I tresalarna ligger 5 personer. Ekonomin mycket svår. Inga pengar till nya apparater. Läkarna får ibland inte ut någon lön på flera månader. I staden arbetslöshet pga. att texturfabriken inte kan vara igång pga. brist på bomull (som ju nu måste importeras från annat land) och även lin (pga. brist på olja och annat där man odlar lin).

 

Foto: sjungande sjukhusdirektör

 

På sjukhuset drygt 300 platser. På BB föds 340 barn per är och ökande dödlighet gör att nu 1000 personer dör årligen. Läkarna här arbetar 6 dgr per vecka. Ofta utan lön. Hur överlever man?. Ja man har kanske en kolonilott med potatis, morötter och gurka som man konserverar. Men jag bävar vid tanken på att vi skulle överleva en vinter på bönorna från vår koloni i Halmstad. På lungavdelningen ser vi en patient som får nebuliserad bronkdilaterare. Det finns ett bronkoskop och  en oxygengenerator. Sjuksköterskorna har mössor som våra bagarmössor. Journalerna skrivs för hand. Patientdata är endast namn och åldern, inte födelsedatum.

Nikolaj som är sjukhunschef har en lön på 1800 rubel, alltså mycket hög, men även han blev utan lön flera månader ibland. Han är ortoped och hans hustru Natalja  barnläkare (deras två barn studerar medicin fattade jag i Jarislav och därmed extra omkostnader). Alexandras ena dotter är läkare barnallergolog och en annan låser franska för närvarande som au pair i Lyon. Vi bjuds på middag i sjukhusdirektörens rum. inkl svamp som Valeri Smirnoff har plockat och äpple från Nataljas föräldrar. Sedan sjunger vi svenska och ryska visor och Nikolaj spelar gitarr. Byter gåvor. lämnar ryskspråkig sverigebok till Smirnoff (Alexandra skulle gärna vilja ha en sådan) och får en chokladask av Nikolaj och Natalja Vanina Alla är glada över att ha fått besök av människor från Halmstad - en stor ära för denna by.

Staden Nerechta ger vid ett ytligt betraktande intryck av att vara en förfärligt eländig håla och är naturligtvis nersliten och utan reparationer på de flesta gamla hus - men museivandringen ger oss en annan bild av denna intressanta stad från 1214.

Åter till Kostroma och nattåget. Tåget från Kostroma till Sankt Petersburg består av bara 2 vagnar (fler kopplas på i Jarislav). I Nerechta långt uppehåll. Ingen perrong. Gummor kommer långs spåret och säljer svamp, kålhuvud och äpplen. När jag frågar om de har bröd frågar en konduktör om vi vill ha svart eller vitt och går och skaffar! Det finns annars ingen mat att köpa på detta tåg - bara te och kaffe. I kiosken i Nerechta finns dock en hel del. En skylt pekar mot toa men jag kan inte hitta den.

Toa på tågen är föga inbjudande och saknar toapapper. En ryss skulle knappast kunna drömma om att en sovvagntoalett skulle kunna se ut som de gör i Sverige.

Roland klagar över skogshushållningen i detta land. Utmed banan ligger utslängd prima björkved som ingen tar tillvara - kan det vara vindfållen. En tår anas nedför hans kind när han ser får vid banvallen och tänker på sitt hemman Körsveka i Knäreds socken. Han får ta tillbaka när han ser att man på vissa ställen kapat upp. Men mycket ligger och ruttnar säger han. Tåget går ryckigt och långsamt från Kostroma och stannar vid många små stationer. Kor betar. Höstlöven är gula.

I Jarislav kopplas flera vagnar på kl 22. Stor nyrenoverad station om jag förstår konduktören rätt. Det verkar vara 2 konduktörer i vår vagn. Roland ligger och snarkar.

   

Lördag 7 okt. Med Sergejs familj i Sankt Petersburg - och förnyad nattlig muta

Disig morgon och gula el avlövade tråd utanför  fönstret. Vi ser ett ganska lågt viltstängsel hela vägen. Tåget stannar på flera småstationer bara någon halv minut. Roland ser höstackar som inte är intagna och ondgör sig över detta men tycker sedan att det inte var mycket att bråka om och att en bra höstack kan stå ute hela vintern så det skriver vi inte ned.

    Roland har haft huvudvärk i natt och Panodil är slut så han får en Paraflex comp och försäkran att detta är ett undermedel för huvudvärk.

