sisältö:
startti
artikkelit
haastattelut
live-arviot
levyarviot
höpöhöpö
pääkirjoitus
|
Suede -
Provinssirock 1999
- haastattelu
julkaistu aiemmin Plastic Passionin paperiversiossaHienon Provinssirock-keikkansa jälkeen
Sueden rumpali Simon Gilbert ja kitaristi Richard Oakes
pitivät avoimen pressitilaisuuden, mikä oli erittäin
hieno asia, sillä yleensä pienet lehdet saavat
katkerana seurata kuinka isot tähdet puhuvat ainoastaan
iltapäivälehdille ja muille tärkeille medioille.
Toisaalta avoimissa presseissä on huonotkin puolensa;
paikalle tulevat myös pienten paikkakuntien
sanomalehdet, joiden toimittajat yleensä kyselevät
jokseenkin turhanpäiväisiä asioita ja vievät
kyselyaikaa toimittajilta, jotka ovat kiinnostuneita
muistakin asioista popparin ajatuksista suomalaista
vehreyttä kohtaan. Lässytystä mahtui Suedenkin
pressiin ja saimme kuulla kuinka yhtye oli jo kolmatta
kertaa Provinssissa ja kuinka tällä kertaa oli ilmakin
mukava verrattaessa edellisen kerran sateeseen. Yleisöä
kin kehuttiin fantastiseksi ja omaa suoritusta
energiseksi, mikä tosin pitikin varsin hyvin paikkansa.
Ja syykin löytyi energisyydelle eli alkuvaiheessa oleva
kiertue.
Lisäksi yhtye kertoi etukäteistietoa tulevasta
Roskilde-matkastaan ja kolmesta setistään sekä
mietteitään uudesta Head Music -albumistaan.
Olen kerännyt puolituntisesta juttutuokiosta valikoituja
kommentteja, jotka enemmänkin edustavat nice-to-know
-tietoutta kuin tarpeellista Suede-faktaa ja osoittavat,
että Simon Gilbert ja Richard Oakes ovat varsin
leppoisia ihmisiä istuessaan toimittajien edessä.
Halpaa journalismia, olkaa hyvä!
Implement Yeah
Soititte kaksi vuotta sitten
Provinssi-keikalla yhden uuden biisin. Muistatteko mikä
biisi se oli? Oliko se b-puoli tai vastaava?
Richard: Implement Yeah?
Simon: Totta Implement Yeah. Nopea biisi? Todella nopea
biisi?
Richard & Simon: Daa da da dada! Daa da da dada!
Richard: Olisikohan voinut olla Implement Yeah?
Simon: Se on biisi, joka on ollut meillä jostain
vuodesta 1989. Kyllästyimme soittamaan sitä
treeneissä, tai, no emme kyllästyneet. Se on oikeastaan
kunnianosoitus The Fallille.
Richard: Biisin nauhoittaminen vei jotain kaksi minuttia
ja se on nauhoitettu kokonaan livenä. Se oli
ensimmäinen biisi, jota soitimme pitkän
harjoittelutauon jälkeen. Todella vapauttava tunne.
Implement Yeah on itse asiassa julkaistu
Electricity-kasettisinglen b-puolella, mutta
kenelläkään tuskin on kasettisinkkua.
Elämää Suedessa
Minkälaista on olla
bändissä?
Simon: Siin minkälaista on olla bändissä?
Richard & Simon: Sex and drugs and rock'n'roll
Simon: Osittain noitakin, mutta lähinnä matkustelua,
kuluneen 24 tunnin aikanakin olemme olleet jo neljä
kertaa lentokoneessa ja se on toisinaan tuskaa. Se ei
tosiaankaan ole pelkästään puolitoistatuntisia
keikkoja ja puoli vuotta studiossa.
Richard: Matkustelua ja odottelua. Tänäänkin oli
oikeastaan tylsä päivä kunnes pääsimme keikalle.
Lavalla sitten taas muistaa miksi soittaakaan bändissä.
Matkustatte varmaankin paljon pienessä
bussissa, jossa olette lähellä toisia ja vaihdatte
vaatteita jne. Oletteko tulleet läheisiksi?
Simon: Täysin päinvastoin! Matkustamme kylläkin
pienellä bussilla, mutta vaatteita vaihdamme vasta
hotellissa. Olemme niin ujoja.
Richard: Matkustimme juuri pienellä lentokoneella,
sellaisella kuusipaikkaisella, jossa WC on yhden penkin
alla ja Neilille tuli hätä ja me muut katselimme
muualle ja olimme nolostuneita.
