plastic passion
visuaalisesti vaimea - tekstisisällöltään toimiva
verkkopopjulkaisu
www.geocities.com/muovimagazine

 

sisältö:
startti
artikkelit
haastattelut
live-arviot
levyarviot
höpöhöpö
pääkirjoitus

Suruaika - synkkiä säveliä teollisuuskaupungista

(verkotettu 28.3.2004)

Moraalisesti ei ehkä ole oikein haastatella Plastic Passion –verkkolehteen Suruaika-yhtyettä, joka levyttää Plastic Passion –levy-yhtiölle, mutta kyllä suuremmissakin kuvioissa on sisäpiiriveljeyttä, joten en koe syyllisyyttä.

Toimittajapersoonassani lähetin sähköpostia tamperelaisen synkistelyorkesteri Suruajan vokalisti/biisintekijä Matthew’lle ja otin selvää missä mennään Suruaika-maailmassa.

 

 

Suruajalla on ikää jo hieman yli kuusi vuotta. Mitä on jäänyt muistoksi menneistä vuosista?

- Noh, onhan tuo yhtyeen historia ollut yhtä pitkää suruaikaa alusta alkaen,vaikka eri nimellä aloitettiinkin silloin syksyllä 1997. Montakohan kertaa olen kuullut sanat "Mä oon vähän miettiny..." näiden vuosien aikana? Ainakin meikäläisen kyky sietää stressiä ja paineita on kasvanut vuosien varrella kiitettävästi. Harva tätä jaksaisi paria vuotta pidempään, mutta mitä muutakaan tässä pitäisi tehdä? Olisinhan minä voinut jäädä ammattikouluun silloin aikoinaan...

Vaikka suurin osa bändin historiasta onkin lähinnä takaiskuja, niin kyllä hyviäkin hetkiä mahtuu mukaan. Viime marraskuun keikat (ensimmäiset uudella kokoonpanolla) olivat hieno kokemus vaikka suht’ pienissä paikoissa tulikin soitettua. Ensimmäistä kertaa Suruaika kuulosti hyvältä keikalla.

Myös se, kun pääsin lahjoittamaan Glenn Danzigille meidän levyn oli aika huima kokemus!

 

Suruaika ei edusta ehkä kaikkein trendikkäintä musiikkigenreä Suomessa.

Mustan Paraatin jälkeen (eikä ennenkään) ei ole maassamme ollut isoa suomenkielistä synkiselijää. Onko sellaiselle joskus aika? Onko Suruaika seuraava Musta Paraati?

- Hyvä kysymys. Uskoisin, että se on yleisö ja muut tahot jotka voivat paremmin sanoa, ketkä ovat "seuraava Musta Paraati". Ehkä sille koittaa aika jossain vaiheessa, se nähdään sitten.

Varjo olisi ehkä sopiva yhtye tähän kategoriaan, mutta heidänkin musiikkinsa on paljon indie pop -henkisempää kuin mitä Musta Paraati oli. Heidän musiikissaan kuuluu ehkä enemmän Kuudes Tunti - ja Keba -vaikutteita minun mielestäni.

 

Mitä pidät Maj Karman Kauniiden Kuvien Musta Paraati -EP:stä?

- Hyvä juttu että vanhaa kulttibändiä muistetaan. Saapahan Panda ja muut

Teostoja lisää. Toteutus ei kuitenkaan ollut mieleeni, jäin kaipaamaan syntikoita. Toivottavasti kukaan ei kuitenkaan alkaisi puhua Mustasta Paraatista minään suomimetallin esi-isänä kyseisen julkaisun takia.

 

Huhujen mukaan Suruajallakin ollut viime aikoina jotain Musta Paraati -juttuja. Kerro?

- Kai siitä voi nyt kertoa kun biisi on purkissa. Ykä Knuuttila (Musta Paraatin alkuperäinen rumpali) oli kanssamme studiossa yhtenä maaliskuisena iltana ja me äänitimme hänen kanssaan julkaisemattoman MP-biisin "Toinen puoli". Kyseinen biisi löytyy ainoastaa yhtyeen vuoden 1981 demolta, jota on pyörinyt kopioina jonkin verran maailmalla. Idea syntyi jo kauan ennen kuin saimme kuulla MKKK:n EP:n julkaisusta, joten plagioinnista ei meitä voi pahemmin syyttää.

