plastic passion
visuaalisesti vaimea - tekstisisällöltään toimiva
verkkopopjulkaisu
www.geocities.com/muovimagazine

 

sisältö:
startti
artikkelit
haastattelut
live-arviot
levyarviot
höpöhöpö
pääkirjoitus

ANDREA ”NEBEL” HAUGEN

 

Omakohtainen tutustumiseni Andrea Haugenin musiikin ihmeelliseen maailmaan tapahtui jo 90-luvun alkupuolella, kun Cold Meat Industry julkaisi vähintäänkin vaikuttavan albumin Hexerei im Zwielicht der Finsternis. Yhtyeen nimi oli Aghast ja sen muodostivat neidit [lue: noidat] Nacht (yö) ja Nebel (sumu). Yhä edelleen pidän tuota levyä yhtenä CMI:n hienoimmista julkaisuista.

 

Tuon levyn jälkeen Andrea Haugen tuntui kadonneen kuvioista, kunnes löysin keskiaikaista kansanmusiikkia ja välillä teknomusiikista tuttuja tanssibiittejäkin yhdistelevän Hagalaz’ Runedancen. Neiti oli tullut takaisin, mutta täysin uudenlaisen musiikin parissa. Hagalaz’ Runedancen levyistä tuli suosittuja ja varsinkin Saksassa biisit soivat myös goottiklubeilla.

 

Juuri kun Hagalaz’ Runedance oli onnistunut vakiinnuttamaan paikkansa ja suosionsa, Andrea Haugen käänsikin jälleen kurssia ja iski pöytään uuden levyn, Laguz. Taitelijanimikin oli muuttunut takaisin muotoon Nebelhexë.

 

Miksi vaihdoit nimen Hagalaz’ Runedancesta Nebelhexëen?

 

Nebel: Kolmen menestyneen Hagalaz’ Runedance –albumin jälkeen tunsin että tarvitsin muutosta, koska musiikkityyli ja konsepti jotka olin luonut Hagalaz’ Runedancelle alkoivat kahlita minua. Olin saavuttanut ne tavoitteet joita halusin saavuttaa keskiaikaisen- ja kansanmusiikin parissa. Tuon musiikin ja kirjani The Ancient Fires of Midgard myötä vedin puoleeni faniryhmää, joka ei ollut kovinkaan vaihtoehto-ihmisistä koostuvaa. Sieltä minulle tehtiin imago, jota en tuntenut enää omakseni. Minusta tuntui että aloin tulla tunnetuksi jonain arvostettuna ”valistajanaisena” joka ”soittaa kivaa kansanmusiikkia”. Tuollainen huomio teki oloni epämiellyttäväksi, koska se imago ei todellakaan sopinut minulle. Olen oikeastaan enemmänkin se ”paha tyttö”… hehe… ihminen joka tutkii elämää ja jolla on enemmänkin kokemuksia aika villeistä jutuista elämässään. Halusin näyttää kuka oikeasti olen ja mitä olen kokenut tähän mennessä. Joten halusin etsiä uusia tapoja luoda musiikkia ja tahdoin keskittyä pääosin omiin tunteisiini, unelmiini, toistaiseksi tuntemattomiin kokemuksiin, rinnakkaisiin maailmoihin ja magiaan joka ympäröi minua. Nyt haluan vain luoda uutta, näyttää mitä on sisälläni, olla uskollinen vain itselleni, ilman kahleita tai jonkun tietyn genren rajoituksia.

 

Artistina (ja pakanana) etsin aina kasvua ja muutosta, tutkimista ja uusia haasteita. Aloin samalla tehdä muutakin taidetta; esimerkiksi luoda videotaidetta.

 

En tiedä miten kuvailisin uusia biisejäni. Olen onnistunut säilyttämään paljon Hagalaz’ Runedancea näissäkin biiseissä, mutta mielestäni siellä on lisäksi paljon goottivaikutteita, koska tuo musiikki inspiroi minua niin kovasti.

 

Otin aiemman artistinimeni takaisin käyttöön, koska tunsin että palasin muutenkin takaisin juurilleni. Tarkoitan paluuta tummasävyisemmälle ajalle taiteessani. Mutta löysin uusiakin syitä käyttää tätä nimeä. Olen tavallaan hyvin ”sumuinen” persoona, minua inspiroi usvaisuus ja mystinen ilmapiiri, mikä kuuluu myös musiikissani.