    Det är mest skog och annan landsbygd vi ser, inte många tätorter. Roland sjunger och deklamerar större delen av den svenska lyriken

Under natten har jag utöver Rolands snarkningar hört att vissa bansträckor varit skarvfria.

Strax före Tocho (där det står många godståg och spåret delar sig) finns mycket folk på fältet och Roland förmodar att de drar betor.

Dimma och stora bangårdar före Sankt Petersburg. Sergej (som var musikledare med dragspel när Agneta o jag läste ryska vid Djuny på 80-talet) och Zina möter på Moskvastationen i Sankt Petersburg. Te och smörgås hemma hos dem på Galärgatan (bytt namn från tidigare Röda gatan). Sliten liten lägenhet i hus från 1848 där familjen bor med 3 barn (Anna 19. Maria 16 och Arina 7) samt  mormor och en hund som var herrelös och valde Sergej samt en katt.  Storflickorna studerar ekonomi på universitetet. De talar mycket bra engelska. Arina och Zina åker med oss till Piskarjavakyrkogården med de flera hundratusen döda under de 900 dagarnas belägring. Man vill gråta när man läser den lilla flickan Tanjas dagboksblad.

"I dag dog min mamma"
"I dag dog min lilla syster"
Efter sex döda i hemmet står det:
"Alla har dött. Jag är ensam"
Senare dog även Tanja.

En granne, arbetslös lastbilschaufför och rallyförare (som varit i Sverige) kör oss.  Arina otroligt pigg 8-åring guidar mig på ryska "Det här är si o så arkitekt si o så..".

Sedan snabbvandring i Eremitaget inkl alla franska målare och Picasso osv. Neva. Palatstorget. Vandring på Nevskij med alla målare och karikatyrtecknare. Hämtar resten av familjen och bjuder på middag på kinesrestaurang. Hemma hos Sergejs efteråt sjunger vi "Vem kan segla" och ryska sånger med Sergej som spelar piano med viss svårighet. Tittar på kort från Sergejs besök i Sverige 89. Roland gör hela tiden tokiga saker som får alla att skratta. Maria som jag pratade med under middagen berättade att hon skriver själv både prosa och dikt och sjunger egna sånger till gitarr. Zina är redaktör för en lokal tidning i stadsdelen. Roland lovar sända en HP till henne. Anna som är stora flickan får lov att gå ut lördag kväll men inte Maria. Vi har lämnat reflexer till flickorna, vitaminer och en bag med vinterkläder. Lärt flickorna använda kompassen och lämnar den till dem - Zima och Arina gick vilse i skogen i somras.  

Rallyföraren kör oss till Warsjawastationen där den elegantaste sovvagnen som vi hittills haft väntar. Tvättställ  i kupén, troligen ganska nybyggd. Emellertid inte så mycket glädje av den. Kl 03.40 rycker ryska tullen upp dörren och vill se vår tulldeklaration. Vi förklarar att vi inte fått någon sådan eftersom det inte kom någon tullman i sovvagnen från Vilnius till Moskva. Möjligen anar vi en glimt i den barske unge mannens öga när han hör detta. Vi får skriva en ny dekl. Vi inser att hur vi än gör kommer det att kunna bli tokigt. Om vi skriver allt vi har kommer han att förklara att vi inte har papper på att vi fört in summan i landet och beslagtar den.  Jag deklarerar de 100 SEK som finns i säkerhetsväskan kring halsen och Roland deklarerar resecheckarna han har. Tullmannen frågar
.- Är detta allt ni har? och vi bejakar detta. Han ber oss öppna våra väskor och gräver lite. Funderar på färgpennorna från Nerechta men accepterar att det inte är några dyrbara ikoner. Ber därefter få se innehållet i pengaväskan och dessutom övriga plånböcker. Dessvärre har Roland där dels några rubel. dels 1000 SEK. och jag har i plånboken några hundra rubel och 200 SEK. Nu är det bara att hoppas att han inte begär kroppsvisitering och hittar maggördeln med huvudkassan eller kuvertet i stora väskan med dollarna som ska till klinikerna Tallinn och Tartu. Våra pyjamasar blir möjligen något svettiga. Tullaren säger anklagande
- Jaså ni räknar inte rubel som valuta. Han påpekar att enl artikel så och så i tullstadgan kan det bli mycket stora problem i framtiden när vi försökt lura tullen Han frågar flera ggr
- Varför lurar ni mig. Det kan bli probleem att komma på nya besök i landet.
Men han är en vänlig man. Säger:
- Jag vill inte ställa till problem för eer, och tar.hand om alla pengarna och går sin väg. Där tjänade han en dubbel rysk läkarmånadslön. Och vi undrar om det finns en komplott bland  tullarna att inte visitera vid inresa och därigenom inte ge resenärerna tillfälle att deklarera införd valuta.

