plastic passion
visuaalisesti vaimea - tekstisisällöltään toimiva
verkkopopjulkaisu
www.geocities.com/muovimagazine

sisältö:
startti
artikkelit
haastattelut
live-arviot
levyarviot
höpöhöpö
pääkirjoitus
Neuroactive
-
kotimaista konehumppaa maailmalle

Neuroactive on suomalaisen elektropopin veteraani ja jos haluaa heti alkuun käyttää mahdollisimman typerää fraasia, niin kerrottakoon, että yhtye on aloittanut uransa jo joskus vuonna miekka ja kypärä. Ensimmäisen pitkäsoittonsa yhtye teki vuonna 1994 tamperelaiselle Cyberwarelle ja vuosien varrella on tullut kolme albumia lisää (+ tuplakokoelma). Nykyään yhtye levyttää amerikkalaiselle A Different Drumille ja vaikka yhtye ei olekaan mikään listajyrä, niin levymyyntinsä kokonaismäärän Neuroactive on ilmaissut viidellä numerolla jo kauan.
Alkuaikoinaan Neuroactive edusti lähinnä EBM-tyylisuuntaa, mutta kahden ensimmäisen albumin jälkeen ja alkuperäisen kokoonpanon hajottua yhtyeen musiikki on muuttunut melodisempaan suuntaan. EBM on menneisyyttä ja nykyään Neuroactivea voidaan parhaiten kuvailla Kraftwerkin lanseeramalla termillä techno pop; techno kertoo, että syntikoihin luotetaan ja pop puolestaan tarkoittaa, että biisit toimivat leirinuotiollakin (mikäli joku uskaltaa yrittää).
Kaksimiehisenä toimiva Neuroactive (Jarkko Tuohimaa: koneet & sävellykset, Kimmo Karjalainen: laulu & sanoitukset) on ollut jokseenkin säästeliäs keikkojensa suhteen - ensimmäinen keikka Tampereella keväällä 1999, toinen Ruotsissa samana vuonna, kolmas ja kaikki muut USA:ssa kesällä 2000 - joten viime aikoina kuultujen uutisten takia piti lähettää sähköpostia vokalisti Kimblelle.

Neuroactive on pitkästä aikaa aktivoitunut keikkarintamalla. Pääsiäisenä (maaliskuu 2002) oli keikka Tampereen YO-talolla, mutta lisääkin on kuulemma tulossa?
- Joo, Los Angelesissa on toukokuun lopulla kolmipäiväiset Synthcon 2002 -festivaalit ja sinne on pyydetty soittamaan. Loppukesästä mahdollisesti uusi reissu, mutta siitä ei ole vielä varmuutta.

Pistokeikka Amerikkaan! Eikö käynyt mielessä järjestää keikan jatkoksi pienimuotoinen kiertue?
- Kävi kyllä, mutta levy-yhtiö ei muilta kiireiltään ole ehtinyt sen kummemmin kiertuetta järjestellä ja itse asiassa meidän molempien olisi ollut vaikea järjestellä vielä lisää vapaata töistä, joten tehdään sitten useampi reissu ja yksi keikka kerrallaan.

Mitä odotuksia Los Angelesin -matkalle?
- Ei tässä mitään ihmeempiä odotuksia ole. Toivottavasti keikka heitetään kunnialla. Loppufestari meneekin sitten pämpätessä ja hömpätessä. Psyche-yhtyeen laulaja Darrin Huss saattaa olla mielenkiintoinen hahmo.

Syksyllä 2001 julkaistu Transients-albumia ei ole vieläkään julkaistu Euroopassa. Tuleeko Eurooppa-julkaisu vai pitääkö edelleen tilailla levyä USA:sta?
- Jenkki-yhtiömme on sitä ehtinyt myydä eurooppalaisille jakelijoille, joten tokihan levyä Euroopastakin saa tilattua, erittäin hyvin varustetuista levyliikkeistä, kuten esim. Cyberwarelta, mutta Anttilasta ei vieläkään. Eurooppa-julkaisua tuskin enää tulee; meillähän oli alunperin tarkoitus tehdä muutamasta biisistä eri versioita, muuttaa biisijärjestys ja ehkä tehdä pari extra-biisiäkin, mutta koska Transientsin Jenkki-julkaisusta on kohta jo puoli vuotta, niin kyllä me siirrytään suunnittelemaan jo seuraavaa levyä. Extrabiisit on käytetty Play- ja Wonders of the World -sinkkujen b-puolilla.

