sisältö:
startti
artikkelit
haastattelut
live-arviot
levyarviot
höpöhöpö
pääkirjoitus
|
Neuroactive
- kotimaista
konehumppaa maailmalleNeuroactive on suomalaisen elektropopin
veteraani ja jos haluaa heti alkuun käyttää
mahdollisimman typerää fraasia, niin kerrottakoon,
että yhtye on aloittanut uransa jo joskus vuonna miekka
ja kypärä. Ensimmäisen pitkäsoittonsa yhtye teki
vuonna 1994 tamperelaiselle Cyberwarelle ja vuosien
varrella on tullut kolme albumia lisää (+ tuplakokoelma).
Nykyään yhtye levyttää amerikkalaiselle A Different
Drumille ja vaikka yhtye ei olekaan mikään listajyrä,
niin levymyyntinsä kokonaismäärän Neuroactive on
ilmaissut viidellä numerolla jo kauan.
Alkuaikoinaan Neuroactive edusti lähinnä
EBM-tyylisuuntaa, mutta kahden ensimmäisen albumin
jälkeen ja alkuperäisen kokoonpanon hajottua yhtyeen
musiikki on muuttunut melodisempaan suuntaan. EBM on
menneisyyttä ja nykyään Neuroactivea voidaan parhaiten
kuvailla Kraftwerkin lanseeramalla termillä techno pop;
techno kertoo, että syntikoihin luotetaan ja pop
puolestaan tarkoittaa, että biisit toimivat
leirinuotiollakin (mikäli joku uskaltaa yrittää).
Kaksimiehisenä toimiva Neuroactive (Jarkko Tuohimaa:
koneet & sävellykset, Kimmo Karjalainen: laulu &
sanoitukset) on ollut jokseenkin säästeliäs
keikkojensa suhteen - ensimmäinen keikka Tampereella
keväällä 1999, toinen Ruotsissa samana vuonna, kolmas
ja kaikki muut USA:ssa kesällä 2000 - joten viime
aikoina kuultujen uutisten takia piti lähettää
sähköpostia vokalisti Kimblelle.
Neuroactive on pitkästä aikaa
aktivoitunut keikkarintamalla. Pääsiäisenä (maaliskuu
2002) oli keikka Tampereen YO-talolla, mutta lisääkin
on kuulemma tulossa?
- Joo, Los Angelesissa on toukokuun lopulla
kolmipäiväiset Synthcon 2002 -festivaalit ja sinne on
pyydetty soittamaan. Loppukesästä mahdollisesti uusi
reissu, mutta siitä ei ole vielä varmuutta.
Pistokeikka Amerikkaan! Eikö
käynyt mielessä järjestää keikan jatkoksi
pienimuotoinen kiertue?
- Kävi kyllä, mutta levy-yhtiö ei muilta kiireiltään
ole ehtinyt sen kummemmin kiertuetta järjestellä ja
itse asiassa meidän molempien olisi ollut vaikea
järjestellä vielä lisää vapaata töistä, joten
tehdään sitten useampi reissu ja yksi keikka
kerrallaan.
Mitä odotuksia Los Angelesin
-matkalle?
- Ei tässä mitään ihmeempiä odotuksia ole.
Toivottavasti keikka heitetään kunnialla. Loppufestari
meneekin sitten pämpätessä ja hömpätessä.
Psyche-yhtyeen laulaja Darrin Huss saattaa olla
mielenkiintoinen hahmo.
Syksyllä 2001 julkaistu
Transients-albumia ei ole vieläkään julkaistu
Euroopassa. Tuleeko Eurooppa-julkaisu vai pitääkö
edelleen tilailla levyä USA:sta?
- Jenkki-yhtiömme on sitä ehtinyt myydä
eurooppalaisille jakelijoille, joten tokihan levyä
Euroopastakin saa tilattua, erittäin hyvin varustetuista
levyliikkeistä, kuten esim. Cyberwarelta, mutta
Anttilasta ei vieläkään. Eurooppa-julkaisua tuskin
enää tulee; meillähän oli alunperin tarkoitus tehdä
muutamasta biisistä eri versioita, muuttaa
biisijärjestys ja ehkä tehdä pari extra-biisiäkin,
mutta koska Transientsin Jenkki-julkaisusta on kohta jo
puoli vuotta, niin kyllä me siirrytään suunnittelemaan
jo seuraavaa levyä. Extrabiisit on käytetty Play- ja
Wonders of the World -sinkkujen b-puolilla.