 

Söndag 8 okt- Fina gamla hus i Tallinn

Kl 6 på morgonen står vi på en fin ganska ny station i Tallinn utan lokal valuta. Taxi kör oss för SEK till Reval Express hotell, nybyggt och modernt hotell med kortnycklar som även fordras för hissen. Nära hamnen och gamla staden. Taxi i Tallinn rediga med skyltar och taxametrar, I Ryssland bilar utan dyl. och varje resa inleds med en förhandling om priset.
Vi vandrar i den gamla staden mellan murarna och finner det mycket väl restaurerat, bara ett fåtal hus är dåliga. Svårt att hitta bland krokiga gator utan kompass el sol. I Domkirke är Pontus de la Gardie och några andra svenskar begravda. Alexander Nevskijkatedralen och Tompea castle som är regeringsbyggnad. Raekoja plats (Stadshustorget)Stadshuset med minaretliknande torn. På vägen norrut till vårt hotell är strax utanför tornet Tjocka Margareta ett monument över estoniakatastrofen. Roland har magknip när vi är uppe i övre staden och vi går in på restaurang Katedral för toalettens skull.  Egentligen för elegant för oss - men med svenska mått inte dyrare än en vanlig lunchrestaurang. Jazzmusik. Medförd Imodium ordineras.   Förkylningen bra.

 

Fotot från Ryskortodoxa kyrkan på Domberget

 

På kvällen går vi på en film som vi trodde skulle vara bra men är en vanlig skrikig hollywoodskit - om än stundom lite rolig. Före huvudfilmen enormt högljudd reklamfilm bestående av stillbilder till dunkamusik. Reklam för en skval-TV-station. Tyvärr kommer säkert den banala USA-kulturen att ta över i Östeuropa liksom i väst.

Rolands historia om italienaren som behövde sheet in his bed är roligare än filmen.

Spårvagnarna är delade på mitten med 2 st 4-hjulsboggie. En del med reklam, en del utan. Biljett kostar 10 estniska kronor. Finns även trådbussar.

I alla de tre länder vi kunnat se TV har det varit samma eländiga blandning av reklam med diverse skräp.

   

Måndag 9 okt. Privat polikliniksjukhus i Tallinn och buss till Tartu

Solen går upp i väster tycks det - där hamnen är och havet ligger ju i väster. Men hamninloppet är sådant att solen nog trots allt går upp i öster.
Fickdatorn ringer 2 timmar för tidigt - pga. felinställd hemstad.
   
Resan hade varit enklare om vi tagit färja via Stockholm t Tallinn el Klaipeda inser vi. Går tydligen 2 olika från Tallinn. Vi upptäcker svenskt TV-program på vår TV och får veta detaljer om striderna i Palestina-Israel.

Växlar in mera estniska kronor vid hamnen.
Ludmilla hämtar oss kl 10 och hennes make kör oss i sin Mercedes till polikliniksjukhuset. Det är ett stort ganska nybyggt sjukhus med endast öppenvård. Nu privatiserat och ägs av 9 personer som arbetar på sjukhuset, inkl. sjukhusdirektören som vi träffar. Vi ser artificiell saltgruva (se bild). vattenmassage med slang och i bassäng. elektroterapi. bassäng och laserbehandling på fysioteapiavd. Lab med mycket modern utrustning. Man använder för IgE ett MAST-liknande system.

Foto: Genomgång av resultaten med Ludmilla och Lea

 

Polikliniksjukhuset har 141 läkare, såväl specialister som allmänpraktiker. Estlands största. Startade 1986. Varje dag besök av 2600 patienter. Upptagningsområde 100000 personer men vem som helst kan söka här. Patienten betalar inget. om han har försäkring och 90% av befolkningen har sådan. Akutfall går gratis för alla. Lönekostnader 70% av budgeten. Läkarlön 7000 - 8000 est kr per månad, sjuksköterska 4000. Ersättningen från FK till sjukhuset delvis per capita, delvis per åtgärd. Central registrering och ingen tidsbeställning. i entrén finns både optiker och apotek. Journaler skrivs på dator.