Simon: Me olemme outoja brittejä!
Richard: Minä en ole koskaan edes nähnyt kenenkään
toisen penistä!
Kaipaatteko jotain ajasta, jolloin ette
olleet suosittu bändi?
Simon: Ehdottomasti en. Ei ollut ruokaa ja piti
treenailla. Ei ole hauskaa treenata nälissään.
Ehdottomasti en kaipaa aikaa.
Mikä on Sueden tulevaisuus?
Richard: Hajoamme ensi viikolla!
Simon: There's no future!
Tykkää / ei tykkää
Suosikkiteelaatunne?
Simon: Ihan tavallinen. En oikeastaan juo teetä, minä
juon kahvia.
Richard: Twiningsin Earl Grey. Se on minusta parasta.
Simon: Niin joo, sinähän olet niin elegantistinen.
Richard: Minä olen erittäin elegantistinen.
Mitä pidätte pojista, jotka tykkäävät
kissoista? Ovatko he friikkejä?
Richard: Simon on koiramies!
Simon: Minä haluan koiran, mutta Richard tykkää
kissoista.
Richard: Minä tarvitsen kissan.
Simon: Mutta minä pidän koirista.
Mietteitä muista
bändeistä
Käyttekö toisten bändien
keikoilla?
Simon: Kyllä. Olin itse asiassa aikeissa mennä ensi
viikolla katsomaan Nick Cavea, mutta valitettavasti
olemme tuolloin muualla ja sekös harmittaa. Olen todella
kova Nick Cave -fani. Toisaalta inhoan käydä keikoilla,
kun yleisö alkaakin katsella minua, 'Ooh Simon'
Richard: Lontoossa on ongelmallista käydä keikoilla.
Ihmiset vilkuttelevat ja täytyy huomautella 'Anteeksi,
mutta seuraisin keikkaa!'
Oletteko kuulleet suomalaisia bändejä?
Simon: ... um. yeah. Hanoi Rocks, mutta sehän on jo
hajonnut.
Richard: Se oli hyvä bändi.
Jos saisitte valita minkä tahansa hajonneen
bändin, niin mikä bändi koottaisiin uudelleen?
Simon: The Clash. Me itse asiassa näimme Joe Stummerin
äsken. Tulimme tänne ajoissa, jotta näkisimme keikan.
Olemme kovia The Clash -faneja. Näimme Strummerin myös
eilen Hultsfredissa ja eilinen keikka; se oli vitun
hieno. Tämänpäiväinen ei ollut niin hyvä: pienempi
lava ja...
Richard: Hän soittaa edelleen samalla kitaralla, jota
hän käytti jo vuonna 1977. Minä ja Simon katselimme
kitaraa, 'ooh..'
Simon: Richard halusi varastaa kitaran!
Richard: Musiikki voi joskus olla kovinkin tunteisiin
vetoavaa.
Simon: Kun kuulin White Man in Hammersmith Palaisin, niin
selkäpiitäni karmi.
Richard: Jos musiikki on todella koskettavaa, niin voin
jopa itkeä - en tosin julkisesti.
Simon: Voin mainita yhden biisin: Soft Cellin Say Hello
Wave Goodbye. Todella surullinen laulu ja saa minut
joskus itkemään.
Doc Martens
Ja sitten päätoimittajan
kysymykseen, joka tuntui olevan tilaisuuden huisin
kysymys sekä Simonin ja Richardin että toimittajajoukon
mielestä.
Aku-Tuomas Mattila: Minulla on kysymys Simonille. Brett
on sanonut, että sinä et koskaan ota Doc Martensejasi
pois jalasta ja jopa nukutkin kengät jalassa.
Richard: Kyllä, Simon jopa nukkuu Doc Martensit jalassa.
Simon: Kyllä. Totta se on.
Aku-Tuomas Mattila: Voisitko ottaa kengät
nyt pois?
Simon: En. Hah hah haa...
Richard: Simonilla on voimakas jalkahiki!
Simon: Minulla ei ole jalkahikeä! Älä väitä niin, se
ei ole totta! Nyt minulla on tällaiset kevyt Martensit,
mutta yleensä käytän jykeviä Doc Martenseja.
Erittäin hyvä kysymys!
Oletteko kenkäfetistejä?
Simon: Minä olen Doc Martens -fetisti.