Neuroactiven soundi on pysynyt
jokseenkin samanlaisena. Onko tulossa muutoksia tulevien
julkaisujen myötä?
- Nii-i, se on vähän miten asiaa katsoo. Soundipuoli on
tosiaan pysynyt aika tiukasti pelkästään
konevetoisena, mutta kylläpä siinäkin on mun mielestä
kehitystä tapahtunut jos verrataan esim. ekaa levyä ja
Transientsia, mutta se onkin bändin tyyli, mikä on
vähitellen luonnostaan muuttunut. Seuraavasta levystä
on vaikea mennä sanomaan, kun sitä ei ole vielä
kunnolla edes aloitettu, mutta mahdollista, jopa
todennäköistä on että soundipuolta laajennetaan
jonkin verran. Turha kuitenkaan odottaa mitään
mullistuksia, Neuroactive EI aio tehdä blues-levyä
vieläkään...
Uutta materiaalia tulee seuraavan kerran kuuden biisin
Wonders of th e World -sinkun muodossa. Ilmestyy
kesä/heinäkuussa.
Entäpä onko joskus ollut
ajatusta laajentaa kokoonpanoa vai onko tarkoitus pysyä
loppuun saakka Soft Cell -ohjekirjan mukaisesti duona?
- Soft Cell -ohjekirja on konepopin kultainen kirja.
Enpä uskoisi, että Neuroactiveen tarvitsee lisää
vakinaisia jäseniä ottaa. Bändin sisäinen
päätöksenteko on helpompaa kun on vain kaksi hemmoa
tappelemassa olennaisista musiikillisista ratkaisuista ja
taloudellisessakin mielessä on hyvä pitää homma
simppelinä; ulkomaankeikkoja tuskin tarjottais, jos
bändissä olis seitsemän hanuristia ja useampi ukulele.
Neuroactiven ohella ääntäsi
on kuultu [Active] Media Diseasen levyltä, joka pitkän
odottelun jälkeen saatiin julki keväällä 2001. Onko
[A]MD edelleen olemassa? Entäpä onko sinulla tai
Jarkolla muita projekteja?
- Jep, levy julkaistiin jumalanhylkäämällä
levymerkillä Jenkeissä, minkä jälkeen levy-yhtiön
pomo hävisi kuin suolistokaasut Saharaan. Lienee jo
kuollut, mies polo! Mutta koska levy on hiton hyvä ja
koska aikaisempi julkaisu meni tavallaan hukkaan, niin
nyt se olisi tarkoitus julkaista myös täällä
Europassa muutamalla bonusbiisillä ryyditettynä.
Jarkolla on vuosien saatossa ollut useampi puolisalainen
hämäräviritelmä (viittaakohan Kimble tässä
legendaariseen Dogs of Gomorrahiin?; pt. ihmettelee
itsekseen) sekä useampia lyhyempiaikaisia yhteistöitä,
esim Blissbaby-nimellä Echoing Green -bändin laulajan
kanssa.
Mulla on sitten taas [Active] Media Disease sekä vielä
täysin levällään oleva Out Of Range -systeemi.
Ja loppuun vielä viisi
viimeksi levysoittimessa käynyttä levyä?
- Tällaisia lojuu cd-soittimen edessä, valkkaa siitä
viisi: Associates - Sulk, Weeping Willows - Into the
Light, Autechre - LP5, The Beatles - Abbey Road, \par Add
N to X - Add insult to injury, NIN - All that could have
been, Simple \par Minds - Sons and Fascination, Röyksopp
- Melody A.M. , ja JOPAS JOTAKIN, kyllä, ihan tosissaan
SAD PARADE - 10.15 ep.
Haastattelija, jonka sivupersoona
toimii Sad Paraden ainoana vakijäsenenä, ihmettelee,
hämmästelee, kummastelee ja esittää kiitoksensa
Kimmolle, joka taannoin tunnettiin myös nimillä Dim Jay
ja K. Karjapaimen (aka C. Cowboy).
Aku-Tuomas Mattila
www.vip.fi/neuroactive
paluu plastic-starttiin
paluu haastatteluihin
kommentoi tai kysy: [email protected]
|