Toivottavasti kappale tulee seuraavalle levyllemme, sillä sen äänitys oli eräs ”muusikonurani" kohokohtia. Jotain josta voi vanhana kertoa kavereiden lapsille kaljatuopin ääressä...

 

Suruaika on coveroinut levylle asti Syyskuu-yhtyettä ja keikoilla, samoin kuin epäviralisemmissa studiosessoissakin, olette esittäneet muidenkin

80-luvun Suomi-synkistelijöiden biisejä. Onko teillä missiona tuoda esille unohdettuja klassikkoyhtyeitä?

- Kyllä ja ei. Ne bändit (Syyskuu, Dorian Gray, Hexenhaus jne.), joita olemme coveroineet ovat kaikki vaikuttaneet musiikkiimme tavalla tai toisella, joten niiden biisien soittaminen on ollut vain luontevaa. Etenkin meidän Syyskuu-laina "Dracula" on mielestäni onnistunut ottaen huomioon minkälainen alkuräjähdys sen originaaliversio on.

Ja olisihan se hienoa, jos vuonna 2024 joku sen ajan synkkisbändi soittaisi Suruaikaa coverina...

 

Suruajan toiminta-aikana HIM on lyönyt läpi ja 69 Eyes moninkertaisti suosionsa ryhtymällä synkistelijöiksi. Onko muutaman suuremman suosion synkistelijän menestys näkynyt myös genren vaikeammilla laidoilla?

- On, lähinnä negatiivisessa mielessä. Jos nykyään sanot soittavasi goottirock-bändissä niin suurin osa ihmisistä automaattisesti olettaa, että plagioit em. bändejä sekä heidän ala-arvoisia jäljittelijöitään.

Pari vuotta sitten minut melkein hakattiin kun KEHTASIN väittää ettei To/Die/For (ex-glamrock yhtye Mary-Ann) ole goottia. Juntti väitti myös, että meidän yhtye ratsastaa T/D/F:n maineella... Että sillai.

Myönnän, että alunperin luulin HIM:in ja muiden samantyylisten yhtyeiden suosion tuovan jotain hyvää Suomen gootti-skenelle mutta olin väärässä. Tämä on kuitenkin vain minun mielipiteeni asian tiimoilta.

Kyllä minä pidän jonkin verran HIM:in ja The 69 Eyesin alkupään tuotannosta, mutta kaiken sen gootti-mouhotuksen jälkeen sen tyyliset bändit eivät pahemmin enää maistu. Pisteet kuitenkin Villelle siitä, että eivät tietääkseni missään vaiheessa väittäneet soittavansa goottirockia.

 

Suruaika-kokoonpano on muuttunut jokseenkin monta kertaa. Vain sinä ja kosketinsoittaja Toni ovat pysyneet vakiokalustona. Oletko joskus laskenut kuinka monta soittajaa on vieraillut Suruajassa? Entäpä mistä johtuu vaihtuvuus? Oletteko kenties hankalia?

- Me olemme nuoria miehiä hektisessä elämänvaiheessa, joten mitä muutakaan voi odottaa? En enää muista kuinka monta tyyppiä tässä bändissä on käynyt soittamassa. Kaikki ex-jäsenet ovat lähteneet omasta tahdostaan, syystä tai

toisesta, enkä muista antaneeni potkuja kenellekään. Melkein kaikkien ex-jäsenten kanssa olen edelleen puheväleissä, osaa heistä näen monta kertaa viikossa.

Joidenkin ex-jäsenten oli vain kovin vaikea ymmärtää, etten halunnut muuttaa Suruajan tyyliä heidän lempparimusatyyliinsä vaikka he sitä kovasti olisivat toivoneet. Osaan olla kusipää kusipäille. Niin hankala minä olen.

 

Suruaika lienee musiikillisesti Tonin, sinun ja ehkäpä lievästi myös muidenkin jäsenten kompromissi? Minkälainen Suruaika olisi, jos sinä saisit tehdä yksinään kaikki linjaukset?

