| Mv W |
| rld |
|
![]() |
| Een goed gevoel Toen Tropico werd aangeboden ter recensie kreeg ik bijna spontaan een goed gevoel bij het spel; de verpakking straalt je toe en de aanmoedigende tekst achterop het doosje brengt je direkt in de juiste sfeer; 'of je niet als diktator een eiland zou willen regeren en tot een financieel paradijs om zou willen toveren.' Nou, nou, diktator maar liefst. Zo voel ik me nog net niet (de collega's op kantoor menen soms anders) maar het idee van baas-over-eigen-schatkist sprak wel aan moet ik zeggen. De screens op de dvd box zagen er ook wel gelikt uit dus de game maar in de drive gestoken voor een aantal rondjes keiharde business en strategie. |
| Geduld is een schone zaak En geduld heb je nodig; de installie duurt een eeuwigheid en ik weet niet waar de programmeurs vandaan komen maar hier kennen we redelijk snelle CD drives waardoor het dumpen van de complete data van het discje op je harde schijf eigenlijk toch niet meer nodig is. Maar ala, de HD is toch ruim bemeten dus niet geklaagd. Na installatie rap aan de gang met het spel zelf. |
| Ienemiene mutte Het menu is niet bijster uitgebreid; het blijft bij de keuze of je een tutorial wilt starten (leer proces), een game wilt spelen of de opties aan een onderzoek wilt onderwerpen. Laatste is meestal niet nodig bij Tropico want het spel detecteert prima wat de optimale instellingen zijn binnen de mogelijkheden van de PC waarop het spel gespeeld wordt. Na een korte tutorial toch maar het spel zelf gestart waarna ook weer gekozen mag worden tussen een random map, een oude save game of een scenario. |
![]() |
![]() |
| And so it begins... Eerst maar een random map gekozen en na wat instellingen m.b.t. bergen etc. verschijnt een fraai landschap waarop enkel een paleis... nee jouw paleis, een paar bedrijfjes en een hoeveelheid golfplaten-krotten te vinden zijn. Even de zoom optie uittesten... click, click...click "zo dat is gedetaileerd".. click... "wow!". Je kunt dus bijna in het shirtje van de vrouwelijke onderdanen kijken (bij wijze van spreken!). Zover uitzomen is wel leuk, maar niet bijster funktioneel gezien het overzicht dan compleet zoek is. Het toont wel de grafische klasse van Tropico, alles is echt tot in de puntjes uitgewerkt. |
| Simpele basis Tropico werkt eigenlijk heel simpel. Je hebt een aantal onderdanen en de mogelijkheid gebouwen uit de grond te (laten) stampen en volmachten uit te geven. Simpel toch? Komt toch iets meer bij kijken. Het begint er mee dat elk gebouw onderhoud kost. Een woning levert nog huur op, maar een entertainment optrekje kost je vaak meer dan dat het oplevert. Toch is die laatste nodig om het humeur van je onderdanen op peil te houden. Daarbij verdient niet iedereen het zelfde (ja, je moet mensen betalen... juch!) en wil men dus ook niet allemaal in dezelfde goedkope huisjes leven. |
![]() |
| Wordt toch nog lastig... Gaan we dus weer... je moet verschillende typen huizen bouwen... daarvoor zijn bouwbedrijven nodig, waar weer mensen werken. Die mensen betalen dan wel weer huur waarvan je soldaten aan moet nemen om respect af te dwingen. Daarnaast is er eten nodig dus een aantal boerderijen is wel handig. Die hebben echter ook arbeiders nodig die weer moeten wonen... dus meer huizen. |
| Meer mensen (immigranten die per boot arriveren) betekent meer voorzieningen als kerken e.d.. Die hebben duur betaald personeel nodig en dat wil weer entertainment (ok, de kerk was geen goed voorbeeld), bijv. een theater. Dat kost meer geld en daarvoor heb je industrie nodig om meer inkomsten te genereren. Plantages en fabrieken zijn rap uit de grond gestampt. Handig maar dan heb je ook mensen nodig die de goederen vervoeren. De hele poppekast komt erbij kijken; politie, elektriciteit, radio, omkopen, verkiezingen, etc etc.. En zo groeit en groeit je bevolking en voor je het weet verdrink je bijna in de organisatie van het geheel. |
| Het is wennen... Nu lijkt het alsof ik negatief ben maar dat is zeker niet het geval... het was even wennen, dat wel, maar ken je de opties in het spel dan begint het een uitdaging te worden om de krotjes op je eiland te vervangen door goede huisvesting en een goede economie op te bouwen. Al snel hou je je bezig met de leuke dingen als het opzetten van tourisme e.d. en dat is het moment waarop de uitgebreidheid van het spel ook het plezier waarborgt. Door de mogelijkheden blijft Tropico namelijk goed boeien; er zijn vele wegen die bewandeld kunnen worden op de weg naar rijkdom maar zeker in de scenario's is het niet zelden dat je eindigt in een bankrupt of een afzetting door je bevolking. De juiste balans tussen investering, mankracht en visie op het regeren van je eiland is niet in elke game ronde hetzelfde wat zorgt voor een blijvende spanning. |
| Geluid Tropico is een aardig complexe game op momenten, de vrolijke caribische muziek houdt je echter goed in de stemming en de spraak maakt het gevoel van het diktatorschap nog 'leuker' ... "El Presidente, da people do neede more food". |
![]() |
| Conclussie Als business simulation is Tropico zeker geslaagd. Enige probleem is dat het spel niet goed weet of het nu een serieuze game wil zijn (thema, complex op punten) of een luchtige, komische game (uitspraken, grafische weergave). In ieder geval zal het in de huidige vorm velen aanspreken en voor langere tijd kunnen vermaken. De game ziet er goed uit en is een leuk tijdverdrijf. Mist het spel dan niks? Missen nee... maar het had meer kunnen |
| zijn, er zijn vele opties zoals beter gebruik van wegen welke completer hadden gekund. Daarbij is er een grote verscheidenheid aan gebouwen maar dan wel in de breedte maar beperkt in de diepte (hoeveelheid variaties van een type gebouw). Toch zijn het maar kleine puntjes van kritiek, waarnaar dan ook nog echt gezocht moet worden, op een verder prima game. |