 

Biiseihin on vaikuttanut kovasti lapsuuden muistoni, oudot okkulttiset kokemukset, märät ja synkät Lontoon kadut, unet, surun tunteet, melankolia ja menetetty rakkaus. Uskoisin olevan tyypillinen musiikkia ja taidetta terapiana käyttävä ihminen. Kun päästän tunteeni valloilleen pystyn kommunikoimaan sisäisen minäni kanssa, työskentelemään itsekseni ja kasvamaan ihmisenä. Musiikkini on aina ollut hyvin henkilökohtaista ja rehellistä, siitä huolimatta että Hagalaz’ Runedancessa keskityin esittelemään unohdettuja pakanallisia mysteereitä ja lauluissa oli sanoma kuulijalle.

 

Uusissa kappaleissa on vähemmän tuota sanomaa, koska haluan tuoda esiin enemmän tunteitani. Poikkeuksena Reverse, jossa on katkeransuloinen sanoma: jumalatar nousee maasta muistuttamaan hyväksikäytettyjä naisia heidän unohdetuista taistelijan vaistoistaan, saamaan aikaan täyskäännöksen ja iskemään takaisin.

Omat suosikkibiisini ovat Totems, My Visual World ja Touch of Morpheus. Totems on visio susiksi pukeutuneista tummista miehistä vaeltamassa, seuraamassa minua, etsimässä minua… kuva toisista maailmoista ja tuhoutuvasta kaupungista. Tämä on myös sarjakuvani perusidea. Samantyylinen kuin vanha mustavalkoinen elokuva Carnival of Souls.

My Visual Worlds kertoo itsestäni, kävelemässä päättymättömillä kaduilla, näkemässä ja etsimässä…

Touch of Morpheus on visioita rappeutumisesta, oopiumista, absintista, nukkuvasta jumala Morpheuksesta… sekä joitain omia goottikokemuksiani.

 

Mitkä ovat omat fiiliksesi Hagalaz’ Runedancen suhteen näin jälkikäteen katsottuna?

 

- Ainakin omasta mielestäni loin erittäin hyvää ja syvällistä musiikkia ja sanoituksia Hagalaz’ Runedancen aikana. Itse asiassa inspiroin useita ihmisiä ja monet heistä ovat kertoneet musiikkini ja sanoitusteni auttaneen heitä itsensä etsimisessä, saanut heidät avaamaan silmänsä. Joten minä näen nuo vuodet menestyksenä. Mutta nyt on aika siirtyä eteenpäin ja keskittyä jälleen omiin henkilökohtaisiin visioihini taiteen tekemisessä.

Entä Aghastin ajalta?

 

- Olen ylpeä että onnistuin pelottamaan niin monia ihmistä niillä fiiliksillä joita Aghast esitteli. Mutta musiikillisesti se oli erittäin yksinkertaista enkä nähnyt siinä mitään haastetta. Olen kasvanut muusikkona niin paljon viimeisten kymmenen vuoden aikana, että Aghastin musiikki on nykyisin täydellisen merkityksetöntä minulle.

Oliko se alunperinkin tarkoitettu vain yhden albumin mittaiseksi projektiksi?

 

- Emme me silloin tienneet mitä tapahtuisi tulevaisuudessa. Mutta sitten aloitin omat projektini ja Hagalaz’ konseptin, joten Aghast päätyi jäämään yhden albumin mittaiseksi jutuksi minun osaltani.

Mitä tarkoittaa uuden levysi nimi, Laguz?

 

- Se on syviä tunteita, intuitiota, syvää vettä ja järveä kuvaava riimu. Sitä voidaan käyttää vaikuttamaan ihmisen alitajuntaan. Tuossa kappaleessa kuvaan henkilökohtaista kokemusta, loitsua vaikuttamaan johonkin ihmiseen. Symbolitasolla kuvaan syvää järveä, siitä huolimatta että kappale kertoo eräästä tietystä jonka tapasin. Istuimme kahvilassa ja kävimme syvällistä keskustelua. Aika vain vierähti… ja hän ”leijaili pois” luotani… ja minä hukuin rakkauden järveen. Kyllä, myös noidat voivat kokea epäonnea rakkaudessa.

Kumpi tulee ensin, sanat vai sävel?

 

- Kaikki biisini tulevat syvältä sisältäni. Kuulen ne usein miten mielessäni valmiita sovituksia myöten. Musiikki tulee hyvin helposti ja spontaanisti minulle. Sanoitukset vievät enemmän aikaa. Se ottaa enemmän aikaa kirjoittaa hyviä sanoituksia ja kertoa mitä todella tunnen.

Miten päädyit versioimaan Lene Lovichin biisin uudelle albumillesi?

