Welkom op Nakdimons Page


7. De huidige status quo van de kerken

Hier ben ik het in bepaalde opzichten eens met Eliyahu. Helaas zijn er door de eeuwen heen sinds de niet-joden in de meerderheid onder de gelovigen in de Messias waren, heidense feesten binnengeslopen en zijn de Bijbelse feesten naar buiten gewerkt, omdat men vond dat men niets met �die vervloekte Joden� te maken wilde hebben. Feesten en gewoontes zoals Sarutnalia en feest van Mithras (eerste kerstdag), Zonnewende feest van Wodan (eerste en tweede kerstdag/wordt ook de link met Sinterklaas [zie deze link] gelegd) met al hun gewoontes (kerstboom => boomgeesten, kerstballen => heksenballen, etc.), feest van Astarte (godin van de prostitutie [paashaas] en de vruchtbaarheid [paasei] = Pasen) voeren allemaal de boventoon, zij het met een �christelijk� sausje, terwijl die helemaal niets met de God van Isra�l te maken hebben. Wie bijvoorbeeld het traditionele kerstverhaal naast het verhaal van Mithras legt ziet dat het doorspekt is van het mithra�sme (zie deze link) . Hierover zei Sha�ul [Paulus] tegen de Galaten:

8 Toen u God nog niet kende, was u onderworpen aan goden die helemaal geen goden zijn. 9 Hoe is het dan toch mogelijk dat u die God hebt leren kennen, meer nog, door God gekend bent, u opnieuw tot die zwakke, armzalige machten wendt en u daaraan als slaven onderwerpen wilt? 10 U houdt u werkelijk aan vaste feestdagen, maanden, seizoenen en jaren? 11 Ik vrees dat al mijn inspanningen voor u volkomen zinloos zijn geweest. (hst 4,NBV)

Waar ik echter wel met Eliyahu van mening verschil is dat de niet-joden, die zich bij de God van Isra�l hebben aangesloten, niet geroepen zijn om de Shabbat te eren. Dit is iets dat de rabbijnen vaak rechtvaardigen om een �shabbes-goy� (een niet-jood die dingen doet voor de Jood die de Jood niet mag doen op de Shabbat) te hebben. Maar wat zegt de Bijbel? Die zegt dat dit een directe overtreding is van het gebod:

8 Houd de sabbat in ere, het is een heilige dag. 9 Zes dagen lang kunt u werken en al uw arbeid verrichten, 10 maar de zevende dag is een rustdag, die gewijd is aan de HEER, uw God; dan mag u niet werken. Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw vee, en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen. 11 Want in zes dagen heeft de HEER de hemel en de aarde gemaakt, en de zee met alles wat er leeft, en op de zevende dag rustte hij. Daarom heeft de HEER de sabbat gezegend en heilig verklaard. (NBV)

God maakt dus in de meest sterke bewoordingen duidelijk dat niemand voor je mag werken op die dag. Dus ook geen Shabbes-goy. De tekst die Eliyahu aanhaalt gaat over Isra�l, omdat Isra�l op dat moment alleen aan de orde is. God sluit het verbond met Isra�l en eerder, bij de schepping, heeft Hij die dag ook geheiligd, maar niet omdat Hij die later als teken met Isra�l zou gebruiken. Als zelfs jouw vee niet mag werken op die dag, is een niet-jood dan niet m��r dan het vee van een jood? De volgende vraag is: Is de Shabbat ook alleen voor de Jood? Nee! Dit komt duidelijk naar voren in de volgende tekst:

2 Gelukkig de mens die zo handelt, het mensenkind dat hieraan vasthoudt; hij neemt de sabbat in acht en ontwijdt hem niet, hij weerhoudt zijn hand van het kwaad� 6 En de vreemdeling die zich met de HEER heeft verbonden om hem te dienen en zijn naam lief te hebben, om dienaar van de HEER te zijn � ieder die de sabbat in acht neemt en niet ontwijdt, ieder die vasthoudt aan mijn verbond �, 7 hem breng ik naar mijn heilige berg, hem schenk ik vreugde in mijn huis van gebed; zijn offers zijn welkom op mijn altaar. Mijn tempel zal heten �Huis van gebed voor alle volken�.

We zien dus dat iedereen, ongeacht of je nou Jood bent of niet, die zich aan God gebonden heeft in aanmerking komt om Zijn heilige dag in ere te houden en behoort te heiligen. Iedereen kan teksten aanhalen om net datgene te beweren wat hij wil, maar de Bijbel zegt veel meer over de Shabbat dan Exodus 31:16-17. Wat de zondagsrust betreft: dat is inderdaad een uitvinding van de Katholieke Kerk. Wij vinden echter in de Engelse vrije encyclopedie de volgende juiste verklaring:

In Handelingen der apostelen 20:7 lezen wij �En op de eerste dag van de week, toen de discipelen bijeengekomen waren om brood te breken, sprak Paulus, die de volgende dag wilde vertrekken, hen toe en rekte zijn rede tot middernacht� Wees er aan herinnerd dat volgens de Joodse en Hebreeuwse traditie zoals beschreven staat in Leviticus 23:32, een nieuwe dag begint wanneer de zon onder gaat en dat deze bijeenkomst in de avond plaats vond rond etenstijd. Zo dat zij die geloven dat Christenen de Sabbat houden op de zevende dag van mening zijn dat deze samenkomst begon op Sabbatavond na zonsondergang. Paulus heeft op die zaterdagavond tot middernacht gepredikt en liep 18 mijl ( 28.8 Km ) van Traos naar Assos op Zondag en zou dit zeker niet gedaan hebben wanneer hij de Zondag als Sabbat had beschouwd. (Wikipedia)

 

Dus allen die aan God toebehoren zijn meer dan welkom om die dag in harmonie met Gods volk te heiligen. Dat geldt trouwens ook voor de Bijbelse feesten die een symboliek en voorafschaduwing zijn van de werkelijkheid: Yeshua, de Messias, onze Heer en Verlosser. Voor meer over de zogenaamde Noachitische geboden verwijs ik iedereen graag naar een van de studies van Werner Stauder

 

Isra�l verworpen?