Foto: Artificiell saltgruva i Tallinn

  Bussresa tillsammans med Lea till Tartu. Mest längs stora fält, en del med hörullar. helt plant, inga kullar. här och där små skogar som är dåligt gallrade och med smala stammar, mest björk och gran. En del rönnar med liksom i Sverige massor av rönnbär. Samtal med Lea mest på tyska och delvis ryska - antingen är jag duktig på ryska eller dålig på tyska. Multiresistent tbc stort problem.
Lea berättar att man äter blandningar av honung och pollen som alternativterapi och även har blandningar av honung, eukalyptus och annat för inhalation i bastun.

I Tartu äter vi abborre med Lea på Werners restaurang. Vandrar i centrala staden i skymningen, Något mindre restaurerat än i Tallinn kanske men det finns många fina hus. Staty Gustav II Adolf. När vi går förbi en bokhandel ser vi en estnisk allergibok av Nils Eriksson.  Jag ber Roland titta noga så han kan intyga detta faktum – och jag bedyrar att jag inte lagt dit boken.

Uppsala Maja (Uppsalahuset) litet gästhus med bara 5 rum och ingen nattpersonal. När vi sitter och försöker hitta svenska nyheter på satellit-tv men bara hittar reklamskräp ringer det på dörren och där står en dansk tjej med ryggsäck och talar norska och undrar om hon kan få rum här. Hon är distriktsläkare och antroposof och åker tåg genom många länder ("samlar länder") men är jour på måndag. Vi lovar henne rum.

Foto: Roland med Lea och Margret hittar estnisk bok av Nils E……

  Tisdag 19. Akademiska sjukhuset i Tartu

  Uppsala Maja är ett väldigt hemtrevligt litet ställe, jag började diska i köket av bara farten. Detta är ett 1700-talshus som restaurerats med svensk hjälp. Möblerat smakfullt med svenska möbler och Kalles kaviar i buffen i köket.
   
Jag hittar en bank som visar sig vara Pank och skaffar lettisk valuta för morgondagens buss och taxi.

Akademiska sjukhuset ligger söderut i ett parklandskap. Vi träffar på lungsjukhuset Leas efterträdare, den rara Margret, som visar oss de olika avdelningarna.

På avdelningen ser vi en man från Narva med HANÖ (den enda jag sett i hela mitt liv tror jag), terapiresistent med buksmärtor och hudutslag. Man har inte råd med Tranexan. Han hade just fått petidin.

Vi träffar kollegan som sysslar med rökavvänjning. Hon berättar att rökningen ökade efter frigörelsen till 52% hos mån och har sedan sjunkit 42% hos män och 20% hos kvinnor. Unga kvinnor nu 30%. 2 dollar kostar ett paket men kan köpas billigare. Lön minimum 4000. vanlig lön 5000-8000 estniska kronor.

På barnsjukhuset ser vi först laboratoriet. Man gör cellseparering, IgG subklasser bara för vetenskap. Man har dessutom både Magic Lite och UniCAP. Halvår 250 total-IgE och 500 UniCAP. Total IgE vid reumatiska sjukdomar och cancer.

  Foto: Margret S

 

Barnallergin: öppenvård bara sedan något år, förut mer inneliggande. Man sköter alla barnens lungsjkd och allergi. Team med lungläkare, öronläkare osv. Fyra läkare för närvarande varav en heltid. 1500 barn med astma i regionen  Prevalens 6% hos småbarn, SPT med tyskt Allergopharma. Lite hyposens, mest pollen och bi. Medicin som väst, hos några ekon problem. Ej PEF hemma, kostar för mycket. Vid födoämnesallergi i regel ej perorala provokationer. Vanliga allergier HDM och kackerlacka Bland pollen gräs vanligast. Honung används mycket för hälsan.  Choklad från utlandet mer allergi än inhemsk -  kanske pga. Tillsatser, tror man. Inte ofta Lomudal numera. Man har kliniska studier med Glaxo med flera. Ingen saltgruvebehndling här. Slutat med akupunktur. Skvalmusik här och där i laboratorier och expeditioner

Vi ser även ett separat polikliniksjukhus med specialister och även allmänläkare. Läkarna arbetar både på poliklinik och sjukhus.