- Aikalailla samanlaista menoa kuin mitä me nykyään soitamme. Kesti useampi vuosi saada kasaan porukka joka ymmärtää missä mennään musiikillisesti. En kuitenkaan sano, etteikö meillä olisi aiemmin ollut mukana tyyppejä, jotka

tykkäävät tämän tyylisestä musiikista.

Nykyisen kokoonpanon kanssa on tullut tehtyä paljon musiikillisia kompromisseja ihan vain sen takia, että ideat ovat olleet hyviä. Kukaan nykyisistä jäsenistä ei yritä saada Suruaikaa kuulostamaan Rushilta tai Emperorilta...

 

Gothic rock lienee vahvasti esillä levyhyllyssäsi? Mitä muuta löytyy hyllystä? Viimeaikojen suosikkilevyt?

- Suede on ollut minulle todella kova juttu jo useita vuosia, levyhyllystäni löytyy vaikka mitä import-versioita. (Postimerkkeilijöille tiedoksi, että minulla on viisi eri versiota Can´t Get Enough -sinkusta...) Samoin moni muu brittipop-yhtye kuten Pulp, The Smiths etc...

Kaikki Glenn Danzigin tekoset tietenkin ovat lähellä sydäntäni, jo kymmenettä vuotta.  Misfits/Samhain/Danzig-kokoelmani on Suomen mittapuissa varsin mittava. Onhan itse herra Danzig tullut tavattua muutaman kerran.

Vanha Suomi-punk/HC on myös soinut yhä enemmän levysoittimessa. Lama, Appendix, vanha Terveet Kädet ja muut vastaavat ovat vaikuttaneet minun biisintekoon aika paljon parin viime vuoden aikana. Kai se johtuu siitä, että kun kokoonpanomme vaihtui viime keväänä, sain mahdollisuuden tehdä enemmän sellaisia biisejä jotka eivät olisi mennet läpi vanhalle porukalle. En ollut enää ollenkaan tyytyväinen siihen suuntaan, mihin Suruaika oli siinä vaiheessa mennyt. Kuulostimme rehellisesti sanottuna kamalalta 5-vuotisjuhliemme aikoihin. Biisit olivat huonoja eikä henkilökemioissakaan ollut kehumista. En enää halunnut jatkaa tämän bändin kanssa päivääkään.

Tämä oli siis noin vuosi sitten. Kuukausi siitä eteenpäin meillä olikin jo puolivahingossa uusi kokoonpano ja motivaationi alkoi palailla. Kai se oli vähän kuin olisi hankkinut reilusti nuoremman tyttöystävän vanhan tilalle... Näkyvätkö harmaat hiukseni kuinka selvästi?

Kysymykseen palatakseni, lähiaikoina olen kuunnellut Killing Jokea (yllätys, yllätys), Kebaa, Shadowplayta ja meidän studiosessioiden raakaversiota. Muita ei nyt tule mieleen. Paitsi Fields Of The Nephilim tietysti.

 

Mitä kuuluu Suruajan lähisuunnitelmiin?

- Tarkoitus olisi aloittaa toisen levymme (debyyttialbumi Avointen hautojen päivä ilmestyi huhtikuussa 2002) materiaalin miksaaminen ensi viikolla ja toivon mukaan saada se ulos alkukesästä. Levyllä ei ole vielä nimeä, joten sen keksiminen on myös edessä.

Yritämme aktivoitua keikkarintamalla huhti- toukokuussa. Kannattaa seurata meidän www-sivujamme. Kyllä niitä aina joskus päivitetään.

 

Lopuksi sosiaalimaantietoa. Miksi Tampere on ollut viimeiset 15 vuotta Suomen synkistelypääkaupunki?
- Parhaat levykaupat. Parhaat klubit. Itsepäisimmät goottibändit. Pitkäniemi eli paikallinen mielisairaala. Aika moni paikallinen mustiinpukeutuja on viettänyt aikaa siellä…

Aku-Tuomas Mattila

http://www.suruaika.tk

paluu plastic-starttiin
paluu haastatteluihin

kommentoi tai kysy: [email protected]

 

Hosted by www.Geocities.ws

1