 

- Minulla on ollut aina mielessä versioida tämä biisi. 80-luvun gootti, industrial ja synth pop inspiroivat minua kovasti. Tribuuttina tuolle aikakaudelle tein coverin Lene Lovichin Bird Songista, minuun eniten vaikuttaneesta biisistä. Olin vielä pikkulapsi kun näin Lene Lovichin esittävän tätä biisiä telkkarissa. Aavemainen kappale ja hänen goottityylinsä… ja minä olin vaikuttunut. Olin aina viehättynyt synkistä tarinoista, goottien imagosta, vampyyreistä ja muusta sellaisesta, ja hänen imagonsa oli juuri sellainen jota olin etsinyt. Sanoin äidilleni ”Äiti, katso tuota… kun kasvan isoksi tahdon näyttää samalta kuin hän…”.

Miten selität pakanallisuutesi sellaiselle henkilölle joka ei tunne sinua ennestään?

 

- Pakanana olo merkitsee minulle vapautta ja luonnollisuutta, eloa ilman dogmaattisen patriarkaalisen uskonnon kahleita ja rajoituksia. Maagina tai noitana olo merkitsee elämän tutkimista, luonnon kunnioitusta, kommunikaatiota maailmankaikkeuden kanssa, vaikuttaa ihmisten uskoon paremmasta ja ennen kaikkea kasvaa ihmisenä. Näen elämän matkana, täynnä uusia mahdollisuuksia, mutta myös esteitä. Elämässä on aina uusia alkuja.

 

Minulla on aina ollut tuo tunne sisälläni, ilman että olisin tiennyt mikä se itse asiassa on. Olen aina arvostanut hengen vapautta, kunnioittanut luontoa, kommunikoinut eläinten kanssa, omannut maagisia kykyjä, enkä ole pelännyt elämän ’synkkiä’ puolia, niitäkään joita yhteiskunta kutsuu ’pahoiksi’. Tunsin aina vastenmielisyyttä patriarkaalisten uskontojen tuomitseviin opetuksiin, koska he ovat mielestäni väärässä. Mutta en tullut tutuksi vanhojen pakanatraditioiden kanssa ennen kuin täytin 19 tai jotain. Sen jälkeen aloin kehittää kykyjäni. Kun asuin Englannissa, olin mukana erilaisissa okkultistiryhmissä ja harjoitin magian eri muotoja.

Voitko kertoa jotain kirjastasi The Ancient Fires of Midgard?

 

- Se käsittelee germaanista hengellisyyttä, jumalia ja jumalattaria, maagisia perinteitä ja sitä miten ymmärtää myytit pakanan näkökulmasta, tarkoittaen ei-dogmaattista lähestymistapaa. Esittelen intensiivisesti useita pakanallisia traditioita, jotka kuuluvat tiedostamattamme edelleen arkipäivään osana kansanperinnettä. Kerron myös tuhoista joita kristinusko sai aikaan tukahduttamalla luonnollisen käyttäytymisemme ja luonnollisen henkisyytemme typerällä ”hyvä vastaa paha” moraalikäsitteellä. Keskustelen naiseuden mysteereistä, joita vaalittiin pakana-aikoina, traditioista ja seremonioista, yrteistä ja kasveista, eläinten sielusta, magiasta, itsensä kehittämisestä, synnyttämisestä ja kaikesta sellaisesta hyvin henkilökohtaisella tasolla.


Millainen Nebelhexë on lavalla?

 

- Rakastan esiintymistä ja kulkea biisieni fiilisten halki. Nyt kun olen jättänyt pois keskiaikaiset instrumentit, on paljon helpompaa löytää sopivia muusikoita, jotka nauttivat soittamisesta vaihtoehtoisilla pikkufestareilla. Uuden bändini kanssa toivon soittavani hyviä ja visuaalisia keikkoja. Odotan jo innolla mahdollisuutta soittaa uusia biisejä livenä ja esiintyä taas lavalla.


Oletko koskaan ajatellut tulla keikoille Suomeen?

 

- Jos saan Suomesta tarjouksen, niin ehdottomasti tulen keikalle.

Entä tulevaisuuden suunnitelmasi?

 

- En osaa sanoa mitään varmaa… paitsi sen että työstän useampaa eri projektia ja toivon saavani ne onnistuneesti julkaistuksi. Toivon myös pääseväni kiertueelle Etelä-Amerikkaan ja soittavani hyvillä festivaaleilla.

 

Haastattelu: Jyrki Witch

 

verkotettu 25.8.2004

paluu plastic-starttiin
paluu haastatteluihin

kommentoi tai kysy: muovi @ luukku.com

 

Hosted by www.Geocities.ws

1