Dit is helaas ook heel lang de leidende gedachte geweest in vele kerken, maar langzaam maar zeker wordt dit rechtgezet door diezelfde kerken. Dit heeft te maken met het feit dat er steeds meer Joden de Messias vinden in de Persoon van Yeshua van Natzeret. Overal krijgt de gedachte, dat Isra�l wordt afgedaan en is vervangen door de kerk, steeds meer wortel in aarde en worden niet-joodse christenen steeds vaker bewust van de Joodse wortels van hun geloof.

Op de vraag of 1.000.000.000 christenen het fout hebben kan het verweer heel kort zijn: Waarom zouden ze het fout hebben? Er is niet aangetoond dat het NT onbetrouwbaar is en dat het tot afgoderij leidt. Eliyahu wil doen geloven dat de betrouwbaarheid van de NT staat of valt met zijn artikel en dat het niet war kan zijn omdat het grootste gedeelte van het Joodse volk het NT heeft verworpen. Ten eerste is zijn artikel bij deze nogmaals tandeloos bewezen en is er aangetoond dat hij (en ook het traditioneel Jodendom)  met 2 maten meet als het gaat om het NT en de Tenach (en natuurlijk ook de Talmud). Indien iemand meer wil weten over de betrouwbaarheid van het Nieuwe Testament raad ik iedereen aan het boek Answering Jewish Objections to Jesus, Vol. 4 van Dr. Michael L. Brown te lezen. (Er is helaas geen vertaling in het Nederlands)

Conclusie:

Het is dus nergens voor nodig om het geloof in het NT, en daarmee het geloof in de Messias, overboord te gooien en Noachiet te worden. Voor alles wat er in de NT staat is er een Bijbels antwoord te vinden of een parallel te trekken met de Tenach. De tekst uit Jeremia 16:19 is slechts bangmakerij, want dat gaat over mensen die buiten de God van Isra�l om voor zichzelf afgoden maken. Zoals we allemaal weten is het Messiaans geloof niet ontstaan buiten de Bijbel en is de prediking van eeuwig leven door het geloof in het plaatsvervangend sterven van de Messias voor de gehele mensheid begonnen door een handvol Joden in Jeruzalem en verspreid door de kracht van God. We kunnen dus stellen dat het �Joods� is en niet heidens. Deze ogenschijnlijk onbelangrijke timmerman uit een plaats Natzaret in Isra�l heeft er voor gezorgd dat de kennis van de Eeuwige God praktisch over de hele wereld is verspreid, vaak onder bijna onmogelijke omstandigheden. Feit is dat God gezorgd heeft dat de mensheid zich weer met Hem kan verzoenen door Zijn Zoon Yeshua en dat iedereen zich bij Hem kan melden, omdat Yeshua Zichzelf als plaatsvervangend lijden en sterven voor iedereen gegeven heeft. Er was voorzegd dat Hij zou lijden en sterven en door Zijn lijden en sterven heeft Hij onze plaats ingenomen en het oordeel van God over al het menselijk onrecht ondergaan zodat wij, indien wij Hem accepteren, die niet meer hoeven te ondergaan. Wat een geweldige God hebben wij te dienen. Zoals God door Zijn profeten heeft gesproken verklaart de apostel:

12 Toen Kefa [Petrus] dat zag, richtte hij het woord tot het volk: �Isra�lieten, waarom bent u zo verbaasd en waarom staart u ons aan alsof het aan onze eigen kracht of vroomheid te danken is dat deze man weer kan lopen? 13 Dit kon gebeuren omdat de God van Avraham [Abraham] en de God van Yitzchak [Isaak] en de God van Ya�aqov [Jakob], de God van onze voorouders, aan Yeshua [Jezus], zijn dienaar, de hoogste eer heeft bewezen. Het is deze Yeshua die door u is uitgeleverd en verstoten, ook toen Pilatus bereid was hem vrij te laten. 14 U hebt de Heilige en Rechtvaardige verstoten en ge�ist dat aan een moordenaar gratie verleend zou worden. 15 Hem die de weg naar het leven wijst hebt u gedood, maar God heeft hem uit de dood doen opstaan, en daarvan getuigen wij. 16 Het komt door zijn naam en door het geloof in zijn naam dat deze man, die u hier voor u ziet en die u kent, kan lopen; het geloof dat Yeshua schenkt, heeft hem in aanwezigheid van u allen gezond gemaakt. 17 Volksgenoten, ik weet dat u uit onwetendheid hebt gehandeld, evenals uw leiders. 18 Zo heeft God echter in vervulling doen gaan wat hij bij monde van alle profeten had aangekondigd: dat zijn messias zou lijden en sterven. 19 Wend u af van uw huidige leven en keer terug tot God om vergeving te krijgen voor uw zonden. (Handelingen 3)

 

Iedereen is dus van harte welkom!

Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
(Johannes 3:16)

Nakdimon

Terug naar Index

Hosted by www.Geocities.ws

1