Richard: Minä olen täydellinen vastakohta. Minulla on
vain nämä yhdet kengät, jotka ovat huonossa kunnossa
vaikka ovatkin vasta kolme kuukautta vanhat. Käytän
näitä joka päivä... ja keikoillakin. Matilla on
muuten nahkatohvelit!
Simon: Mat on kenkämies. Hän kulkee ympäriinsä etsien
uusia kenkiä. Hänellä on muuten huvittavan näköisiä
kenkiä!
Richard: Erittäin huvittavia.
Saatteko ilmaisia kenkäpareja?
Simon: Minä saan ilmaisia Doc Martenseja, mutta ne
täytyy aina hakea Covent Gardenista. Minulla ei ole aina
aikaa, joten on helpompaa ostaa kenkiä.
Ja loppuun vielä
paperiversion Provinssirock 1999 -raportista poimittu
Suede-osuus:
Suedea odotin etukäteen eniten
ja odotusten mukaisesti Sueden keikasta muodostui
festivaalin kohokohta. Tehokas keikka vei alusta alkaen
mukanaan; soitto rullasi mainiosti ja yhtye paahtoi
täysillä, mutta muisti myös välillä tarjota sekä
itselleen että yleisölleen levähdystaukoja
rauhallisemmilla biiseillään. Koko päivän tuskaa
aiheuttaneet hellelukematkaan eivät haitanneet
nautintoa, vaan jo aamulla alkanut hikoilu huipentui
ahtauden ja pomppimisen myötä paidan täydelliseen
kastumiseen (tosin järjestysmiesten vesiletkuillakin oli
tehostava vaikutuksensa). Biisillisesti keikka oli
hittiläpileikkaus Coming Up - ja Head Music -levyihin
höystettynä debyyttialbumin hiteillä Animal Nitrate ja
Metal Mickey, mikä on toisaalta täysin
ymmärrettävää, sillä onhan Bernard Butlerin
aikakausi jotain sellaista, johon bändi ei halua
täysipainoisesti nojata. Hieman kyllä ihmettelin
nykykokoonpanon levyjen tasavahvuista edustusta, sillä
molemmilta levyiltä kuultiin seitsemän biisiä, vaikka
Head Music oli keikka-ajankohtana ollut kaupoissa vasta
kuukauden.
Myös visuaalisesti keikka oli nautinto. Tyylillisesti
Suede on tummissaan hieno yhtye ja Brett Anderson sekä
kosketinsoittaja Neil Codling ovat ulkonäöltään
sellaisia, että heidän kuviaan voisi mielellään
kantaa lompakossaan. Suurin yllätys oli todeta, että
kitaristi Richard Oakes on oikeasti todella lyhyt
(varsinkin Brettin rinnalla) ja lievästi tanakka.
Lavaliikehdintä oli pääasiassa Brett Andersonin
varassa, joka hyppi, pomppi ja juoksenteli pitkin lavaa
pyöritellen mikrofonia ilmassa ja paiskoen mikkitelineen
kumoon muutamaan otteeseen. Myös yleisökin sai omakseen
Brettin omaisuutta, kun mies heitteli katsojien sekaan
vesipullonsa, aurinkolasinsa, marakassinsa sekä
tamburiininsa. Richard Oakesin liikehdintä oli melkoisen
vaisua Brettiin verrattaessa ja basisti Mat Osman
seisoskeli tiukasti rumpukorokkeen vieressä jammaten
paikallaan, mutta täysin omaa luokkaansa oli Neil
Codling, joka istui ilmeettömänä koskettimiensa takana
jopa kitaraa soittaessaan. Ainoana poikkeuksena oli
encoren kitaravetoiset Starcrazy ja Metal Mickey, joiden
aikana Neil seisoi, mutta tukevasti paikallaan.
Komea keikka kaikin puolin ja biisivalinnat olivat
loistavia. En yhtään harmittelisi, jos parittomien
vuosien perinne jatkuisi ja Suede tulisi Provinssirockiin
kesällä 2001.
Suede Provinssirockissa
1999:
Can't Get Enough
Electricity
Trash
She
Everything Will Flow
By the Sea
Beautiful Ones
Animal Nitrate
Elephant Man
Down
Lazy
Savoir Fair
She's in Fashion
------------------------
Starcrazy
Metal Mickey
Saturday Night
Aku-Tuomas Mattila
www.suede.net
paluu plastic-starttiin
paluu haastatteluihin
kommentoi tai kysy: [email protected]
|