Neuroactiven soundi on pysynyt jokseenkin samanlaisena. Onko tulossa muutoksia tulevien julkaisujen myötä?
- Nii-i, se on vähän miten asiaa katsoo. Soundipuoli on tosiaan pysynyt aika tiukasti pelkästään konevetoisena, mutta kylläpä siinäkin on mun mielestä kehitystä tapahtunut jos verrataan esim. ekaa levyä ja Transientsia, mutta se onkin bändin tyyli, mikä on vähitellen luonnostaan muuttunut. Seuraavasta levystä on vaikea mennä sanomaan, kun sitä ei ole vielä kunnolla edes aloitettu, mutta mahdollista, jopa todennäköistä on että soundipuolta laajennetaan jonkin verran. Turha kuitenkaan odottaa mitään mullistuksia, Neuroactive EI aio tehdä blues-levyä vieläkään...
Uutta materiaalia tulee seuraavan kerran kuuden biisin Wonders of th e World -sinkun muodossa. Ilmestyy kesä/heinäkuussa.

Entäpä onko joskus ollut ajatusta laajentaa kokoonpanoa vai onko tarkoitus pysyä loppuun saakka Soft Cell -ohjekirjan mukaisesti duona?
- Soft Cell -ohjekirja on konepopin kultainen kirja. Enpä uskoisi, että Neuroactiveen tarvitsee lisää vakinaisia jäseniä ottaa. Bändin sisäinen päätöksenteko on helpompaa kun on vain kaksi hemmoa tappelemassa olennaisista musiikillisista ratkaisuista ja taloudellisessakin mielessä on hyvä pitää homma simppelinä; ulkomaankeikkoja tuskin tarjottais, jos bändissä olis seitsemän hanuristia ja useampi ukulele.

Neuroactiven ohella ääntäsi on kuultu [Active] Media Diseasen levyltä, joka pitkän odottelun jälkeen saatiin julki keväällä 2001. Onko [A]MD edelleen olemassa? Entäpä onko sinulla tai Jarkolla muita projekteja?
- Jep, levy julkaistiin jumalanhylkäämällä levymerkillä Jenkeissä, minkä jälkeen levy-yhtiön pomo hävisi kuin suolistokaasut Saharaan. Lienee jo kuollut, mies polo! Mutta koska levy on hiton hyvä ja koska aikaisempi julkaisu meni tavallaan hukkaan, niin nyt se olisi tarkoitus julkaista myös täällä Europassa muutamalla bonusbiisillä ryyditettynä.
Jarkolla on vuosien saatossa ollut useampi puolisalainen hämäräviritelmä (viittaakohan Kimble tässä legendaariseen Dogs of Gomorrahiin?; pt. ihmettelee itsekseen) sekä useampia lyhyempiaikaisia yhteistöitä, esim Blissbaby-nimellä Echoing Green -bändin laulajan kanssa.
Mulla on sitten taas [Active] Media Disease sekä vielä täysin levällään oleva Out Of Range -systeemi.

Ja loppuun vielä viisi viimeksi levysoittimessa käynyttä levyä?
- Tällaisia lojuu cd-soittimen edessä, valkkaa siitä viisi: Associates - Sulk, Weeping Willows - Into the Light, Autechre - LP5, The Beatles - Abbey Road, \par Add N to X - Add insult to injury, NIN - All that could have been, Simple \par Minds - Sons and Fascination, Röyksopp - Melody A.M. , ja JOPAS JOTAKIN, kyllä, ihan tosissaan SAD PARADE - 10.15 ep.

Haastattelija, jonka sivupersoona toimii Sad Paraden ainoana vakijäsenenä, ihmettelee, hämmästelee, kummastelee ja esittää kiitoksensa Kimmolle, joka taannoin tunnettiin myös nimillä Dim Jay ja K. Karjapaimen (aka C. Cowboy).

Aku-Tuomas Mattila

www.vip.fi/neuroactive

paluu plastic-starttiin
paluu haastatteluihin

kommentoi tai kysy: [email protected]

 

Hosted by www.Geocities.ws

1