Allergiläkaren som jag tidigare träffat på nordiska kongressen i Helsingfors hälsar vi på. 2000 besök per år. Har några hyposensfall. Gör SPT, inga provokationer. Vi ser en patient som pricktestas med pos reaktion för gråbo.

På polikliniksjukhuset modern fin restaurang i källaren. .I restaurangen står en tv på.

Man har central patientregistrering med moderna kölappar som på posten. Hela sjukhuset ger intryck av nästan svensk standard.

Efter besöket på sjukhusen går vi med Lea och tittar in i universitetsbiblioteket och upp på domkyrkokullen med gamla prekliniska institutioner och astronomiskt museiobservatorium. Höstlöven faller i den vackra parken.

I Uppsala Maja är vi tydligen de enda gästerna. En kaffetermos står på bordet i köket för oss. Vi avtalar med kvinnan som sköter stället att vi när vi lämnar huset i morgon tar smörgås och juice ur kylskåpet och lämnar nycklarna på bordet i hallen. Detta ställe som jag hittade via Internet är verkligen en fullträff.

På kvällen middag hos Lea. Margret och hennes make, neurokirurg, som också talar svenska, hämtar oss. De har gjort äpplesaft av äpplen från trådgården och sommarstället.

Praks bor i översta våningen i ett 5-våningshus. Vi får korv, kött och potatis och svamp som Margret hade med sig. Man plockar mycket och många sorters svamp. Leas make är veterinär och undervisar på veterinärinstitutet. Problem att allt högre andel av studenterna är kvinnor som inte klarar att arbeta med stora djur.

 

Onsdag 11 okt. Buss till Lettland och färjan.

Snabbpåklädning 5.45 och brer några smörgåsar i köket. Troligen finns ytterligare 3 gäster eftersom det är dukat för tre men vi har inte sett några. Lea väntar redan med taxi 6.15. Bussen till Riga är en modern turistbuss med i radion estnisk station med mest engelskspråkig skvalmusik som dock går att skruva ned vid den egna platsen. Platsnumrerade biljetter. Vägen ganska bra om än inte av svensk standard. Aningen kupigare terräng än mellan Tallinn och till Tartu. Vissa sträckor helt jämn och fin väg. Bussen startade från Tartu 10 min försenad vilket gör att vår tid i Riga för att hitta biljettkontor, köpa biljett och hitta Lierpajabussen minskar från 20 till 10 minuter.

I gränsstaden Valga gemensam estnisk och lettisk tullstation och vi får bara en stämpel i passet.  Järnvägen, icke elektrifierad, passerar vi vid obevakad övergång. Ytterligare en obevakad men med stopplikt.

Sedan vi passerat över floden Gauja kommer vi på en motorväg sista biten fram till Riga (vägen till Pskov i Ryssland). Riga stor stad med spårvagnar och trådbussar, floden Daugava

Vi kommer tidigare än angivet till Riga och hinner t.o.m. ätt ta blinier i kaféet på andra våningen på busstationen. En papegoja tjattrar. Flickan som säljer biljetten talar engelska (annars är det bara ryskan som går i alla de länder vi besökt). Bussarna avgår från plattformar som ligger nedanför tågets banvall. Vi ser gröna lokaltåg med röda ränder och ett blåare fjärrtåg. Elektriska. En orange rälsbuss. En gul spårvagn går bredvid busstationen. Vi ser en buss som ska gå ända till München. En flicka vill sälja sportkläder till oss. Det enda vi har slut på är rena skjortor och strumpor.  I Riga ett enormt högt tv-torn.

Vår buss 11.50 till Liepaja också en modern buss med wc och här slipper vi radiomusik och istället visas Madonna om Evita Peron på tv med svagt engelskt tal som ej kan höras och rysk textning. Motorväg första biten. Skogar vars gallring Roland inte kan klaga på. En gumma i schalett kommer mitt under resan och kontrollerar biljetterna.

I den lilla staden Saldus, där man bygger ett nytt stadscentrum, gör bussen 25 min uppehåll. Litet kafé finns och större stationsbyggnad med apotek och med kiosk där veckotidningarna liknar dem man ser i en svensk, men med mera nakna bröst. Roland förnekar att Marx sagt att man ska bygga slarvigt. Floden Venta passeras vid Skrunda.

Jag testar Rolands lyrikförråd genom att ta ett ord från varje bokstav i alfabetet och han har något citat på allt.

Efter Saldus blev det en film dubbad till ryska på tvn. Roland ser - utan att förstå något - att den är dålig. Fördomsfull kamrat.

Kl 15.39 - cirkeln är sluten. Vi är tillbaka på busstationen i Liepaja. När vi åker genom staden konstaterar vi att det är betydligt mindre restaurerat här än i andra städer vi sett.  På färjan klättrar vi åter uppför branta trappor från lastbilsdäck. 18.30 lägger fartyget ut, en halvtimme försenat. Missar vi bussen i Karlshamn.

Torsd 12 okt. Saknar tågplusguiden i Sverige

Enl uppgifterna från transportören skulle man vara framme i Karlshamn kl 10. Nu visar det sig att vi inte ska vara där förrän 11. och då hinner vi inte med den förbindelse Karlshamn-Kristianstad-Helsingborg-Halmstad som vi för länge sedan skaffat biljetter till. Jag medför inte fullständiga tidtabeller och vi ska därför ringa till SJ och först till Nummerupplysningen. Då visar sig mobiltelefonen vara urladdad. Vad har vi för spänning i vägguttaget?. Roland skruvar isär sänglampan så den går sönder (han påstår den var sönder innan) men där finns inga voltuppgifter på den. Hittar annan lampa med 220 V. Ringer SJ som har en förbindelse via Nässjö och en via Lund med ankomst till Halmstad vid 18-19-tiden. Vi beslutar avvakta - kanske finns det en buss Kristianstad-Ängelholm som SJ inte känner till.

Fortf kl 9.30 inget land i sikte - men disigt väder. I natt en hel del rullande -- nu lugnare. På toa luktar som förut mögel.

Jag har tel nr till Elleholm som sålt färjeresan. Ringer dit för att få tel. nr till taxin i Karlshamn - kanske hinner vi bussen 11.05. Torgny Elleholm erbjuder sig komma och ta oss till bussen. kl 9.45 ser Roland något land i fjärran.
Vi kämpar med den tunga väskan (nu tyngre pga. choklad) nedför de branta trapporna och kl 11.00 rusar vi över landgången nästan innan den är nedfälld och håller på  att få hjärtinfarkt när vi via pass och tull förgäves letar efter blå minibuss. Regnar gör det och svettiga är vi. 11.10 möter vi Elleholm och vi kör till närmsta hällplatsen väster om Karlshamn - men bussen har tydligen redan passerat.

På avgångsstationen vid hamnen i Liepaja kan man köpa bussbiljett för 20 SEK till en buss i Karlshamn som inte finns. Elleholm hoppas på ökad persontrafik så man nästa år kan sätta in en färja med mera passagerarutrymme.

Vi sitter på det obemannade öde resecentrumet i Karlshamn och äter kex och juice och russin för att hålla gruppen (Roland) på gott humör. Några telefonsamtal (tågplusguiden finns tyvärr inte  i min Psion5) ger vid handen att lämpligaste rutten är med buss från Kristianstad till Båstad - men vi kommer ändå inte vara hemma förrän 18.45.

Fint tåg Kustpilen. Efter att ha lånat konduktörens tågtidtabell finner vi att det är bättre att åka med det här tåget ända till Lund och därifrån ta halmstadståget. I Vinslöv säger Roland "Så här ska en Björkskog se ut".
   
När en man med enkätformulär från SJ dök upp trodde Roland ett skäckfyllt ögonblick att det rörde sig om tulldeklarationen.

Vi kommer att ha drygt 2 timmar i Lund. Då kan vi hälsa på hos Wihls. Får inte kontakt med dem. När vi går av tåget i Lund 14.15 hör vi att ett tåg ska gå till Helsingborg 14.30. Dit åker vi tycker jag, så är man lite närmare Halmstad, kanske hittar vi en kystlinjebuss där. När vi går nedför trappan till plattform 6 går där en flicka som ska till Halmstad. Det går ett tåg dit 14.20. Helt otroligt, inte en sekunds väntan i Lund Och vår ursprungliga biljett accepteras av konduktörerna.

I Helsingborg skiner solen över sundet. Likaså i Ängelholm. och Båstad. Hösten har inte kommit lika långt här som i Baltikum.

I Halmstad väntar Agneta med bilen. Och nästa dag får jag se barnbarnet som föddes samma dag som vi åkte.

Man ska alltid ha med sig tågtidtabellen, om man inte är internetuppkopplad.

Åter Miljövänliga resor


Home

[email protected]

 Besöksräknare

 

Hosted by www.Geocities.ws

1